IMF RSPM Mk IV vs RSPM Mk VII

Membran

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.03.2011
Innlegg
229
Antall liker
122
Sted
Østfold
Torget vurderinger
10
For en tid tilbake solgte jeg i et ubetenksomt øyeblikk et par IMF RSPM Mk IV og har angret som en hund siden. Nå har det dukket opp en mulighet til å få kjøpt et par RSPM Mk VII. Jeg ser at bestykningen er annerledes og at vekten på kabinettet er mye tyngre. Så vidt jeg vet er Mk VII den siste modellen RSPM IMF lagde før det ble TDL. Basselementet på Mk VII ligner det som stod i de store TDL modellene og det jeg har hørt av TDL gjorde ikke samme inntrykk som for RPSM. Er det noen som har noen erfaring med MK VII og kan si noe om hvordan de låter i forhold til Mk IV? Noen svakheter eller noe man bør være obs på. Selger mener de er 100% original og det betyr vel at det kanskje bør skiftes kondensatorer i delefilteret?
Tar gjerne mot alle gode råd ang IMF.
 
Sist redigert:

Skipnes

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.11.2013
Innlegg
2.521
Antall liker
1.218
Sted
Oslo
Om kondensatorene ikke har oprinnelige verdier så må du jo bytte dem. En enkel sak å gjøre selv om du kan lodde ..
 

Membran

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.03.2011
Innlegg
229
Antall liker
122
Sted
Østfold
Torget vurderinger
10
Jeg vet at Falcon Accoustic selger erstatnings deler til Mk VII så det er ikke noe problem. Det jeg tenker mest på er om Mk VII er mer IMF i lyden eller om det er mer TDL siden det ser ut til å være like elementer som også ble brukt i TDL. Har du noen erfaring med Mk VII er jeg interessert i de.
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Rosros har solgt/tilbudt til salgs en del IMF'er. Mulig at han kan svare.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
For en tid tilbake solgte jeg i et ubetenksomt øyeblikk et par IMF RSPM Mk IV og har angret som en hund siden.
Du også? ;)

Hadde MKIV engang i tiden. Solgte de fordi de var på størrelse med en telefonkiosk! ;D

Angret meg og kjøpte etter en tid (hvor jeg hadde Rogers LS3/5a!) IMF Professional Monitor som i grunnen var like store! Jeg mener (tror jeg - husk dette var på 80-tallet) at Professional Monitor faktisk låt bedre.
Solgte de igjen pga av størrelsen og "oppgraderte" til B&W 802F. Det var en nedtur...

IMF er fantastiske høytalere. Tror de spiller fletta av det meste i dag....
 
Sist redigert:

Uttern

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.11.2007
Innlegg
804
Antall liker
424
Sted
Ytre Enebakk
Torget vurderinger
3
RSPM MKVII er en helt annen skål en MKIV. Mellomtonen er mere nyansert, mere luft, presis. Bassen likeså, den har mere "texture", mere tilstede, nøytral, men grusomt tilstede visst materiale tilsier det. Da bør helst forsterkeriet også være i orden (nok juice):cool:
Mvh Jarl
 

alfolebt

Medlem
Ble medlem
24.05.2011
Innlegg
21
Antall liker
5
RSPM MKVII er en helt annen skål en MKIV. Mellomtonen er mere nyansert, mere luft, presis. Bassen likeså, den har mere "texture", mere tilstede, nøytral, men grusomt tilstede visst materiale tilsier det. Da bør helst forsterkeriet også være i orden (nok juice):cool:
Mvh Jarl
Skulle likt å kjøpe et par Mk VII. Har selv Mk IV og de låter bra, men går for de andre om noen vil selge. Har Accuphase til å drive de.
 

Membran

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.03.2011
Innlegg
229
Antall liker
122
Sted
Østfold
Torget vurderinger
10
IMF.jpg


Da er RSPM MK VII i hus. Har fått testet litt og prøvd forskjellige plasseringer. Det er ikke optimal plassering slik de står på bildet for bassen virker litt slank og jeg må rett bak høyttalerne for å merke noe "trøkk". Skal prøve å spille på langsiden og se om det blir bedre.
Jeg vet ikke hva slags fronter de ble levert med, men han jeg kjøpte de av (han har hatt høyttalerne helt siden de var nye) sa at frontene hadde gått i oppløsning for flere år siden. Regner da med at den ble levert med skumfronter som populært en periode.

