Klær, briller og klokker I en tynn tråd.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Tenkte jeg skulle lage en tråd om klesprosjekter, og ikke fortsette i den for såvidt hyggelige skotråden.
    Kommentarer settes pris på, men vær saklig og konstruktiv.

    I går var jeg på dagstur til London for å prøve to dresser hos to forskjellige skreddere.
    Tiden var kommet til å prøve den blårutede fra W Bill sin Phoenix. Den får jeg laget hos Whitcomb & Shaftesbury i 11 St George Street, like off Savile Row.


    IMG_2875.jpg

    Sånn ser det ut, i første etasje deler flere skreddere på lokaet. W&H holder til i fjerde etasje... og har ikke heis.


    17438392_494258014296897_2382608527358164992_n.jpg

    Bildet er fra Insta når tilskjæringen skal til å skje.

    Her er John McCabe som er på vei inn i KSF, og den nye master cutter; Sian Watson. Hun har også fartstid fra Kilgour som John, og i tillegg har hun arbeidet for Alexander McQueen. Joda, det finnes kvinnelige skreddere og tilskjærere, men de er klart i mindretall. Dette er tradisjonelt en mannsverden, der kvinnene er redusert til rengjøringspersonale og knappehullssyersker. Bra det er i endring.


    IMG_2877.jpg

    Buksene ble slettes ikke verst, og med seler vil de henge ganske så bra.
    Den brune jakken som henger til høyre i bildet skulle jeg egentlig hente. Den hadde jeg levert tilbake da ermene var for korte. Men det viste seg at det ene ermet fremdeles var ca 0,5 cm for kort. John sukket, men ville legge det litt ned. Vanskelig kunde... Det heter forresten ikke kunde, i denne bransjen er man klienter. Burde kanskje føle med paternalisert og gjerne også litt patologisert, men kjenner det ikke ett sted.


    IMG_2878.jpg

    Går an å sitte også i disse buksene, selv om jeg ikke skjønner hvorfor jeg har havnet sidelengs. Bildet viser for øvrig at jeg gjerne hadde hatt mer igjen for å sette formuen i tupéer.


    IMG_2880_LI.jpg

    Litt smalere i leggen enn jeg vanligvis får dem laget. Jaja, overlever vel det og. Ett legg, det har jeg fått en del bukser med de siste årene. Finere enn flat front, og ikke så svære som bukser med to legg.


    IMG_2881_LI.jpg

    Sånn ser det ut med jakken på, uten slagene. De og knappene kommer på plass etter denne tilpasningen.
    Med seler som løfter buksene opp bak, så kommer dette til å bli fin-fint.


    IMG_2882.jpg

    IMG_2883.jpg

    Så må jeg få hjelp av den skjønne Emily Benson Rhodes til å finne en skjorte som kan passe til. Det er klart at et så pass bråkete stoff trenger en rolig skjorte. Siden det er en del struktur i stoffet, er det naturlig å se etter et skjorte stoff som også har en del tekstur. Ikke vanskelig å falle ned på en lys blå Royal Oxford.


    17125965_1889018658051691_4902214068938473472_n.jpg

    Her er hele teamet; bildet er knabbet fra Insta. Sian i midten og Emily på vår høyre. Fine folk og en fin gjeng.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Men jobben var ikke gjort med kun dette besøket.


    IMG_2887.jpg

    Lunsj må man ha, og The Windmill med sine gode pies har blitt en favortitt.


    Jeg hadde fått kontakt igjen med min gamle flamme Tom Mahon som har åpnet butikk i Chilten Street, Marlybone - et lite saksekast fra travle Oxford Street.

    IMG_2889.jpg

    Dette er en liten og spesiell gate med flere spennende butikker.


    IMG_2890.jpg

    Ikke minst denne.

    Thomas Mahon har overlatt meg i hendene til Karl Mattews, som også har gått gradene hos Anderson & Sheppard, og som har har lært både å klippe stoff og sy det sammen.

    IMG_2899_LI.jpg

    IMG_2901_LI.jpg

    Buksene trenger å ryddes opp litt i linningen, seler må på - ellers ser dette veldig bra ut.


