I en dunkel og kald kammersal.......

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Koselig gjensyn det der.
    Noen ganger i året sitter jeg ved siden av en fagott noen dager av gangen og det er noe med lydproduksjonen i det instrumentet som bare treffer. Dessverre er det et utrydningstruet instrument. Veldig vanskelig å rekruttere barn til å spille det.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.011
    Antall liker
    12.896
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    TrompetN
    Du har ikke tilfeldigvis noen tips til musikk som inneholder fagott, eller enda bedre, musikk med kun fagott som er mulig å oppdrive på Tidal?

    Jeg har denne blåser CD'n fra Telarc i en banankasse på boden, denne har jeg spilt veldig mye i mine yngre dager.
    Der vet jeg det er et kutt med fagott, som man blir i lystig humør av. :)



    Edit; jeg fant den på Tidal, kutt nr. 10

    ...og i samme slengen fant jeg Oslo Fagottkor også på Tidal.
    Flott kor, god lyd....og jaggu fikk jeg litt julestemning også med Santa Lucia og Carol of the bells. ;)
     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Hi-Fi from my point of view

    Tar en liten pause fra musikktekster og fikk litt lyst til å skrive litt om hvordan utviklingen i Hi-Fi har vært fra mine øyne. Har sikkert skrevet mye av dette opp gjennom før, men for nye lesere og kansjke vinklet litt forskjellig for de som har lest skribleriene mine fra tidenes morgen.

    Jeg begynte seint med Hi-Fi. Hadde ikke noe forhold til lydkvalitet og tok det egentlig bare for gitt. God lyd for meg var erfaringer fra studioer jeg hadde jobbet i og fra NRK sine lokaler. Men jeg hadde aldri reflektert over at det var det samme som i stua. Det låt helt forskjellig og sånn var det bare.

    Jeg var veldig mye ute på byen og hørte ulike band flere ganger i uka og sa til min beste kompis noe han husker den dag i dag at jeg hører mye heller et dårlig coverband live enn å høre orginalen på cd.

    Jeg vet ikke helt hva som egentlig pushet meg over på hifi, men det begynte med at cdspilleren min som jeg hadde fått i fra noen som vant en premie i et Donaldblad :D ble ødelagt.

    Det jeg husker fra de første møtene var setninger som "å spille av akkurat det som er på plata" og "ha musikerene hjemme i stua". Det hørtes jo kjekt ut.

    Derfra var det en eneste lang vei inn i jungelen. En vei jeg der jeg følte det manglet både kart og bruksanvisning. Det eneste hjelpemiddelet jeg hadde var musikkerfaringene og ørene. Jeg visste hva Dr Herz var, men at bølgelengder hadde ulik lengde var ting jeg aldri hadde hatt behov for å tenke på.

    Jeg kom nok inn i dette på det minst heldig tidspunktet. Verden hadde nettopp fått surround og det var en stor hype rundt dette. Verden hadde også funnet ut at bass kunne spilles av med 6,5 tommere og at smale høyttalere tiltalte den minimalistiske bølgen som skyllet landet.

    Jeg brukte mye tid i Hi-Fi butikker. All kred til alle selgere som har latt meg lytte i timesvis. Fant også fort frem til forumene.

    Her kommer litt av poenget med denne teksten. I mitt hode fantes det på den tiden to tydelige "leire". Den ene var kinobasert, mens den andre var Hi-Fi basert.

    Den kinobaserte leiren visste hva Herz var, begynte å fifle med akustikk, romkorreksjonsfunksjonene i Audessy og supplerte med subwoofere.
    Den Hi-Fi baserte leiren fulgte en mer minimalistisk retning hvor anlegget mer skulle fungere som et instrument man plasserte i et rom. Ingen hjelpemidler med tonekontroller, suber eller noe. Jeg er veldig generaliserende nå. Det fantes som vanlig mye gråfarger og ikke bare sort hvitt, men sort-hvitt syntes aller best.

