I en dunkel og kald kammersal.......

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Flott spilt! Nå kommer regjerende Europamesterene Stavanger BB. Stykket er variasjoner over Goldbergvariasjonene av Bach. Fint band og fint stykke. Anbefales!
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Flott spilt! Nå kommer regjerende Europamesterene Stavanger BB. Stykket er variasjoner over Goldbergvariasjonene av Bach. Fint band og fint stykke. Anbefales!
    Absolutt! Og nå gjelder det å bruke argusøynene og se etter ottone i salen. Men med den bildekvaliteten (godt at lyden er betydelig bedre) så vil han vel se mer ut som et Picasso-portrett enn seg selv. ;)

    Nydelig start på Goldberg-variasjonene med Stavanger Brass. Har aldri hørt det for brass før. Brekke, som spilte i stad, overrasket meg med sin kvalitet den korte stunden jeg fikk høre på dem. Brasskomponist David Chaulk skriver i chatten av "A mid table performance in Norway is a helluva lot better than it used to be. There's increasing depth in Norwegian baniding".
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.664
    Torget vurderinger
    1
    I helgen er det NM i brass i Bergen. I skrivende stund spiller elitedivisjonen sine selvvalgte numre. Norge er i Europatoppen i brassband så de beste holder skyhøyt nivå og kan være verdt en lytt for de med hang til brass.

    Her kan dere streame konkurransen direkte fra Grieghallen. Åsgeir Grong står for opptaket.

    PS: ser dere ekstra godt etter kanskje dere får øye på godeste Ottone. :)

    https://livestream.com/NMF/events/8027223
    Veldig kult! Hvis det ikke var for at jeg svetter med et pokkers kapittel jeg må få ferdig til imorgen hadde jeg selvfølgelig vært der...:)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Shit happens Olav. Lykke til med skriving. Ottone kommer på
    scenen Baluba, ikke i salen. Er redd Goldberg er litt uklokt valg hvis seier er målet, veldig svært stykke som er veldig avslørende i forhold til andre stykker.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Shit happens Olav. Lykke til med skriving. Ottone kommer på
    scenen Baluba, ikke i salen. Er redd Goldberg er litt uklokt valg hvis seier er målet, veldig svært stykke som er veldig avslørende i forhold til andre stykker.
    Stavanger Brass låter slett ikke ille over mine MonoPulse akkurat nå. Skal du vinne eller avansere divisjoner i NM må du spille STORT, og det er det vårt lokale brassmiljø i Kopervik har glemt siden storhetstiden deres på åttitallet. Noe som er trist, du lar deg ikke imponere lenger på brasskonserter her omkring fordi de driver og pusler på instrumentene sine, og det har faktisk vært et tilfelle av et medlem som fikk sparken i distriktets beste orkester fordi han gjorde de andre nervøse med å spille slik de gjorde på åttitallet, og slik elitedivisjonsorkestrene alltid har spilt.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Legg merke til mikrofonplasseringen, klassisk trekanals med støttemikrofon i midten. Jeg antar at det også er ambiensmikrofoner hengende fra taket. Det er omtrent slik Chandos Records jobber i Grieghallen, og siden brassband ikke er på filharmonisk størrelse trengs ikke ekstra mikrofoner for batteristene, slik det gjerne er nødvendig når hele salens dybde brukes under innspillinger av store orkesterverk med Harmonien.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Btw, spilte vår venn ottone med Stavanger Brass igjen i år? Det er jo noen år siden han var i det orkesteret men sluttet for å fokusere på old boys-laget i Alexander Brassband som har litt mindre ambisjoner. Hvis det er tilfellet så bekrefter det min opplevelse av å ha fått et glimt av ham med euphonium mot leppene. ;D

    Hvis det er tilfellet, vel blåst ottone!
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Shit happens Olav. Lykke til med skriving. Ottone kommer på
    scenen Baluba, ikke i salen. Er redd Goldberg er litt uklokt valg hvis seier er målet, veldig svært stykke som er veldig avslørende i forhold til andre stykker.
    Stavanger Brass låter slett ikke ille over mine MonoPulse akkurat nå. Skal du vinne eller avansere divisjoner i NM må du spille STORT, og det er det vårt lokale brassmiljø i Kopervik har glemt siden storhetstiden deres på åttitallet. Noe som er trist, du lar deg ikke imponere lenger på brasskonserter her omkring fordi de driver og pusler på instrumentene sine, og det har faktisk vært et tilfelle av et medlem som fikk sparken i distriktets beste orkester fordi han gjorde de andre nervøse med å spille slik de gjorde på åttitallet, og slik elitedivisjonsorkestrene alltid har spilt.
    Det er litt som med idrett at hvis man skal hevde seg så må man satse. Brassband har hatt en rivende utvikling de siste 20 årene og nivået flytter seg hvert år. Det ser man på vanskelighetsgraden på stykker de spiller i lavere divisjoner. Hvis man fisler i hornet blir det vanskelig å hevde seg ja.


    Legg merke til mikrofonplasseringen, klassisk trekanals med støttemikrofon i midten. Jeg antar at det også er ambiensmikrofoner hengende fra taket. Det er omtrent slik Chandos Records jobber i Grieghallen, og siden brassband ikke er på filharmonisk størrelse trengs ikke ekstra mikrofoner for batteristene, slik det gjerne er nødvendig når hele salens dybde brukes under innspillinger av store orkesterverk med Harmonien.
    Tror muligens ambiensmikrofonene er Grieghallen sitt faste og blir ikke nødvendigvis brukt. Åsgeir Grong er flink. Tidligere trombonist med fast jobb i forsvaret før han satset alt på lyd. Har jobbet sammen med han både som musiker og på lyd.

    Btw, spilte vår venn ottone med Stavanger Brass igjen i år? Det er jo noen år siden han var i det orkesteret men sluttet for å fokusere på old boys-laget i Alexander Brassband som har litt mindre ambisjoner. Hvis det er tilfellet så bekrefter det min opplevelse av å ha fått et glimt av ham med euphonium mot leppene. ;D

    Hvis det er tilfellet, vel blåst ottone!
    Jeg tror Ottone splller solojuff i Sola brass band, men ser at de ikke spiller i elite i år. Beklager feilinfoen. :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Nå krysser vi fingrene for Oslo brass band som er mitt gamle band. :)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nå krysser vi fingrene for Oslo brass band som er mitt gamle band. :)
    Så der har altså du din bakgrunn? Jeg har bare hørt Oslofjord Brass fra publikummerplass i Grieghallen tidligere, så det blir jo spennende å høre hva dine gamle kumpaner får til. Men er de i elitedivisjonen så er de elite, det kan ikke bli dårlig.

    ... Dove Descending (nok engang et stykke av Wilby, som også Bjørsvik valgte) virker som et interessant stykke musikk. Krysser fingrene for dem selv om jeg ikke har noe forhold til det bandet fra før. Slik blir det når en venn har bakgrunn derfra. Eikanger Bjørsvik og Manger har jeg jo hørt på siden før jeg dro på mitt første NM i 1986.

    (Syntes forresten at det var litt rart at ottone skulle spille med Stavanger etter å ha sluttet for årevis siden. Det var nok bare en med tilsvarende sveis eller noe slikt som dukket opp i et sekund med euphonium foran ansiktet)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Fantastisk flott det lyriske partiet de spiller nå! :D
    Et par av de som kommenterer i chatten mener de spiller det litt for høyt.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Nå krysser vi fingrene for Oslo brass band som er mitt gamle band. :)
    Så der har altså du din bakgrunn? Jeg har bare hørt Oslofjord Brass fra publikummerplass i Grieghallen tidligere, så det blir jo spennende å høre hva dine gamle kumpaner får til. Men er de i elitedivisjonen så er de elite, det kan ikke bli dårlig.

