Impedansforhold pre-effekt RCA/RCA vs RCA/XLR kabling

Lazarus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2018
Innlegg
394
Antall liker
1.206
Sted
Trondheim
Hei,

Forforsterkeren min har utgangsimpedans på relativt høye 2500 Ohm (kun RCA utg) mens effektforsterker her inngangsimpedans på 20 kOhm ubalansert og 40 kOhm balansert. Spørsmålet er:

Vil forforsterker se 40 kOhm dersom RCA/XLR kabel benyttes? Lurer altså på hvilke av de to kabelalternativene på bildet jeg burde bruke for gunstigst impedansforhold. (Spoiler: har prøvd begge uten å høre forskjell, men det kan jo være at det er ørene det står på).

Takk om noen vil dele kunnskap med en novise.

654D7B0F-26DB-4655-862B-CECC6CB45518.jpeg
 

Sigma62

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.03.2016
Innlegg
884
Antall liker
566
Spiller den ikke højere med 40Kohm?
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Det er ikke noe som heter impedans match innen HiFi.
Relativt lav driver impedans og relativt høy inngangsimpedans til neste trinn.
At du ikke hører forskjell kan være helt normalt.
Ser at du kun har ubalansert fra din forforsterker.
Da vil signalnivået være likt uansett om neste trinn har balansert eller ubalansert inngang.
Om impedansen er 20k eller 40k gjør ingen forskjell.
(kun målbar om du kan)
 
Sist redigert:

Lazarus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2018
Innlegg
394
Antall liker
1.206
Sted
Trondheim
Takk for svar Audiomix. Jeg uttrykker meg nok klønete. Med «god match» tenker jeg forholdstall mer enn 1:100 mellom driverimpedans og inngangsimpedans til neste trinn. Har oppfattet det som gunstig. Tidligere har jeg benyttet Hovland HP-100 på effektforsterker med 100 kOhm inngangsimpedandans hvor dette forholdet har vært sånn ca ivaretatt.

Det er dette sitatet fra en Stereophile test som fikk meg til å poste innlegget:

Despite the claim that the HP-100 uses a cathode follower output stage, its source impedance was high at 2.4k ohms, rising to 4.3k ohms at 20Hz. The partnering power amplifier would best have an input impedance of at least 47k ohms if the bass is not to sound lean.

Herfra: https://www.stereophile.com/content/hovland-hp-100-preamplifier-measurements

Spec effektforsterker: http://www.accuphase.com/cat/a-70_e.pdf

Spørsmålet er fortsatt: Vil forforsterker se 40 kOhm dersom RCA/XLR kabel benyttes?
(Regner med den ser 20 kOhm RCA-RCA).

420F8777-F3D7-4E24-A857-B03EC3BA1255.jpg
 
Sist redigert:

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Bra du skjønner. Jeg pirker litt i det som betegnes matching impedance.
Jeg vil ikke påstå noe helt sikkert, men:
Du har en forforsterker med RCA / phono utgang. Ubalansert altså.
Det signalet vil drive enten inverterende eller ikke inverterende inngang på effektforsterkeren.
En av dem altså.
Det er altså inngangsimpedans for RCA inngangen som gjelder.
For å kunne drive den balansert kan du gjøre slik jeg har beskrevet her:
https://www.hifisentralen.no/forumet/vennetra-der-hifimerker/98508-lector.html
 

Lazarus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2018
Innlegg
394
Antall liker
1.206
Sted
Trondheim
Takk for svar og link. Sett at jeg bruker XLR inngangen på effekt ved å bruke en signalkabel som er terminert med RCA i forforsterkerenden og XLR i effektforsterkerenden, vil da forforsterker se 40kOhm?
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.131
Antall liker
1.417
Torget vurderinger
4
Hvis du skal bruke en signalkabel som er terminert med RCA i preampen og XLR i effekt ampen så trur jeg preampen ser 20k.
Men det kommer jo selvfølgelig an på hvordan de har designet dette, og slike detaljer er ikke nevnt i disse tekniske data. Da må man lese skjemaet.

Men slik jeg tenker, fordi du vil jo bare bruke pinne 2 på XLR pluggen. Altså bare halvparten av det balanserte signalet. Pinne 1 og 3 på XLR`en kobles sammen i RCA pluggen.
Ikke fall for fristelsen å bruke slike XLR/RCA adapter.....
 
Sist redigert:

Lazarus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2018
Innlegg
394
Antall liker
1.206
Sted
Trondheim
Takk RJEL! Endelig et svar på det det spørres om :D

Jeg er av samme oppfatning, dvs tro, som deg. Nemlig at Hovland seR 20 kOhm også når jeg benytter kabelen som er terminert med RCA i ene enden og XLR i den andre.

