Idioter i båt.

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Når jeg drar til hjemtraktene i sommerhalvåret og drister meg ut med båten, noe som etter hvert kan betegnes som risikosport, tenker jeg at noe må snart gjøres. Noe drastisk.
Forslag til løsning: Idiotkjøring = konfiskering av redskap. To fluer i en smekk: De med litt vett i skallen tenker seg både to og tre ganger om, før de trykker gassen i bånn, og de som ikke har såpass med intellektuelle evner, de lukes ut og settes på land!

O

OivindJ

Gjest
Kan vi ikke bare lage en lov som sier at kun småbarns familier har lov(til alt)?

L

Ludo

Gjest
Helt enig - det er skremmende å se hvordan de tullingene håndterer båtene sine... "Idol-Ali" skulle hatt en dose deng! Makan til amatørpremieidiotklønekjøtthue!

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
Ludo skrev:
Helt enig - det er skremmende å se hvordan de tullingene håndterer båtene sine... "Idol-Ali" skulle hatt en dose deng! Makan til amatørpremieidiotklønekjøtthue!
ble faktisk litt imponert av denne hendelsen jeg, skjønner ikke hvordan det er mulig å så ufattelig lite kontroll som på en liten båt, kan se ut som man må lære seg hvordan man setter båten i revers før man skal legge til kai, er jo verre enn å kjøre rett inn i veggen når man skal rygge ut av en parkeringsplass :p det verste er jo at hvemsomhelst får kjøpt slike leketøy.
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=140661

O

OivindJ

Gjest
Ludo skrev:
Hehe, denna var bra ;D .

M

Mulelid

Gjest
Er så og si flasket opp i en båt på Sognefjorden, så klarer meg stort sett bra på fjorden. :)

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Rhesus skrev:
Når jeg drar til hjemtraktene i sommerhalvåret og drister meg ut med båten, noe som etter hvert kan betegnes som risikosport, tenker jeg at noe må snart gjøres. Noe drastisk.
Forslag til løsning: Idiotkjøring = konfiskering av redskap. To fluer i en smekk: De med litt vett i skallen tenker seg både to og tre ganger om, før de trykker gassen i bånn, og de som ikke har såpass med intellektuelle evner, de lukes ut og settes på land!
De aller verste fikser det ofte selv, altså de setter både seg selv og båten godt opp på land...

Men nå er det jo et forslag om båtførerbevis på båter over 7 meter eller med over 25 hester. Kommer sannsynligvis innen 1. juni neste år sa de på TV. Er i alle fall horribelt sånn som det er nå, eneste som skal til er at man er 16 år, så er det fritt frem, tror det gjelder opp til 50 fot..

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Rhesus skrev:
De med litt vett i skallen tenker seg både to og tre ganger om, før de trykker gassen i bånn, og de som ikke har såpass med intellektuelle evner, de lukes ut og settes på land!
Tommy Steine skjønte dette, og tok selv affære... Han kjørte rett på land. ;D

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.037
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Nytt band på gang:

"Til Bunns Kameratene"

Første singel som skal gis ut heter "Sail Away Tommy, Sail Away"

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.690
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Jungelord:

"Ka faen, det har aldri vorre nokke skjær her før !"

(Asbjørn Schistad, Lødingen, da han sto på grunn utenfor Offersøy) ;D
mvh

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Om man ser på krav til opplæring, så er det veldig typisk hvordan myndighetene tilnærmer seg dette;

Det snakkes hele tiden om at det skal bli krav til båtførerbevis. Sikkert en fornuftig tilnærming, men om man ser på hva dette egentlig innebærer;
Hva slags opplæring får man ved å ta båtførerbevis?

X antall timer teori og en eksamen.
Vips, og du står med en lapp i handa som sier at du er kompetent til å føre småbåt.

Tilsier dette at vedkommende kan kjøre båt?

I mitt hode NEI!

Det burde stilles krav til de som kjører slike kurs at de skulle besitte f. eks en 18ft sjærgårdsjeep og en 30+ ft båt med et fornufting antall hk.
De som gjennomgår opplæring skulle gis et minimum av en time bak roret i hvert fartøy, med hovedvekt på navigere mellom trange brygger og å legge til kai, samt generell håndtering av småbåt.

Når man finner "nek" som Tommy Steine og "Idol-Ali" som legger fra kai uten å forstå hvilken vei båten går når man drar i spakene, da hjelper det ikke med et plastkort som sier at du kan føre småbåt!

Det er mulig det finnes kursleverandører som faktisk gir praktisk opplæring, men på langt nær alle.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.595
Sted
Holmestrand
Ludo skrev:
Så du hva som skjedde? Eller baserer du deg på "fakta" fra VG, Dagbladet og andre uhildede organer som jo ikke har noen egeninteresse av å hause folk og saker opp før de river dem ned igjen.

Lurer også litt på hensikten med båtførerbevis. For noen årsiden ble en kajakk delt i 2 av av en svært hurtiggående båt (toppfart angivelig +60 knop) på Vestlandet. Dette skjedde innenfor 5 knops sonen nær land. Saken ble så vidt jeg husker henlagt. Dette var jo et regulært drapsforsøk, men verken statsadvokat eller sjøfartsmyndigheter var spesielt interessert i å forfølge saken. Når man ser dette må man lure litt på hensikten med ytterligere regler og byråkrati.

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Antall liker
3
Det er neste slik at enhvær båt burde vært klassifisert-MED motor, og således hatt et slags fartøykort (a-la vognkort) hvor det står vilken klasse båtførerbevis man måtte ha for å føre denne farkosten.

Det som er viktig er at man skiller på type. Nær sagt hvem som helst, selv med betydelig promille (!), kan føre en tresnekke/ikke planende båt opp til 50 fot. Men det kreves trening å føre en rask båt. 40 knop er farlig uansett størrelse på fartøyet.

Topp Bunn