    ... Dove Descending (nok engang et stykke av Wilby, som også Bjørsvik valgte) virker som et interessant stykke musikk. Krysser fingrene for dem selv om jeg ikke har noe forhold til det bandet fra før. Slik blir det når en venn har bakgrunn derfra. Eikanger Bjørsvik og Manger har jeg jo hørt på siden før jeg dro på mitt første NM i 1986.

    (Syntes forresten at det var litt rart at ottone skulle spille med Stavanger etter å ha sluttet for årevis siden. Det var nok bare en med tilsvarende sveis eller noe slikt som dukket opp i et sekund med euphonium foran ansiktet)
    Ja, har spilt med Oslo brass i ujevne mellomrom siden jeg var ferdig å studere. Ble etablert som et ensemble hvor profesjonelle og freelancere kunne ha et møtepunkt.
    Jeg tar ikke munnen for full tror jeg når jeg sier at OBB oftest har gjennomsnittlig den flinkeste besetningen musiker for musiker i divisjonen, men brassband er så mye mer enn det og OBB har vanligvis ikke bestått av brassbandmusikere, men musikere som spiller brassband. OBB er gjerne et enten eller band. Enten liker dommerene det eller ikke så de veksler mellom topp fire og i bunn. Jeg har vel en 2 og 3 plass tror jeg som eneste band som klarer å hamle opp med anger-korpsene. :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Fantastisk flott det lyriske partiet de spiller nå! :D
    Et par av de som kommenterer i chatten mener de spiller det litt for høyt.
    Er litt for mange orkestermusikere der i år høres det ut som. For tydelige understemmer så toppstemmene ikke for skint nok.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Fantastisk flott det lyriske partiet de spiller nå! :D
    Et par av de som kommenterer i chatten mener de spiller det litt for høyt.
    Er litt for mange orkestermusikere der i år høres det ut som. For tydelige understemmer så toppstemmene ikke for skint nok.
    Det mangler altså litt mikrodynamikk, for å snakke haifaispråk. Syntes Stavanger også var gode. Og selv om det er en liten avstand fra de helt på toppen til de nedover, så er dette kanskje det høyeste nivået jeg har hørt blant de ti orkestrene i mine år som brass-entusiast.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Fantastisk flott det lyriske partiet de spiller nå! :D
    Et par av de som kommenterer i chatten mener de spiller det litt for høyt.
    Er litt for mange orkestermusikere der i år høres det ut som. For tydelige understemmer så toppstemmene ikke for skint nok.
    Det mangler altså litt mikrodynamikk, for å snakke haifaispråk. Syntes Stavanger også var gode. Og selv om det er en liten avstand fra de helt på toppen til de nedover, så er dette kanskje det høyeste nivået jeg har hørt blant de ti orkestrene i mine år som brass-entusiast.
    Jeg er enig. Det mangler ofte litt mikrodetaljer i forhold til Eikanger som jeg alltid liker veldig godt. Det gror fint i Norsk brassband og det er svært gledelig. Savner å være i Grieghallen den helgen i året. En helt spesiell setting.

    Moro at du tydeligvis har en stor hang til brassband Baluba. :)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har likt og fulgt med siden gymnasårene, og som journalist har jeg rapportert til Karmøybladet og Rogalands Avis fra NM. Og så faller det sammen med min interesse for klassisk og samtidsmusikk
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Kult! Det ble 4 plass på Oslo i år bak anger-korpsene med Eikanger på første, Manger på andre og Stavanger på tredje. Veldig bra!
    Neste år tror jeg at jeg skal ta med familien på tur og gi junior en øyeåpner. :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Diffraksjon

    Noen ganger går det opp noen lys og enkelte ganger betyr disse lysene mer enn andre. En av mine største åpenbaringer når det gjelder lyd skjedde da jeg hørte om diffraksjon første gang.

    Definisjonen av diffraksjon er bøyingsfenomener av bølger. I lytteromsakustikken er diffraksjon veldig komplekst og oppstår i de mest kompliserte former og måter. Likevel var det en fundamental ting som forandret mye for meg.

    Skåret ned til beinet:

    - når en lydbølge kommer ut av en åpning som er større en bølgelengden så går bølgen rett frem.
    - når en lydbølge kommer ut av en åpning som er mindre en bølgelengden bøyes lydbølgen mer og mer proporsjonalt med størrelsesforskjellen.

    Så hva har dette med oss å gjøre?

    Jo. Et høyttalerelement kan defineres som denne åpningen og baffelen rundt er med å påvirke hvor stor åpningen er for bølgen i alle retninger.

    Dette påvirker som kjent spredningen på høyttaleren.

    Hvis man for eksempel har en høyttaler baffel på 40 cm som spiller en sinus på 400hz som er 80cm lang,bred og høy så vil deler av lyden gå rett frem, deler av lyden til siden og deler av lyden vil bøye seg rundt høyttaleren.

    Hvis man spiller den samme 400hz fra en høyttaler med 20 cm bred baffel vil andelen av lyd som bøyer seg rundt høyttaleren være større enn baffelen på 40cm.

    I tillegg har man en glidende overgang i frekvensene over og under.

    Når man spiller en frekvens på 80hz sier man ofte at den er omnidireksjonal. Bølgelengden her er 4.25 meter som vil si at det krever en baffel på 4.25 meter for at bølgelengden kun skal gå rett frem. Det er det de færreste som har så store åpninger så lyden bøyer seg hos de fleste.
    Vil det likevel si at det er likegyldig om baffelbredden er 20 eller 40 cm for avspillingen av 80hz? Kanskje, men hvis man legger på noen cm til og kanskje bygger baffelen høy så begynner det å bli betydelig forskjell på andelen av lydenergi som går rett frem og snur seg rundt baffelen. Det vil sjelden være en kilde som er 100% omni, så andelen vil være ulik selv om forskjellen kanskje er mikroskopisk eller uhørbar.

    Lyden som bøyer seg rundt baffelen blir ikke borte, men den kommer tilbake etter å ha blitt reflektert av frontveggen. Det vil si at den andelen lyd som bøyer seg kommer frem til lytteposisjon vesentlig forsinket i forhold til direktelyden. I et slikt perspektiv kan det virke litt meningsløst å plassere eksempelvis suber på centimeteren eller snakke om forsinkelse fra eksempelvis portåpningen siden en stor andel av lyden likevel er forsinket.

    Andelen som bøyer seg rundt bestemmer lydstyrken som kommer i fra veggen i forhold til direktelyden. Jo bredere baffel jo mindre kommer i fra veggen. Man kan også tenke seg at direktelyden og lyden som bøyer seg rundt lager hver sin separate ressonans.

    Øret vårt hører ikke godt nok til å fange opp dette som en katastrofe, men vi hører forskjell på et midbasshorn, en 15 tommer og en 6.5 tommer. Forskjellen på dette er det vanligst å tilskrive kapasiteten, men jeg vil hevde at diffraksjon har en betydelig andel av forklaring på hvorfor dette oppleves ulikt.


    Så til det mest interessante i mine øyne.
    Hvor stor baffel har instrumentene anlegget skal gjengi? Hvor stor er en basstromme i et trommesett? Hvor bred er en kontrabass? Hvor bred er klokkestykket til en trompet?

    Alle instrumenter følger samme diffraksjonsregler. Har det noe å si for realismen på lyden hvis høyttalerkildene er i nærheten av samme bredde som instrumentene? Kan det høres?

    Jeg tror vi alle som har hørt slike anlegg kjenner svaret på dette. Jeg mener mye av årsaken til opplevelsen er diffraksjonen. Som på en måte er et annet ord for spredning, men som også tilfører et tillegsperspektiv.

    God natt! :)

    Diffraksjon 2.png
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Forbilledlig forklaring av fenomen som mange lurer på hva er og hvordan fungerer.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    BTW, har du sett/funnet noen illustrasjoner, tegninger, GIF animasjoner etc. på hvordan strålingsmønsteret ser ut ved forskjellige frekvenser og baffelstørrelser?
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kult! Det ble 4 plass på Oslo i år bak anger-korpsene med Eikanger på første, Manger på andre og Stavanger på tredje. Veldig bra!
    Neste år tror jeg at jeg skal ta med familien på tur og gi junior en øyeåpner. :)
    Skikkelig kult. De spilte ikke helt brass-normert i alle partiene, og da er det litt gøy å se at dommerne ikke har trukket så mye for det. At de rett og slett tillater litt variasjon i formen. Høyst fortjent, jeg likte det jeg hørte selv om jeg skjønner problematikken. For et nivå vi har, for et nivå!

    Det som slår meg er at de som ikke skiller seg så sterkt ut som de aller beste gjorde er at de gjerne stiller med et par svært gode solister, men helheten er ikke av samme storhet som de aller beste. Det husker jeg fra Molde sist gang jeg selv satt i Grieghallen for noen år siden, og slik var det vel med noen av årets utfordrere også.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    BTW, har du sett/funnet noen illustrasjoner, tegninger, GIF animasjoner etc. på hvordan strålingsmønsteret ser ut ved forskjellige frekvenser og baffelstørrelser?
    Tusen takk Sluk! Nei, egentlig ikke. Et polarplott viser jo det samme, men gir oftest ikke en visning som får frem poenget. Skal legge ut det jeg har. Skal ut på veien i dag så det blir i morgen.:)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Kult! Det ble 4 plass på Oslo i år bak anger-korpsene med Eikanger på første, Manger på andre og Stavanger på tredje. Veldig bra!
    Neste år tror jeg at jeg skal ta med familien på tur og gi junior en øyeåpner. :)
    Skikkelig kult. De spilte ikke helt brass-normert i alle partiene, og da er det litt gøy å se at dommerne ikke har trukket så mye for det. At de rett og slett tillater litt variasjon i formen. Høyst fortjent, jeg likte det jeg hørte selv om jeg skjønner problematikken. For et nivå vi har, for et nivå!

    Det som slår meg er at de som ikke skiller seg så sterkt ut som de aller beste gjorde er at de gjerne stiller med et par svært gode solister, men helheten er ikke av samme storhet som de aller beste. Det husker jeg fra Molde sist gang jeg selv satt i Grieghallen for noen år siden, og slik var det vel med noen av årets utfordrere også.
    Synes du treffer spikeren på hodet her ja. De nest beste klarer ikke ha overskuddet gjennom.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Forbilledlig forklaring av fenomen som mange lurer på hva er og hvordan fungerer.
    BTW, har du sett/funnet noen illustrasjoner, tegninger, GIF animasjoner etc. på hvordan strålingsmønsteret ser ut ved forskjellige frekvenser og baffelstørrelser?
    Nå har jeg satt meg ned og tittet litt på det jeg har og jeg finner lite bortsett fra polarplott, men som nevnt så er disse ofte innstilt med en fargeskala som gjør at det ser ut som noe er rundstrålende. Det virker egentlig ikke som de som bygger høyttalere er opptatt av selve lydfeltet i rommet bortsett fra frekvensrespons og tidsdomenet i decay, og fokuserer på spredning, baffelstep og kantdiffraksjonen i byggingen.
    Det er jo logisk for hvis dette hadde vært allment kjent så ville jo flere bygget horn. ;)

    Hvis man søker på diffraksjon på nettet får man enten opp kantdiffraksjon, lobingfenomener eller av bassfrekvenser bøyer seg rundt hjørner.

    Litt sånn som dette.

    Diffraksjon korps.png




    Diffraksjon kabinettkant.png
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Detective Inspector Trumpet, I presume..? :D En fin og enkel prinsippskisse det der.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Noen ganger går det opp noen lys og enkelte ganger betyr disse lysene mer enn andre. En av mine største åpenbaringer når det gjelder lyd skjedde da jeg hørte om diffraksjon første gang.

    Definisjonen av diffraksjon er bøyingsfenomener av bølger. I lytteromsakustikken er diffraksjon veldig komplekst og oppstår i de mest kompliserte former og måter. Likevel var det en fundamental ting som forandret mye for meg.

    Skåret ned til beinet:

    - når en lydbølge kommer ut av en åpning som er større en bølgelengden så går bølgen rett frem.
    - når en lydbølge kommer ut av en åpning som er mindre en bølgelengden bøyes lydbølgen mer og mer proporsjonalt med størrelsesforskjellen.

    Så hva har dette med oss å gjøre?

    Jo. Et høyttalerelement kan defineres som denne åpningen og baffelen rundt er med å påvirke hvor stor åpningen er for bølgen i alle retninger.

    Dette påvirker som kjent spredningen på høyttaleren.

    Hvis man for eksempel har en høyttaler baffel på 40 cm som spiller en sinus på 400hz som er 80cm lang,bred og høy så vil deler av lyden gå rett frem, deler av lyden til siden og deler av lyden vil bøye seg rundt høyttaleren.

    Hvis man spiller den samme 400hz fra en høyttaler med 20 cm bred baffel vil andelen av lyd som bøyer seg rundt høyttaleren være større enn baffelen på 40cm.

    I tillegg har man en glidende overgang i frekvensene over og under.

    Når man spiller en frekvens på 80hz sier man ofte at den er omnidireksjonal. Bølgelengden her er 4.25 meter som vil si at det krever en baffel på 4.25 meter for at bølgelengden kun skal gå rett frem. Det er det de færreste som har så store åpninger så lyden bøyer seg hos de fleste.
    Vil det likevel si at det er likegyldig om baffelbredden er 20 eller 40 cm for avspillingen av 80hz? Kanskje, men hvis man legger på noen cm til og kanskje bygger baffelen høy så begynner det å bli betydelig forskjell på andelen av lydenergi som går rett frem og snur seg rundt baffelen. Det vil sjelden være en kilde som er 100% omni, så andelen vil være ulik selv om forskjellen kanskje er mikroskopisk eller uhørbar.

    Lyden som bøyer seg rundt baffelen blir ikke borte, men den kommer tilbake etter å ha blitt reflektert av frontveggen. Det vil si at den andelen lyd som bøyer seg kommer frem til lytteposisjon vesentlig forsinket i forhold til direktelyden. I et slikt perspektiv kan det virke litt meningsløst å plassere eksempelvis suber på centimeteren eller snakke om forsinkelse fra eksempelvis portåpningen siden en stor andel av lyden likevel er forsinket.

    Andelen som bøyer seg rundt bestemmer lydstyrken som kommer i fra veggen i forhold til direktelyden. Jo bredere baffel jo mindre kommer i fra veggen. Man kan også tenke seg at direktelyden og lyden som bøyer seg rundt lager hver sin separate ressonans.

    Øret vårt hører ikke godt nok til å fange opp dette som en katastrofe, men vi hører forskjell på et midbasshorn, en 15 tommer og en 6.5 tommer. Forskjellen på dette er det vanligst å tilskrive kapasiteten, men jeg vil hevde at diffraksjon har en betydelig andel av forklaring på hvorfor dette oppleves ulikt.


    Så til det mest interessante i mine øyne.
    Hvor stor baffel har instrumentene anlegget skal gjengi? Hvor stor er en basstromme i et trommesett? Hvor bred er en kontrabass? Hvor bred er klokkestykket til en trompet?

    Alle instrumenter følger samme diffraksjonsregler. Har det noe å si for realismen på lyden hvis høyttalerkildene er i nærheten av samme bredde som instrumentene? Kan det høres?

    Jeg tror vi alle som har hørt slike anlegg kjenner svaret på dette. Jeg mener mye av årsaken til opplevelsen er diffraksjonen. Som på en måte er et annet ord for spredning, men som også tilfører et tillegsperspektiv.

    God natt! :)

    Vis vedlegget 480039
    Det siste bildet viser på en enkel måte at det er forskjell på en liten og en stor høyttaler. Helt uavhengig av frekvensområde, kapasitet, forvrengning.

    Den store vil ha mindre spredning og derfor mere direktelyd. Hvis en bitteliten høyttaler plasseres utendørs eller i et veldig demper rom, så blir det også mest direktelyd. Når en måler høyttalerene kan det se ut som om det er likt - lite refleksjoner, kort decay. Men det er ikke det samme, rent teknisk. Lyden fra den lielle høyttaleren har rund bølgefront, den store har plan bølgefront.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Ja, men i tillegg er det veldig vanskelig å gjøre noe med frekvenser under 100hz med akustikk behandling i et kort tidsvindu. Derfor vil oftest en diffraksjonen utgjøre en del av høyttalerens sound. Kanskje det er mer presist å si opplevelsen av en høyttaler siden øret vårt alene kan ha problemer med å høre dette presist, men opplevelsen i sum er klar.:)
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Nå krysser vi fingrene for Oslo brass band som er mitt gamle band. :)
    Så der har altså du din bakgrunn? Jeg har bare hørt Oslofjord Brass fra publikummerplass i Grieghallen tidligere, så det blir jo spennende å høre hva dine gamle kumpaner får til. Men er de i elitedivisjonen så er de elite, det kan ikke bli dårlig.

    ... Dove Descending (nok engang et stykke av Wilby, som også Bjørsvik valgte) virker som et interessant stykke musikk. Krysser fingrene for dem selv om jeg ikke har noe forhold til det bandet fra før. Slik blir det når en venn har bakgrunn derfra. Eikanger Bjørsvik og Manger har jeg jo hørt på siden før jeg dro på mitt første NM i 1986.

    (Syntes forresten at det var litt rart at ottone skulle spille med Stavanger etter å ha sluttet for årevis siden. Det var nok bare en med tilsvarende sveis eller noe slikt som dukket opp i et sekund med euphonium foran ansiktet)
    Ja, har spilt med Oslo brass i ujevne mellomrom siden jeg var ferdig å studere. Ble etablert som et ensemble hvor profesjonelle og freelancere kunne ha et møtepunkt.
    Jeg tar ikke munnen for full tror jeg når jeg sier at OBB oftest har gjennomsnittlig den flinkeste besetningen musiker for musiker i divisjonen, men brassband er så mye mer enn det og OBB har vanligvis ikke bestått av brassbandmusikere, men musikere som spiller brassband. OBB er gjerne et enten eller band. Enten liker dommerene det eller ikke så de veksler mellom topp fire og i bunn. Jeg har vel en 2 og 3 plass tror jeg som eneste band som klarer å hamle opp med anger-korpsene. :)
    Så kjekt å se at dere fulgt godt med på begivenhetene.
    Litt sein kommentar dette, jeg er innom her så snarest, fulgte ikke med da jeg var opptatt med det omtalte i Grieghallen.
    Må bare korrigere litt, da jeg ikke er aktiv på det høyeste nivået lengre, har egentlig ikke vært det på mange år.
    Har ikke spilt i Stavanger BB men er aktiv støttespiller og kona meget aktiv i styret. Litt sånn faderlig omsorg perspektiv fra sidelinja.
    For tiden spiller jeg i Alexander BB i 2.divisjon med et aktivitetsnivå som passer alder og helse.
    Som TrompetN har jeg vært heldig og opplevd 2. og 3. plasser i toppdivisjon, men det er minst en generasjon siden.
    Alt til sin tid, og det også viktig å slippe de unge til, stoler må bli ledige for at nye folk skal få utfordringer og ting skal gå framover.

    Ellers kommer vi sannsynligvis til Oslo i april på Oslo Brassfestival, og gleder oss stort både til konserter i Kulturkirken Jacob og på Rockefeller. Kanskje en anledning til å hilse på?
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Takk for hyggelig melding Ottone! Hvorfor har jeg trodd at du har vært aktiv i Sola da tro?

    Jeg har premiere og forestillingshelg under Oslo Brass festival, så er usikker på om jeg rekker noe annet, men jeg skal ha det i bakhodet og ideen er utmerket. :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    En kort melding til et innlegg som ble slettet med dansk opphav.

    LEDE vil ikke hjelpe veldig mye på diffraksjonselementene jeg nevner. Litt avhengig av hvor hardt man går til verks selvsagt, men LEDE som ofte blir skissert av de danske og en duk som skal gi en uendelig baffel vil ikke hindre at bassbølgene bøyer seg rundt og går inn i frontveggen.

    Bassdemping er effektiv i å myke opp refleksjonen slik at eksempelvis bassressonansen blir borte, men bassbølgene vil likevel henge i rommet i 200 + millisekunder avhengig av romstørrelsen. Derfor vil diffraksjonssignaturen på høyttaleren henge igjen.

    En annen mulighet er inwall og det vil fungere veldig bra mot diffraksjon.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Takk for hyggelig melding Ottone! Hvorfor har jeg trodd at du har vært aktiv i Sola da tro?
    .........
    Du har rett, jeg var med der inntil for tre år siden, har nok nevnt det her på HFS også. Oppe i elitedivisjonen noen år, uten å nå helt til topps. Gøy, men slitsomt, og på tide å la ungdommen få komme til.
    De beste resultatene ligger mange år tilbake, 80-90tallet, da jeg spilte med Tertnes Brass i Bergen.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Ass, Gas or Brass - nobody rides for free!!
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Du vet det er på tide å gi deg som messingblåser når du gjør i buksa under ff-partiene :D - og du blåser mer i den nedre trompeten enn den øvre...
     

    freddie77

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.09.2009
    Innlegg
    866
    Antall liker
    457
    Setter pris på dine betraktninger og gode formidlingsevner, TrompetN.

    Tema som romakustikk, DSP og andre tekniske muligheter og begrensninger innen lyd er interessante saker!

    I tillegg er tråden generelt med en god tone og med noen tips og referanser fra musikksjangere jeg personlig har lite erfaring fra.
    :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Sett i lys av at dette er et hififorum hvor hovedfokus er lyd, teknikk og musikk så våger jeg den påstand at denne tråden er den mest relevante feelgood tråden vi har!
    Og det er selvsagt til en stor del trådstarters fortjeneste, som det oppkomme han er av nye og lærerike innfallsvinkler til både musikk, performance som aktiv musiker og en som samtidig er teknisk kompetent innen både pro- og hjemmelyd! DET, min Edamer og herrer, er sjeldnere enn øyenbryn på hønsetenner!


    God helg Trumpet Man, du står hevet over mengden og beriker oss! :D

    e pluribus unum.jpg
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Tusen takk altfor vennlige ord freddie og Sluk! Jeg liker at dere liker tråden. :) Hvor finner du alle de bildene Sluk?

    Bra jeg ikke var helt på jordet Ottone. Det begynner vel bli tre år siden jeg gav meg med brassband så da har det sin naturlige forklaring.

    I dag har jeg fyret av Verdi requiem med 400 sangere i koret. På puben etterpå var vi 6 trompetister hvor jeg var den desidert dårligste og minst erfarene. Høytidsstund og vitamininnsprøytning inn i hverdagen.

    God natt!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn