I2S over HDMI fra Blu-Ray til DAC

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• larkus

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.11.2019
    Antall liker
    11
    Hva skal til for å få I2S over HDMI fra Blu-ray til DAC?
    Jeg har lest litt her (innlegg 130-160) https://forum.psaudio.com/t/getting-oppo-dsd-output-to-the-direct-stream-dac/2744/162
    og funnet ut at jeg trenger denne
    https://www.audiophonics.fr/en/diy-...ut-to-i2s-coaxial-optique-output-p-13419.html
    digital-interface-with-hdmi-mhl-input-to-i2s-coaxial-optique-output.jpg

og muligens denne https://www.ebay.com/itm/HDMI-to-I2...a=1&pg=2047675&_trksid=p2047675.c100005.m1851
    i2s 1.jpg

Er jeg på rett vei?

Jeg har denne DAC'en
    dac3.jpg
    dac 2.jpg
    dac1.jpg

og en Marantz UD7007 blu-ray spiller. På HDMI-inngangsprintet på DAC'en står det "Differential I2S"

Sist redigert:

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.536
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Det er da vitterlig en HDMI-inngang på DAC. Har du prøvd å koble hdmi-kabel rett fra Marantzen til dac?

Johan-Kr

Classic46

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    319
    Hva satte du ut av Blu-ray spiller ? Kikket litt på nett, og det stod ingenting om HDMI...inngangen/utgangen ?

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.536
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Dette er den Hx500?

Sjekket den opp, og den trenger en HDMI til I2S-modul. Så vidt jeg fnner ut, så burde det holde med den siste du lenka til.

Johan-Kr

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.358
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Dacen din har HDMI inn. HDMI er bare et grensesnitt i dette tilfelle for å ta imot i2s (lvds) signal. Lvds fordi det muliggjør noe lenger kabling enn ca 10cm på vanlig i2s.
    Du må tappe i2s fra blue ray spilleren din på en eller annen måte og finne en i2s - i2s (lvds) konverter med hdmi grensesnitt.

Tror jeg har noen slike liggende i ei skuff?

larkus

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.11.2019
    Antall liker
    11
    Gikk for denne
    hdmi003.jpg

hdmi006.jpg

og denne
    hdmi005.jpg

fra Audiophonics. Så får vi se om det virker.

Sist redigert:

larkus

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.11.2019
    Antall liker
    11
    Dette er den Hx500?

Sjekket den opp, og den trenger en HDMI til I2S-modul. Så vidt jeg fnner ut, så burde det holde med den siste du lenka til.

Johan-Kr

Dac'en heter HXMELODY Dual PCM1792. Går også under navnet REDCORE Dual PCM1792. Kinadac.

larkus

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.11.2019
    Antall liker
    11
    Et bilde til
    hdmi007.jpg

HDMI / MHL dual-mode input separate digital audio I2S / optical / coaxial (HDMI to I2S / IIS)

"Introduction:

Used to extract digital audio signals from HDMI signal, the output mode can use I2S / fiber / coaxial, used to connect the decoder to improve the sound quality, HDMI also supports MHL dual-mode input, that can also be connected with MHL output of mobile phones, Support for 4K, 3D, CEC function, and the absolute part of the device is not into the other external power supply, such as the player power supply can be used when insufficient external power supply (DC 5V)

HDMI input, HDMI output, coaxial output, optical output, I2S output, HDMI OVER I2S output"

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.597
    Sted
    Stavanger

larkus

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.11.2019
    Antall liker
    11
    Det ser ut som et sjansespill, ja. Enten holder det med HDMI kabel fra Blu-ray til "HDMI to I2S" modulen, og HDMI-kabel fra denne til DAC'en.
    Eller så må "I2S to I2S(LVDS)" modulen kobles mellom "HDMI to I2S" modul og dac. Forbindelse mellom de to modulene med flatkabelen på bildet. Flatkabelen gjør det vel mulig å tilpasse sammenkoblingen hvis det skulle være nødvendig p.g.a forskjellig pin-konfigurasjon på de to modulene.
    Kompliserte greier!
    hdmi008.jpg

Sist redigert:

Lieberung

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.09.2009
    Antall liker
    50
    Torget vurderinger
    2
    Jeg bruker Empirical Audio Offramp-5 mellom pc (usb) til i2 (hdmi) til min Audio-gd M7 dac og det funker utmerket. Lyden ble mye klarere, detaljert og definert enn både spdif coax og usb interfacet som er montert på denne dacen. Jeg har også en Gustard u12 som er en del rimeligere, også bra og verdt det, men låter litt "tørt" og kanskje ikke så detaljert i forhold til E A offramp. Det virker sprøtt at en digital transport skal ha så relativ stor effekt på lyden, men det kan jo hende at spdif og usb interfacet på dacen min var crap i utgangspunktet. I2 er visst ikke designet for lange avstander så det kan lønne seg med en kort hdmi-kabel.

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.597
    Sted
    Stavanger
    Det er forskjell på I2s og I2s LVDS.
    For I2s bør du operere med cm (feks. <10cm) mellom drev og chip.
    LVDS kan man kjøre flere meter.
    I2s har ingenting med HDMI protokoll å gjøre. Man bare bruker en fysisk HDMI port og HDMI kabel for å overføre I2s signaler mellom source og renderer.
    Det er dødfødt å koble en HDMI port på en BD spiller på en I2s inngang. Den elektriske størrelsen er heller ikke kompatibel.
    Men uansett hvor mange ganger dette blir påpekt så forstår folk ikke denne signalgangen.
    Samme type dialog på PS Audio sitt forum.

larkus

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.11.2019
    Antall liker
    11
    Har vært i dialog med Audiophonics. De sier at det holder den modulen som er avbildet i innlegg #1 for å få liv i HDMI-inngangen på DAC'en.
    Jeg bestilte for sikkerhets skyld også den I2S to I2S (LVDS) modulen som er avbildet i innlegg #11. Betyr I2S (LVDS) at signalet er balansert?
    På HDMI-inngangsprintet på DAC'en min står det "I2S differential".
    Se ut som om det hersker full forvirring angående HDMI-innganger på DAC, ja.
    Audiophonics har forresten et bra utvalg av forskjellige "interface" når det gjelder I2S overføring
    https://www.audiophonics.fr/en/diy-interfaces-c-6273.html

HAREPUSEN

avtrådt 010924
    Ble medlem
    04.11.2009
    Antall liker
    3.113
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    mest sannsynlig er blurayen din en bilde hdmi" out mens audio hdmi er en helt annen standard som ikke går over ens , som egentlig er en balansert "i2s
    Hvis du ikke har en utgang eller tilgang til i2s signalet så har du ett problem

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.358
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Som jeg skrev i #6. Du må finne en måte å tappe i2s fra spilleren din.

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.597
    Sted
    Stavanger
    mest sannsynlig er blurayen din en bilde hdmi" out mens audio hdmi er en helt annen standard som ikke går over ens , som egentlig er en balansert "i2s
    Hvis du ikke har en utgang eller tilgang til i2s signalet så har du ett problem
    ?
    Audio over HDMI er vel bare LPCM fra kilde til renderer (fra HDMI v1.4 av)?

HAREPUSEN

avtrådt 010924
    Ble medlem
    04.11.2009
    Antall liker
    3.113
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Som jeg skrev i #6. Du må finne en måte å tappe i2s fra spilleren din.
    Det er vel det denne modulen er til
    https://www.audiophonics.fr/en/diy-...ut-to-i2s-coaxial-optique-output-p-13419.html

Eller har jeg misforstått?
    jO , denne skal kunne konvertere video/ audio hdmi signal over til ren audio hdmi , Hva kvaliteten angår vet jeg ikke , men du får bruke blurayen som drev i allefall ,Jeg hadde best erfaring med kortest kabel som mulig 0,6m og kobber kabel .Du har ingen ting å tape Selv har jeg ingen kilder som over går i2s / hdmi lyd messig , selv om jeg synes usb /i2s er bedre lydmessig enn spidif standarden .

larkus

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.11.2019
    Antall liker
    11
    Hvis du leser nøye så leverer den modulen et I2S(LVDS) signal på utgangen. Skal også håndtere DSD

larkus

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.11.2019
    Antall liker
    11
    Modul koblet opp.
    IMG_0484.jpg

Bitstream ut fra Blu-ray. Bryter på modul satt til 5.1/DSD. DSD 128 signal, lyd men veldig mye støy.
    IMG_0482.jpg

Fremdeles bitstream fra Blu-ray. Bryter på modul satt til stereo. PCM 88,2. Støyfrittt og OK lyd. Men ett hakkbedre tappet rett fra utgangene på Blu-ray spilleren. PCM ut fra blu-ray gir samme resultat.
    IMG_0483.jpg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn