ikke bilde fra hdmi ??

swans

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2006
Innlegg
303
Antall liker
2
tja.. i kombinasjon med den nye grundig-bakkenett mottakeren
med en SUN-50 tommer plasma sjerm/m samsung matrise. kommer det ikke noe bilde ??? .
det kommer en melding opp på skjermen som sier "ikke akseptert signal" ( på engelsk da )
det er signal der, for om jeg fjerner hdmi-kabelen, so kommer meldingen " ingen signal "
her er jeg ute å sykler :-\ . aner ikke hva dette kan vere.
sender ikke tuneren ut rett signal ?
skjønner ikke tvèt signalet ?
kan det vere feil kabel ?
kan en av komponentene ha en feil i seg ?
eller er det noe annet. alle forslag taes i mot med stoor takk :p

mvh
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Høres ut som et HDCP problem (kopibeskyttelse). Mulig skjermen din ikke støtter HDCP på HDMI-inngangene? Kjenner ikke merket, SUN har jeg aldri hørt om.
 
N

nb

Gjest
Funker HDMI fint med andre kilder - f.eks DVD-spiller, TV-spill eller noe annet?

Feil kabel er det neppe, enhver HDMI-kabel burde funke. Det kan jo være brudd på selve kablen, men det ikke veldig sannsynlig. Du kan jo teste om kabelen fungerer som den skal i en annen setting.

Se litt i bruksanvisningen for TV/Tuner, det finnes to måter å sede bilder på over HDMI, RGB pg YbCrPb (eller noe slikt) - det har noe med fargerom å gjøre tror jeg. Mulig TVen din kun støtter en av disse og tuneren er satt opp til å sende det andre. Heller ikke den mest sannsynlige forklaringen, men skader ikke å sjekke.
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
Lydmekk har nok rett - MEN, har du stilt kilde og skjerm for HDMI?
 

swans

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2006
Innlegg
303
Antall liker
2
hdcp problem...hmm. er det noe middel mot dette. finner ingen options for dette i noen menyer.
tuneren setter dette automatisk med senderstandar, om jeg forstår rett.
tv tat imot signal, men vil ikke akseptere, finner ingen meny til å manipulere.
går for hdcp-problem. men legger meg flat. aner ingen tilng om dette enda.
er det noe å gjøre med det, eller er tvèn korupt..
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
På min Pioneer flatskjerm har jeg flere valgmuligheter i OPTIONS vedr. HMDI. Jeg har en Mac Mini koblet til via dvi-til-hdmi kabel, og da måtte jeg stille skjermen for å kjenne igjen hdmi på den inngangen.
 

swans

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2006
Innlegg
303
Antall liker
2
problem løst.....
tuneren stod på laveste oppløsning. 47...... ett eller annet.
og det skjønte ikke tvèt.
feilen lå hhos grundig. en ekstremt dårlig bruksamvisning som ikke
forklarte hvor du skal gjøre forandringer. hmmf...
nå står den på 720p, og gir serdeles bra bilde.
tusen takk for all hjelp.

mvh.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.291
Antall liker
11.108
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
swans skrev:
problem løst.....
tuneren stod på laveste oppløsning. 47...... ett eller annet.
og det skjønte ikke tvèt.
feilen lå hhos grundig. en ekstremt dårlig bruksamvisning som ikke
forklarte hvor du skal gjøre forandringer. hmmf...
nå står den på 720p, og gir serdeles bra bilde.
tusen takk for all hjelp.

mvh.
Endelig fant jeg en tråd som har noe som likner på mitt problem idag.
Plutselig godkjenner ikke Samsung-TVen bilde-signalet fra Grundig DTR8720 (folkedekoderen), jeg har lyd men bildet viser bare 'modus støttes ikke'). Alle andre kilder funker perfekt, og jeg har generell tillit til Samsung'en, den har alltid virket idiotsikker og pålitelig.

Ut fra det jeg leser her kan det virke som HDMI-settingene i Grundigen har blitt forandret over natten (tja, hadde noen tenåringer på besøk som ikke husker noe unormalt). Hvordan får jeg satt og valgt noe som helst når jeg ikke har skjermbilde?
Bruksanvisningen er selvfølgelig forduftet etter siste ommøblering :mad: :mad:

Hva gjorde du egentlig, swans? Eller noen andre?

Jørgen
 

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Innlegg
830
Antall liker
3
Jøgga skrev:
swans skrev:
problem løst.....
tuneren stod på laveste oppløsning. 47...... ett eller annet.
og det skjønte ikke tvèt.
feilen lå hhos grundig. en ekstremt dårlig bruksamvisning som ikke
forklarte hvor du skal gjøre forandringer. hmmf...
nå står den på 720p, og gir serdeles bra bilde.
tusen takk for all hjelp.

mvh.
Endelig fant jeg en tråd som har noe som likner på mitt problem idag.
Plutselig godkjenner ikke Samsung-TVen bilde-signalet fra Grundig DTR8720 (folkedekoderen), jeg har lyd men bildet viser bare 'modus støttes ikke'). Alle andre kilder funker perfekt, og jeg har generell tillit til Samsung'en, den har alltid virket idiotsikker og pålitelig.

Ut fra det jeg leser her kan det virke som HDMI-settingene i Grundigen har blitt forandret over natten (tja, hadde noen tenåringer på besøk som ikke husker noe unormalt). Hvordan får jeg satt og valgt noe som helst når jeg ikke har skjermbilde?
Bruksanvisningen er selvfølgelig forduftet etter siste ommøblering :mad: :mad:

Hva gjorde du egentlig, swans? Eller noen andre?

Jørgen
Enten har noen forandret noe på selve tv'en på den kanalen du normalt bruker til tv fra dekoderen og satt et annet valg en hdmi der, eller så er det gjort en forandring på dekoderen.
Hvis du får opp menyene på dekoderen som normalt gjøres vha "menu" eller setup fra fjernkontroll så skal det nå være mulig å fimnne ut av dette, så mange valg er det vel strengt tatt ikke.
vedrørende bruksanvisning, siden du vet tuner navn så kan du jo søke på internett, mulig at grundig har lagt den inn for nedlasting

Mvh
Geir
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.291
Antall liker
11.108
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
GFE skrev:
Jøgga skrev:
........
Hva gjorde du egentlig, swans? Eller noen andre?
Jørgen
Enten har noen forandret noe på selve tv'en på den kanalen du normalt bruker til tv fra dekoderen og satt et annet valg en hdmi der, eller så er det gjort en forandring på dekoderen.
Hvis du får opp menyene på dekoderen som normalt gjøres vha "menu" eller setup fra fjernkontroll så skal det nå være mulig å fimnne ut av dette, så mange valg er det vel strengt tatt ikke.
vedrørende bruksanvisning, siden du vet tuner navn så kan du jo søke på internett, mulig at grundig har lagt den inn for nedlasting
Mvh
Geir
Takk for svar. Det stemmer nok at noen må ha trykket på en knapp ja.
Jeg klarte å løse det med å kjøre dekodersignalet på scart-kabel for å nå tak i dekoder-menyen, og der ligger det instrukser under 'Hjelp'.

Egentlig var det veldig enkelt, men jeg tar detaljene med i tilfelle det skulle være andre som er like klønete som meg. Dette er vel den mest solgte dekoderen for RiksTV.

Fjernstyringen til Grundig DTR8720 har en knapp som heter DISP (kunne jo tenkt meg at det betydde Display), med den skiftes oppløsning på signalet ut fra dekoderen. To trykk på denne innenfor to sekunder skifter, og lysene på frontpanelet blinker hektisk. DISP-knappen er plassert nederst til høyre på fjernstyringen, og er dermed lett å komme borti. Min var blitt satt til 576, og alt som trengtes var to trykk så var vi i HD igjen.
Litt har vi lært idag også.

Jørgen
 
Topp Bunn