    IMG_2915_LI.jpg

    IMG_2913_LI.jpg
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Litt artig med slik en lang jakke med bare en knapp, men det var litt stilig.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Det er enn så lenge ingen knapp, nei. Kun en nål.
    Fremdeles er vi tidlig i prosessen og knappehullene er ikke laget enda.
    Knappehullene blir laget og knappene blir satt på nå som vi har sett hvor 'the buttoning point' er; der hvor midjen er smalest.
    Når jakken er ferdig skal den ha syv knapper; seks på utsiden og én på innsiden.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Å ok, ... trodde det skulle være slik jeg, og likte den utradisjonelle enknapps utformingen. Jaja :)

    Fin dress i alle fall.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Takk for det.
    Jeg kan få dem med én knapp, men synes det er greit å holde på tradisjonene; én til å feste og fem til pynt. Ikke for det, kan få det akkurat som jeg vil.
    På mine enkeltspente jakker har jeg gått mer over til kun én knapp. Det gir et ryddigere inntrykk.
     

    JackX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    1.377
    Herlig!!

    Denne tråden har potensiale i seg til å bli ikke bare sanseskjerpende men også uhyre oppdragende & informativ.
    Si meg, hva kommer en slik (grå) dress på?

    Håper på flere miljøbilder, fra både skredderi og lunchsteder

    Cheers!
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Flere bilder vil forhåpentligvis komme. Jeg hadde en tilsvarende tråd noen år på et annet forum, der er det masse bilder av både det ene og det andre under slike skredderi-utskeielser, men jeg gikk lei...

    Hos English Cut kan kunden velge tre ulike nivå av målsøm, jeg valgte det høyeste av nivåene, der det er mest håndsøm. For det betalte jeg £2.250, som tilsvarer drøye 24.000. Tror den rimeligste dressen koster £800.
    I tillegg kommer det en eller to turer over for tilpasninger. Ved den første bestillingen kan det være at kunden trenger tre runder. Billettprisene varierer, men du kan komme deg til London fra de større byene for under tusenlappen. Overnatting er dyrt der i gården.

    Dresser kommer grunnleggende sett i tre kategorier.
    Ferdigdress/Off the peg/Ready to wear.
    -Dette er dresser der designeren har tenkt seg frem til en universell form, og så fått produsert dressen etter den.
    Kunden kan legge opp og ta inn, men det er ellers lite endringer å gjøre. Ofte er det kun millimeter med stoff i sømmene, slik at det kan være vanskelig å legge ut. Som regel er dressene laget helt for maskin, og gjerne i større industriell effektivitet; en dress kan lages på få minutt. Samme fabrikk kan lage dresser til ulike merker, også kjente merkedresser, og de ligger ofte i lavkostland. Innmaten er som regel limt på plass, noe som forkorter levetiden til dressen.
    Prisen varierer fra en par tusen NOK til 40.000 NOK (Brioni, feks er svindyre ferdigdresser).

    Målsøm/Made to measure/made to order/MTM.
    -Her har designeren, som godt kan være en utdannet og trent skredder, laget en grunnform av en dress, som han endrer på ut fra kundens mål. Her er det stort valg av stoff og fôr, knapper, lommer osv. Det kan gjøres en rekke tilpasninger og det er i alle fall én runde med å prøve dressen på i løpet av prosessen. De aller fleste menn vil kunne få en målsøm-dress som passer. Det kan være mange timer med håndsøm, men det hender også at hele dressen er laget i maskin. Her kan innmaten (lerretsstrukturen som er med på å forme dressen) limt, men ofte er den 'flytende', da faller den bedre og varer lengre. Hvordan dressen blir seende ut avhenger av hvor dyktig den som tar målene er; dette kan være en som lærte kunsten i går, eller en som har holdt på i en mannsalder. Jeg har selv sendt en målsøm-dress fra Corneliani i retur til Ferner Jacobsen; selgeren hadde bommet alvorlig, og jeg fikk hevet kjøpet.
    Pris fra ca 10.000 og oppover.

    Bespoke
    -Her lager skredderen en unik mal i papp ut fra målene som har blitt tatt av kunden. Den tas vare på og brukes igjen med neste bestilling. Malen brukes til å kritte opp målene på stoffet.
    Det er det du ser John driver med i bilde nr 2. Han har der lagt ut min mal. Den har jeg studert en gang, og så da at han hadde tegnet inn endringer i vekt som har skjedd hos meg, og at han har limt på litt på den ene skulderen som er halvannen cm høyere enn den andre. Så her er er det presisjonsarbeid.
    Det er selvsagt full frihet til å velge det design og de detaljene en ønsker - men kunden gjør lurt i å lytte til skredderens, ofte diskrete, råd - han har som regel flere tiårs erfaring med hva som funker for hvilke kropper.
    Alt utenom de lange sømmene er gjort for hånd; krage, skuldre, armhule og alle vanskelige sømmer der ulike vinkler skal passe i hop, er nøye sydd sammen. De to ytterste knappene på ermet skal vanligvis være funksjonelle. Strukturen er selvsagt 'flytende', og noen ganger er den laget av hestehår.
    I følge Savile Row standarden skal det være minst 50 timer med håndsøm på en bespoke dress, noe som også gjenspeiler seg i prisen. Den ligger fra ca 25.000 og oppover til himmelen.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.917
    Torget vurderinger
    24
    Det er en sann fryd å følge trådene dine Svein Arne - blir oppriktig glad av å følge med på det du foretar deg.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Enig med Fosse her. Kjekt at det blir en egen tråd av dette.

    Det er oppløftende og hyggelig når folk tar seg tid og bry til å dele sine hobbyer, interesser og kunnskap med andre. Det er slike konstruktive tråder som hever nivået og gjør OT til noe mer enn et kranglende kommentarfelt.

    Selv har jeg ikke så mye å bidra med her, da det ikke er ofte jeg har hatt anledning til å gå til en skredder. Men jeg følger tråden med stor interesse.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Dagens antrekk med vårsol som flommer inn over brystlommen.
    Vel, bildet gir jo ikke noe inntrykk av helheten. Men okke som.

    Det er en MTM-jakke fra Gieves & Hawkes.
    Et spesielt sted; ikonisk der de har lagt seg til i Savile Row no 1.
    De av oss som husker Jules Verne og 'Jorden rundt på 80 dager', vil fatte interesse av at det var i selvsamme lokalet reisen startet og ferden endte, for i real life holdt Royal Geographical Society til her.

    Slipset har jomfrutur, det og skjorten er fra Charles Tyrwhitt.
    PS fra Kent Wang-

    P4190004.jpg
     
    Sist redigert:

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Lang dags ferd mot natt.

    P4200012_LI.jpg

    P4200002.jpg

    P4200004.jpg


    Jakke er bespoke fra Whitcomb & Shaftesbury i tweed fra W Bill. Bukse er MTM i stoff fra Holland & Sherry.
    Skjorte og sko fra CT og slips fra Harvie & Hudson. PS fra Kent Wang. Strømper fra Falke.
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Oslo
    Gratulerer m. egen sartorialtråd:).


    mvh
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Enig med Fosse her. Kjekt at det blir en egen tråd av dette.

    Det er oppløftende og hyggelig når folk tar seg tid og bry til å dele sine hobbyer, interesser og kunnskap med andre. Det er slike konstruktive tråder som hever nivået og gjør OT til noe mer enn et kranglende kommentarfelt.

    Selv har jeg ikke så mye å bidra med her, da det ikke er ofte jeg har hatt anledning til å gå til en skredder. Men jeg følger tråden med stor interesse.
    Tiltredes!
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Takk folkens.
    Det blir kanskje sporadisk posting i ukene fremover; jeg skal ha full oppussing i heimen og jeg vet ikke hvor pålitelig jeg klarer å være med å ta bilder og legge ut. Får se hva jeg får til.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Sånn til saken om trådens intensitet. Om en selv føler for det og har overskudd til intensiv posting, så er det fint. Om en ikke til enhver tid føler seg kallet til posting, slik at det blir mer sånn nå og da, så er det fint. Like fint, egentlig. Tråder kan gå på høyoktan, eller litt mer avslappet. Like fint begge dele! Ikke gjør postinger til et ork, men hiv det inn når det gleder.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    I dag er det mye mer casual fra Charles Tyrwhitt; jakke, slips, og chinos. PS fra Berg & Berg.
    Skjorten er bespoke fra W&S. Skoene fra Russell & Bromley.

    InkedP4210025 – Kopi_LI.jpg

    InkedP4210030 – Kopi_LI.jpg

    P4210017.jpg

    Egentlig er det ikke helt god tone å ha lysere jakke enn bukse, 'nordic light' kalles det litt foraktelig i herreklær-kretser (om man da ikke bærer smoking i tropene eller til sjøs - eventuelt heter James Bond).
    Orange slips er heller ikke så vanlig, men jeg synes det funker, for det spiller på orange i PSet, og står godt til det brune i skjorten og i jakken og klokkereima.
    Kunne like gjerne ha byttet ut skoene med brune semskede, kanskje vært enda bedre det enn disse svarte semskede.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Mye fornuftig der. Litt upresist ang kasjmir: ullen kommer fra en geit, og ikke en kamel. Vicuna er en kamel, der i mot, og journalisten kunne gjort bedre research.

    Kiton er rådyre, og i Roma må du ringe på butikkdøren for å komme inn. Første gang jeg prøvde, det er noen år siden nå, bare kikket selgeren på meg før han snudde seg vekk. Jeg slapp ikke inn.

    Dressen denne karen har på seg har påsydde lommer (patch pockets). Jeg synes det ikke er pent på en dress; men kan til nød tåle det på en singel jakke.
    50.000 er mer enn mye for en dress i London. Britiske dresser er bygd opp på en annen måte enn de italienske, og spesielt skuldrene er helt ulike.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Italienske menn vil gjerne være sexy. Det hadde aldri en gentleman kommet på.
    I UK er dressen en sivil uniform som skal fjerne ytre ulikheter; ikke fremheve eierens forfengelighet. De har en egen betegnelse for slike jålebukker i Storbritannia: 'He's just an empty suit'.
    Har ikke hørt at det har tilsvarende i Italia, men vi kan spørre @aam01, kan hende han er mer kjent med omgangsspråket enn skarve meg.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Så var det på tide å dra over og hente ny ladning med klær - og litt attåt.

    P5160008.jpg
    Men først måtte jeg ha meg mat, og det faste vannhullet er The Windmill med deres prisbelønte pies; her i form av Shepards; det vil si lammekjøtt, grønnsaker og saus under et lokk av moste poteter. Så enkelt, så godt. Du finner The Windmill i forlengelsen av Savile Row.

    P5160012.jpg
    Krokete gater fører oss frem til St Georg street.

    P5160013.jpg


    P5160015.jpg
    Det er til no 11 jeg skal, fjerde etasje.

    P5160017.jpg
    The boss himself; Suresh, inderen som driver firmaet sammen med sin tvilling bror. Begge utdannet innen økonomi, men ble lei og startet med finere herreklær.

    InkedP5160019 – Kopi_LI.jpg
    InkedP5160020_LI.jpg
    Det var kun denne jakken, sendt tilbake for å forlenge ermene, som var klar. Dressen med de blå rutene, skjorten og den tilhørende buksen satt fast i tollen. Jaja, sånn ble det denne gang. Bukse og skjorte fra CT, sko fra Crockett & Jones.

    InkedP5160027_LI.jpg
    Så kom skredderen Emily og tilskjæreren Shaun. Emily og jeg har en god tone, og neste gang har vi avtalt å ta en drink. Får håpe det går og mixe bisniss og pleasure. Veldig søt jente jaffal, og jeg blir jo smigret at hun liker en gamlis som meg. Det kan det jo fort bli en slutt på når hun oppdager hvor gammel jeg faktisk er.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    P5160028.jpg
    I parken på Hannover Square har de lunsj i gresset, 16 mai 2017.

    P5160031.jpg
    Men så var det off to rustrøde Chiltern street for å hente den grå Prince og Wales-rutede dressen. Den var nå ferdig.

    P5160040.jpg
    Jeg vet ikke hvor godt det går med butikken, for det er ikke mange kundene der.

    P5160041.jpg
    Mark Matthews er butikksjef. Grei han, hoppet av skredderiet etter 15 år og begynte med tattoo, men er nå back in business. Den observante kikker vil se at han har fem knapper i ermet; det er ikke engelsk, der er det vanligvis fire eller færre. Men i Italia kan man se fem knapper.

    InkedInkedP5160052 – Kopi_LI.jpg

    Jeg har fått laget buksene ekstra høye i livet. Det er det nærmeste jeg for tiden kommer følelsen av en omfavnelse, og de faller finere slik. Litt smalere legger enn jeg vanligvis bruker dem.

    Vis vedlegget 441182

    InkedP5160054 – Kopi_LI.jpg

    Vis vedlegget 441182

    P5160057.jpg

    En annen skjorte til enn den jeg har på i dag. Kanskje en cream? Karl mente en i pudderfarget mint... jaja. Han om det.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Så var det på tide med en closer inspection.

    P5160083.jpg
    Melton; den filten som ligger under kragen, er sydd med maskin - det ser vi av det regelmessige sikk-sakk-mønsteret, mens sømmen helt til høyre i bildet er sydd for hånd. Dette er altså en hybrid; virkelig bespoke og gode MTM, syr alltid denne for hånd. Dette er to tøystykker som skal festes samtidig som de ligger i en kurve i forhold til hverandre. Det vil derfor aldri bli helt perfekt med maskin. Håndsøm og stadig pressing under veis, er old school - og fremdeles best. Whitcombe & Shaftesbury fester dette kun med håndsøm, the proper way.

    P5160084.jpg
    Knappene i ermet er i nøtt, tror jeg. Vet ikke helt hva jeg synes om disse, de gir litt billig feeling. Glemte helt ut å velge knapper da jeg var her sist.
    Knapphullene er sydd med silketråd for hånd. Det er vanlig og lettest å se på baksiden; der er syersken ikke så nøye som på fremsiden og stingene er derfor mer ujevne.
    Fôret er også festet for hånd, men det er kun enkle sting, og ikke doble løse, som gir litt bevegelighet og mindre slitasje.
    Avslutningen, der ermet er felt, er heller ikke top notch. Der skal sømmen gå rett ut i enden, fra spissen på fôret til enden av ermet, og det skal ikke være ekstra stoff i en fall som her. Det kan tyde på at Karl ikke har vært helt sikker da han måte meg, og la inn litt ekstra stoff dersom han måtte legge ermet ned.

    P5160085.jpg
    Mønsterpass; slik ser en på en del utførelser der en ikke tar det så nøye; mønsteret passer greit på ene siden av klaffen, men ikke på andre. Den stripen over klaffen som kalles 'jet' (aner ikke hva den heter på norsk) der har de også snudd stoffet 90 grader. Det gjør mange. Da blir det ikke mulig å få riktig mønsterpass. English Cut har laget dresser til meg før der dette har vært helt perfekt. Så her er jeg litt skuffet.

    P5160087.jpg
    Her ser vi hvor nøye knappehullet er sydd. Denne typen knappehull kalles naturlig nok for 'nøkkelhull', og er ganske vanlig, men ikke eneste du får på finere jakker.
    P5160088.jpg

    P5160089.jpg
    Fôret i ermet er festet for hånd. Noe annet ville vært utenkelig. Men selve utførelsen er enkel og uten elastisitet. Så det spørs nå hvordan det ser ut etter noen års bruk.

    Splitten bak er også avsluttet på en enkel, men ikke uvanlig måte. Her skulle fallen vært på skrå og ikke bare en enkel opplegg. Fôret er festet for hånd.

    P5160090.jpg
    Linningen bak er også på enkleste måte; her lager noen en splitt øverst for å skape mer elastisitet og bevegelighet. Gardinen som denne måten linningen er foret på, er helt klassisk.

    P5160091.jpg
    Det er ingen slitebånd nederst på buksebeinet. Ikke bare skåner det buksene, men det gir også ekstra tyngde og dermed bedre fall. Buksebeinet er lagt opp for hånd.


    P5160092.jpg
    Det er til en dels forundring gjerne, ikke noe foring i buksene. Det er helt stilriktig; en gentleman kan tåle litt røff ull mot sine bare lår. Peeling they call it. Én knapp og to hemper, det er standard. Kraftige lommer i bomull hører også med.


    P5160093.jpg
    Sidestrammerne har de ikke forsøkt å få mønsterpass på...

    Over all inntrykk, helt grei dress. Enda et stykke igjen før den er prefekt, men jammen er det mye som er langt dårligere der ute. Og - langt viktigere enn både stoff og utføring: den sitter ganske godt. Har enda ikke gått med den, men det blir kjekt å gi den en luftetur.
     

    JCP

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.04.2014
    Innlegg
    780
    Antall liker
    368
    Sted
    Moss
    En kjekk og lærerik avslapningstråd som skal følges med tilbakelent iver :)
    ...men jeg lurer på, Svein Arne, når har du tid til å gå på jobb?
     

    JCP

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.04.2014
    Innlegg
    780
    Antall liker
    368
    Sted
    Moss
    Du abonnerer altså heller på The Idler heller enn The Chap :D
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Det er et Olympus, E-M5 jeg bruker denne gang, kjøpt for fire-fem år siden. Som regel stoler jeg på iPhone, Olympusen er for stor og klumpete å drasse med meg på småturer.
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Oslo
    ^^ Beklager min fototekniske digresjon. Flott tråd. Proceed:)!


    mvh
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    ^^ Beklager min fototekniske digresjon. Flott tråd. Proceed:)!


    mvh
    Det går så bra, så.
    Har vurdert å kjøpe et kompaktkamera, men tenker at når jeg skal kjøpe neste telefon, så blir det en med godt kamera innebygd. Færre dingser å ha med rundt forbi.
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Oslo
    Liker best speilrefleks, men ser at min iPhone 6 SE, tar svært gode fotos. Over til klær igjen. Kjøpte meg en relativt kostbar parajumper vårjakke. Er det noe du kunne ha gått i:confused:.


    mvh
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.663
    Antall liker
    15.760
    Torget vurderinger
    2
    Morsom ting med knapper på ermet på jakker. Opprinnelig var det fire knapper på bespoke jakker og færre på manufaktur, men så hermet manufaktur etter dette og det ble deretter vanlig at enkelte skreddere bare satte to knapper på ermet, for å markere at dette var skreddersydd. Enkelte tror at antallet knapper tilsier kvalitet, så nå er det gått inflasjon. Jeg har også sett seks knapper!

    Ellers måtte jeg en gang pent ta en kunde til side, i det vi skulle gå inn i et møte. Han kom i ny jakke, og hadde ikke fjernet produsentmerket på ermet på jakken. Det hjalp jeg ham med å skjære bort. Den silkeremsen med trykk på har jeg ofte sett på jakker etter at de er solgt - butikkene burde fjerne dem, men de tør vel ikke, siden det kan være at kunden kommer tilbake og vil bytte jakke.

    Bruker du Butler-tricket med å folde jakken "inn i seg selv" når den skal i koffert, Svein Arne?

    https://blacklapel.com/thecompass/a...ist-how-to-fold-a-suit-jacket-when-traveling/
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Liker best speilrefleks, men ser at min iPhone 6 SE, tar svært gode fotos. Over til klær igjen. Kjøpte meg en relativt kostbar parajumper vårjakke. Er det noe du kunne ha gått i:confused:.


    mvh
    Ja, hvis jakka er fin, kunne jeg gått med den. Jeg vasser jo ikke rundt i dress på fritiden, det er kun på jobb eller i formelle sammenhenger.
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.789
    Antall liker
    21.695
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ellers måtte jeg en gang pent ta en kunde til side, i det vi skulle gå inn i et møte. Han kom i ny jakke, og hadde ikke fjernet produsentmerket på ermet på jakken. Det hjalp jeg ham med å skjære bort.
    Hehe. Tok meg et øyeblikk før jeg forsto at dere var på samme lag.

    Artig tråd. Jeg liker godt håndarbeid.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.663
    Antall liker
    15.760
    Torget vurderinger
    2
    Ellers måtte jeg en gang pent ta en kunde til side, i det vi skulle gå inn i et møte. Han kom i ny jakke, og hadde ikke fjernet produsentmerket på ermet på jakken. Det hjalp jeg ham med å skjære bort.
    Hehe. Tok meg et øyeblikk før jeg forsto at dere var på samme lag.

    Artig tråd. Jeg liker godt håndarbeid.
    De merkene er vel festet på ermet slik at man kjapt kan plukke ut jakker fra en bestemt produsent ut av et rack, uten å ta ned jakken og kikke i den. Men bør helst fjernes. :)
    Tenkte jeg skulle spare kunden å gå inn i det møtet med merket på.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Morsom ting med knapper på ermet på jakker. Opprinnelig var det fire knapper på bespoke jakker og færre på manufaktur, men så hermet manufaktur etter dette og det ble deretter vanlig at enkelte skreddere bare satte to knapper på ermet, for å markere at dette var skreddersydd. Enkelte tror at antallet knapper tilsier kvalitet, så nå er det gått inflasjon. Jeg har også sett seks knapper!

    Ellers måtte jeg en gang pent ta en kunde til side, i det vi skulle gå inn i et møte. Han kom i ny jakke, og hadde ikke fjernet produsentmerket på ermet på jakken. Det hjalp jeg ham med å skjære bort. Den silkeremsen med trykk på har jeg ofte sett på jakker etter at de er solgt - butikkene burde fjerne dem, men de tør vel ikke, siden det kan være at kunden kommer tilbake og vil bytte jakke.

    Bruker du Butler-tricket med å folde jakken "inn i seg selv" når den skal i koffert, Svein Arne?

    https://blacklapel.com/thecompass/a...ist-how-to-fold-a-suit-jacket-when-traveling/
    Du kan se tre knapper på tweedjakker. Da er det gjerne flettet lær på knappene. Egentlig ganske pent.

    Jeg brukte den brettemetoden lenge, men da jeg kom til Whitcomb & Shaftesbury en gang og vrengte ut en dress som jeg ville ha rettet på, da ble upper lip ekstra stiff. Han hadde aldri sett den metoden.
    Han lærte meg hvordan han likte det; legge jakka flatt og så ene frontstykke oppå det andre. Helt over hverandre.
    Buksa brekkes to ganger og legges oppå jakka.
    Har du en t-skjorte eller noen strømper kan disse rulles og legges inni jakka under skuldrene. Ingen vrenging.
    Så bretter du hele jakka én gang på midten: horisontalt, og opp i kofferten med den.

    Begge metodene fører til at dressen er krøllete når du tar den ut. Men den glatter seg greit når den får hengt et par dager, eventuelt at du henger den på badet mens du tar en dusj, da går det fortere. Jakke og bukse har også godt av å bli presset fra tid til annen. Det er ikke så vanskelig som en kan tro.

    Det med funksjonelle knapper på ermet har blitt en sak ferdigdressprodusentene har plukket opp. Alle fra Charles Tyrwhitt kommer med fire funksjonelle knapper på sine dresser. Noe som er litt av et irritasjonsmoment, for det gjør endring av ermelengden ganske komplisert. Ermet må da løsnes ved skulderen og tas inn der oppe, det er mye arbeid og nesten ingen som får til uten å være fullbefaren skredder.

    Det vanlige på Savile Row er to funksjonelle knapper og to til pynt. Men det hører også med at Anderson & Sheppard, selveste flaggskipet i britisk skredderi, ikke lager funksjonelle knapper; alle fire er kun til pynt.

    Funksjonelle knapper kalles noen ganger 'surgical buttons', da kirurgene kneppet opp for å få trukket opp ermene før de skred til operasjonsbordet. Ville ikke ha blod og søl på de dyre jakkene sine.

    Jeg går alltid med den ytterste ukneppet. Det er egentlig uhørt og vulgært, og regnes som show off; det gjør kun den som vil vise han har en dyr dress - kjennere ser det uten den unødige eksponeringen - men så er jeg da også en knøl fra landet.

    Den observante kikker har kanskje sett at Kongen gjør det samme når han har på seg Gardens gallauniform, ellers aldri.
    Nå har Kronprinsen tatt etter, tidligere hadde han alle tre knappene kneppet. Myten vil ha det til at Kongen gjør dette for lettere å kunne trekke sabelen for å få tilbake Jemtland og Herjedalen. Om det stemmer er uvisst, men en god historie må ikke få dø bare fordi den er usann.

    Er det btw noen som vet hvor Konge og Kronprins får laget sine uniformer?
    Jeg vet at Kongen får sydd dressene sine hos Anderson & Sheppard, og at Haakon bruker Gieves & Hawkes, men det er til sivile klær. Det kan være de får laget uniformene også i Savile Row, skulle ikke forundre meg.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    I dag var det denne dobbeltspente i målsøm fra English Cut som fikk luftet seg. Flanell kan være for varmt i slutten av mai, men med temperaturer rundt 10 grader går det helt fint. Stoffet er fra Holland & Sherry, og dressen fikk jeg laget i 2013. Skjorten er bespoke fra 2016, laget av Whitcomb & Shaftesbury. Slips og strømper er fra Charles Tyrwhitt og skoene fra Bromley & Russell. Buksene har fått litt hard medfart etter en lang dag i skuttergravene, og kunne trengt en omgang i pressen.

    InkedP5290023 – Kopi_LI.jpg

    P5290007.jpg

    P5290004.jpg

    InkedP5290026 – Kopi_LI.jpg

    InkedP5290031 – Kopi_LI.jpg
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn