I motfase :)

S

Simplistic

Gjest
Når man kobler høyttalerne sånn at de spiller i motfase, og plasserer dem helt inntil hverandre, så skal vel i teorien lydbølgene kansellere hverandre ut... (?) Men hvorfor virker det ikke helt sånn i praksis? Et veldig smalt frekvensområde i mellomtonen spiller fortsatt ganske høyt, mens bassen og diskanten er helt borte. Noen som kan forklare meg dette fenomenet? :)

Vedlegg

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Når man kobler høyttalerne sånn at de spiller i motfase, og plasserer dem helt inntil hverandre, så skal vel i teorien lydbølgene kansellere hverandre ut... (?) Men hvorfor virker det ikke helt sånn i praksis? Et veldig smalt frekvensområde i mellomtonen spiller fortsatt ganske høyt, mens bassen og diskanten er helt borte. Noen som kan forklare meg dette fenomenet? :)
Fenomenet heter ulinearitet, frekvensavvik, forvregningsavik etc. + at lytteposisjonen er veldig kritisk. Lukk det ene øret og legg det andre imot høyttalerne. Bevege hode opp ned, frem og tilbake til du hører minst mulig. Der er kanselleringen størst.

Høyttalere er mekaniske og har foruten relativt høy forvrengning og avvik fra hverandre, kabinetter som også spiller med. Hvis lyden hadde blitt helt borte, hadde du sansynligvis hatt to perfekte høyttalere - og slikt finnes ikke pr. i dag.

Vidar

S

Simplistic

Gjest
Kjører du stereosignal på dem?

Har de noen form for porter bak?
Bassportene er foran... Ah, selvfølgelig. Det er jo stereo, da er det jo ikke så rart at det blir noe lyd. Men det er nok ikke det eneste som gjør at det er lyd.

S

Simplistic

Gjest
Hvis lyden hadde blitt helt borte, hadde du sansynligvis hatt to perfekte høyttalere - og slikt finnes ikke pr. i dag.

Så jeg har to høyttalere som spiller perfekt bass da i alle fall. ;) Digg.

K

knutinh

Gjest
Jeg vil tro at bølgelengde er den viktigste faktoren her.

En måte å analysere eksperimentet ditt er kamfiltereffekten. Adder to bredbåndede identiske kilder, og du får positiv addisjon for 0 Hz siden denne har uendelig bølgelengde. Etterhvert som bølgelengden økes vil vi periodisk pendel mellom konstruktiv og destruktiv addisjon, som i grafene under:

Ved å fasevende en av kildene endrer du mønsteret noe (destruktiv i stedetfor konstruktiv addisjon for 0 Hz f.eks)

Jeg tror ikke du greier å få høyttalerelementene til å stå så speilvendt og nært at denne effekten ikke er reell.

-k

Topp Bunn