Ulf-B skrev:
Hm.... Interessant.
Jeg mener å ha fått med meg at mellom en forforsterker og et effekttrinn er det egentlig spenning - Volt - som gjelds. Og at det er derfor det du påpeker er viktig: lav utgangsimpedans på forforsterker og høy inngangsimpedans på effekttrinn.
Du sier altså at når man overfører effekt, skal impedansene være mest mulig like. Gjelder dette også f.eks. mellom effekttrinn og høyttalere - eller er det heller ikke her overføring av effekt som er hovedpoenget?
Jeg tar det som ikke gjelder HiFi først, så blir det kanskje litt enklere.
Innen transmisjonsteknikk (ikke HiFi / lyd altså) gjelder det å overføre effekt. Maksimal effektoverføring får en når impedansene er like. I alle andre tilfeller får en redusert effektoverføring. Det som ikke blir overført blir til varme / tap.
Innen HiFi er det spenning som gjelder. Det går ingen strøm og det blir ingen effekt. Speningssvinget i et trinn styrer det neste. Når det gjelder overføring fra et utgangstrinn til en høyttaler, er jeg litt mer usikker på hvordan dette skal forklares. Men det er heller ikke her snakk om impedans matching. En utgangsforsterkers impedans er vanligvis et sted mellom tre og noen tusen ganger lavere enn høyttalerimpedansen. Siden de fleste høyttalere har en impedans som varierer ganske mye over frekvensområdet, blir rådet å koble slik en synes låter best. Det er egentlig ikke så stor forskjell på 4 ohm og 8 ohm. For hard belastning av forsterkere er sjelden lurt. En transistorforsterker vil enten bli ødelagt eller gå i protection.