IB subwoofer!

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.714
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Skal bygge meg et nytt system helt fra grunnen av (Den innebærer også dedikert lytterom på ca 50m2).

Det som i grunn volder mest hodebry for tiden er bassløsningen.

Jeg har i grunn vurdert tre ulike løsninger:

1) IB
Jeg skal bygge nytt lytterom fra grunnen av. Det skal sette opp i leca ISO35, og her har jeg mulighet til å lage meg IB subber - mot et tilstøtende teknisk rom.
Jeg tenker da et 2 veis bassystem, med en søyle 18/21 tommere som skal ta seg av dypbassem, og en søyle med 10/12 tommere som skal ta seg av mellombassen.
Jeg heller veldig mot denne løsningen fordi:
*Den frigjør masse gulvplass i rommet
*Den gir linjekilde bass
*IB skal i teorien gi bedre ytelse enn lukket kammer (Da lytterommet "ser" en trykk-kammer, mens elementet har bedre arbeidsbetingleser
*Dette er 100% reverserbart. Funker det ikke - såer det jo bare å tettet igjen hulllene i veggen og finne på noe annet!

2) Trykkammmer (ala 8x12 sine)
Å lage megastive og megadøde kabinetter modulbasert og stable opp et tilstrekkelig antall pr kanal.
*velprøvd
*linjekilde

3) Dipol
Det blåser jo medvind for dipolgutta om dagen - og systemet til blant annet Mr T og Pengesluk frister!
Men jeg har ikke spesiellt lyst til å ha 4x18/4x21 pr side med H-bafler i lytterommet, hvis jeg kan slippe.

Planen er derfor å prøve IB først....og hvis det ikke funker....så er vel kanskej dipol 2- valg.

Rommet vil få omfattende akustisk behandling.

Det vil bli brukt digital deling og romkorreksjon på elektronikksiden, og forsterkere vil enten bli store PA trinn eller separate HYPEX moduler til hvert element!

(Er omtrent umulig å finne informasjon om litt seriøse IB systemer på nett. De fleste som har gjort dette har kjøpt en haug med billige elementer, lagd seg en manifoil på løftet og brukt det til å riste huset på Jurassic park!)

Mvh
OMF

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.714
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Noen bilder fra byggeprosessen....

2 år tilbake

1,5 år tilbake

1 år tilbake

i dag

Er ikke så veldig lenge til det skal settes opp lecavegger - og da må jeg lage utsparringer til eventuelle IB-subber!

Mvh
OMF

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.714
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Noen som har synspunkter på bruke IB subber...? Enten fra et teoretisk ståsted eller praktisk erfaring...?

Jeg er som sagt ganske entusiastisk pr i dag....

Mvh
OMF

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Antall liker
1.397
Sted
Saksvik - Trøndelag
Go for it! Hvis det er reverserbart er det ingen ting å tape. Start heller din egen trend i stedet for å kaste deg på dipolbølgen!

Jeg er rimelig sikker på at jeg kommer til å prøve IB når jeg en gang flytter fra leilighet til enebolig. Hvis du går foran er det sikkert mulig å komme på prøvelytt for å finne ut om dette er noe å satse på, da jeg aldri har hørt en IB sub. :)

To mulige ankepunkter:

Plassering. Du bør simulere eller prøve deg frem med lukkede suber for å finne ønsket plassering i bredderetningen for å unngå uheldige utfasinger.

Tilgang på IB-spesifike høyttalerelementer. Det har vært så som så med tilgangen på elementer. Som kjent trenger du en del areal/slaglengde for å nå dypt i frekvens med et visst lydtrykk. IB-spesifikke elementer koster heldigvis ikke så mye, da de ikke behøver kraftig motor. Både AE og Fi i USA har kommet i gang med produksjonen igjen etter lang tids tørke. Om det finnes noen leverandør i Europa er jeg usikker på.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.714
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Takk for den!

Jeg er et stabeis - så jeg har i grunn bestemt meg! ;D ;D

Kommer vel til å starte en tråd på IB forument som er linket til tidligere.

Plasseringesmessig har jeg ikke all verden å gå på! HAr som sagt planlagt med to søyler og da disse skal ventileres ut i et teknsik rom så har jeg i grunn tenkt å ha mellombassøylene ytterst og dybpasssøylene innerst. Og de vil nok da stå ikke mer enn et par meter fra hverandre, mens det kanskje blir drøyt 3 meter i mellom mellombasssøylene!

Når det gjelder elementer....er ikke kravene til elementene like for dipol og IB...?

Mvh
OMF

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Antall liker
1.397
Sted
Saksvik - Trøndelag
OMF skrev:
Når det gjelder elementer....er ikke kravene til elementene like for dipol og IB...?
Kommer vel litt an på hva slags filosofi du har rundt system Q. Noen av de dipolelementene som selges har jo ganske høy Q (0,7-1). Eneste kravene for IB er nok xmax og ønsket qts og fs. Dessuten trenger man ikke de kostnadsdrivende super-duper-bling-motorene som mange typiske longthrow lav-fs subene har.

Har du sett deg ut noen kandidater?

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.714
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
JENO skrev:
OMF skrev:
Kommer vel litt an på hva slags filosofi du har rundt system Q. Noen av de dipolelementene som selges har jo ganske høy Q (0,7-1). Eneste kravene for IB er nok xmax og ønsket qts og fs. Dessuten trenger man ikke de kostnadsdrivende super-duper-bling-motorene som mange typiske longthrow lav-fs subene har.

Har i grunn ikke det.

Er i grunn mer på konseptstudiet foreløpig. (Håper å sette opp vegger på lytterommet i løpet av vinteren!) Elementer og innredning kommer først neste vinter!
Har planer om å kombinere dette med B&G RD75.

Vet at Tangen kjører dette i to-veis, men ønsker vel foreløpig å sikte meg inn på et 3 veis system.

(Prisen er i grunn ikke så veldig avgjørende - innen rimelighetesn grenser er jeg mest opptatt av ytelse. Om elemetene totalt koster 20k, 50k,100k eller 150k er ikke avgjørende. Resten av systemet blir jo ikke så dyrt. Tidenes mest solide bafflere kan jeg vel sikkert få en snekker til å lage for rundt 20k (evt aluminium ala sluket!), og B&G RD75 havner vel på rundt 10k. Så hvis man går banas med basslementer til 150k - så havner fremdeles totalprisen på høytalerne under 200k)

Døren min kommer alltid til å være åpen - har veldig gode erfaring med tilbakemelding fra gjster (og tilsvarende dårlig erfaring fra meg selv og andre med å kun lytte til sitt eget!)

Mvh
OMF

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Antall liker
1.397
Sted
Saksvik - Trøndelag
OMF skrev:
JENO skrev:
OMF skrev:

Har i grunn ikke det.

Er i grunn mer på konseptstudiet foreløpig. (Håper å sette opp vegger på lytterommet i løpet av vinteren!) Elementer og innredning kommer først neste vinter!
Har planer om å kombinere dette med B&G RD75.

Vet at Tangen kjører dette i to-veis, men ønsker vel foreløpig å sikte meg inn på et 3 veis system.

(Prisen er i grunn ikke så veldig avgjørende - innen rimelighetesn grenser er jeg mest opptatt av ytelse. Om elemetene totalt koster 20k, 50k,100k eller 150k er ikke avgjørende. Resten av systemet blir jo ikke så dyrt. Tidenes mest solide bafflere kan jeg vel sikkert få en snekker til å lage for rundt 20k (evt aluminium ala sluket!), og B&G RD75 havner vel på rundt 10k. Så hvis man går banas med basslementer til 150k - så havner fremdeles totalprisen på høytalerne under 200k)

Døren min kommer alltid til å være åpen - har veldig gode erfaring med tilbakemelding fra gjster (og tilsvarende dårlig erfaring fra meg selv og andre med å kun lytte til sitt eget!)

Mvh
OMF
Virkelig sprek satsing dette! Hvor stort blir dette tekniske rommet ditt? Klarer du å nå det teoretiske målet om 10x vas? Hvis ikke skal visstnok 5x vas også være tilfredsstillende, men greit å ha i bakhodet når man kikker på elementer at de ikke har alt for høy vas. System Q går vel litt opp om du ikke greier å nå 10x vas, og krever litt mer effekt og eq.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.714
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
RojohII skrev:
Spennende!

Har ikke lest så mye, men BD er så vidt jeg har forstått en horn guru som har designet blant annet subbene til LMC......
Og han kaller IB subberfor den Ultimate subwoofer.....jeg får vann på mølla kjenner jeg....

Min planlagte løsning har vel også større areal enn det han har lagd.....

Mvh
OMF

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.714
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
JENO skrev:
Virkelig sprek satsing dette! Hvor stort blir dette tekniske rommet ditt? Klarer du å nå det teoretiske målet om 10x vas? Hvis ikke skal visstnok 5x vas også være tilfredsstillende, men greit å ha i bakhodet når man kikker på elementer at de ikke har alt for høy vas. System Q går vel litt opp om du ikke greier å nå 10x vas, og krever litt mer effekt og eq.
Vel - vas avhenger så vidt jeg har forstått ganske mye for ulike elementer.

Kan trolig greie å få volum i teknisk rom opp i mot 20m3. Men har lurt på om jeg kan lage noen sjalusier i veggen og lufte ut mot det fri. Altså åpninger i veggen med kun glave uten fuktsperre eller inner/yttervegg- hvis det er nødvendig!

Mvh
OMF

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Har ikke satt meg noe særlig inn i IB, men jeg hører at man får en stor utfordring. Og det er at lyden vil forplante seg videre i huset. Og lydisolere dette skikkelig, er slik jeg har forstått veldig kostbart og krever mye arbeid.

Så selv om IB kan være supert for selve lytterommet, så er det ikke sikkert resten av familien som oppholder seg i andre rom blir så fornøyd.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.714
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
orso skrev:
Har ikke satt meg noe særlig inn i IB, men jeg hører at man får en stor utfordring. Og det er at lyden vil forplante seg videre i huset. Og lydisolere dette skikkelig, er slik jeg har forstått veldig kostbart og krever mye arbeid.

Så selv om IB kan være supert for selve lytterommet, så er det ikke sikkert resten av familien som oppholder seg i andre rom blir så fornøyd.
I mitt tilfelle blir lydrommet et påbygg som kun har en vegg felles med resten av huset. Denne er tiltenkt i LECA - og velger vel da den typen som har best lydisolering (tykk standardblokk!). Er heller ikke så bekymret for "strukturelle" bevegelser som mange snakker om - lytterommet blir en betong/LECA kloss! Regner med at det kommer til å stå relativt rolig! Det tekniske rommet blir på utsiden av lytterommet - uten noen tilknytning til resten av huset i det hele tatt!

Mvh
OMF

edit: ser jo fra IB forumet at veldig mange lager manifold på loftet eller et annet sted det er plass og det blir i mine øyne noe helt annet!

Topp Bunn