I går koblet jeg opp begge kabelalternativene. Hovland har to sett utganger (begge RCA) og Accuphase har to innganger (en RCA og en XLR). Effektforsterker har knapp for å velge mellom de to inngangene, så ab test lot seg enkelt gjennomføre. Kunne ikke høre forskjell. Hørte spesielt etter i bassen om RCA-RCA skulle ha mindre nivå/punch/dybde enn RCA-XLR, ref Stereophile sitat over. Ingen forskjell.
Velger derfor å benytte RCA-RCA kablene fra Blue Jeans Cable over Leif Erntsens sin Silk hybrid RCA-XLR kabel han loddet til meg for en årrekke siden. Tror dongerikabelen har bedre skjerm og termineringer.

Over og ut.

Edit:

The Connectors: Taversoe Crimp RCA Plugs
Connectors are a critical part of any audio cable, because if the cable isn't well-joined to the connectors, or if the connectors don't make firm electrical contact with the jacks, it doesn't much matter how good the cable is. Our LC-1 cables are terminated with the Taversoe RCA plug, a high-quality RCA plug with an all-metal body and shell specifically designed for the perfect dimensions for use with LC-1. Its all-metal body, crimped tightly to the shield braid, completes the shielding assembly from cable end to cable end, to ensure that the cables do not become an entry point for noise. These plugs are gold-plated on all jack-contact surfaces, and employ a set of leaf-spring style grippers on the outer RCA ring which apply just the right amount of force to the jack to grip it firmly without overtightening.

https://www.bluejeanscable.com/store/audio/index.htm
 
Sist redigert:

Lazarus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2018
Innlegg
394
Antall liker
1.206
Sted
Trondheim
HOVLAND HP-100 MC

Testen av Hovland HP-100 i Stereophile ble gjort tidlig i forsterkeren livsløp. Jeg vet at det ble gjort flere forbedringer av den gjennom dens livsløp, og jeg har en sen modell. Kan være de fikk ned utgangsimpedansen på den etter at dette fikk oppmerksomhet i denne testen (vet støyen gikk drastisk ned på riaa delen og at det ble skiftet til andre MC trafoer med mindre forsterkning). Kanskje noen her inne på asylet som vet?
 
Sist redigert:

Bolinder

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.08.2008
Innlegg
608
Antall liker
260
Torget vurderinger
1
Hei,

Forforsterkeren min har utgangsimpedans på relativt høye 2500 Ohm (kun RCA utg) mens effektforsterker her inngangsimpedans på 20 kOhm ubalansert og 40 kOhm balansert. Spørsmålet er:

Vil forforsterker se 40 kOhm dersom RCA/XLR kabel benyttes? Lurer altså på hvilke av de to kabelalternativene på bildet jeg burde bruke for gunstigst impedansforhold. (Spoiler: har prøvd begge uten å høre forskjell, men det kan jo være at det er ørene det står på).

Takk om noen vil dele kunnskap med en novise.
Du kan få innsikt i dette ved å setta deg inn i spenningsdeling: https://sv.wikipedia.org/wiki/Spänningsdelare
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Jeg antar det ikke er noen kondensator i serie med signalet inn til første trinn.
Sett inn kabelen og mål motstanden med et DMM.
Da ser du svaret med to streker under.
 
Sist redigert:

Lazarus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2018
Innlegg
394
Antall liker
1.206
Sted
Trondheim
Jeg antar det ikke er noen kondensator i serie med signalet inn til første trinn.
Sett inn kabelen og mål motstanden med et DMM.
Da ser du svaret med to streker under.
Kan ohming med DMM være skadelig for effektforsterkeren? Det er jo ikke store strømmene som sendes ut fra multimeteret, men har ikke lyst til å ta noen sjanser. Har ikke lyst å sende denne klumpen til Japan for service i disse koronatider....
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.400
Antall liker
184
Sålenge du slår av forsterkeren kan du vel måle alt med et DMM meter. Motstanden er rundt 10 MOhm på Voltmetret. Statisk elektrisitet er farligere ( for JFET og MOSFET ) så det lønner seg å lade seg ut i chassiset før en måler. Eventuelt å bruke antistatisk utstyr som brukes i databransjen. Men husk at slikt utstyr leder litt strøm. VH. Bernt
 

Hurra_mann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2006
Innlegg
427
Antall liker
212
Sålenge du slår av forsterkeren kan du vel måle alt med et DMM meter. Motstanden er rundt 10 MOhm på Voltmetret. Statisk elektrisitet er farligere ( for JFET og MOSFET ) så det lønner seg å lade seg ut i chassiset før en måler. Eventuelt å bruke antistatisk utstyr som brukes i databransjen. Men husk at slikt utstyr leder litt strøm. VH. Bernt
Dette er ikke helt riktig. Det stemmer når du måler spenning, men ikke strøm og motstand.

For å måle motstand dytter DMM ut en kjent strøm, for så å måle spenningen. Denne strømmen er så liten at den ikke skal kunne gjøre noen skade.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Slå av forsterkeren og mål motstanden.
Helt trygt.
Ellers hadde jeg ikke sagt du kan gjøre det.
 
Topp Bunn