If you build it, they will come...

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Som de fleste "regulars" vil vite, jeg er fantastisk fan av Gallo`s reference 3 høyttalere. Ikke bare pga det jeg opplever som en nøytral, rask og fantastisk oppløst musikkformidler med bredde, dybde og holografi, men også fordi den lar seg integrere i et hjem, ikke er 2 meter høy og full av sløyd ;)

Men man må jo tenke fremover...og oppover. Så her er noen drømmekandidater akkurat nå...

og

og selvsagt

og

Oh bliss. ;D

Fyll gjerne på med mer stuff that dreams are made of...

[edit] ok da...det store bildet ble veldig irriterende her ;) [/edit]

O.

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
5
Skal man legge inn en Marten høyttaler så bør det vel være den nye som kommer til våren ;) Marten Bird

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Jeg har ikke hørt mye av Marten selv, men har hørt noen av modellene.
Denne ser bare lekker ut!
Birdie nam nam!!!

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
5
Jeg hørte Marten MilesIII rett før jul (ikke sant Odder ;)) og de viste et stort potensiale. Keramikkelementene hadde en elektrostatisk karakter og det er POSITIVT :)

Odder

Bransjeaktør
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
4
Jeg hørte Marten MilesIII rett før jul (ikke sant Odder ;)) og de viste et stort potensiale. Keramikkelementene hadde en elektrostatisk karakter og det er POSITIVT :)
Ja, det stemmer!! Har hørt de fleste modellene fra Marten, og karakteren går igjen i alle modellene, gleder meg virkelig til å høre Bird!! Skandinavisk lansering blir under messen i Stockholm første helgen i februar. Da skal de spilles sammen med Einstein Sine OTL blokker, The Tube og Einstein sin ny oppdaterte CD-spiller.

Kan også nevne at "Alto" som er avbildet øverst på ønskelisten til Dog er tatt ut av sortementet. Det vil forhåpentlig vis i løpet av neste år komme en ny mindre Coltrane som skal ta plassen til den.

Odder

Bransjeaktør
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
4
Feilen må vel være at jeg ikke var der..... ;) Utover det så vet jeg ikke.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.922
Sted
Østfold
Vel, den hørbare effekten var at i et tilsynelatende symmetrisk lite rom med høyttalerne på kortveggen var det masse bass på den ene siden og praktisk talt ingen ting på den andre siden.

Odder

Bransjeaktør
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
4
Ja, ja..... Messer er jo mest for å titte da..... Får satse på at det blir bedre i Stockholm. Gutta fra Einstein fabrikken kommer selv oppover, og vil nok gjerne få til god lyd der!! Den messen skal jeg på selv i alle fall!

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
5
Vel, den hørbare effekten var at i et tilsynelatende symmetrisk lite rom med høyttalerne på kortveggen var det masse bass på den ene siden og praktisk talt ingen ting på den andre siden.
Hos Odder var ihvertfall bassen jevnt fordelt uten noen av de fenomenene du nevner, så mest sannsynlig er det pga. rommet.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.922
Sted
Østfold
Ja, asymmetri skal jo ikke oppstå sånn uten videre, men det kan selvsagt ha vært feil på en høyttaler også. Ble bare nysjerrig på om Odder hadde vært der eller fått vite noe om det siden effekten var så tydelig. Jeg og Roffe kom ut av rommet og jeg kommenterte "herre gud så mye bass!", da lo roffe fordi han trodde jeg kødda. Han hadde ikke hørt noe bass over hodet ;D

Det kan være et element i motfase, en høyttaler i motfase, feil i filteret, feil i en forsterker, ett eller annet som står i rommet som gir en enorm bassfelle, dempemateriale som har løsnet inni en kasse osv.

salvatore

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Antall liker
15
Torget vurderinger
8
hvem selger marten ht i norge?

og, hva med å benytte seg av berg sitt fine bidrag mtp bilder slik at vi slipper denne deilige side scrollingen ;)

cj

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Jeg er slapp med å skalere ned når jeg linker til eksterne bilder - jo større dess bedre. Alle her er jo ganske små da! :D

O.
hvem selger marten ht i norge?

og, hva med å benytte seg av berg sitt fine bidrag mtp bilder slik at vi slipper denne deilige side scrollingen ;)

cj

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.226
Torget vurderinger
6
Dog: har du lyst å høre på keramiske elementer, kan du ta turen til Egersund å høre på Ascoltaene mine. De har mellomtoner og diskantelementer fra Thiel & Partner som Mårten design bruker i stort sett alle sine konstruksjoner! Mellomtonen er referert til som elektrostatisk i oppløsning, og det kan jeg skrive under på! Spiller veldig bra! En digresjon; samme mellomtone sitter i Avalon Senitel til 1,2 mill :-D Bra nok for den, bra nok for meg 8) Du er i hvertfall invitert på besøk!

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
The show must go on...men synd at Alto blir borte...spennende høyttalere fra disse svenskene...må snart få lyttet til noen av dem!

O.
Ja, det stemmer!! Har hørt de fleste modellene fra Marten, og karakteren går igjen i alle modellene, gleder meg virkelig til å høre Bird!! Skandinavisk lansering blir under messen i Stockholm første helgen i februar. Da skal de spilles sammen med Einstein Sine OTL blokker, The Tube og Einstein sin ny oppdaterte CD-spiller.

Kan også nevne at "Alto" som er avbildet øverst på ønskelisten til Dog er tatt ut av sortementet. Det vil forhåpentlig vis i løpet av neste år komme en ny mindre Coltrane som skal ta plassen til den.

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Antall liker
1
Her er 3 alternativer til arvtagere etter mine Gallo. Har ikke hørt noen av dem, men de virker særdeles attraktve alle som en.....

Det var engang svensken, dansken og sveitseren skulle se hvem som hadde laget de beste høyttalerene.. osv.... ;D

O

om.s

Gjest
Skal man legge inn en Marten høyttaler så bør det vel være den nye som kommer til våren ;) Marten Bird
Denne virker meget interresant, en lytt hörer til de fremtidig förste prosjektene...

mvh

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Takk gut_man - det må vi få til en kveld i løpet av vinteren!
Send meg pm med mobilnummeret ditt!

O.
Dog: har du lyst å høre på keramiske elementer, kan du ta turen til Egersund å høre på Ascoltaene mine. De har mellomtoner og diskantelementer fra Thiel & Partner som Mårten design bruker i stort sett alle sine konstruksjoner! Mellomtonen er referert til som elektrostatisk i oppløsning, og det kan jeg skrive under på! Spiller veldig bra! En digresjon; samme mellomtone sitter i Avalon Senitel til 1,2 mill :-D Bra nok for den, bra nok for meg 8) Du er i hvertfall invitert på besøk!

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Og så kom svensken ut! ;D

O.
Her er 3 alternativer til arvtagere etter mine Gallo. Har ikke hørt noen av dem, men de virker særdeles attraktve alle som en.....

Det var engang svensken, dansken og sveitseren skulle se hvem som hadde laget de beste høyttalerene.. osv....  ;D

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.922
Sted
Østfold
Jeg har ikke helt fått med meg hva trådtittelen egentlig skulle bety. Føler du for å berike mitt sinn Dog?

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Antall liker
1
Jeg har ikke helt fått med meg hva trådtittelen egentlig skulle bety. Føler du for å berike mitt sinn Dog?
Siden Dog glimrer med sitt fravær kan kanskje jeg prøve å hjelpe?
Jeg husker dette uttrykket fra dot com tiden (det er sikkert eldre) hvor det rett og slett var uttrykk for en holdning som handlet om en tro på at så lenge du laget/bygget de gode tjenestene/produktene, ville disse bli oppdaget og jungeltelegrafen sørge for man fikk nok brukere. Viral marketing var stikkordet, og sånn sett fungerer jo et forum som dette fortreffelig etter samme prinsipper. The medium is the message... ;D

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.262
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Ja jeg får assosiasjoner fra en film vedr dette uttrykket, om enn ikke i ordrett form; Dette er fra filmen Wayne's World 2 hvor vår gode venn Wayne har drømt at hans mission in life er å rigge til et Waynestock à la Woodstock. Han blir litt usikker på om det vi komme folk til konserten og er livredd for å sett på som tulling når han skal ringe rundt og booke band.
Men i drømmen dukker Jim Morrison og sier; If you book them they will come

Haha hehe ho, de gærne har det godt....(det var det prima vera som sa)

Boden9

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.04.2005
Antall liker
84
Torget vurderinger
2
Vel Waynes World nappet og endret det nok fra Kevin Costners film "Field Of Dreams" (1989).

http://www.imdb.com/title/tt0097351/. " If You build it, he will come."

En del av Costners baseballtrilogi. I dette tilfellet en bonde som får besøk av spøkelsene til en berømt versjon av Chicago White Sox. De oppmuntrer ham til å bygge en baseballbane ute på jordet. Så sagt så gjort. Under trussel om sinnsykdom og konkurs står han støtt kursen og blir belønnet med besøk av "ham".

Mvh
Boden9

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6

Magico Ultimate

Dette er vel høytaleren som mange horn-tilhengere drømmer om.  Men for de aller fleste av oss så blir det med drømmen.  Prislapp $229000 :eek:
Uten delefilter....

En anmelder i TAS skrev at han hadde ikke trodd at audio-reproduksjon var mulig på et slikt nivå.  

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Nå har du vel allerede blitt behørig beriket, men stammen i tittelen kommer fra Costners baseballmytologiske film(som forøvrig er like blaut som det meste annet han har hatt sine fettete fingre i), og har blitt brukt og omformet utallige ganger, bl.a i nyere industrihistorie som jetman sier.

O.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Sikkert flotte saker, men en del av mine kriterier går faktisk på at man skal kunne leve med høyttalerne man kjøper. :D

O.

Magico Ultimate

Dette er vel høytaleren som mange horn-tilhengere drømmer om.  Men for de aller fleste av oss så blir det med drømmen.  Prislapp $229000 :eek:
Uten delefilter....

En anmelder i TAS skrev at han hadde ikke trodd at audio-reproduksjon var mulig på et slikt nivå.  

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.922
Sted
Østfold
Da var jeg ikke helt på jordet i utgangspunktet vedrørende trådtittel, men inne i mitt hode er det til en viss grad en strid mellom det som selger bra og det som låter bra. Jeg antar at noen backer meg på den?

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Det er vel å snu det litt på hodet...for det du refererer til er jo delvis hvor mye marketing og riktig distribusjon har å si for at et produkt faktisk skal selge, det andre er pris i seg selv. Det er nok lettere å selge et par høyttalere til 5k enn til 500k ;) Og settet til 500k trenger jo absolutt ikke å være bra(but it better be!)

Men på tross av disse markedsstyrte mekanismene mener jeg bestemt at dersom et produkt virkelig ER godt(og da gjerne eksepsjonelt i sin klasse), så vil folk ha det. Jeg liker å ha det verdensbildet ;) Se på Quad f.eks....finnes det noen større entusiast-historie i hifi-verden? Som fortsatt skaper entusiasme? Det gjør det sikkert ;D - men det er en av dem...

Det andre er bare mekanikk...altså branding, marketing, pr-virksomhet, selger-tullball. Det kan vi mye om vi som har denne hobbyen..

Dessuten, dette skulle være en kosetråd med drømmeobjekter - ikke en tråd om semantiske krumspring og dets opphav ;)

O.

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Antall liker
6
inne i mitt hode er det til en viss grad en strid mellom det som selger bra og det som låter bra
Hmm, da lurer jeg på:
Hvordan går salget av Oberon?
Alternativt, hvordan låter de? ;)

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Sikkert flotte saker, men en del av mine kriterier går faktisk på at man skal kunne leve med høyttalerne man kjøper. :D

O.

He-he...så var det dette med smak igjen da. Er et pr svære horn verre å leve med enn noen bøyde stålstenger med diverse høytalerelementer tilfeldig påhengt, eller evt, et par "blikkboxer" på stativ?

.....og før du hisser deg opp....Gallo'ene dine er fine de, jeg bare setter ting litt på spissen ;)
God nytt år!

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.922
Sted
Østfold
Dog og Veggen, det var ikke meningen å bringe tråden OT, bare å sette trådtittelen i perspektiv og understreke viktigheten av markedsføring. Jeg synes ikke god kvalitet ekskluderer godt salg, men det garanterer heller ikke godt salg.

Derfor er det kanskje ekstra viktig å lete etter sikleobjektene der man ikke først og fremst venter å finne dem.

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Antall liker
1
Dog og Veggen, det var ikke meningen å bringe tråden OT, bare å sette trådtittelen i perspektiv og understreke viktigheten av markedsføring. Jeg synes ikke god kvalitet ekskluderer godt salg, men det garanterer heller ikke godt salg.

Derfor er det kanskje ekstra viktig å lete etter sikleobjektene der man ikke først og fremst venter å finne dem.
Jepp, sånn er det, og det var vel et snev av ironi fra Dog´s side med en slik tittel. Helt enig i at sikleobjekter ofte dukker opp på overraskende steder, og man skal ha et åpent sinn for å finne dem. Her feks; ;)

http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb/YaBB.cgi/YaBB.cgi?board=hifi1;action=display;num=1167082744

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Jeg hisser meg ikke opp vet du ;)

Tenkte mer på fysisk størrelse enn form. Jeg syntes forøvrig de nye Nano Unoene er veldig interessante, og kanskje de er på hotlisten...jeg var SÅ nære ved å kjøpe Unoer i vår...men etter lytting med egen musikk syntes jeg det ble for farget i forhold til de bøyde stålstengene ;D.

Godt nyttår ja!

O.
He-he...så var det dette med smak igjen da. Er et pr svære horn verre å leve med enn noen bøyde stålstenger med diverse høytalerelementer tilfeldig påhengt, eller evt, et par "blikkboxer" på stativ?

.....og før du hisser deg opp....Gallo'ene dine er fine de, jeg bare setter ting litt på spissen ;)
God nytt år!

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Ingen fare, og jeg er helt enig. Jeg leter stadig etter nye objekter på underlige steder. Har etterhvert et oppsett som er matchet av meg med ganske aparte ting :D Og nå står visst siste tilskudd og venter på kontoret mitt i følge Posten ;)

O.

Topp Bunn