IKEA - Helvetes forgård?

N

nb

Gjest
For en del år siden kjøpte jeg en sofa på en butikk i Oslo, husker ikke hvilken, muligens var det A-møbler. Det jeg ikke skjønner, er hvorfor det er ca 8 ukers leveringstid over alt. Dette ble produsert på bestilling et sted på Sunnmøre. Jeg aner ikke hvor lang tid det tar å lage en slik sofa - kanskje en dag totalt? Har produsentene så lang backlog?

Jeg skjønner selvsagt at de ikke kan lagerføre alle stoffvarianter, men en del farger går det garantert mye av, som f.eks koksgrå eller lignende, sort er sikkert også populært. Hadde jeg vært forhandler hadde jeg hatt en del slike på lager, og så tilbudt la oss si 15k om du kan vente 8 uker, 20k om du vil ha den med en gang. Jeg hadde garantert hoppet på en slik deal om den fantes.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Jeg var på IKEA på lørdag og kjøpte bl.a. et skap, for å få plass til den stadig voksne vinylsamlingen. I dag må jeg tilbake og hente hengsler, som naturligvis måtte plukkes for seg. :mad:

LydGeir

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Antall liker
25
Sted
Tromsø
Sharpeye skrev:
Lure greier. Møte fienden ansikt til ansikt i ren kommandostil. Rett inn, fullføre oppdraget og så rett ut igjen, raskt og smertefritt for alle innvolverte. Kanskje det er metoden?
Sånn gjør jeg omtrent alt innkjøp, inkl. matvarebutikk.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Sharpeye skrev:
Lure greier. Møte fienden ansikt til ansikt i ren kommandostil. Rett inn, fullføre oppdraget og så rett ut igjen, raskt og smertefritt for alle innvolverte. Kanskje det er metoden?

Det er jo sånn jeg gjør det med damer....
::)

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
BT skrev:
Sharpeye skrev:

Hva sier kona di til det da? ;D

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
oddgeir skrev:
BT skrev:
Sharpeye skrev:

Hva sier kona di til det da? ;D
;D
Hun er fienden.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
9.021
Må bare si meg enig med trådstarter etter i går å ha blitt dratt med gjennom hinderløypen på Svantes Inferno midt i lørdagsrushet!

Z

Zomby_Woof

Gjest
IKEA er timing. De er renavlede mersalgsdyr. Alt er laget for at kundene skal få øye på ting, og lyst på ting, og de er så innihelvete flinke på det at kundene surrer rundt som hodeløse høns gjennom labyrintene. Når det blir mange hodeløse høns på et sted oppstår det fort noen trafikale utfordringer, for å si det sånn. Opplevelsen er bedre/ mindre ille utenom rushtid.

De har riktig mange OK produkter, og pris/kvalitet er nærmest uslåelig. Med begrenset budsjett er det bare å bite tenna sammen og tåle det.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Ikea er herlig. starte opp ikke tidligere enn 1200 på lørdag og bli der til stengetid ca klokken 2300. er som å gå i skogen fredelig og avstressende. du blir flere år yngre. alle måltider kan spises der også

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Antall liker
1.415
Et par Ikea-tips!

Skriv lista på forhånd, ha varenummer klart slik at ekspeditøsa kan plotte det rett inn og kjøre ordre til et eventuelt fjernlager.
Ha på gode løpesko for å forlate stedet raskest mulig.
Ha en bil som ser generelt sliten ut, ingen har lyst til å lage bulker i den på parkeringen.
Telys og annet dilldall sender du avgårde den bedre halvdel for å handle midt i uka med den dårlige bilen.

Returordningen er upåklagelig. Møbelkvaliteten på vei opp. Ikke kjøp tallerkener, serviser og bestikk(æsj..) Solingen bestikk, samt Villeroy & Boch holder en hel generasjon, mens en IKEA talerken holder et par måltider, bestikket hos Ikea ligger feil i hendene.

Det beste tipset jeg kan gi er; dra en dag hvor det er ski VM eller vinter OL. Det gjorde jeg, alle de handlende satt musestille i alle tilgjengelige utstillinger med kabel-TV og fikk med seg skirennet, og jeg fikk handle i "freden og roden" :D

1796588_10153957553955341_1362202559_n.jpg

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.968
Jeg var med datter og datterdatter på 3 på IKEA for et par år siden. Etter 20 min. kikket vesla opp på moren sin og utbrøt "No e` de nokk, mamma"
Jente med vett.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Ikeahue er noe du får når du triller inn på parkeringsplassen. du er fjer og resignert til du kjører din vei med bilen full av deler

N

nb

Gjest
Sikkert tegn på at man har blitt småbarnsforeldre: Ankomme IKEA lørdag morgen og finne ut at det faktisk er 45 minutter til de åpner...

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
9.021
Et rent helvete. Svantes Inferno. Tar heller en kjapp rotfylling uten bedøvelse enn å bruke seks timer og lønnsmidler igjen på å øke Kamprads formue. En mann som først ett år etter krigen (!) fant tiden moden til å melde seg ut av den lettere fascistiske Nysvenska Rörelsen.

G

Gjestemedlem

Gjest
Pingler. Det er jo ikke annet enn en litt stor butikk. Kart finner man også hvis man går seg bort slike steder. Trickset er vel å gå på riktig tidspunkt. Sent en fredags kveld er ideelt. Da er det stille og rolig og man kan tusle litt rundt uten noen form for irritasjon over medmenneskers nærvær.

Det er jo ikke noen fornøyelsespark, men ser heller ikke hva som burde skape panikkangst.

Kampestad er vel en rimelig usympatisk person, men de ansatte har det likevel slett ikke så ille der. Jeg har ingen grunn til å mislike ham sterkt nok til ikke å ville handle der grunnet eieren.

Men maten skal de få ha for seg selv.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.650
Torget vurderinger
24
Et rent helvete. Svantes Inferno. Tar heller en kjapp rotfylling uten bedøvelse enn å bruke seks timer og lønnsmidler igjen på å øke Kamprads formue. En mann som først ett år etter krigen (!) fant tiden moden til å melde seg ut av den lettere fascistiske Nysvenska Rörelsen.
;) ;) ;)

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.064
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Hvis man er opptatt av moral og etikk hos storkara som står bak, og deres historie, kan man få vegring på det meste. Tyske og japanske storkonsern, kinesiske industriherrer, matvarer fra det globale markedet. Noen som tror at Ikea og Kamperad stiller i verstinglklassen? Ta deg en pølse, en softis, eller en tallerken kjøttbolller.
Det gjør jeg rett som det er, jobber i gangavstand til Ikea, og har aller Ikea-katalogene fra 1994 som koselektyre på dass.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.650
Torget vurderinger
24
Ikea er herlig. starte opp ikke tidligere enn 1200 på lørdag og bli der til stengetid ca klokken 2300. er som å gå i skogen fredelig og avstressende. du blir flere år yngre. alle måltider kan spises der også
Frokostbuffet på hverdager = kr. 19,- Fra de åpner til kl. 11.00! Stalltips til deg, Fingers, som jo er vant til "svensk" kost med bruna bøner, potatismos og køttbullar... :cool:

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.575
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Umm, snart kommer et IKEA til oss ute i provinsen i Vestby også. :)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.650
Torget vurderinger
24
HVA? Gud bedre... da blir ikke HEL mye å finne hjemme heretter! :D

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.575
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Hvis man tar en tur forbi på vårparten, når størstedelen av det jordet står under vann i vårflommen, kan man egentlig fundere litt på hvorfor akkurat denne jordlappen skal være så verneverdig. Det er mye som er både flatere, større og bedre i distriktet. Og godt er vel det, ettersom det skal bygges varehus. Håper de husker drenering. :)

LarsC

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.05.2012
Antall liker
150
Torget vurderinger
1
Umm, snart kommer et IKEA til oss ute i provinsen i Vestby også. :)
...og for riktig å markere miljøprofilen sin, setter de seg midt i den største kornåkeren.
De må jo ha god jord for å vokse seg store og sunne.

Jeg ga opp Ikea først når det gjaldt lamper. 12v adapterne dems er laget av plast som ikke tåler varmen adapterne produserer. I tillegg bruker de metall som er av en suspekt kvalitet og har kjip overflate. Nå bruker jeg Luxor på skrivebordet, Catellani & Smith i taket og Artemisia på bordene. Og det er jeg helt utrolig fornøyd med.

Møblene er jo også basert på bruk og kast. Det dukker opp noe her og der som er bedre, men generelt er de av dårlige materialer. Ivarhyllene er riktignok fine til oppbevaring. Ellers er det bedre å basere seg på designermøbler, arvegods og loppis.

JCP

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.04.2014
Antall liker
368
Sted
Moss
Den potensielt største problemstillingen med Ikea i Vestby, er at fruen, på helt feil grunnlag, vil få lyst til å stikke bort på det månedlige LandRover-kaffetreffet i nevnte bygd :D

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.575
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Som student og i flere år etterpå hadde jeg enslags tommelfingerregel om at man ikke har råd til å være sur på IKEA veldig lenge om gangen. Har muligens vokst fra dem nå.

Siste større kjøp på IKEA var en sofa med sjeselong og skammel til det nyoppussede mediarommet for et par-tre år siden. Sofaen kom frem, men Bring greide å "miste" både sjeselong og skammel på veien. Holdningen derfra var "det gjør vel ingen ting, IKEA produserer bare en ny". Det gjorde de ikke, for IKEA kundeservice insisterte på at de møblene var gått ut av produksjon, så det ble ihvertfall ikke aktuelt. Til slutt fant jeg ut at de fordømte delene fortsatt var å finne i varehusene i USA, så jeg bestilte derfra på nett og fikk det levert via Jet Carrier. Det gikk mye raskere enn å bestille fra Furuset og få levert deler av bestillingen til Vestby, og kostet bare et par hundrelapper mer med frakt, toll og moms. Eter en del kjefting fikk jeg tilbake det jeg hadde betalt til IKEA, men ikke merkostnaden ved å skaffe delene fra USA selv. Etter enda mer kjefting fikk jeg dekket mesteparten av det også i form av matkuponger på köttbullar. De ga jeg til husets fattige og sultne student, så var hun happy.

Noe senere kjøpte jeg en benkeplate som skulle bli kropp til elgitar, men da måtte jeg først gå gjennom hele labyrinten for å kjøpe den ene tingen, så kjøre til en annen adresse for utlevering og vente både lenge og vel der før lottokupongen omsider ble ropt opp. Etter det har det vel stort sett vært ferdighandlet på IKEA for min del, trur eg.

Sist redigert:

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Antall liker
1.415
i forbindelse med innflytting i sommerhus i utlandet har alle møbler til hele huset blitt bestilt på IKEA i Østerrike, de har ordnet transit-dokumenter for å kunne føre dette lasset inn i deres ankomstland og hjem og ordnet med transporten. Det eneste vi har gjort, er å sitte på laptopen hjemme og plukke møbler, titte på tegninger av hus og tatt et par turer på IKEA i Norge. Foreløpig meget fornøyd med servicen i Østerrike.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.650
Torget vurderinger
24
You can't polish a turd...:cool:

PowerMetal

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2010
Antall liker
2.218
Torget vurderinger
2
Jeg har stort sett handlet på Ikea på tidspunkt få andre handler der, ofte like før stengetid på fredag eller tidlig på lørdag. Så jeg
har kommet unna shoppingen unna varige skader. Det jeg takler minst er maten i kantina der. Det kan hende
jeg har vært eksponert for dårlig kantinemat over alt for lang tid, med mange frederikkemåltider i gjennom bachelor,
master og phd... Jeg blir uvel bare av å gå forbi Ikea-kantina.
Det står i aftenposten at de kjøttbollene til Ikea står for 90% av sveriges mateksport.
Advarer mot Ikeas kjøttboller - Aftenposten

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.678
Sted
Bislett
Jeg har stort sett handlet på Ikea på tidspunkt få andre handler der, ofte like før stengetid på fredag eller tidlig på lørdag. Så jeg
har kommet unna shoppingen unna varige skader. Det jeg takler minst er maten i kantina der. Det kan hende
jeg har vært eksponert for dårlig kantinemat over alt for lang tid, med mange frederikkemåltider i gjennom bachelor,
master og phd... Jeg blir uvel bare av å gå forbi Ikea-kantina.
Det står i aftenposten at de kjøttbollene til Ikea står for 90% av sveriges mateksport.
Advarer mot Ikeas kjøttboller - Aftenposten
De inneholder vel alt mulig rart, bortsett fra kjøtt selvfølgelig da.
Gidder ikke å reise på harrytur til Svea heller. Kan jo risikere og bli stoppet i ostetollen.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.575
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
i forbindelse med innflytting i sommerhus i utlandet har alle møbler til hele huset blitt bestilt på IKEA i Østerrike, de har ordnet transit-dokumenter for å kunne føre dette lasset inn i deres ankomstland og hjem og ordnet med transporten. Det eneste vi har gjort, er å sitte på laptopen hjemme og plukke møbler, titte på tegninger av hus og tatt et par turer på IKEA i Norge. Foreløpig meget fornøyd med servicen i Østerrike.
Godt poeng. Vi møblerte hytta i Sverige omtrent på samme måte, men hentet varene selv på varehuset. En VW Caravelle lastet til plimsollmerket med flatpakkede IKEA-møbler rekker for å møblere en passe stor familiehytte. De møblene har holdt over ti år nå.

N

nb

Gjest
De inneholder vel alt mulig rart, bortsett fra kjøtt selvfølgelig da.
Faktisk 84% kjøtt i følge hjemmesiden til IKEA. 55.9% storfe, 28.1% svinekjøtt. Til sammenligning har Gildes "sveske kjøttboller" 59% kjøtt, mens Gildes "kjøttboller med løk og muskat" har 70% kjøtt.

Med unntak for hamburgere har Gilde ikke et eneste halvfabrikat med like høyt kjøttinnhold som IKEAS kjöttbullar.

G

Gjestemedlem

Gjest
Jøss, trodde svinekjøtt ble regnet som rasistisk mat i Sverige.

Topp Bunn