Ice på basser

J T

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2004
Antall liker
10
Jeg sysler med tanken om å drive bassdelen i Von schweikert vr4-jr med egne forsterkere/monoblokker. I dag bruker jeg EC aw 180 som da vil kobles til øverste kabinett, og drive kun mellomtone / diskant. ;D

Lurer på om det er noe spesielt jeg bør tenke på - poenget er å få skikkelig god kontroll på bassene i høyttaleren, samtidig som jeg avlaster EC aw180 ;)

Tenker på monoblokkene til Embla - de minste på 130 watt. Koster jo "bare" 5300.- Har også vurdert Midgard som er noe dyrere.

Preampen er en balanced audio technology VK-3iXSE,

Her kommer specs for den som gidder :eek:

PREAMP:

maximum gain: 17 db
input impedance; 100 kohm
output impedance: 600 kohm
minimum poweramplifer input impedance: 3 kohm

AW 180 :

Output Impedance
(20 Hz - 20 kHz) < 0,008 ohm

RCA (single) input impedance 220 kohm

XLR (balanced) input impedance 110 kohm

Input sensivity for rated output 1 V

Max. peak current > 100 A
THD (measured at 1 kHz
half power, 8 W) < 0,001 %
THD (measured at 1 kHz
-1 dB, 8 W) < 0,001 %
Noise
(measured with both inputs shorted) 400 Hz - 30 kHz : 90 µV
10 Hz - 30 kHz : 100 µV

Rated output power

8 W 180 W
4 W 350 W
2 W 650 W

Power consumption
(no load or signal) 115 W

EMBLA EANA:

Typical data (subject to change without notice):

Power 8ohm 135W

Power 4ohm 250W

THD 0,008%

Damping factor >2500

Gain 27dB

Signal-to-Noise ratio 110dB

Freq. response (20Hz – 20KHz, 4 ohms) ±0,3dB

Dimensions (incl. conn.) (W x H x D) 172 x 85 x 200mm

Mains 85 - 265VAC

Shipping weight 1,9kg

JT

R

Rojoh

Gjest
Det er vel to ting jeg tenker i den forbindelse:

1. Siden du vurderer to ulike effekttrinn: Hva er delefrekvens på bassmodulen? Ulik klang blir mer hørbart jo høyere delefrekvens?

2. Hvordan tenker du å løse evt. problem med at en modul (bass - mid/diskant)kanskje vil spille høyere enn den andre?

Mvh. Johan

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Jeg er ikke i tvil her.
Bruk EC på bunndelen også,da vil du beholde lydsignaturen.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Skjønner veldig godt at du vil stramme opp bassen din litt, den kommer vel haltende etter ullen og upresis som EC slik gjør det.
En mulighet er jo å bruke bare ICE, det er vel egentlig ingen grunn til noe annet.

J T

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2004
Antall liker
10
Det er vel to ting jeg tenker i den forbindelse:

1. Siden du vurderer to ulike effekttrinn: Hva er delefrekvens på bassmodulen? Ulik klang blir mer hørbart jo høyere delefrekvens?

2. Hvordan tenker du å løse evt. problem med at en modul (bass - mid/diskant)kanskje vil spille høyere enn den andre?

Mvh. Johan
Delefrekvensen er på 200 hz, så klangmessig skal deg gå bra. Ang. nivå på effekttrinna er dette en av tingene jeg er usikker på.

Von schweikert anbefaler transistor i bunnen og rør på toppen...

JT

J T

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2004
Antall liker
10
Skjønner veldig godt at du vil stramme opp bassen din litt, den kommer vel haltende etter ullen og upresis som EC slik gjør det.
En mulighet er jo å bruke bare ICE, det er vel egentlig ingen grunn til noe annet.
Jeg skal overse din stigmatisering av EC ;)

Vil beholde klangen til ec, er egentlig fornøyd med lyden, tenkte bare disse ice-trinna ville være en billig oppgradering.

JT

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Jeg skal overse din stigmatisering av EC  ;)

Vil beholde klangen til ec, er egentlig fornøyd med lyden, tenkte bare disse ice-trinna ville være en billig oppgradering.

JT
Var ikke min mening å stigmatisere eller noe i den dur, men jeg har vært igjennom så å si hele sortimentet til EC og intrykket jeg sitter igjen med er det jeg nevnte.

K

kbwh

Gjest
Det er ikke pent å stigmatisere EC. ;D
ICEpower med integrert strømforsyning leverer dog strammere bass enn EC med et flertall av høyttalere.

Så vidt jeg husker er Emblaenes inngangsimpedans 8kOhm. Det er nok for lavt for preampen din som allerede har AW180en å bale med. Sjekk ut specs på Acoustic Reality sin implementasjon av den samme ICEpowermodulen (modell eAR 202 tror jeg). Jeg tror den vil passe bedre impedansmessig.

Nivåmatching kommer som tilleggsutfordring selvfølgelig.

J T

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2004
Antall liker
10
Ang. bass og EC er den strammet opp med siste oppgraderinger.

Valentino: takk for tipset! Kan ikke si jeg finner noe oppgitt inng.impedanse på embla, ???

Begynner å forstå etter tilbakemeldingene hittil at forslaget mitt ikke var så innmari lurt..

Kunne selvsagt brukt dobbelt opp med monoblokker, men det blir jo litt dyrt strømtrekk, og noe dyrere pris på blokkene.

JT

J T

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2004
Antall liker
10
De var skikkelig tøffe ja :D

Men litt dyrere enn ice-blokker..

JT

R

Rojoh

Gjest
He he. Du fikk litt lyst på en sånn en, ja? Bare innrømm det. ;D Btw: Anbefales av SVS til å drive basselementer.

Mvh. Johan

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.880
Sted
Østfold
Mener å huske at VS bruker Spectron i utviklingsprosessen. Spectron er en variant av klasse D-forsterkere men jeg vet ikke så alt for mye om dem.

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.262
Torget vurderinger
11
Har du prøvt med massive kabler til bassdelen Jan-Terje? Og massive strømkabler?
Viss du liker klangen i EC så mener jeg en klarer å gjøre små justeringer med kabler.

Nå har jeg litt samme erfaring som andre her med tanke på Elcompaniet og bass,men jeg hadde også en Reidar Solhaug modda 250 engang og den var det kraft og kontroll i.Og selvsagt EKKJ høytaler- og strøm-kabler dengang.
Massive sølvkabler synst jeg strammer enda litt opp,og viss du kjører over de med en dampveivals så høres det ut for meg som de blir enda litt "slankere" i lyden.
Kobber kabler kjøper du billig hos en el.installatør eller søk på EKKJ her på forum.Sølv blir endel dyrere.
Ellers går jeg utifra at du har fyllt bassdelen opp med anbefalt masse og bruker spikes ?
Der er også ganske store forandringer ved forskjellig plassering av VS høytalere men det regner jeg med du har eksperimentert med.

J T

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2004
Antall liker
10
Har endel å gå på her ja Rune, har massiv 4 kvadrat kobberkabler, men vet at det kan strammes noe opp med sølv..

Skal også fylle mere bly i kabinettene, har fylt på ca 10 kg , så skal jeg sette de på soundcare som nok vil stramme opp ytterligere.

JT

S

slowmotion

Gjest
Har endel å gå på her ja Rune, har massiv 4 kvadrat kobberkabler, men vet at det kan strammes noe opp med sølv..

Skal også fylle mere bly i kabinettene, har fylt på ca 10 kg , så skal jeg sette de på soundcare som nok vil stramme opp ytterligere.

JT
Er det et eget , lukket rom i kabinettene til å fylle på ting i?
Eller har jeg misforstått.?

jogrind

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.02.2005
Antall liker
0
Er det et eget , lukket rom i kabinettene til å fylle på ting i?
Eller har jeg misforstått.?
Det er et kammer i nederste del av høyttaleren som man kommer til ved å løse sokkelen og fjerne et lokk, det er der meningen å fylle blyhagl.
Dersom en av en eller annen grunn ikke vil bruke bly kan en sikkert eksprimentere med blåsesand eller lignende.
Mvh jogrind

Topp Bunn