Ikke DAC men ADC......

Audior

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.01.2006
Innlegg
96
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Har etterhvert erkjent at fremtiden er å få musikken inn på hardisken. Det finnes en rekke DAC`er for å få den ut igjen analogt med god kvalitet, men hvordan får jeg vinylplatene mine inn på hardisken ? Finnes det noen tilsvarende gode AD-konvertere, eller må jeg bruke minijack´en inn på mac`en fra forforsterkeren ? :-\
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Kjøp en RIAA med usb-utgang. Slike får du for 12-1300 Kr.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Evt se på bruktbørsen her på forumet.
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Om du har en ok RIAA og ønsker høy lydkvalitet anbefales en Apogee Duet Firewire Interface.
 

ØivindJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.07.2009
Innlegg
1.130
Antall liker
0
En RME ADI-2 bør vel kunne finnes brukt.

mvh
 
P

Parelius

Gjest
Avhenger jo av hvilket nivå du sikter inn på, og ikke minst hvor store mengder det er snakk om. Liten vits i å investerer tungt hvis det bare er små kvanta eller vinylriggen er en Dual (!). (Ved guder, det er lenge siden jeg skrev «Dual» her på asylet.)

Bruker selv en MH ULN8 (innkjøringsfase), men den er ment å være hjerne og hjerte i anlegget mitt, så det er vel uinteressant.

Husk bare på at om du digitaliserer til 96 (eller høyere) 24 bit, så trenger du ikke legge på noe dither. Skal du lage lossy formater av det, så skal du heller ikke legge på dither. Har du derimot tenkt å brenne dem til CD (eller har dem på HD 44/16, så skal det legges inn dither.

(Alt dette vet jeg fordi folk som vet bedre enn meg vet det. Jeg har det med å høre på folk med profesjonell erfaring i bransjen - ikke selgere da.)
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Billig og grei løsning: en gammel MiniDisk opptaker!
De fleste (Sony) jeg har vært borti, har Analog inn og ut samtidig med Digital inn & ut.
Setter du spilleren i "REC", har du alle muligheter, + en grei DAC også!
Komprimerings-algoritmen ligger utenom...

Arne K
 

HHH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.11.2009
Innlegg
212
Antall liker
2
Har sett etter noe av det samme sjøl, og joda, du får RIAA med USB-uttak for 12-1300 kroner, jeg har ett; en ProJect USB II tror jeg den heter, det er bare det at den låter så UTROLIG mye dårligere enn TransRotor-trinnet jeg bruker til vanlig at hele poenget forsvant...
Har da mer tro på minidisk-løsningen nevnt lenger opp i tråden her....
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
En eldre brukt DAT bør være mulig å oppdrive til små summer. Digital inn på pc fikser resten.
 

Audior

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.01.2006
Innlegg
96
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Takker for gode tips. Olympus`en virker fristende, da får jeg en god, gammeldags "båndopptager" også.
Da kan jeg skifte ut den gamle rørbestykte Tanberg opptageren også.....
 

Audior

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.01.2006
Innlegg
96
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Slett ikke dum, da får jeg en ny RIAA også. Hvis Furutech kan høre forskjell på stikkontakter, må de vel kunne lage bra elektronikk også ?
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.706
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Parelius skrev:
Avhenger jo av hvilket nivå du sikter inn på, og ikke minst hvor store mengder det er snakk om. Liten vits i å investerer tungt hvis det bare er små kvanta eller vinylriggen er en Dual (!). (Ved guder, det er lenge siden jeg skrev «Dual» her på asylet.)

Bruker selv en MH ULN8 (innkjøringsfase), men den er ment å være hjerne og hjerte i anlegget mitt, så det er vel uinteressant.

Husk bare på at om du digitaliserer til 96 (eller høyere) 24 bit, så trenger du ikke legge på noe dither. Skal du lage lossy formater av det, så skal du heller ikke legge på dither. Har du derimot tenkt å brenne dem til CD (eller har dem på HD 44/16, så skal det legges inn dither.

(Alt dette vet jeg fordi folk som vet bedre enn meg vet det. Jeg har det med å høre på folk med profesjonell erfaring i bransjen - ikke selgere da.)
Jeg har ikke profesjonell erfaring i bransjen men likevel:

Man legger ikke på dither samme hvilken bitdybde eller frekvens opptaket måtte ha. Selv hvis du digitaliserer i 16/44 hverken skal,trenger eller er det mulig å legge til dither.
Dither kommer først inn i bildet når man skal konvertere høyere bitdybde ned til 16bit.
Hvis man ikke tar opp i hi-rez og ikke har tenkt å konvertere dette ned til 16/44, så er dither en ikke-sak.

Tar man opp i hi-rez fordi man bruker PC/mac som musikkavspillere, og har bruk for å brenne ut en og annen CD til bilen, så er iTunes sin innebygde cdbrenningsfunksjon mer enn bra nok. Man kan selfølgelig konvertere filene fra ALAC til AIFF med XLD eller MAX, så konvertere filene fra hi-rez til 16.44 sample manager (beste og raskeste metode), for så å importere filene og brenne de ut med Toast, og hvis man vil ha med CD-text så må man skrive inn dette manuelt. Hvem gidder dette når man istedet kan brenne ut v.h.a med iTunes med et par museklikk?

I praksis er altså dither en ikke-sak nesten uansett.
 
P

Parelius

Gjest
Du har sikkert rett, Man. Det eneste som avviker i det du sier i fra det som du svarer på er at dither er noe som trengs når en skal gå fra høyere til lavere bitdybde. Men det var det vel jeg sa også. Så vi er vel ganske så enige!

Skulle vel være klart nok dette;

«Husk bare på at om du digitaliserer til 96 (eller høyere) 24 bit, så trenger du ikke legge på noe dither. Skal du lage lossy formater av det, så skal du heller ikke legge på dither. Har du derimot tenkt å brenne dem til CD (eller har dem på HD 44/16, så skal det legges inn dither.»

Så hva er det du vil korrigere?
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.706
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Du skriver at man ikke trenger å legge på dither når man digitaliserer i 24/96 eller høyere. Dette blir en smule galt, og det riktige er at man ikke legger til dither overhodet uansett bitdybde eller frekvens man digitaliserer i. Du får det også til å høres ut som at dither er noe man "legger på" en innspilling. Eller kan legges til før en lossy konvertering. Eller som om dette er et "generelt" valg. Men det er mulig dette går inn over følgefeil.

Jeg har ingen problemer med å tro at vi egentlig mener det samme. Men siden du skriver at har lært dette av de proffe, så syns jeg du må være ekstra påpasselig at du faktisk skriver det du tenker:)

Tror nok støyen fra rillene vil overskygge enhver ditherstøy med good margin.
 
P

Parelius

Gjest
Du må gjerne lese andre som en viss mann leser bibelen. Men enige er vi nok så langt. Og ikke er du særlig uenig i mine skolerte kilder heller. Slik sett er alt bra.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.706
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Du skriver feilaktig, jeg påpekte det. Ikke bare en skrivleif, ikke for å være vanskelig (jeg er svært lite vanskelig), det er reelle feil som blir påpekt.
Hvis du angivelig mener noe annet enn det du skriver, så blir jeg som han visse som leser bibelen?
Fin logikk :D
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.622
Antall liker
35.631
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Jeg (hmm.. ikke rart) anb. RME...
 
P

Parelius

Gjest
Jeg skriver aldri feilaktig! ;)

Men saken skulle nå være klar nok når det gjelder dither i denne sammenhengen.
 

salvatore

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Innlegg
326
Antall liker
15
Torget vurderinger
8
Audior skrev:
Har etterhvert erkjent at fremtiden er å få musikken inn på hardisken. Det finnes en rekke DAC`er for å få den ut igjen analogt med god kvalitet, men hvordan får jeg vinylplatene mine inn på hardisken ? Finnes det noen tilsvarende gode AD-konvertere, eller må jeg bruke minijack´en inn på mac`en fra forforsterkeren ? :-\
Heisann

Jammen tror jeg ikke min Perreaux (http://www.perreaux.com/products/eloquence/150i_-_150w_stereo_integrated_amplifier/) har denne funksjonen. Det sitter en dac i forsterkeren, og dette er hva dacmanualen sier:

Digital Recording
Using the USB port, the éloquence digital to analogue converter allows you to digitally record any of the amplifiers inputs to your computer. Sample rates between 8kHz and 48kHz, and resolution up to 16-bits, ensure the digital recording retains the quality of the original audio signal.

Christian
 
Topp Bunn