"Ignorer bruker knapp"

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.404
Antall liker
3.194
Finnes det planer om noe slikt her på Sentralen?
Det vil si en knapp som gjør at man slipper å lese innleggene til en enkelt bruker.
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.876
Antall liker
5.718
Torget vurderinger
1
Det kommer i neste versjon av HFS.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Wooohooo!!! Da kan jeg ignorere alle moderatorene!  ;D
 

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
Ja, det synes jeg så absolutt, så lenge man har mulighet til å vise blokkerte innlegg som et alternativ.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Det kan virke som en god ide, men problemet er at det på noen områder er slik at man skulle ønske at man ikke hadde lest et medlems innlegg, mens det samme medlemmet leverer både tankevekkende og opplysende innlegg andre deler på forumet. For min del ville jeg da hatt behov for et mer avansert filter som gjør at jeg kan følge et medlems innlegg noen steder, og slippe dem i andre kategorier. Det er svært få jeg ønsker å fullstendig filtrere ut.

Men nyttig kan det være, for det vil gjøre livet lettere som HFS-medlem mange ganger. Det finnes sikkert flere som ønsker å filtrerer bort alt jeg skriver også. ::)
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.644
Antall liker
1.376
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
baluba skrev:
Det kan virke som en god ide, men problemet er at det på noen områder er slik at man skulle ønske at man ikke hadde lest et medlems innlegg, mens det samme medlemmet leverer både tankevekkende og opplysende innlegg andre deler på forumet. For min del ville jeg da hatt behov for et mer avansert filter som gjør at jeg kan følge et medlems innlegg noen steder, og slippe dem i andre kategorier. Det er svært få jeg ønsker å fullstendig filtrere ut.

Men nyttig kan det være, for det vil gjøre livet lettere som HFS-medlem mange ganger. Det finnes sikkert flere som ønsker å filtrerer bort alt jeg skriver også. ::)
Det kan jo bli repetitivt da noen ikke får med seg svar og svarer på noe som allerede er besvart.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Skink_123 skrev:
baluba skrev:
Det kan virke som en god ide, men problemet er at det på noen områder er slik at man skulle ønske at man ikke hadde lest et medlems innlegg, mens det samme medlemmet leverer både tankevekkende og opplysende innlegg andre deler på forumet. For min del ville jeg da hatt behov for et mer avansert filter som gjør at jeg kan følge et medlems innlegg noen steder, og slippe dem i andre kategorier. Det er svært få jeg ønsker å fullstendig filtrere ut.

Men nyttig kan det være, for det vil gjøre livet lettere som HFS-medlem mange ganger. Det finnes sikkert flere som ønsker å filtrerer bort alt jeg skriver også. ::)
Det kan jo bli repetitivt da noen ikke får med seg svar og svarer på noe som allerede er besvart.
Det er det sannsynlige resultatet. Og det er et stort nok problem allerede, er jeg redd.
Men kanskje det vil ha en positiv effekt hvis det avgrenses til ignorerering av tråder startet av enkelte medlemmer.
 
P

Parelius

Gjest
Den teknologiske utvikling går videre, ser jeg. Nå kan en få trykke en egen knapp for å slippe å lese et innlegg. Før i tiden måtte en gjøre det på den omstendelige måten; ikke lese. Dvs. sannsynligvis; en leste, men bestemte seg for at en ikke skulle ha lest. Endelig kommer det en knapp som som skal fri oss fra det omstendelige «har-lest-men-skulle-ikke-ha-lest».

Jeg har troen på menneskene og den teknologiske utvikling. Vurderingsevne er en uting. Vi ender vel opp som amøber i bur. Kanskje apene kommer og ser på oss.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Parelius skrev:
Den teknologiske utvikling går videre, ser jeg. Nå kan en få trykke en egen knapp for å slippe å lese et innlegg. Før i tiden måtte en gjøre det på den omstendelige måten; ikke lese. Dvs. sannsynligvis; en leste, men bestemte seg for at en ikke skulle ha lest. Endelig kommer det en knapp som som skal fri oss fra det omstendelige «har-lest-men-skulle-ikke-ha-lest».

Jeg har troen på menneskene og den teknologiske utvikling.
De fleste menneskers nysgjerrighet og redsel for å gå glipp av noe er ustyrlig, så den manuelle måten fungerer stort sett ikke. Kanskje det ikke er ønskelig heller, og kanskje det kan løses med vanlig respekt og folkeskikk slik at vi ikke flyr i trynet på hverandre hele tiden grunnet retorikk. Ingen her inne er totalt uskyldige i denslags. ;)
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.876
Antall liker
5.718
Torget vurderinger
1
Hvis en ignorerer en bruker i det nye forumet så vil det komme opp en tekst i evnt. innlegg som spør om du vil lese teksten, eller om du vil la være. Det er forøvrig ikke dette som er målet med funksjonen.

Ignoreringsfunksjonen er hovedskalig ment for å hindre at en mottar PM fra brukere en ikke ønsker å få meldinger fra. Hvis du velger å sette en bruker på din ignoreringsliste så vil du aldri motta PM fra denne brukeren, og det kan i noen tilfeller være veldig greit. Det har vært mange eksempler de siste 10 årene på hvordan en slik funksjon kunne unngått enkelte "stygge" diskusjoner mellom brukere, og jeg tror ikke jeg skal komme med noen eksempler.

Mvh
Høvdingen
 
P

Parelius

Gjest
Høvdingen skrev:
Hvis en ignorerer en bruker i det nye forumet så vil det komme opp en tekst i evnt. innlegg som spør om du vil lese teksten, eller om du vil la være. Det er forøvrig ikke dette som er målet med funksjonen.

Ignoreringsfunksjonen er hovedskalig ment for å hindre at en mottar PM fra brukere en ikke ønsker å få meldinger fra. Hvis du velger å sette en bruker på din ignoreringsliste så vil du aldri motta PM fra denne brukeren, og det kan i noen tilfeller være veldig greit. Det har vært mange eksempler de siste 10 årene på hvordan en slik funksjon kunne unngått enkelte "stygge" diskusjoner mellom brukere, og jeg tror ikke jeg skal komme med noen eksempler.

Mvh
Høvdingen
Den siste funksjonen har da forumet hatt lenge?
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.876
Antall liker
5.718
Torget vurderinger
1
Ja, det har du jammen rett i. Jeg hadde glemt det.

Jeg prøvde vel egentlig bare å forklare hovedårsaken til en slik funksjon. På det nye forumet vil det også være mulig å "ignorere" innlegg, men dette er vel strengt tatt en funksjon som ikke bør være nødvendig, men den er nå der.
 
P

Parelius

Gjest
Høvdingen skrev:
Ja, det har du jammen rett i. Jeg hadde glemt det.

Jeg prøvde vel egentlig bare å forklare hovedårsaken til en slik funksjon. På det nye forumet vil det også være mulig å "ignorere" innlegg, men dette er vel strengt tatt en funksjon som ikke bør være nødvendig, men den er nå der.
Det er vel Høvdingen som avgjør om den er der eller ikke. Er Høvdingen blitt fatalistiskt mht. sine egne valg.

Den dagen HFS trenger en slik ignorerknapp, så har det selv bestemt seg for at det egentlig er et søppelforum.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Parelius skrev:
Høvdingen skrev:
..
Ignoreringsfunksjonen er hovedskalig ment for å hindre at en mottar PM fra brukere en ikke ønsker å få meldinger fra. Hvis du velger å sette en bruker på din ignoreringsliste så vil du aldri motta PM fra denne brukeren, og det kan i noen tilfeller være veldig greit. Det har vært mange eksempler de siste 10 årene på hvordan en slik funksjon kunne unngått enkelte "stygge" diskusjoner mellom brukere, og jeg tror ikke jeg skal komme med noen eksempler.

Mvh
Høvdingen
Den siste funksjonen har da forumet hatt lenge?
Jasså? Den var jeg ikke klar over. Hvordan gjør man det? (beklager OT).

EDIT; fant ut av det. Kjekt.
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.876
Antall liker
5.718
Torget vurderinger
1
Parelius skrev:
Den dagen HFS trenger en slik ignorerknapp, så har det selv bestemt seg for at det egentlig er et søppelforum.
Og i en perfekt verden hadde vi ikke hatt behov for regler/lover og politi.

Dette blir bare ordkløveri.
 
P

Parelius

Gjest
Høvdingen skrev:
Parelius skrev:
Den dagen HFS trenger en slik ignorerknapp, så har det selv bestemt seg for at det egentlig er et søppelforum.
Og i en perfekt verden hadde vi ikke hatt behov for regler/lover og politi.

Dette blir bare ordkløveri.
Der tar du nok feil. Sammenlikningen din holder ikke vann. Det er forskjell på regler og å befinne seg i et samfunn hvor regler ikke duger. Da er vi på dynga. Det er «reglenes» sammenbrudd du nå tar høyde for.

Men det er bare et saksinnlegg fra min side. Ordkløyveri er ikke min greie.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.326
Torget vurderinger
1
Skink_123 skrev:
...
Det kan jo bli repetitivt da noen ikke får med seg svar og svarer på noe som allerede er besvart.
Vi kan risikere en ren kakafoni av paralelle innlegg fra brukere som ignorerer hverandre, til desto større iritasjon for brukere som har ignorerknapp i knollen (der hvor den hører hjemme). «Ignorer tråder startet av» kan til nød fungere, men jeg ser ærlig talt ikke poenget.

mvh
KJ
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
KJ skrev:
Skink_123 skrev:
...
Det kan jo bli repetitivt da noen ikke får med seg svar og svarer på noe som allerede er besvart.
Vi kan risikere en ren kakafoni av paralelle innlegg fra brukere som ignorerer hverandre..

mvh
KJ
Hehe, ser for meg en "Ignorer alle"-knapp... så vi alle kan diskutere i fred hver for oss :)
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.876
Antall liker
5.718
Torget vurderinger
1
Parelius skrev:
Der tar du nok feil. Sammenlikningen din holder ikke vann. Det er forskjell på regler og å befinne seg i et samfunn hvor regler ikke duger. Da er vi på dynga. Det er «reglenes» sammenbrudd du nå tar høyde for.

Men det er bare et saksinnlegg fra min side. Ordkløyveri er ikke min greie.
Ja, jeg tar høyde for reglenes sammenbrudd - ga jeg inntrykk av noe annet? I en perfekt verden vil det ikke være behov for verken regler eller ignoreringsknapp, og i den realistiske verden så er det behov for regler - det vil da også være enkelte som bryter reglene, og ignoreringsknapp kan da være en løsning for enkelte. Når du sier at forumet da har bestemt at det er et søpleforum - vel, det blir en forenkling, og ikke en realistisk holdning til virkeligheten.

Som jeg også sa så vil nok den enkelte bruker se at funksjonen ikke er særlig smart å benytte ovenfor tråder/innlegg, men kan være hensiktsmessig ovenfor PM'er (hvilket allerede er en mulighet på dagens forum).
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Øh, bare ignorer det . . . . . . .





(Erfaringsmessig er de beste innleggene de jeg aldri skrev)
 

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
3.031
Antall liker
544
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Parelius skrev:
Høvdingen skrev:
Ja, det har du jammen rett i. Jeg hadde glemt det.

Jeg prøvde vel egentlig bare å forklare hovedårsaken til en slik funksjon. På det nye forumet vil det også være mulig å "ignorere" innlegg, men dette er vel strengt tatt en funksjon som ikke bør være nødvendig, men den er nå der.
Det er vel Høvdingen som avgjør om den er der eller ikke. Er Høvdingen blitt fatalistiskt mht. sine egne valg.

Den dagen HFS trenger en slik ignorerknapp, så har det selv bestemt seg for at det egentlig er et søppelforum.
Enig med Parelius her, vi trenger da ærlig talt ikke en slik funksjon?
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.876
Antall liker
5.718
Torget vurderinger
1
Sånn avslutningsvis kan det nevnes at funksjonen er tilstede i det nye forumet, men jeg tror ikke det vil bli brukt i noen særlig grad, og det kan også tenkes at den blir tatt bort. Jeg tror den enkelte bruker er for nysgjerrig til å ignorere innlegg fra andre brukere, og jeg ser egentlig ikke dette som noe stort tema i praksis.

Muligheten for å ignorere PM fra valgte brukere er jo tilstede i dagens forum, og dette har ikke vært nevnt på nesten 3 år.

Hvis det skulle bli et voldsomt behov for en slik funksjon så er jeg enig i at det er noe som er galt, men jeg tror ikke dette behovet vil melde seg i særlig grad.
 

Nex

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.07.2007
Innlegg
357
Antall liker
84
Kanskje vi skulle bevege oss i retning av facebook. Sånn at man bare blir venner med dem man liker, og kun de kan se inleggene dine. ;D
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Den eneste ignoreringsknapp som kan være nyttig er en som gjemmer hele tråder fra oversikten. Noen tema er bare ikke interessante for min del. Som f.eks. ordasossiasjonsleken og slikt. Så om den gjemmes bort i en egen folder for bortgjemte tråder og ikke bumpes hver gang noen har kommet på et ord .. så ville det ikke være så dumt. Men det er overholdet ikke noe stort savn.

Vi har jo en motsatt funksjon allerede.
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
Man kunne kanskje ignorere seg selv. En slags personlig selvpisking. Er ikke det så populært nå?
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
24
Torget vurderinger
5
Hmm, jeg vet i alle fall minst EN jeg fint kunne klart meg uten å lese innlegg fra. Høres ut som en superknapp. Når kommer selve Atomknappen - den vi kan trykke på for å utslette hele off-topicdelen av HFS?
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.326
Torget vurderinger
1
Vidar P skrev:
...
Hehe, ser for meg en "Ignorer alle"-knapp... så vi alle kan diskutere i fred hver for oss :)
Det er kanskje den «beste» løsningen 8)

mvh
KJ
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.644
Antall liker
1.376
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Gjestemedlem skrev:
Den eneste ignoreringsknapp som kan være nyttig er en som gjemmer hele tråder fra oversikten. Noen tema er bare ikke interessante for min del. Som f.eks. ordasossiasjonsleken og slikt. Så om den gjemmes bort i en egen folder for bortgjemte tråder og ikke bumpes hver gang noen har kommet på et ord .. så ville det ikke være så dumt. Men det er overholdet ikke noe stort savn.

Vi har jo en motsatt funksjon allerede.
Egentlig litt enig, om en kan blokke ut hele tråder, særlig om en har skrevet i de!
 
M

musicus

Gjest
Parelius skrev:
Den teknologiske utvikling går videre, ser jeg. Nå kan en få trykke en egen knapp for å slippe å lese et innlegg. Før i tiden måtte en gjøre det på den omstendelige måten; ikke lese. Dvs. sannsynligvis; en leste, men bestemte seg for at en ikke skulle ha lest. Endelig kommer det en knapp som som skal fri oss fra det omstendelige «har-lest-men-skulle-ikke-ha-lest».

Jeg har troen på menneskene og den teknologiske utvikling. Vurderingsevne er en uting. Vi ender vel opp som amøber i bur. Kanskje apene kommer og ser på oss.
Bare sånn apropo (uthevet av meg) :)


mvh
 

Murgen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.09.2009
Innlegg
89
Antall liker
0
Ufff. mor - Han skriver lidt grimt. :'(

Ved ikke a, vi trenger kansje sådan en pyse knapp ;D
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.313
Antall liker
16.394
Sted
Østfold
Jeg synes på en måte ideen er dårlig. De fleste krangler bunner ut i at to personer har en oppfatning av hva den andre skriver som ikke nødvendig vis stemmer med hva den andre skriver. Om man ikke kan se den andres innlegg bidrar det til å holde liv i slike vrangforestillinger.

Så kan man jo spørre seg om et forum med voksne mennesker og fungerende moderasjon på noen som helst måte burde ha bruk for slik funksjonalitet.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
En tilleggsfunksjon, om jeg får be?

Kan vi alle få Dette oppe til høyre:

Hei ***
Du har x meldinger, y er nye.
Du ignoreres av z medlemmer.

Noe å speile seg i for narcissistene blant oss/i oss? ;)
 
V

vredensgnag

Gjest
Parelius skrev:
Den teknologiske utvikling går videre, ser jeg. Nå kan en få trykke en egen knapp for å slippe å lese et innlegg. Før i tiden måtte en gjøre det på den omstendelige måten; ikke lese. Dvs. sannsynligvis; en leste, men bestemte seg for at en ikke skulle ha lest. Endelig kommer det en knapp som som skal fri oss fra det omstendelige «har-lest-men-skulle-ikke-ha-lest».

Jeg har troen på menneskene og den teknologiske utvikling. Vurderingsevne er en uting. Vi ender vel opp som amøber i bur. Kanskje apene kommer og ser på oss.
+1

Mange blir mest komfortable om de slipper å utsettes for tvil. At det sås tvil om hva man tror kan være tungt, spesielt om man står på gyngende grunn blir det slitsomt å holde sine egne meninger oppe. Derfor er en ignorér-knapp å ønske velkommen. Det er i brytningen mellom meninger at fremskritt oppstår, ikke i isolasjon. Folkeslag som har utsatt seg for konkurrerende meninger, og gitt disse spillerom, har opplevd vekst og utvikling, og har også vokst i styrke. Lukkede samfunn avler seg inn i glemselen.

Det kan være slitsomt for meg å få høre at Klasse-D er ulyttelig skit, men samtidig åpner det også mine øyne (og ører) for alternativer, og gir meg innsikt i både muligheter og begrensninger. Så blir mine fremtidige valg mer opplyste.

Etter å ha deltatt her inne er jeg blitt langt sikrere i min overbevisning om lytterommets betydning, i relasjon til lytter og høyttalere - en ignorér-knapp ville muligens lukket meg ute fra den innsikten, hvem vet?

Men jeg ønsker knappen velkommen. Det er slitsomt å måtte bryne seg på utfordrende meninger hele tiden.
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.404
Antall liker
3.194
Vel, jeg synes det er praktisk om vi får en slik knapp.

Og den brukeren jeg har lyst til å ignorere har ikke skrevet noe som helst i denne tråden, heldigvis ... ;)
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Ingen fare fo at jeg går glipp av noe hifirelatert, heller. 8)
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
24
Torget vurderinger
5
vredensgnag skrev:
Parelius skrev:
Den teknologiske utvikling går videre, ser jeg. Nå kan en få trykke en egen knapp for å slippe å lese et innlegg. Før i tiden måtte en gjøre det på den omstendelige måten; ikke lese. Dvs. sannsynligvis; en leste, men bestemte seg for at en ikke skulle ha lest. Endelig kommer det en knapp som som skal fri oss fra det omstendelige «har-lest-men-skulle-ikke-ha-lest».

Jeg har troen på menneskene og den teknologiske utvikling. Vurderingsevne er en uting. Vi ender vel opp som amøber i bur. Kanskje apene kommer og ser på oss.
Mange blir mest komfortable om de slipper å utsettes for tvil. At det sås tvil om hva man tror kan være tungt, spesielt om man står på gyngende grunn blir ,

Men jeg ønsker knappen velkommen. Det er slitsomt å måtte bryne seg på utfordrende meninger hele tiden.
Jeg tror mer denne knappen vil bli benyttet ovenfor brukere med en annen agenda enn den sunne diskusjonen. Det finnes vel de som benytter dette, ellers så utmerket forum, til å provosere til seg oppmerksomhet de ellers ikke får - eller strengt tatt har fortjent.
 
Topp Bunn