Identifisering av spoler?

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
308
Hei
Fant et gammelt delefilter som jeg en gang har plukket ut av en Technics SB-202 høyttaler.
http://www.vintagetechnics.com/loudspeakers/sb202.htm
Noen som vet delefrekvensen på denne høyttaleren?
Event om noen som kan hjelpe meg med størrelsen på disse spolene:
På den minste står: SLCE33IKU (eller 331KU) samt 371
På den største står det: SLCA68IKU (eller 1KU her også)
samt 373

Har også noen spoler fra en gammel sonyhøyttaler (vet ikke nr)
På den største spolen står det: 1371 og BLM
På den minste: 2250 BLM
noen som vet størrelser?
Mvh Jan I
 

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Innlegg
729
Antall liker
22
Sted
Lillestrøm
Det enkleste er å måle.
Enten med spesielt måleapparat, eller indirekte .
f.eks ved å koble til en konstant sinustone og så forsøke forskjellige motstander i serie til man måler samme spenning over spole og motstand.

Eller om du skal til f.eks Eltek for å kjøpe masse andre dyre kondensatorer etc, så måler sikkert de spolene dine med det samme.

Svein.
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
308
har ikke måleutstyr.bor altfor langt unna Eltek.
Og jeg tror at hele kassen med delefilterdeler + + + er blitt kastet til Jul :'( :-X :'( :'( :'( (finner den ihvertfall ikke)
Det er derfor jeg spør,så jeg slipper å kjøpe opp et helt lager
Mvh
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Dersom du stoler på Posten, kan du sende de til meg. Fort gjort å måle noen spoler.
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
308
Dersom du stoler på Posten, kan du sende de til meg. Fort gjort å måle noen spoler.
Du får ha takk for det :) :) , men disse spolene er ikke akkurat kvalitet så da bestiller jeg heller nye.
Hadde bare vært kjekt å visst størrelsen,men jeg kan jo teste med disse og så sende de/n som blir å brukes for å målt denne. (Og så bestille riktig størrelse i kvalitetsspoler)
Mvh
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
har ikke måleutstyr.bor altfor langt unna Eltek.
Og jeg tror at hele kassen med delefilterdeler + + + er blitt kastet til Jul  :'( :-X :'( :'( :'(   (finner den ihvertfall ikke)
Det er derfor jeg spør,så jeg slipper å kjøpe opp et helt lager
Mvh
Elfa leverer postordre til privatkunder, og har bl.a. denne, som jeg har selv. Den er helt grei til hjemmefuskere, den har ikke verdens beste absolutte presisjon ift. LC men er OK til komponentmatching og identifisering, den koster ikke allverden heller.

mvh
KJ
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Det enkleste er å måle.
Enten med spesielt  måleapparat, eller indirekte .
f.eks ved å koble til en konstant sinustone og så forsøke forskjellige motstander i serie til man måler samme spenning over spole og motstand.
Høres ut som en enkel og grei måte å måle på. Kan du fortelle i samme slengen hvilke beregninger som gjøres for å finne verdien for spolen når en slik måling er gjort?
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.064
Antall liker
1.055
Sted
'
Høres ut som en enkel og grei måte å måle på.  Kan du fortelle i samme slengen hvilke beregninger som gjøres for å finne verdien for spolen når en slik måling er gjort?
Spolens vekselstrømsmotstand (induktiv reaktans om du vil) som funksjon av frekvens er Xl=2PifL. Når spenningen over motstanden (R) og spolen (L) i en seriekrets er like er også R=Xl. For å finne L kombinerer du de to likningene og L=R/(2Pif).

På den annen side er det langt mer behagelig å bruke et LCR-meter.

Jan E Veiset
NO-6600
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Spolens vekselstrømsmotstand (induktiv reaktans om du vil) som funksjon av frekvens er Xl=2PifL. Når spenningen over motstanden (R) og spolen (L) i en seriekrets er like er også R=Xl. For å finne L kombinerer du de to likningene og L=R/(2Pif).

På den annen side er det langt mer behagelig å bruke et LCR-meter.

Jan E Veiset
NO-6600
Joda, men siden 90% (mer?) av alle såkalte multimetere ikke har måling av spole (L), så er det jo greit å ha noen alternative metoder i bakhånd.  

Takker for formlene.  :)
 
Topp Bunn