Noen som vet om det er mulig å få tak i skum som kan brukes til fronten?
 

Uttern

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.11.2007
Innlegg
804
Antall liker
424
Sted
Ytre Enebakk
Torget vurderinger
3
Se der ja, gromgutter på plass:cool:. De må stå nærmere bakvegg for å yte best. De er ikke slanke i lyden, heller ikke oppblåste, bare PEISE nøytrale:) Gratulere, bedre enn dette er det vel nesten ikke mulig å få, så lenge man kan leve med størrelsen og ikke minst utseendet. Ikke tukle med filteret eller internkablinga, da surrer det til klangbalansen og det organiske klangbildet.

Mvh
Jarl
 

Membran

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.03.2011
Innlegg
229
Antall liker
122
Sted
Østfold
Torget vurderinger
10
Se der ja, gromgutter på plass:cool:. De må stå nærmere bakvegg for å yte best. De er ikke slanke i lyden, heller ikke oppblåste, bare PEISE nøytrale:) Gratulere, bedre enn dette er det vel nesten ikke mulig å få, så lenge man kan leve med størrelsen og ikke minst utseendet. Ikke tukle med filteret eller internkablinga, da surrer det til klangbalansen og det organiske klangbildet.

Mvh
Jarl
Jarl,

Har du fortsatt de originale komponentene i delefilteret? Jeg fikk anbefalt å kjøpe erstatningskomponenter fra Falcon Acoustic, men det er kanskje ikke noen god idé?

I forhold til MK IV synes jeg bassen er mye bedre definert og går dypere, men mellomtonen er mye mer frempå og tenker at den kanskje burde være dempet litt. Jeg kommer ikke til å gjøre endringer, men vil prøve meg frem med forskjellige kabler og se om jeg kommer i mål på den måten. Hvis ikke får de bare spille slik de originalt ble designet.

MK IV'ene jeg hadde tidligere hadde ramme med stofftrekk på fronten. Vet du hva MK VII ble levert med?

Mvh
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.939
Antall liker
1.279
Sted
Nadadouro, Portugal
Du kan dempe mellomtonen med en motstånd, den kan senare tas bort om det er.
Ellers kan du fint selv lage stoframmer til de, det er bare borrelås der holder de tror jeg.
Er vel naturligt bassen er bedre med TDL elementet.
Man kan lage nye delefiltre og montere disse uten å tukle med høyttaleren ellers, da ligger det nye filtret bare inne i kassen, og kabler fra elementer kan senere bare kobles på det originale igjen om det er. Med nye filtre vil virkningsgraden stige litt, høyttaleren blir livligere, mere dynamikk, mere definisjon, alt blir bedre, men, det blir litt dyrt.
Det som er litt usikkert er resultatet med MK VII, jeg gjorde det med TLS80 og RSPM MK IV, oplevde stor forskjell med TLS80 men ikke så stor forskjell med RSPM og det vare meget rart da det er identiske komponenter i filtrene. TLS80 spilte også mye bedre enn RSPM i mitt rom på ca. 25 kvm.
Men meget smukke høyttalere du har der, ta godt vare på de.
 

Uttern

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.11.2007
Innlegg
804
Antall liker
424
Sted
Ytre Enebakk
Torget vurderinger
3
Hei!
Kablene er problematisk å bytte, det vil du se når du åpner skuffen hvor filteret sitter. Jeg byttet kabler på filteret i TLS80-2, og fikk en kjedelig høytaler, og byttet tilbake. Du kan forsøke å bypasse TILT/ SLOPE funksjonen i filteret med en høkvalitetskabel, da vil du få en litt snillere mellomtone, ikke så direkte "up in your face" aktig. Jeg fjernet kabelen, for jeg fant ut at voicingen originalt faktisk er mest korrekt tross alt. Jon Wright målte, og i tillegg håndtunet filtrene i hvert høytalerpar før de ble sendt ut fra fabrikk. Frontene på MkVII var originalt skummfronter. Bassene er ikke TDL, Det er IMF128-20. De har mykere gummioppheng enn TDL sine 1308 basser, de er stive i forhold. Har prøvd begge.

Mvh Jarl
 

Membran

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.03.2011
Innlegg
229
Antall liker
122
Sted
Østfold
Torget vurderinger
10
Hei!
Kablene er problematisk å bytte, det vil du se når du åpner skuffen hvor filteret sitter. Jeg byttet kabler på filteret i TLS80-2, og fikk en kjedelig høytaler, og byttet tilbake. Du kan forsøke å bypasse TILT/ SLOPE funksjonen i filteret med en høkvalitetskabel, da vil du få en litt snillere mellomtone, ikke så direkte "up in your face" aktig. Jeg fjernet kabelen, for jeg fant ut at voicingen originalt faktisk er mest korrekt tross alt. Jon Wright målte, og i tillegg håndtunet filtrene i hvert høytalerpar før de ble sendt ut fra fabrikk. Frontene på MkVII var originalt skummfronter. Bassene er ikke TDL, Det er IMF128-20. De har mykere gummioppheng enn TDL sine 1308 basser, de er stive i forhold. Har prøvd begge.

Mvh Jarl
Takk for tilbakemeldingene. Var litt upresis ang. kabelbytte. Har ikke tenkt til å endre noe av kabler originalt inne i høyttaleren, men heller prøve forskjellige kabler i anlegget og se om det endrer noe. Det er ikke det at mellomtonen er plagsomt frempå, men er kun et førsteinntrykk sammenlignet med Piega CL90X som jeg normalt spiller på.
Noen tips om hvor man kan få kjøpt skum til frontene?

Mvh Arild
 

alfolebt

Medlem
Ble medlem
24.05.2011
Innlegg
21
Antall liker
5
Mk VII

Er på jakt etter et par med IMF RSPM Mk VII. Har selv Mk IV, men er nysgjerrig på å prøve "storebror". Har ikke sett noen til sags her i Norge på lenge, men hvis noen vet om et par blir jeg hysterisk glad;)
 

Membran

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.03.2011
Innlegg
229
Antall liker
122
Sted
Østfold
Torget vurderinger
10
Er på jakt etter et par med IMF RSPM Mk VII. Har selv Mk IV, men er nysgjerrig på å prøve "storebror". Har ikke sett noen til sags her i Norge på lenge, men hvis noen vet om et par blir jeg hysterisk glad;)
Det er bare å smøre seg med tålmodighet og følge med på de forskjellige kanalene. Jeg fikk et tips via IMF gruppen på Yahoo som gjorde at jeg fikk kontakt med en i Tyskland som skulle selge sine Mk VII. Det ligger et par på Ebay nå, men transporten fra England blir vel i dyreste laget.
Er du i Sarpsborg må du gjerne komme innom å lytte.
 

alfolebt

Medlem
Ble medlem
24.05.2011
Innlegg
21
Antall liker
5
IMF

Takk for tips på alle vis. Ja, frakt fra England blir vel noe heftig, men skal sjekke på ebay uansett. Er ikke ofte østafor (bor på Vestlandet, Skånevik), men om jeg er i nærheten av Sarpsborg, så kan det hende jeg stikker innom. Mulig jeg skal holde foredrag om Malawisjøen til høsten. Ellers er du velkommen til Skånevik. Vi har en stor Bluesfestival her første helga i juli. Da invaderer ca 15 000 den vesle bygda vår på 950 innbyggere............;)
 

alfolebt

Medlem
Ble medlem
24.05.2011
Innlegg
21
Antall liker
5
Mk VII

Sjekka opp på ebay. Så prisen var satt til 2500 pund. Det var mye, og så kommer frakt i tillegg. Ligger vel kanskje utsikter til noe fortjeneste til grunn. Uansett, sikkert i god stand, men for dyrt. Kanskje noen i Norge som snart skal selge. Følger med og tar i mot tips:eek: med glede.
Er på jakt etter et par med IMF RSPM Mk VII. Har selv Mk IV, men er nysgjerrig på å prøve "storebror". Har ikke sett noen til sags her i Norge på lenge, men hvis noen vet om et par blir jeg hysterisk glad;)
Det er bare å smøre seg med tålmodighet og følge med på de forskjellige kanalene. Jeg fikk et tips via IMF gruppen på Yahoo som gjorde at jeg fikk kontakt med en i Tyskland som skulle selge sine Mk VII. Det ligger et par på Ebay nå, men transporten fra England blir vel i dyreste laget.
Er du i Sarpsborg må du gjerne komme innom å lytte.
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Åpent hus i Sarpsborg???

