I villrede om tverrsnittet på kabelen min er stort nok...

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Schumacher skrev:
RS...

Vel i tillegg til mine egne ører og min egen dømmekraft så velger jeg også å forholde meg til folk som har sosiale antenner nok til å kommunisere vennligsinnet til folk.Du fremstår som en gretten gammel gubbe som har Ludvig i Flåklypa som idol....

Dette emnet er debattert opp og i mente i utallige tråder på forumet. Forleden kom de faktisk fram til en brukbar konklusjon der til og med dynamisk headroom ble inkludert, bare for å starte på bar bakke igjen her.
Jeg gav deg rådet å prøve og høre, er du litt seriøs gjør du det.

Verdensundergang og andre eksperter tråkker som vanlig til med råd rett fra Wikipedia, noen praktisk erfaring har de ikke og langt mindre forståelse. BangOlufsen høyttalere teller ikke.

Litt sent å ønske god jul?


Mvh. RS
 
V

vredensgnag

Gjest
Men ikke for sent å ønske Godt nytt år.

Du er kanskje ørlite for kjapp, RS, til å fjernse deg til hva andre har prøvd og erfart av anlegg? Og muligens noe bastant avvisende til andres ekspertise og erfaringer?
Tanken slår meg.

Hvorfor ikke bare enkelt og greit fortelle Schumacher hva du mener han trenger å vite, fremfor det du hittil har levert:







Om du er litt glup så kanskje du lærer noe fra deg.
 

Vedlegg

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
R.S. skrev:
Schumacher skrev:
RS...

Vel i tillegg til mine egne ører og min egen dømmekraft så velger jeg også å forholde meg til folk som har sosiale antenner nok til å kommunisere vennligsinnet til folk.Du fremstår som en gretten gammel gubbe som har Ludvig i Flåklypa som idol....

Dette emnet er debattert opp og i mente i utallige tråder på forumet. Forleden kom de faktisk fram til en brukbar konklusjon der til og med dynamisk headroom ble inkludert, bare for å starte på bar bakke igjen her.
Jeg gav deg rådet å prøve og høre, er du litt seriøs gjør du det.

Verdensundergang og andre eksperter tråkker som vanlig til med råd rett fra Wikipedia, noen praktisk erfaring har de ikke og langt mindre forståelse. BangOlufsen høyttalere teller ikke.

Litt sent å ønske god jul?


Mvh. RS
Det finnes nok en mulighet for at du har faktisk har noe å bidra med men med ditt dårlige nettetikette håper og tror jeg at de fleste ignorer deg.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.529
Antall liker
35.428
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
HCS skrev:
Hva skjer med lyden om tverrsnittet er for lite ? Teknisk og lydmessig ? Hva er symptomene på for lite tverrsnitt ?
Du får en unødvendig stor resistans i serie med høyttaleren. Det vil gi litt dB-tap ved alle frekvenser, men ettersom høyttalerimpedansen er alt annet enn konstant med frekvens, vil nivåtapet også variere ganske mye med frekvens. Du får minst nivåtap der impedansen er høy, dvs ved resonanstoppen eller -toppene i bassen. Ofte er det også en impedanstopp omtrent ved delefrekvensen mellom bass/mellomtone og diskant. Disse frekvensene vil fremheves, relativt sett. Alle andre frekvenser dempes mer, både på ytterfløyene og mellom impedanstoppene. Størst tap er ved impedansminimum som ofte ligger ved 100-300 Hz. Det er tilfeldigvis der mye av rytmen og dynamikken i musikken holder til. Resultatet er en EQ-kurve som følger impedanskurven, men tross alt med ganske små utslag. Det kan være noen tiendedels dB her og der, altså små utslag sammenlignet med romakustikken, men tapene er over så store frekvensbånd at det kan være hørbart ved kritisk lytting.

Dessuten vil seriemotstanden føre til et visst tap av dempingsfaktor fra forsterkeren. Sett fra høyttaleren kommer resistansen fra kabelen i serie med utgangsimpedansen i forsterkeren, slik at den effektive utgangsimpedansen som driver høyttaleren blir tilsvarende mye høyere. Ettersom utgangsimpedansen på en normal transistorforsterker er såpass lav (F eks ~0,01 Ohm, noe som gir dempingsfaktor 8/0,01 = 800) kan seriemotstanden i kabelen bli et betydelig tillegg til dette. En kabel med motstand 0,07 ohm som det muligens er snakk om her, vil redusere dempefaktoren til 8/(0,01 + 0,07) = 100. Om det er hørbart er jeg mindre sikker på, men i så fall vil det være litt "tap av kontroll i bassen", eller litt mer "blooming" i bassen, avhengig av hvordan man vil tolke det.

I tillegg vil de radiofrekvente egenskapene til kabelen endres på en eller annen måte, ettersom den jo utgjør en RLC svingekrets ett eller annet sted oppi radiofrekvensene. Hvis effektforsterkeren er slik konstruert at den slipper litt av de resonansene inn i feedback-kretsløpet, kan dette ha en eller annen virkning. Generelt vil større motstand i en svingekrets tilføre litt demping, så disse resonansene blir litt "snillere", men en robust konstruert effektforsterker bør ikke la seg påvirke av dette, uansett.

Det er også verdt å nevne at en tynn hyssing av en kabel vil ha mindre selvinduktans og påvirkes mindre av skin-effekt ved ultrasoniske frekvenser. Det kan føre til et litt jevnere frekvensforløp øverst i diskanten enn med en grov kobberkabel, men dette er sekundære effekter sammenlignet med de som er nevnt. Hvordan de to lederne legges i forhold til hverandre (tett tvinnet eller parallelt med en viss avstand) vil ha større betydning for induktansen.

Om alt dette er en fordel eller ulempe kommer an på øret som hører. Det finnes de som har loudness-kontroll og EQ presets på anlegget, og det finnes de som setter Bybee-filtre på høyttalerkablene og mener det hjelper på lyden. Inni et slikt filter er det rett og slett en liten effektmotstand på 0,025 ohm, så virkningen blir den samme som å gå ned et par størrelser i kabeltverrsnitt. Personlig ville jeg ikke brukt så tynne høyttalerkabler til noe annet enn som korte strekk til å drive diskantene i et aktivt oppsett, men det er nå min preferanse.
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Skomaker, her er eneste løsning å kjøpe kabler. Prøve selv og finne ut hva DU synes !
Selv har jeg erfart at like kabler låter ulikt i ulike oppset.
Siden du er i tvil, blir du ikke fornøyd før du har de kablene på plass uansett.

Løøøøøøp ååååå kjøøøøøp !!!!
 

Schumacher

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.10.2005
Innlegg
870
Antall liker
97
Sted
Sør-Trøndelag
Vel... ifølge den tabellen utarbeidet av Russell i den linken vredensgnag la ut så skal kabelen min være mer enn nok.
Min kabel som har 2 stk solid-core ledere pr pol skal gi en samlet kvadrat på 1,6 og dette tilsvare AWG 14.Og ifølge hans ressonemang så skal dette ved 4 ohms last som mine Contour S3.4 har så skal kabelen min tåle ett strekk på 40 feet(går ut ifra at det menes her før kabelen "stjeler" lyd pga tverrsnitt),altså 12 tur retur?? Slik jeg forstår det fra amp ut til HT og tilbake samlet lengde. ???
Mine kabler blir 5 meter tur/retur,altså 2,5 m fra amp til HT.
Blir bare mer og mer i villredet av dette her.

Jeg vil nødig gå til innkjøp av ett sett likedan det jeg har for å få 4 ledere pr pol bare for å finne ut at lydmessig utgjør det ingenting.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.529
Antall liker
35.428
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
AWG 14 tilsvarer 2,1 mm2 lederareal, altså det samme som en rund leder med 1,6 mm diameter.
To runde ledere med 1,0 mm diameter blir tilsammen 1,57 mm2 lederareal, noe som tilsvarer AWG 15.
5 meter av en en 1,57 mm2 sølvleder har en seriemotstand på 0,052 ohm.

Jeg tipper at du ikke vil høre spesielt mye forskjell om du dobler kabeldimensjonen og halverer seriemotstanden.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.529
Antall liker
35.428
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jo, det regnestykket er riktig. Derimot er omregningen fra millimeter til AWG litt komplisert med logaritmer og greier, men de 1,57 mm2 tilsvarer AWG 15,21275. Den dimensjonen finnes merkelig nok ikke, og da blir AWG 15 nærmest. Husk også at høyere AWG-tall er tynnere ledning.

Seriemotstanden er uansett som jeg skrev. "Ekte" AWG 15 vil derimot ha en seriemotstand på 0,049 ohm, og med AWG 14 i sølv blir seriemotstanden 0,039 ohm for 5-metersstrekket.
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Asbjørn skrev:
HCS skrev:
Hva skjer med lyden om tverrsnittet er for lite ? Teknisk og lydmessig ? Hva er symptomene på for lite tverrsnitt ?
Du får en unødvendig stor resistans i serie med høyttaleren. Det vil gi litt dB-tap ved alle frekvenser, men ettersom høyttalerimpedansen er alt annet enn konstant med frekvens, vil nivåtapet også variere ganske mye med frekvens. Du får minst nivåtap der impedansen er høy, dvs ved resonanstoppen eller -toppene i bassen. Ofte er det også en impedanstopp omtrent ved delefrekvensen mellom bass/mellomtone og diskant. Disse frekvensene vil fremheves, relativt sett. Alle andre frekvenser dempes mer, både på ytterfløyene og mellom impedanstoppene. Størst tap er ved impedansminimum som ofte ligger ved 100-300 Hz. Det er tilfeldigvis der mye av rytmen og dynamikken i musikken holder til. Resultatet er en EQ-kurve som følger impedanskurven, men tross alt med ganske små utslag. Det kan være noen tiendedels dB her og der, altså små utslag sammenlignet med romakustikken, men tapene er over så store frekvensbånd at det kan være hørbart ved kritisk lytting.

Dessuten vil seriemotstanden føre til et visst tap av dempingsfaktor fra forsterkeren. Sett fra høyttaleren kommer resistansen fra kabelen i serie med utgangsimpedansen i forsterkeren, slik at den effektive utgangsimpedansen som driver høyttaleren blir tilsvarende mye høyere. Ettersom utgangsimpedansen på en normal transistorforsterker er såpass lav (F eks ~0,01 Ohm, noe som gir dempingsfaktor 8/0,01 = 800) kan seriemotstanden i kabelen bli et betydelig tillegg til dette. En kabel med motstand 0,07 ohm som det muligens er snakk om her, vil redusere dempefaktoren til 8/(0,01 + 0,07) = 100. Om det er hørbart er jeg mindre sikker på, men i så fall vil det være litt "tap av kontroll i bassen", eller litt mer "blooming" i bassen, avhengig av hvordan man vil tolke det.

I tillegg vil de radiofrekvente egenskapene til kabelen endres på en eller annen måte, ettersom den jo utgjør en RLC svingekrets ett eller annet sted oppi radiofrekvensene. Hvis effektforsterkeren er slik konstruert at den slipper litt av de resonansene inn i feedback-kretsløpet, kan dette ha en eller annen virkning. Generelt vil større motstand i en svingekrets tilføre litt demping, så disse resonansene blir litt "snillere", men en robust konstruert effektforsterker bør ikke la seg påvirke av dette, uansett.

Det er også verdt å nevne at en tynn hyssing av en kabel vil ha mindre selvinduktans og påvirkes mindre av skin-effekt ved ultrasoniske frekvenser. Det kan føre til et litt jevnere frekvensforløp øverst i diskanten enn med en grov kobberkabel, men dette er sekundære effekter sammenlignet med de som er nevnt. Hvordan de to lederne legges i forhold til hverandre (tett tvinnet eller parallelt med en viss avstand) vil ha større betydning for induktansen.

Om alt dette er en fordel eller ulempe kommer an på øret som hører. Det finnes de som har loudness-kontroll og EQ presets på anlegget, og det finnes de som setter Bybee-filtre på høyttalerkablene og mener det hjelper på lyden. Inni et slikt filter er det rett og slett en liten effektmotstand på 0,025 ohm, så virkningen blir den samme som å gå ned et par størrelser i kabeltverrsnitt. Personlig ville jeg ikke brukt så tynne høyttalerkabler til noe annet enn som korte strekk til å drive diskantene i et aktivt oppsett, men det er nå min preferanse.
Dette er ikke riktig. Den vesentlige endringen ligger i redusert membrankontroll, derav redusert dynamikk, slam, attack. Det meste av effekten går til lavere frekvenser, derfor er det her endringer gir størts utslag. Med mindre trøkk/tyngde i bassgjengivelsen vil anlegget lyde tynnere, uten at det vil gi noe utslag på frekvensmålinger.


Mvh. RS
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Leikis. skrev:
Skomaker, her er eneste løsning å kjøpe kabler. Prøve selv og finne ut hva DU synes !
Selv har jeg erfart at like kabler låter ulikt i ulike oppset.
Siden du er i tvil, blir du ikke fornøyd før du har de kablene på plass uansett.

Løøøøøøp ååååå kjøøøøøp !!!!
Jepp, det er det eneste som duger. Det samme sa jeg også innledningsvis. Hvordan noen kan få seg til å oppfatte det negativt får være deres problem.


Mvh. RS
 

Schumacher

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.10.2005
Innlegg
870
Antall liker
97
Sted
Sør-Trøndelag
Med all respekt RS... Det er litt forskjell i ordlyd på det Leikis skreiv og" Er du litt glup kunne du nok heller forsøkt å lytte på trådene, som nevnt kunne du kanskje lært deg noe"..

Men uansett da RS og andre...- Er 2 ledere på hver pol på 1mm solid-core sølvkabel nok? Blir det noen flaskehals pga kabelen ved tunge laster og skikkelig påtrykk?
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Schumacher skrev:
Med all respekt RS... Det er litt forskjell i ordlyd på det Leikis skreiv og" Er du litt glup kunne du nok heller forsøkt å lytte på trådene, som nevnt kunne du kanskje lært deg noe"..

Men uansett da RS og andre...- Er 2 ledere på hver pol på 1mm solid-core sølvkabel nok? Blir det noen flaskehals pga kabelen ved tunge laster og skikkelig påtrykk?
Jeg ser fortsatt ikke noe negativt i min replikk, du får et godt råd. Det er nok opp til hvem som leser. Vet du f.ex om at du ikke er litt glup kan jeg forstå.

Ang. 1mm; sa di noe om kabellengde og følsomhet? Jeg ville nødig drive de høyt delte diskantene mine på så tynne tråder.


Mvh. RS
 

Schumacher

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.10.2005
Innlegg
870
Antall liker
97
Sted
Sør-Trøndelag
Kabelen har 4 ledere flettet i hverandre-hver på 1 mm.Altså til hver pol går 2x1mm solid-core sølvkabel.
Lengde fra amp til HT er 2,4 meter.
Alternativet mitt her er å kjøpe ett sett nr 2 av samme kabelen og bruke en "hel"kabel med alle 4 lederne til hver pol.Jeg vil nødig at for tynn kabling mellom amp og ht skal være noen flaskehals mtp å levere nok strøm til dynamikk og trykk når jeg vrenger litt på.Contour S3.4 har en følsomhet på 86db 4 ohm.I andre enden skal det om litt stå en Gryphon Diablo som har effekt på 500W.
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Holy makkaroni da, kommer du over en slik høyttaler kabel i sølv så kjøp den og prøv den. Liker du det du hører, smil og vær glad. Hører du absolutt ingen forbedring, sleng den over til meg, jeg trenger slik kabel inni dac'er og pre amper osv ;D

Jeg har ikke sakt det før, men sier det igjen. KJØP, prøv og bestem selv. ;) ;) ;) :eek:
 

Schumacher

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.10.2005
Innlegg
870
Antall liker
97
Sted
Sør-Trøndelag
Ja men skjønne du itj ka æ snakke om da din snøs!! ;D Æ vil bærre forhør mæ om ka folk trur i forkant så æ eventuelt slæpp å kjøp ein kabel t 2800 for så å finnj ut at det vart itj nå likar læll.... Skjønne du itj d? Jammen så SVAR DA! ;D
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Schumacher skrev:
Ja men skjønne du itj ka æ snakke om da din snøs!! ;D Æ vil bærre forhør mæ om ka folk trur i forkant så æ eventuelt slæpp å kjøp ein kabel t 2800 for så å finnj ut at det vart itj nå likar læll.... Skjønne du itj d? Jammen så SVAR DA! ;D
;D D var da voldsomt til mas da ;D Æ sjønne spørsmålet, men du vijl ijt få nå svar som e gått nåkk. For ingen aijnan en du kaijn fijn d ut før du ha prøvd d.
Vijl d sei at du ha fått et tilbud på en sånn kabel t 2800 ?

Vest du har løst t å prøv stør tverrsnitt gratis, så har æ ein singel 6 kv massiv kobber å ein dobbel 6kv massiv kobber. Begge singelvire terminert om du vijl d. banan eller spade etter ønske !
Kaijn heijn du bli overraska over resultate, men som æ sei. D må prøves sjøl, i eget oppsett.
Når e anatat levering for JÆVELN sjøl da ?
 

Schumacher

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.10.2005
Innlegg
870
Antall liker
97
Sted
Sør-Trøndelag
Ha nyss sendt mld t Molid og lagt inn bestilling på ett sett 2x2,5 m ht-kabel me eksakt samma spec som d æ har.Æ vil ha akkurat samma spec ættesom ny-kabeln ska brukas som + på bægge ht og gamlen som - på bægge.To forskjellige kabla der vil itj æ ha :)
JÆVELN bli sendt med Tollpost fra Oslo Hifi Center første deln tå vækka her...
 

up

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2002
Innlegg
520
Antall liker
5
vredensgnag skrev:
Men ikke for sent å ønske Godt nytt år.

Du er kanskje ørlite for kjapp, RS, til å fjernse deg til hva andre har prøvd og erfart av anlegg? Og muligens noe bastant avvisende til andres ekspertise og erfaringer?
Tanken slår meg.

Hvorfor ikke bare enkelt og greit fortelle Schumacher hva du mener han trenger å vite, fremfor det du hittil har levert:










Om du er litt glup så kanskje du lærer noe fra deg.



Jeg mener det beste er å ignorere denne mannen.
Han er uhøffelig, arrogant og totalt uten respekt for noe eller noen på forumet.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.529
Antall liker
35.428
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
R.S. skrev:
Asbjørn skrev:
HCS skrev:
Hva skjer med lyden om tverrsnittet er for lite ? Teknisk og lydmessig ? Hva er symptomene på for lite tverrsnitt ?
Du får en unødvendig stor resistans i serie med høyttaleren. Det vil gi litt dB-tap ved alle frekvenser, men ettersom høyttalerimpedansen er alt annet enn konstant med frekvens, vil nivåtapet også variere ganske mye med frekvens. Du får minst nivåtap der impedansen er høy, dvs ved resonanstoppen eller -toppene i bassen. Ofte er det også en impedanstopp omtrent ved delefrekvensen mellom bass/mellomtone og diskant. Disse frekvensene vil fremheves, relativt sett. Alle andre frekvenser dempes mer, både på ytterfløyene og mellom impedanstoppene. Størst tap er ved impedansminimum som ofte ligger ved 100-300 Hz. Det er tilfeldigvis der mye av rytmen og dynamikken i musikken holder til. Resultatet er en EQ-kurve som følger impedanskurven, men tross alt med ganske små utslag. Det kan være noen tiendedels dB her og der, altså små utslag sammenlignet med romakustikken, men tapene er over så store frekvensbånd at det kan være hørbart ved kritisk lytting.

Dessuten vil seriemotstanden føre til et visst tap av dempingsfaktor fra forsterkeren. Sett fra høyttaleren kommer resistansen fra kabelen i serie med utgangsimpedansen i forsterkeren, slik at den effektive utgangsimpedansen som driver høyttaleren blir tilsvarende mye høyere. Ettersom utgangsimpedansen på en normal transistorforsterker er såpass lav (F eks ~0,01 Ohm, noe som gir dempingsfaktor 8/0,01 = 800) kan seriemotstanden i kabelen bli et betydelig tillegg til dette. En kabel med motstand 0,07 ohm som det muligens er snakk om her, vil redusere dempefaktoren til 8/(0,01 + 0,07) = 100. Om det er hørbart er jeg mindre sikker på, men i så fall vil det være litt "tap av kontroll i bassen", eller litt mer "blooming" i bassen, avhengig av hvordan man vil tolke det.

I tillegg vil de radiofrekvente egenskapene til kabelen endres på en eller annen måte, ettersom den jo utgjør en RLC svingekrets ett eller annet sted oppi radiofrekvensene. Hvis effektforsterkeren er slik konstruert at den slipper litt av de resonansene inn i feedback-kretsløpet, kan dette ha en eller annen virkning. Generelt vil større motstand i en svingekrets tilføre litt demping, så disse resonansene blir litt "snillere", men en robust konstruert effektforsterker bør ikke la seg påvirke av dette, uansett.

Det er også verdt å nevne at en tynn hyssing av en kabel vil ha mindre selvinduktans og påvirkes mindre av skin-effekt ved ultrasoniske frekvenser. Det kan føre til et litt jevnere frekvensforløp øverst i diskanten enn med en grov kobberkabel, men dette er sekundære effekter sammenlignet med de som er nevnt. Hvordan de to lederne legges i forhold til hverandre (tett tvinnet eller parallelt med en viss avstand) vil ha større betydning for induktansen.

Om alt dette er en fordel eller ulempe kommer an på øret som hører. Det finnes de som har loudness-kontroll og EQ presets på anlegget, og det finnes de som setter Bybee-filtre på høyttalerkablene og mener det hjelper på lyden. Inni et slikt filter er det rett og slett en liten effektmotstand på 0,025 ohm, så virkningen blir den samme som å gå ned et par størrelser i kabeltverrsnitt. Personlig ville jeg ikke brukt så tynne høyttalerkabler til noe annet enn som korte strekk til å drive diskantene i et aktivt oppsett, men det er nå min preferanse.
Dette er ikke riktig. Den vesentlige endringen ligger i redusert membrankontroll, derav redusert dynamikk, slam, attack. Det meste av effekten går til lavere frekvenser, derfor er det her endringer gir størts utslag. Med mindre trøkk/tyngde i bassgjengivelsen vil anlegget lyde tynnere, uten at det vil gi noe utslag på frekvensmålinger.


Mvh. RS
Det du mente å si var nok at dette er helt riktig, men at du - ut fra egne erfaringer - mener at punktet om tap av dempingsfaktor og kontroll i bassen er det viktigste, og at de andre punktene har mindre betydning. Dessuten mente du nok å si at din personlige preferanse ville være som min, altså å bruke kabler med noe grovere tverrsnitt hvis det skal gå bassfrekvenser gjennom dem. Det er ihvertfall slik jeg leser deg.

Til det ville jeg formodentlig svart at hørbarheten av dempingsfaktor er omdiskutert, men at eventuelle frekvensavvik også ville bli størst der høyttalerens impedans er minst. For de fleste høyttalere er det i det samme frekvensbåndet hvor "slam" og "rytmisk trøkk" holder til mellom 100 og 300 Hz. Derfor kan det være vanskelig å skille disse faktorene ved bare lytteforsøk, det må også målinger til.

Ikke sant? ;)
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Postet denne i feil tråd først.

På tide at du gjennomfører blindtester Solhaug? Har null tro på dine teorier inntil du makter å bevise det. Inntil det, fremstår du som en like useriøs som snake oil bransjen. Men overbevis meg om jeg tar feil, jeg er åpen.
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Asbjørn skrev:
R.S. skrev:
Asbjørn skrev:
HCS skrev:
Hva skjer med lyden om tverrsnittet er for lite ? Teknisk og lydmessig ? Hva er symptomene på for lite tverrsnitt ?
Du får en unødvendig stor resistans i serie med høyttaleren. Det vil gi litt dB-tap ved alle frekvenser, men ettersom høyttalerimpedansen er alt annet enn konstant med frekvens, vil nivåtapet også variere ganske mye med frekvens. Du får minst nivåtap der impedansen er høy, dvs ved resonanstoppen eller -toppene i bassen. Ofte er det også en impedanstopp omtrent ved delefrekvensen mellom bass/mellomtone og diskant. Disse frekvensene vil fremheves, relativt sett. Alle andre frekvenser dempes mer, både på ytterfløyene og mellom impedanstoppene. Størst tap er ved impedansminimum som ofte ligger ved 100-300 Hz. Det er tilfeldigvis der mye av rytmen og dynamikken i musikken holder til. Resultatet er en EQ-kurve som følger impedanskurven, men tross alt med ganske små utslag. Det kan være noen tiendedels dB her og der, altså små utslag sammenlignet med romakustikken, men tapene er over så store frekvensbånd at det kan være hørbart ved kritisk lytting.

Dessuten vil seriemotstanden føre til et visst tap av dempingsfaktor fra forsterkeren. Sett fra høyttaleren kommer resistansen fra kabelen i serie med utgangsimpedansen i forsterkeren, slik at den effektive utgangsimpedansen som driver høyttaleren blir tilsvarende mye høyere. Ettersom utgangsimpedansen på en normal transistorforsterker er såpass lav (F eks ~0,01 Ohm, noe som gir dempingsfaktor 8/0,01 = 800) kan seriemotstanden i kabelen bli et betydelig tillegg til dette. En kabel med motstand 0,07 ohm som det muligens er snakk om her, vil redusere dempefaktoren til 8/(0,01 + 0,07) = 100. Om det er hørbart er jeg mindre sikker på, men i så fall vil det være litt "tap av kontroll i bassen", eller litt mer "blooming" i bassen, avhengig av hvordan man vil tolke det.

I tillegg vil de radiofrekvente egenskapene til kabelen endres på en eller annen måte, ettersom den jo utgjør en RLC svingekrets ett eller annet sted oppi radiofrekvensene. Hvis effektforsterkeren er slik konstruert at den slipper litt av de resonansene inn i feedback-kretsløpet, kan dette ha en eller annen virkning. Generelt vil større motstand i en svingekrets tilføre litt demping, så disse resonansene blir litt "snillere", men en robust konstruert effektforsterker bør ikke la seg påvirke av dette, uansett.

Det er også verdt å nevne at en tynn hyssing av en kabel vil ha mindre selvinduktans og påvirkes mindre av skin-effekt ved ultrasoniske frekvenser. Det kan føre til et litt jevnere frekvensforløp øverst i diskanten enn med en grov kobberkabel, men dette er sekundære effekter sammenlignet med de som er nevnt. Hvordan de to lederne legges i forhold til hverandre (tett tvinnet eller parallelt med en viss avstand) vil ha større betydning for induktansen.

Om alt dette er en fordel eller ulempe kommer an på øret som hører. Det finnes de som har loudness-kontroll og EQ presets på anlegget, og det finnes de som setter Bybee-filtre på høyttalerkablene og mener det hjelper på lyden. Inni et slikt filter er det rett og slett en liten effektmotstand på 0,025 ohm, så virkningen blir den samme som å gå ned et par størrelser i kabeltverrsnitt. Personlig ville jeg ikke brukt så tynne høyttalerkabler til noe annet enn som korte strekk til å drive diskantene i et aktivt oppsett, men det er nå min preferanse.
Dette er ikke riktig. Den vesentlige endringen ligger i redusert membrankontroll, derav redusert dynamikk, slam, attack. Det meste av effekten går til lavere frekvenser, derfor er det her endringer gir størts utslag. Med mindre trøkk/tyngde i bassgjengivelsen vil anlegget lyde tynnere, uten at det vil gi noe utslag på frekvensmålinger.


Mvh. RS
Det du mente å si var nok at dette er helt riktig, men at du - ut fra egne erfaringer - mener at punktet om tap av dempingsfaktor og kontroll i bassen er det viktigste, og at de andre punktene har mindre betydning. Dessuten mente du nok å si at din personlige preferanse ville være som min, altså å bruke kabler med noe grovere tverrsnitt hvis det skal gå bassfrekvenser gjennom dem. Det er ihvertfall slik jeg leser deg.

Til det ville jeg formodentlig svart at hørbarheten av dempingsfaktor er omdiskutert, men at eventuelle frekvensavvik også ville bli størst der høyttalerens impedans er minst. For de fleste høyttalere er det i det samme frekvensbåndet hvor "slam" og "rytmisk trøkk" holder til mellom 100 og 300 Hz. Derfor kan det være vanskelig å skille disse faktorene ved bare lytteforsøk, det må også målinger til.

Ikke sant? ;)

Det jeg igrunn sier er at du ikke aner hva du snakker om Asbjørn. Dette framgår også tydelig om man leser anleggstråden din Asbjørn; det er ikke mye spor av eksperimentering med strømbaner her. Faktorene du siterer er relativt uvesentlige, det hadde kansdkje du også visst om du hadde utført praktiske prøver og ikke bare googlet emnet.


Mvh. RS
 

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Innlegg
8.388
Antall liker
11.110
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
2
hvilke svar som fins tilgjengelig på det trådstarter spør om ser ut til å henge sammen med båndbredden til debattantene også. (og i denne tråden er tverrsnittet høyst varierende ser det ut til)
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
R.S. skrev:
Det jeg igrunn sier er at du ikke aner hva du snakker om Asbjørn. Dette framgår også tydelig om man leser anleggstråden din Asbjørn; det er ikke mye spor av eksperimentering med strømbaner her. Faktorene du siterer er relativt uvesentlige, det hadde kansdkje du også visst om du hadde utført praktiske prøver og ikke bare googlet emnet.


Mvh. RS
Tror du at en person med Doktorgrad, er avhengig av å google for å danne seg en mening?
Mener du at Asbjørn sin utdanning, ikke er relevant for denne hobby?

Bak en hver praktisk erfaring, finnes en plausibel teoretisk forklaring. Er ikke det et faktum som alle kan klare å forholde seg til?
 

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Innlegg
2.596
Antall liker
289
Min praktiske erfaring består i å koble L til L, R til R, og + til + og - til -

Videre praktisk forskning overlater jeg til forskningslabbene. Har funket bra for meg dette. ;D
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Karma skrev:
R.S. skrev:
Det jeg igrunn sier er at du ikke aner hva du snakker om Asbjørn. Dette framgår også tydelig om man leser anleggstråden din Asbjørn; det er ikke mye spor av eksperimentering med strømbaner her. Faktorene du siterer er relativt uvesentlige, det hadde kansdkje du også visst om du hadde utført praktiske prøver og ikke bare googlet emnet.


Mvh. RS
Tror du at en person med Doktorgrad, er avhengig av å google for å danne seg en mening?
Mener du at Asbjørn sin utdanning, ikke er relevant for denne hobby?

Bak en hver praktisk erfaring, finnes en plausibel teoretisk forklaring. Er ikke det et faktum som alle kan klare å forholde seg til?
Tenk deg litt om nå Karma. I anleggstråden til Asbjørn kan du f.ex se at han hadde lyttebesøk av herrene Robin & Fredag. De valgte av høflighet å ikke kommentere lyden. Du har hørt mitt.
Som gammel audiofil behøver jeg bare å se hvilke komponenter han har valgt ut så vet jeg det meste om hans nivå som audiofil. Det går også fram av tråpden at han ikke har gjort noen tiltak for å optimere strømbaner.

Hvor mange Erasmus Montanuser har verden sett? Man blir ikke automatisk dyktig i et fag av å ha tatt et eksamen.

Ellers; jeg deler gjerne mine erfaringer med dem som er interessert i å dra nytte av dem. Internett er en fin sak sånn. Jeg finner det imidlertid bortkastet i ettertid å skulle "diskutere" dette med folk som ikke har noen erfaring med emnet og ikke vil ha ettersom de har bestemt seg på forhånd ut fra deres utilstrekkelige oppfattelse av teori.


Mvh. RS
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
R.S. skrev:
...
Ellers; jeg deler gjerne mine erfaringer med dem som er interessert i å dra nytte av dem. Internett er en fin sak sånn. Jeg finner det imidlertid bortkastet i ettertid å skulle "diskutere" dette med folk som ikke har noen erfaring med emnet og ikke vil ha ettersom de har bestemt seg på forhånd ut fra deres utilstrekkelige oppfattelse av teori.
...
Det ville hjulpet veldig mye med en og annen henvisning til adekvat teori, fortolkning og praksis, dvs utenom dine egne erfaringer og avledninger derav. Ikke nødvendig vis hver gang, men en gang i blandt. Er det noen andre ute i den store vide verden som har forstått det du har forstått?

Et par slike i ny og ne så kanskje vi «hvitfrakkaspiranter» også kan lære noe, og kanksje kan denne ørkenvandringen reduseres noe. Dvs mindre bortkastet tid og energi både for deg og oss andre.

mvh
KJ

PS i aller beste mening.
 

Schumacher

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.10.2005
Innlegg
870
Antall liker
97
Sted
Sør-Trøndelag
Men for svarte faan da!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :mad:

Kan ikke dere som har tid og erfaring nok til å poste her faktisk holde en rød tråd i hva emnet handler om??????

Gi erfaringer og meninger om hva som er temaet istedenfor å havne i tottene på hverandre gang på gang med "pappaen min er sterkere enn din" mentalitet???

Jeg har btw bestilt meg ett sett kabler med samme spec som de jeg har.Når jeg har koblet opp min Gryphon Diablo når den ankommer så skal jeg bruke tiden på å lytte på musikk istedenfor å ta av min dyrebare fritid og bruke den opp på å lese drittkasting.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.529
Antall liker
35.428
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
R.S. skrev:
Tenk deg litt om nå Karma. I anleggstråden til Asbjørn kan du f.ex se at han hadde lyttebesøk av herrene Robin & Fredag. De valgte av høflighet å ikke kommentere lyden. Du har hørt mitt.
Som gammel audiofil behøver jeg bare å se hvilke komponenter han har valgt ut så vet jeg det meste om hans nivå som audiofil. Det går også fram av tråpden at han ikke har gjort noen tiltak for å optimere strømbaner.
En saksopplysning, uten at dette engasjerer meg spesielt mye: Grunnen til at d'herrer ikke kommenterte i tråden var at de sparte inntrykkene til en fire-siders hjemme-hos-reportasje i Fidelity. Den kan du lese her, hvis du skulle være interessert: http://www.audiofidelity.no/comlete_mags/Fidelity42.pdf

Resten får nå stå for din regning.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.837
Antall liker
5.489
Sted
Holmestrand
R.S. skrev:
......
Det jeg igrunn sier er at du ikke aner hva du snakker om Asbjørn. Dette framgår også tydelig om man leser anleggstråden din Asbjørn; det er ikke mye spor av eksperimentering med strømbaner her. Faktorene du siterer er relativt uvesentlige, det hadde kansdkje du også visst om du hadde utført praktiske prøver og ikke bare googlet emnet.


Mvh. RS
Jeg kjenner ikke Asbjørn, og jeg er langt fra enig med ham i alt, men å si at han ikke aner hva han snakker om er totalt skivebom. Vær klar over at en slik retorikk lett kan benyttes om deg også. Når vi snakker slik til hverandre og ikke minst om hverandre etablerer vi en sur og utrivelig tone rundt en hobby som skal være til glede for oss alle.
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
xerxes skrev:
R.S. skrev:
......
Det jeg igrunn sier er at du ikke aner hva du snakker om Asbjørn. Dette framgår også tydelig om man leser anleggstråden din Asbjørn; det er ikke mye spor av eksperimentering med strømbaner her. Faktorene du siterer er relativt uvesentlige, det hadde kansdkje du også visst om du hadde utført praktiske prøver og ikke bare googlet emnet.


Mvh. RS
Jeg kjenner ikke Asbjørn, og jeg er langt fra enig med ham i alt, men å si at han ikke aner hva han snakker om er totalt skivebom. Vær klar over at en slik retorikk lett kan benyttes om deg også. Når vi snakker slik til hverandre og ikke minst om hverandre etablerer vi en sur og utrivelig tone rundt en hobby som skal være til glede for oss alle.

Jeg bommer definitivt ikke på noen skive her.


Mvh. RS
 

Sadelta

Medlem
Ble medlem
02.02.2011
Innlegg
38
Antall liker
0
Schumacher skrev:
RS...

Vel i tillegg til mine egne ører og min egen dømmekraft så velger jeg også å forholde meg til folk som har sosiale antenner nok til å kommunisere vennligsinnet til folk.Du fremstår som en gretten gammel gubbe som har Ludvig i Flåklypa som idol....

;D ;D ;D
 
Topp Bunn