Im schönen grünen Toten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    seas ca18rny med 2.ordens filter.jpg



    Skal ikke være lett dette med målinger. Etter å ha målt elementet i kassen satte jeg inn et 2.ordens filter i bassen. Var veldig nysgjerrig på hva som skjedde, og ble skuffa. Ikke mye endring i frekvensgang nei. Men en telefon til norcad hjalp på krisestemningen.

    Håvard
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    seas ca18rny med 2.ordensfilter og zobel.jpg



    Dette er lett å skjønne sa norcad, du trenger et zobelfilter. Som sagt så gjort.
    Zobel inn, og det hele så meget bedre ut.

    Håvard
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    ublh.jpg


    Sånn målte det til slutt.
    Vurderer å dempe diskant noe mer, samtidig så skyldes noe av øøkningen i nivå manglende kalibrering av mikrofon. Dette målte i lytteposisjon.
    Jeg er ingen ekspert på målinger, men disse frekvensmålingene har vært til hjelp når jeg har laget filteret. Samtidig som jeg har kikket litt til det opprinnelige H6 klone prosjektet. Fornøyd hittil, men skal nok jobbe mer med filteret. Etterhvert. Ser ikke bort ifra at jeg kan la Seas spille noe lenger oppover i frekvens, men den skal vel teoretisk begynne å beame ved 2600hz, så høyere enn det er det vel ingen grunn til å legge delefrekvensen har jeg forstått. Focal trives med høye delefrekvenser. Har gjennom årene hørt mange anstrengende Focal konstruksjoner.

    Håvard
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Audionet imponerer - solid tanks

    Håvard
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Begge deler, HCS.
    Er hjemme igjen, skal vi ta ei lytteøkt en dag. Fikk melding, snx

    Håvard
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Lytteøkt kan vi få til. kan stort sett etter kl 20 hver kveld. Send meg en pm når du kan. Blir spennende å høre nye ting. Kunne tatt med dac'en min, men den skal jo stå i timer før den er klar... :)
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    UBLH5.jpg


    Det ble ikke så værst dette til slutt.

    Håvard
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    UBLH6.jpg


    Fra den andre siden.
    Spiller slett ikke værst heller, men håper på noe hjelp etterhvert fra Norcad med filter tweaking.

    Håvard
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Stilig. Skjedd litt siden jeg var på besøk. Hvor mye større er denne nye varianten?
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Den strekker seg 117 cm i været med outriggers

    Håvard
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    UBLH4.jpg


    Ser greit ut. Får ta bilde av den nye cd spilleren og.
    Liker virkelig Audionet som drivverk

    Håvard
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Nette, pene og små disse Håvard :)... Har aldri sett Audionet i sort, men den kledde det. Grattis.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Nette, pene og små disse Håvard :)... Har aldri sett Audionet i sort, men den kledde det. Grattis.

    Er nok en eldre Musical Fidelity du ser på bildet.
    Tok bilder før jeg fikk AudioNet i hus

    Håvard
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Må komme med nye bilder da...Så vi får se uberspitze-klasse-drivverket ditt... :)
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    Høyden på høyttaleren hørtes bra ut! :p Mangler bare et par 6,5" til og hornlading på diskanten nå.......
    Etter denne uka har jeg tid, men mangler fortsatt en bærbar pc. Vet ikke om det er noe vits i å kjøpe ny, spesiellt nå i disse windows 8 tider, mangler vel både støtte for gammel software og drivere til vintage hardware er jeg redd.

    Virker som du er tålelig fornøyd med lyden da Haavard, og er du tett ved godlyden så vil vel tweakingen være å lytte seg frem og da er ikke jeg den rette.
    Jeg er tross alt fornøyd med keramikkbelagte metallmembraner koblet via billigkabler til en surrerundt-radioforsterker - er ikke helt riktig ifht dine preferanser det.
    Men jeg kommer gjerne på besøk for en lytt og en prat!
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Klart du skal innom.
    Vi er jo skjønt enig om at å være uenig er fornuftig.
    Må si ejg fikk en aha opplevelse i forbindelse med zobelfilter. Når pluggene bak skal inn, så skal jeg prøve det opprinnelige H6 klone filteret. Det er noe som mangler ennå. Men vet ikke helt. Er veldig fornøyd med bassen, takk for advice av Seas.

    Må vel få understreke at mine diskanter er keramikkbelagte, og jeg liker de. Enda bedre liker jeg Seas sine kermaikknbelagte.

    Håvard
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    Med mer fullverdige målinger og en simulering i Speaker Workshop, kan det være at du oppnår akkurat det samme uten zobel - altså færre komponenter i filteret. Kanskje det kunne gi enda en AHA opplevelse?
    Når du nå har satt igang med målinger og i tillegg har blitt litt fan av Seas, så er vi mer enige enn noengang :)
    Litt overraskende kanskje men alltid morsomt å prøve noe nytt og oppleve at det har noe for seg.

    Like overraskende har jeg gått til innkjøp av Nordost Pulsar Points :)

    Spørsmålet er om du er tålmodig nok denne gangen da Haavard til å komme HELT i mål, eller om du allerede er i gang med nye planer, som tar over.
    Sånn er det alltid med DIY. Alltid nye ideer. Og veien blir en del av målet.

    Bare skrik ut du, så kommer jeg brått en tur.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Du Pulsar Points :confused:

    Må si du stadig vekk overrasker.
    Jeg skal komme helt i mål norcad. Men jeg innrømmer glatt at da trenger jeg hjelp målemessig.

    Håvard
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.427
    Antall liker
    2.854
    Torget vurderinger
    3
    Ser veldig bra ut Håvard. Synes ser veldig bra ut (i hvit) :) Moro at det begynner å nærme seg mål.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    cary5.jpg



    Var en tur på vestlandet denne helga, den faste juleturen hjem til mor. Påfyll av vannkringler, havrekjeks, fårerull og andre godsaker. Et stort familiemåltid står også alltid på menyen. Men denne gangen klaffet det også med et besøk hos en kompis som desverre har en lei tendens til å være "ute" når jeg er hjemme. Hva som stod på menyen er vel lett å se

    Håvard
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Cary1.jpg


    Vi begynner ute. Han har likegodt bygd på en lite bunkers i hagen tilknyttet boligen han bor i. Og den som tror at bunkersen er bare hans tar feil, før vi kom på kvelden var husets sønn spurt om han hadde planer for å bunkersen sammenmed andre kompiser. Heldigvis for meg og svoger var det ledig. Innvendig var det et stort rom og en liten gang med toalett.

    Håvard
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    cary11.jpg


    De fleste av dere har vel skjønt hva slags høyttaler som er innvendig her. Avantgarde mezzo Utopia er vel korrekt netegnelse om jeg ikke tar feil.

    Håvard
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.427
    Antall liker
    2.854
    Torget vurderinger
    3
    moro med hifi besøk hos kompiser :) egen bunkers er kult :)
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    cary12.jpg


    cary14.jpg


    Kilde denne kvelden var denne platespilleren som jeg ikke helt fikk tak i navnet på. Pick up var en Ortofon, men eier venter på å få ro og tid til å sette inn pick up'en på siste bilde. Kjenner den ikke, men har lest mye fint om den.

    Håvard
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    cary6.jpg


    Videre gikk lyden inn i denne.

    Håvard
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Fint anlegg det der... Litt lite snø ved bunkers der :)...Hvordan synes du det spilte ?
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    cary10.jpg



    cary13.jpg



    Air Tight effekttrinn. Med 211 rør.

    Håvard
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    cary8.jpg


    cary9.jpg


    cary7.jpg


    Oversikt fra lytteposisjon. Takker verten for cognac og en hyggelig kveld.
    Mye bra lyd i denne bunkersen, et anlegg som får deg til å lytte musikk i timesvis.

    Håvard
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Helt klart Mesut.
    Låt litt annerledes hos deg om jeg ikke husker feil.
    En anelse mer "varm betoning" i dette oppsettet enn hos deg.

    Håvard
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.782
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    det skulle ikke forundre meg.

    jeg bor i en lett møblert betonghule - som heldigvis er asymetrisk.

    btw, de nye høyttalerne ble fine, de.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Takk Mesut
    Jobber med filter om dagen. Får lyttebesøk på torsdag. Spennende å høre hva andre sier.
    Har ideer om et enda enklere filter. Synes vel de også låter bedre enn den opprinnelige H6 klonen.

    Håvard
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    Var på "lyttebesøk" hos Haavard i dag (eller i går har det blitt nå). Dvs skal vi være helt ærlig ble det ikke veldig mye lytting, men så absolutt veldig hyggelig.
    HCS dukket opp etterhvert og når 3 hifiinteresserte for lov å skravle i vei, så kan man faktisk fort glemme musikken :)

    Men noen inntrykk fikk jeg da av de nye kreasjonene.
    Designet er det jo ikke så mye å skrive om, det er firkantede kasser (KISS?) men formatet er vellykket og ja de gjør seg godt som hvite.
    Spillte på et fhv lavt volum i starten og fikk med en gang bekreftet at de har en svak loudnesskurve, de er altså ikke kjedelige og flate i lyden men gir fra seg både rominformasjon og detaljer oppover uten å måtte vekke både kona og naboen.
    Det var heller ikke vanskelig å høre at disse går dypere og har et bedre fundament i bunnen enn H6 klonene.
    Frekvensmessig er det ingenting som skiller seg negativt ut.

    Fikk etterhvert et inntrykk av at bassen blir ensformig, dvs den er ikke pløsete eller boomy men selv om man skiftet cd et par tre ganger fikk man inntrykk av at bassen hele tiden var (mer eller mindre) den samme. Som Haavard nevnte har nok dette sammenheng med pukkelen som også synes på målingene.
    Antagelig kan dette tweakes endel med plassering og justering av høyden over gulvet.

    Holografien var uvant da de spiller fhv smalt og samtidig gir et inntrykk av at vokalisten er noe liten av vekst.
    Bredden på lydbildet har nok en del med plasseringen hvor høyttalerne står med kortere innbyrdes avstand enn avstand til sweetspot.
    Høyden på lydbildet er jeg rimelig sikker på at kan bedres med litt tweaking av delefilteret, slik at man får en mer gunstig fasevridning mellom elementene.

    Mens jeg var på et heller viktig toalettbesøk hadde HCS fått satt igang en cd med damekor, på et lydnivå som muligens var realistisk på første benk rett foran koret, men som nok ble i meste laget hos Haavard. Muligens var det da den negative siden av loudnesskurven kom frem, som i kombinasjon med en fhv lav delefrekvens og slak avrullingen på diskanten nok gjorde damene mer skrikete enn hva de faktisk er live. (Selv om jeg verken kjenner damene eller opptaket).

    Nå må jeg få legge til at musikkvalget var valgt for å avsløre svakheter, og at tilbakemeldingen nok virker mer negativt enn hva mitt totale inntrykk av høyttalerne faktisk er.

    Jeg er ikke tvil om at Haavard er inne på et riktig spor her, og at det er enda mer godlyd å hente med litt finjustering her og der.

    Så nå får jeg håpe at Haavard og HCS tar imot invitasjonen og tar seg en tur i løpet av jula. Nå er ikke surrerundt radioer og Klipsch RF så spennende for slike hifinerder, men jeg skal alltids få ordnet kaffe og kaker.

    PS! (HCS: Hos meg slipper du å bli jaget ut i kulda når røyksuget blir for stort! :) )
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Takk for lytten Håvard. Og nå er du jo og på Impulse-nivå vedr kaffe med utsøkt etiopiske saker.. Når en da fikk skravla en haug og spist sjokolade var det jo i det hele tatt særs trivelig. Før det er glemt, ja norcad, jeg har lyst til å ta meg en tur til dine trakter så hvis Håvard og har lyst får vi det til. Kan ta med en viss klasse A kreasjon du kan låne..

    Lyden av Håvard's nye kreasjoner var kort og godt mer av alt. For min del var det øvre mellomtone og diskant jeg likte. Oppløst, uten tegn til å stikke av eller plage en på høye volum. Mellomtonen var også god, kjapp og transistvillig. Men, som norcad sier, når det gis utforsringer på høyere nivåer går bassen i metning og blir udefinert. Om dette er filtret skal jeg ikke si noe om. Det jeg vet er at lyttenivå hos meg selv er ofte høyt og der er jeg usikker på om bassen til Håvard hadde vært god nok. Jeg tipper elemetene er godt innspilte også? Det var sangen i youtube klippet vi hørte på. Kontrabass og damestemmer er noe sært, men vakkert slik jeg ser det.

    Alt i alt er du ett steg videre Håvard...Men tror ikke du gir deg med dette... :)...God Jul til deg og dine .


     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Elementene er nok ikke innspilte, det må sies.
    Det ene er helt nytt og det andre vet jeg ikke hvor mye er spilt, men det er nok ikke knørvet godt nok.

    Takker for ærlige tilbakemeldinger begge to. Er vel i bunn og grunn enige med dere selv om jeg heller fokuserer på hva disse gjør bra.
    Dette er et hakk videre fra H6 klonene. Men de skal bli bedre. I løpet av jula håper jeg følgende kan skje,.
    1. Innspilling av elementer
    2. Nye spikes
    3. Nytt filter
    4. Ny kabling innvendig.


    Er vel ikke enige at mellomtonen er god, jeg mener det er mer å hente. Disse høyttalerne låter nok mer som originale H6 enn H6 klonen. Og jeg liker siste best.
    Får jobbr videre, og den lille pukkelen som er på både klonen og disse skal bearbeides.

    Håvard

    PS! God jul til dere
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.427
    Antall liker
    2.854
    Torget vurderinger
    3
    Ut ifra tilbakemeldingene ser det ut til at du er på god vei til å nå målet om mer av alt. I god H6 klone ånd.
    Å godt er det. for er det noe som funker er det i alle fall klonene :)
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Da er treet pyntet, og julefreden i ferd med å senke seg. Arvo Pärt i bakgrunnen og alt er ellers veldig bra. En ung dame insisterte på å pynte treet, og legge pakker under det. Det siste var viktig, da kunne hun lese på pakkelappene.
    Pinnekjøttet ligger i vann og H.R skjenket meg en øl av ukjent sort som sikkert passer til kjøttet i morgen. Desverre ikke egenprodusert da det akkurat mangler en uke på å bli ferdig. Skit au, da har jeg et måltid på vent. Julekvelden kan komme, jeg er i ferd med å senke skuldrene


    God jul

    Håvard
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Det ølet er som skapt til pinnekjøtt. Det er også som skapt uten pinnekjøtt, til pizza, til pasta, fisk, uten mat, før vin og etter vin. Til og med før de dyrebare brune dråper fungerer det. Det passer ikke til grøt, men kutter du ut grøten funker det.. Har gått metodisk til verks.

    cheers og god jul
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn