impedance / resistance - HJELP!

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
på min ear 868p preamp er det tre valgmuligheter for mc: 4 - 12 - 40
det står ikke (på printkortet) om dette er angivelser for pick upens internimpedanse, eller om det er hva pick upen lastes på (motstand).
i manualen står det at riaa'n kommer fra fabrikken innstilt på 40 input impedance for mc ("as standard to suit typicla mc cartridges").

jeg har en dynavector dv xx2 mk2, som har oppgitt impedanse på "r=6 ohms", og man anbefaler å laste pick upen med "> 30 ohms".

har jeg skjønt det rett at riaa'n da bør settes på 4, 4 ligger nærmest pick upens impedanse (som er 6 ohms)?

jada, jeg har brukt ørene, men synes det er vanskelig å si noe sikkert om hva som er best (selv om jeg holder en knapp på "4"), siden man må inn i preampen og justere for hver gang.
altså vanskelig med direkte a-b test.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
ja, det er det.
noe forslag, vidar p?

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
467
Torget vurderinger
4
Bruk den som låter best. Ville anta at det er 12R valget, men det handler om matching her..........

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.208
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
12 eller 40....belastningen skal ligge noen ganger over egen-resistansen

Arne K

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.367
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Råtipset mitt er at verdiene som står på prinkortet refererer til pickupens generatorimpedans, ettersom mange pickuper liker laster på flere hundre ohm.
4 eller 12, Gago, men råtipset altså.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
467
Torget vurderinger
4
Det framgår lenger opp i tråden at det er en trafo PU'en "ser". Da skal ikke impedansen være "flere ganger" høyere enn impedansen i spolen (på PU), men derimot den samme eller litt over.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
takk for svar, alle sammen.

kjempefin link, ivarlo.

da ser det ut som "12" er det jeg teknisk korrekt bør satse på, så jeg skal ta utgangspunkt i det.
men; hva skjer dersom jeg leker med 4 og 40? hva kan forventes av lydmessige utslag?
(jeg kommer nok til å prøve noen runder med alle de ulike innstillingene, men tar gjerne imot uttalser fra dere uansett. interessant.)

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Tar det for gitt at preamp'en har step-up trafo og da vil jeg tro at 4 ohm er det mest teoretisk riktige siden det er det nærmeste du kommer pickup'ens impedans.
Høyere vil etter mine erfaringer bety lysere lyd, men det skjer ikke noe direkte galt så det er bare å prøve.

Topp Bunn