IKEA-boller i bassiv bjørk = kule-høyttaler?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • kise

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    557
    Antall liker
    19
    Hei
    Hvilket element er det der?

    er det 12cm + 28cm? Ser veldig kutl ut.
    har du noen bilder av mdf plata?

    **********************************************************************
    Har selv invistert i 20cm, fant ut at det lå boller der fra to forskjellige produsenter =).
    ca 4 liter.. w3-881Si. 73Hz tuning 2,5cm-4,8cm lang, . så får me sjå.
    Orange stripe

    Mvh
    Christopher Kise
     

    Vedlegg

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    Jeg bruker 12 og 28cm. Når jeg tenker meg om vil jeg kjøpe fire 28cm boller til for å lage en kule ut av kabinettene isf å ha de flate i bunn og topp. Etter husbygging har jeg liggende to runde betongsylindere, for røykrør i pipa, som kan brukes som stativer. Tror det kan bli enda kulere.

    Vidar
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.938
    Antall liker
    598
    Er det noen IKEA-butikker som fortsatt har 28cm i bjørk?
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    IKEA på Furuset var tomme på fredag, og de sa at de fikk inn igjen om en ukes tid. Ring IKEA og hør om de har igjen. De hadde kun de minste bollene i bjørk på fredag - og uka før der igjen. Jeg kunne ikke vente, og syns samtidig rustfritt er tøffere og mer "in". Utfordringen er å få et pent hull med dremel og smergelskiver (Som jeg har brukt ca 20 stykker på fire hull), samt å lime sammen de små bollene. Godset er jo så tynt at jeg måtte lage guider i den ene bollen for å få de noen lunde rett på plass. Kunne jo selvsagt brukt sveiseapparatet....

    Vidar
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Har selv invistert i 20cm, fant ut at det lå boller der fra to forskjellige produsenter =).
    ca 4 liter.. w3-881Si. 73Hz tuning 2,5cm-4,8cm lang, . så får me sjå.
    Orange stripe
    Morsom sak Kise. Du får holde oss underrettet underveis her. :)

    Sonny
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    Da har vi kommet litt videre i prosessen. Første støypen med epoxy ble litt i meste laget, og ble litt varmt. Men det ser ut som det herder bra.
    Skal halvere dosen x 2 på neste støyp - hvis det er mulig å få ut støypeforma... Sprayet forma med silikonolje først, så da er det bare å håpe på at den slipper.
    Vedlagt er bilder i kronologisk rekkefølge.

    vidar
     

    Vedlegg

    kise

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    557
    Antall liker
    19
    Oj!..bruker du opp et element på å støpe!:..
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    ...kremt...ser ut som det må flere elementer til! Brukte et element som har fått litt hardkjør fra før, så det ble ingen utgift sånn sett. Fått løs røret, men elementet sitter dønn. Lar det vente til over helgen så får vi se om det løsner... Hvis ikke så er det fram med dremel igjen. Det kan bli skikkelig artig!

    Vidar
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    Jaggu løsna elementet gitt. Litt gummislegge, så gikk det bra. Da var neste støyping i gang! ...og selvsagt overtok min tålmodighet og peisa på med full guffe med en gang...
     

    Vedlegg

    kise

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    557
    Antall liker
    19
    Du har ikke et 3" liggende? Kan betale..

    ;D
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    Har mange 3 tommere. De billigste har jo stanset stålchassis, så det spørs om de holder fasongen når de skal bankes ut av forma. På en annen side kan jo 3 tommerne bare sitte der, faststøpt i bollen hvis du likevel skal bruke dem til lyd også :)

    Vidar
     

    kise

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    557
    Antall liker
    19
    Tenkte på om du hadde noen defekte 3" liggende, og da er det ikke så farlig om de bøyer seg på vei ut.

    =)
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    kise skrev:
    Tenkte på om du hadde noen defekte 3" liggende, og da er det ikke så farlig om de bøyer seg på vei ut.

    =)
    3" er ubrukelige til støping uansett vil jeg tro. Stålchassiset gjør at du får ei renne (i rødt) på innsiden hvis du ikke sparkler igjen kanten rundt så det blir massivt. Vi har for øvrig ikke noe skrap liggende av 3".

    / \
    ____ / \____
    |__| |__|

    Illustrasjon av renne i chassis opp/ned - hvis det vises noen lunde på skjermen din da...

    Vidar
     

    kise

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    557
    Antall liker
    19
    oki =), takk alike vel.
    finner sikkert på noe.

    Hvordan går det med dine?
    Gleder meg til å se 4" montert!

    Mvh
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    IKEA-boller i rustfritt stål = kule-høyttaler?

    kise skrev:
    oki =), takk alike vel.
    finner sikkert på noe.

    Hvordan går det med dine?
    Gleder meg til å se 4" montert!

    Mvh
    Snart ferdig med 3. støping. Nr.2 satt så godt fast over helgen at noe av epoxyen skallet av da jeg banket ut elementet. Silikonspray hjelper altså ikke så innmari mye. Nå har jeg påført voks istedet, og polert chassis på malen litt mer. Håper det slipper lettere denne gangen.
    Det kan jo bli artig å se om nye elementer passer i forma. Det blir jo rimelig små toleranser med metoden jeg nå har brukt, mener jeg.

    Vidar
     

    kise

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    557
    Antall liker
    19
    i værste fall kan man vel slipe ut litt med dremmel =)

    Dette blir kjempespennede å se, kanskje det til og med blir mulig med en lytt hoss dere når de er ferdig.

    Mvh
    Christopher Kise
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    Da er alle bollene ferdig støpt, og boret skruehull. Måtte bruke dremel for å frese ut diameteren litt fordi lakken på W4-1337 bygger for mye...

    Prøvde å stacke boller og kuler oppå hverandre for å gi et visuelt inntrykk. Det blir jo større avstand mellom når elementer og spacere skal på plass. Bestemt meg for å bruke W4-1337 da disse rent estetisk passer bedre. Frekvens-peaken de har rundt SSS lyder kan komme godt med.

    Vidar
     

    Vedlegg

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    Kjørte igang en utålmodig prototype akkurat nå - uten kule i midten. Det låt jo, men med 22dB frekvensavvik.... Et lite triks i DSP med -12dB notch, Q 0.7 ved 1kHz, og boost på 10dB Q 0.7 ved 4.5kHz ble den så rett og fin atte :). Det overrasker meg at den også har fin spredning vertikalt.

    Bare å stikke fingeren mellom elementene ga tydlig løft i diskanten. Så jeg gleder meg til øke avstanden mellom elementene og sette kula i mellom :)

    Vidar
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn