baluba skrev:
Barbaresco skrev:
Det er ikke stort bedre med Haugesund, der de har jernbanestasjon, men ingen skinner eller tog ;D Sjekk historien med gamle Haugianser, og se hvor flaue de blir!
He he he, det har vært min favoritthistorie om Haugesund i alle år. Fra min mor fortalte meg om Haugesunds overdrevne optimisme for Haukelidbanen da jeg var ungdom har jeg sett på det som det ultimate eksemplet på Haugesunds by-forfengelighet. En forfengelighet som vi bygdegutta fra dalstroka innafor og øyene utenfor har fått oppleve hver gang vi gikk på byen i ungdommen. "E dokke bønder?" er et spørsmål jeg og mine venner har fått fra mang en haugesundsbabe opp gjennom årene.
@ bjornh: Hvor mange er dere nå? Ca 70 kilomennesker? Det er bedre enn Haugesund, men ærlig talt - det er bare en håndfull ++ i min bok. ;D Piazza har dere, og da er dere by. Men det skal mer enn litt olje til for å bli en storby. Den tittelen fortjener ingen byer i Norge, men skal den brukes så bør det i alle fall være minst 100 kilomennesker i byen. Minst!
;D
Ja vi har jernbanestasjon. Vi får vel snøskuterløyper med tiden også, når staten løsner litt på ideene sine om motorferdsel. De er det masser av på innlandet, og over 3000 registrerte sånne her i Tromsø. Du har kanskje sett bilder av sånne kjøretøyer, baluba.
Ca. 70 000 som er fastboende ja. Noen tusen studenter utenbys fra. Pendlere kommer i tillegg, og gjestearbeidere sørfra, slik som ordføreren Hausberg, som kommer fra Bergen. Men det går ikke så mange år tror jeg før vi bikker 100 000.