Mht transport fra England, går det an å ta turen over selv med kassebil. ....ikke alt for dyrt, men dyrt likevel??
 

Membran

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.03.2011
Innlegg
229
Antall liker
122
Sted
Østfold
Torget vurderinger
10
Ja, her er det åpent hus så lenge det er avtalt på forhånd :) Jobber offshore så det er greit å melde ankomst på forhånd. RSPM MK VII er utrolig morsom å lytte til så de som har lyst til å ta seg en tur er velkommen.

Jeg hentet mine Mk VII i Tyskland og kombinerte det med en "guttetur" og da blir det ikke så galt. Romslig stasjonsvogn holder selv om de er store. Kassebil er selvfølgelig perfekt. Dyrt, for dyrt? Skulle likt å høre en ny høyttaler i prisklassen som totalt sett låter bedre. De mangler oppløsning i forhold til Piega CL90X, som jeg har sammenlignet direkte med, men med delefilterprosjektet som jeg har planlagt til høsten håper jeg å hente ut litt ekstra.
 

alfolebt

Medlem
Ble medlem
24.05.2011
Innlegg
21
Antall liker
5
IMF fra UK

Ja, takk for det. Ser at noen IMF er til salgs i UK, men prisene er for høge. Bra tips å kanskje ta turen over sjøl. Ved import må en og kanskje betale toll på produktet, eller er en fritatt ved kjøp av slike "gamle" ting !
Åpent hus i Sarpsborg???

Mht transport fra England, går det an å ta turen over selv med kassebil. ....ikke alt for dyrt, men dyrt likevel??
 

alfolebt

Medlem
Ble medlem
24.05.2011
Innlegg
21
Antall liker
5
Ikke dumt det med å låne en kassebil og ta båt over dammen;) men det var det med utgangsprisen... Vil anta at utvalget av IMF må være størst i UK.
 

alfolebt

Medlem
Ble medlem
24.05.2011
Innlegg
21
Antall liker
5
Pris ?

Hei. Er det lov å spørre hva du ga for for høytalerne du kjøpte i Tyskland? Ser en i UK averterer et fint par, men til en ublu pris da !
Er på jakt etter et par med IMF RSPM Mk VII. Har selv Mk IV, men er nysgjerrig på å prøve "storebror". Har ikke sett noen til sags her i Norge på lenge, men hvis noen vet om et par blir jeg hysterisk glad;)
Det er bare å smøre seg med tålmodighet og følge med på de forskjellige kanalene. Jeg fikk et tips via IMF gruppen på Yahoo som gjorde at jeg fikk kontakt med en i Tyskland som skulle selge sine Mk VII. Det ligger et par på Ebay nå, men transporten fra England blir vel i dyreste laget.
Er du i Sarpsborg må du gjerne komme innom å lytte.
 

alfolebt

Medlem
Ble medlem
24.05.2011
Innlegg
21
Antall liker
5
Pris

Noen som har formening om rimelig grei pris for et sett med IMF RSPM Mk VII ? Takknemlig for svar.
Åpent hus i Sarpsborg???

Mht transport fra England, går det an å ta turen over selv med kassebil. ....ikke alt for dyrt, men dyrt likevel??
 

Membran

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.03.2011
Innlegg
229
Antall liker
122
Sted
Østfold
Torget vurderinger
10
Hei. Er det lov å spørre hva du ga for høyttalerne du kjøpte i Tyskland? Ser en i UK averterer et fint par, men til en ublu pris da !
Er på jakt etter et par med IMF RSPM Mk VII. Har selv Mk IV, men er nysgjerrig på å prøve "storebror". Har ikke sett noen til sags her i Norge på lenge, men hvis noen vet om et par blir jeg hysterisk glad
Det er bare å smøre seg med tålmodighet og følge med på de forskjellige kanalene. Jeg fikk et tips via IMF gruppen på Yahoo som gjorde at jeg fikk kontakt med en i Tyskland som skulle selge sine Mk VII. Det ligger et par på Ebay nå, men transporten fra England blir vel i dyreste laget.
Er du i Sarpsborg må du gjerne komme innom å lytte.
Jeg betalte 1.500,- euro for mine. Skal jeg legge til transportkostnader nærmer jeg meg 20k. Om de er verdt 20k..? Han jeg kjøpte de av var første eier, og bortsett fra at skumfrontene hadde gått i oppløsning er høyttalerne helt originale og med svært få bruksmerker. Disse kunne stått i stua uten å skjemme noen.
Hadde jeg hørt et par nye høyttalere eller en sub i denne prisklassen spille slik som IMF gjør så hadde det vært et varp. Med IMF koblet på anlegget kan jeg spille musikk lenge uten å savne noe. Så ja, IMF er verdt pengene…
 

alfolebt

Medlem
Ble medlem
24.05.2011
Innlegg
21
Antall liker
5
Takk for nyttig svar. Har noe å gå ut i fra nå; gruble, gruble. Greieste hadde vært å finne noe her i Norge da:) men vi får sjå hva guten finner på.....
 

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Innlegg
1.166
Antall liker
508
Se der ja, gromgutter på plass:cool:. De må stå nærmere bakvegg for å yte best. De er ikke slanke i lyden, heller ikke oppblåste, bare PEISE nøytrale:) Gratulere, bedre enn dette er det vel nesten ikke mulig å få, så lenge man kan leve med størrelsen og ikke minst utseendet. Ikke tukle med filteret eller internkablinga, da surrer det til klangbalansen og det organiske klangbildet.

Mvh
Jarl
Uenig med deg i at de må plasseres nærmere bakvegg. både det eller å plassere dem i hjørner etc. er katastrofe-plassering for store IMF'er og medfører at de absolutt ikke spiller på sitt beste.

Dessverre må jeg av praktiske grunner selv ha en katastrofal plassering, med desto dårlig resultat, har dessverre ikke annet valg her i stuen og ting må være som dem er. Men altså, gi dem 2-3 meter fra bakvegg, de kan med særs positivt resultat stå lengst mulig fra bakvegg og alt som blir feil fordi de er trøkket opp mot bakvegger eller plassert i hjørner, det blir rettet opp og de låter vesentlig bedre er min helt klare erfaring. Altså hadde jeg basert på bildet til membran heller forsøkt å gi de enda mer distanse til bakveggen heller enn å forsøkt å skyve dem mer bakover, ser ut som han her har bare ca en meter til bakvegg og det er nær ensbetydende med å ha dem i bakveggen hva gjelder store IMF'er (og det får aldri frem det beste av dem, snarere tvert imot).

Beste resultatet jeg har opplevd fra et par IMF'er av samme størrelse har vært når høyttalerne hadde sjokkerende stor avstand til veggene, noe jeg den gang tenkte at var en fullstendig håpløs plassering. Men du verden jeg tok feil, og siden har jeg jo hatt flere positive opplevelser med sjokkerende stor distanse til bakvegg. ALDRI har det hørtes like bra ut med IMF'er tett på bakvegg og i alle fall ikke presset inn i et hjørne, det er ensbetydende med å ødelegge for seg selv vil jeg hevde.

Satt litt på spissen dette for å få frem at IMF'er bør få litt luft rundt seg...
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.939
Antall liker
1.279
Sted
Nadadouro, Portugal
Transmissjonlinjer er litt andre dyr enn andre høyttalere men alle yter så klart bedst med god plasering. Når du nevner masse luft omkring de kan jeg bare være enig, prøvde Cardas plaseringen og den er veldig bra med langt de fleste høyttalere, også IMF.
 

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Innlegg
1.166
Antall liker
508
Transmissjonlinjer er litt andre dyr enn andre høyttalere men alle yter så klart bedst med god plasering. Når du nevner masse luft omkring de kan jeg bare være enig, prøvde Cardas plaseringen og den er veldig bra med langt de fleste høyttalere, også IMF.
Dybden i lydbildet blir en helt annen dersom de trekkes frem, det er nå en ting, En annen er at store IMF'er kan være litt voldsomme i bassen, ta Eric Clapton sitt Unplugged-album som er et eksempel, dersom IMF'er er plassert feil blir trampingen, at ting flyttes på etc. for fremtredende på en dominerende måte som rett og slett blir irriterende å høre på, får de derimot lufr rundt seg så blir dette ryddet opp, det kan også sies om den litt for dominerende bassen dersom høyttalerne er plassert feil.

Kunne nevnt flere faktorer som blir vesentlig bedre om de får luft rundt seg, å plassere dem tett inn til bakvegger og enda verre i hjørner er ensbetydende med å ikke få de beste ut av dem. Jeg sjokkeres stadig av hvor mye luft de reelt sett trenger rundt seg (bakende minst 2 meter fra bakvegg og helst mer), men det er jo ikke praktisk og selv har jeg alltid måtte ha katastrofale plasseringer her i leiligheten, med de negative følger det har.

Dessverre kan de færreste ha dem plassert slik de låter helt klart best, man bør ha eget og litt stort rom da, i en stue er ikke slik mulig dessverre.
 

larss

Fersking
Ble medlem
17.01.2015
Innlegg
2
Antall liker
0
Hej
Hittade av en tillfällighet denna tråd. Rekommenderar att inte röra delningsfiltret. Har ett IMF SACM och bytte först till Falcon kondingar och blev inte samma högtalare. Rör absolut inte delningsfiltret är min rekommendation. Mätte sedan alla gamla kondingar och alla mätte helt perfekt. Byggde ett externt delningsfilter med bästa kondingar/spolar/motstånd, men vet inte om var värt det. Provar mig fram än och svårt få till bra även om man vet hur man gör. Vill man prova kan man låta det gamla vara intakt och bara lyfta ur det och koppla på ett nytt då man jämföra men svårt få till samma magi !
 

toral1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.06.2005
Innlegg
176
Antall liker
76
Torget vurderinger
13
Gjelder dette også 80 mk2 ??
 

toral1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.06.2005
Innlegg
176
Antall liker
76
Torget vurderinger
13
uff da, ar satt inn nye kondisser. og det funket
 

Uttern

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.11.2007
Innlegg
804
Antall liker
424
Sted
Ytre Enebakk
Torget vurderinger
3
Nye kondiser ble satt inn på mine MkVII, og de ble mye bedre. Markant MYE større rom, og luft mellom instrumentene. Lydbildet ble mere ryddig også. Det har vært snakk om TDL308GT, versus IMF128-20 bassene. TDL308 har f0 på 34Hz, kontra f0 20Hz på 128-20 bassene. Er ikke tvil om hva som funker best, har prøvd begge over tid, og 128-20 bassene er mer oppløst, og har mere trykk nederst i bunnoktaven. Det høres godt på gode opptak av de virkelig store katedralorglene.
 

Tor-S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.01.2013
Innlegg
299
Antall liker
330
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
1
Hei. Jeg har/hatt TLS80 - MK IV og MK VII.

Ang. plassering har jeg dratt de fram såppas at jeg får en sekk med Hunton Nativo bak hver høyttaler. Ca 60cm. Det var også der lydbildet, ble best. Vokalen støpt i midten. Og fin dybde innover, vokalen er veldig kraftfull, og får støtt og stadig hakeslepp.

Personlig (som sagt tidligere her på forumet) liker jeg ELAC komboen som er i MK VII bedre enn KEF / Celestion komboen som er på MK IV og TLS80. Føler ELACene spiller mer på lag enn KEF / Celestion.
Ser på nettet at det prates endel negativt om ELAC driverne, men mistenker at det er folk som ikke har hørt begge deler og synser på det de har lest tidligere.
Desverre en supertweetern til ELAC svært skjør, så den må behandles med silkehansker.

Jeg spiller på 40w rørforsterker, fra 60 tallet og det låter forrykende livlig og ekte. Den følelsen av at det er ekte det jeg hører kan jeg ikke huske jeg har hørt på noen annen høyttaler før.

Legger ved et stemningsbilde fra en kveld tidligere i sommer:
IMG_20220606_235105.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: ELJ

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Innlegg
1.166
Antall liker
508
Hei. Jeg har/hatt TLS80 - MK IV og MK VII.

Ang. plassering har jeg dratt de fram såppas at jeg får en sekk med Hunton Nativo bak hver høyttaler. Ca 60cm. Det var også der lydbildet, ble best. Vokalen støpt i midten. Og fin dybde innover, vokalen er veldig kraftfull, og får støtt og stadig hakeslepp.

Jeg spiller på 40w rørforsterker, fra 60 tallet og det låter forrykende livlig og ekte. Den følelsen av at det er ekte det jeg hører kan jeg ikke huske jeg har hørt på noen annen høyttaler før.
Nå er noen av MK-IV versjonene utstyrt med fult sett av Elac-elementer (i dem med høyt serienummer ble det utelukkende benyttet Elac-elementer).

This later version of the RSPM IV comes in 2 types, either with a mixture of IMF/Celestion or a full set of IMF drive units fitted. It was normally exported so few are seen in the UK. Genuine IMF manufactured versions ( there were some sold as kits) have a P prefix in the serial number.

Kilde: Falcon Acoustics

Ene settet mitt er utstyrt med fullt sett av IMF/Elac elementer og i det andre så er det bare diskant og superdiskant som ikke er det, mellomtonen og basselementet er IMF/Elac i begge to par av RSPM jeg har i alle fall. Forskjellene på parene er ikke store lydmessig, forskjellen ligger mest i om det hadde vært benyttet Kef eller IMF/Elac bass og mellomtone.

Hva gjelder Elac-bassen kontra KEF-bassen så foretrekker jeg også helt klart Elac sin, er mer sprut i den og den har en noe lysere lydsignatur og detaljene kommer klarere frem bl.a.

Hva gjelder beste plassering så er det vel forskjell fra rom til rom og det må jo være noe som er praktisk også (ofre har man ikke valg og må foreta kompromisser). Mulig du kom best ut av det i ditt rom med en plassering ca 60cm fra bakvegg og med en sekk bak hver høyttaler, men generelt synes jeg de bør få langt større distanse til bakvegg...

Men igjen, jeg har en katastrofal plassering av dem her, så kompromisser skjer jo i de fleste hjem hvor så store høyttalere skal settes et sted, hjørner blir da stedet og så også her hos meg (og da må man gjøre det beste ut av det selv om det ikke er ideelt og det blir en helt annen historie dersom de virkelig får luft rundt seg).

---

Alltid vært en drøm her, å ha en rørforsterker til mine i en helt analog kjede hvor platespiller er kilde. Bare opplevd RSPM med rør en gang, det var en for liten forsterker, men en kamerat sine gamle TLS50 på rørforsterker, det synes jeg at ble magisk og det er jo bl.a. hvorfor jeg vil oppleve mine koblet opp med rørforsterker og en analog kilde... Jeg tror det kunne blitt magisk, dessverre også så kostbart at jeg nær sagt har gitt opp å se mot det selv da rørforsterkeren vil bli for kostbart med tanke på hvor tung last RSPM er og at de krever sin forsterker.

Selv kan jeg pushe Rotel-1590 settet mitt (2x350W) til pluss 80 (100 er max) på fjernkontrollen og høyttalerne spiller fortsatt helt reint og langt fra med et trøkk man kan få ut av langt mindre høyttalere enn disse... Ikke presset det mer enn til 81-82.
 
Sist redigert:

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Innlegg
1.166
Antall liker
508
Ikke dumt det med å låne en kassebil og ta båt over dammen;) men det var det med utgangsprisen... Vil anta at utvalget av IMF må være størst i UK.
Det stemmer ikke, høyttalerne ble laget der ja, men i følge falcon ble få av de store parene solgt der fordi de fleste ble eksportert.
 
Topp Bunn