    Jeg husker jeg definerte det som de som var opptatt av makroforskjeller og mikroforskjeller.

    Makrolytterene synes å være opptatt av bass og lydnivå. Hadde desibelmålere og hadde en prolyd approach.

    Mikrolytteren synes å være opptatt av gjennomsiktighet, musikalitet og nerve.


    Enkelt konkludert: bassfokus og mellomtonefokus som de to leirene.

    På forumsiden så frekventerte disse gjerne på to ulike forum hvor hififorumene var dominert av mellomtonelyttere og kinoforum var dominert av basslyttere.

    Hififolket tweaket masse med underlag, strømrensing, kabler og nye versjoner av cdspillere med upsampling og drivverk mens kinofolket var mer på oppgradering av recievere, høyttalere, subber og akustikk.


    Forskjellen i lydideal var påtakelig forskjellig. Jeg hørte en del hjemmekinoer og demoer og synes det på musikk lød helt verdiløst. Det samme har jeg inntrykk at de syntes om mitt som lyd veldig lyst og "gjennomsiktig".

    På et tidspunkt synes det som om tokanals Hi-Fi begynte å stange i taket. Høyttalerene ble ikke større, alle cdspillerene begynte å bli stabilt bra og kl AB forsterkerene hadde fortsatt ingen sjanse med å kontrollere bassrefleksene. Hi-fi begynte med gimmicker ala superdiskanter og highres. For å forsøke å ytterligere tilfredstille lyttere som ønsket enda mer finkornet lyd så begynte man med kreativiteten og endre lydidealer annet hvert år.

    Kinosiden ble sakte bedre og bedre. En del begynte å hoppe av kinodelen og lage Hi-Fi anlegg med makrotankegang bak. Etterhvert kom det romkorrigeringssystemer for tokanals også som slett ikke la et filter på lyden. På DIY-siden fikk man tilgang til masse gode simuleringsprogrammer og mange løsninger for aktiv deling. Dette resulterte i at man kunne lage lage høyttalere i riktig størrelse (les svære) og plutselig ble DIY-høyttalere de ledende på lydkvalitet enten i flerkanals eller tokanals.


    Helt uten å egentlig merke det sånn tydelig har makroanleggene blitt så gjennomsiktige i mellomtonen at det ikke lenger er noen store forskjeller eller noe å hente på ren Hi-FI hvis ting gjøres ordentlig.

    Personlig smak eksisterer selvfølgelig fortsatt.

    Dette er kortversjonen på utviklingen i miljøet sett fra mitt ståsted. Grunnen til at jeg skriver dette er for å forsøke å røske litt opp i gamle fordommer.

    Hvis du er uenig i noe så er du velkommen til det og jeg setter stor pris på andre vinklinger her i tråden.
     
    Sist redigert:

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.011
    Antall liker
    12.896
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Skal på julekonsert med fagottene om ikke så lenge:)
    Nå ble jeg misunnelig, Vidar.
    Før jeg fikk unger, var jeg mye på julekonserter med kor i diverse kirker.
    Håper å få tid til det igjen om ikke alt for lenge.

    Har funnet mer fagott materiale på Tidal.
    Eks. Unerhort fagott.
    Må virkelig si at åpen midbass fjøler slipper fagottlyden ut i fri dressur, kjempetøft.:)

    Edit; Understøttet av SLOB må jo selvølgelig nevnes. Fagotten høres mye derfra i de lavere oktaver.
     
    Sist redigert:

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.011
    Antall liker
    12.896
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Interessant innlegg TrompetN.
    Funksjonelt DSP verktøy er grunnen til at jeg kastet meg på DIY karusellen.
    Jeg ser meg ALDRI tilbake.:D
    Har vært innom en hifibutikk i ny & ne de siste åra, men vet du hva? Jeg synes det er dørgende kjedelig. Meg om det.:rolleyes:
     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    TrompetN
    Du har ikke tilfeldigvis noen tips til musikk som inneholder fagott, eller enda bedre, musikk med kun fagott som er mulig å oppdrive på Tidal?

    Jeg har denne blåser CD'n fra Telarc i en banankasse på boden, denne har jeg spilt veldig mye i mine yngre dager.
    Der vet jeg det er et kutt med fagott, som man blir i lystig humør av. :)



    Edit; jeg fant den på Tidal, kutt nr. 10

    ...og i samme slengen fant jeg Oslo Fagottkor også på Tidal.
    Flott kor, god lyd....og jaggu fikk jeg litt julestemning også med Santa Lucia og Carol of the bells. ;)
    På toppen av min liste finnes ballettene til Stravinsky "Rite of Spring", "Petruskha" og "Firebird". Masse billedlig musikk med mye treblåssnacks.

    De to største lyriske fagottsoloene i symfonirepertoaret er andresatsene i Tchaikosky 4 symfoni og Rimsky Korsakovs Scherazade.

    Ellers er det skrevet mye solokonserter for basoon som du kan søke på. Som for eksempel denne. Happy hunting. :)

     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Skal på julekonsert med fagottene om ikke så lenge:)
    Nå ble jeg misunnelig, Vidar.
    Før jeg fikk unger, var jeg mye på julekonserter med kor i diverse kirker.
    Håper å få tid til det igjen om ikke alt for lenge.

    Har funnet mer fagott materiale på Tidal.
    Eks. Unerhort fagott.
    Må virkelig si at åpen midbass fjøler slipper fagottlyden ut i fri dressur, kjempetøft.:)

    Edit; Understøttet av SLOB må jo selvølgelig nevnes. Fagotten høres mye derfra i de lavere oktaver.
    Førjulstid er korhøytid. Det blir noen korkonserter på meg også før jul.:)

    Aldri hørt Fagottkoret live. Venner rapporterer som at det er utrolig gode forestillinger.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Tar en liten pause fra musikktekster og fikk litt lyst til å skrive litt om hvordan utviklingen i Hi-Fi har vært fra mine øyne. Har sikkert skrevet mye av dette opp gjennom før, men for nye lesere ganske vinklet litt forskjellig for de som har lest skribleriene mine fra tidenes morgen.

    Jeg begynte seint med Hi-Fi. Hadde ikke noe forhold til lydkvalitet og tok det egentlig bare for gitt. God lyd for meg var erfaringer fra studioer jeg hadde jobbet i og fra NRK sine lokaler. Men jeg hadde aldri reflektert over at det var det samme som i stua. Det låt helt forskjellig og sånn var det bare.

    Jeg var veldig mye ute på byen og hørte ulike band flere ganger i uka og sa til min beste kompis noe han husker den dag i dag at jeg hører mye heller et dårlig coverband live enn å høre orginalen på cd.

    Jeg vet ikke helt hva som egentlig pushet meg over på hifi, men det begynte med at cdspilleren min som jeg hadde fått i fra noen som vant en premie i et Donaldblad :D ble ødelagt.

    Det jeg husker fra de første møtene var setninger som "å spille av akkurat det som er på plata" og "ha musikerene hjemme i stua". Det hørtes jo kjekt ut.

    Derfra var det en eneste lang vei inn i jungelen. En vei jeg der jeg følte det manglet både kart og bruksanvisning. Det eneste hjelpemiddelet jeg hadde var musikkerfaringene og ørene. Jeg visste hva Dr Herz var, men at bølgelengder hadde ulik lengde var ting jeg aldri hadde hatt behov for å tenke på.

    Jeg kom nok inn i dette på det minst heldig tidspunktet. Verden hadde nettopp fått surround og det var en stor hype rundt dette. Verden hadde også funnet ut at bass kunne spilles av med 6,5 tommere og at smale høyttalere tiltalte den minimalistiske bølgen som skyllet landet.

    Jeg brukte mye tid i Hi-Fi butikker. All kred til alle selgere som har latt meg lytte i timesvis. Fant også fort frem til forumene.

    Her kommer litt av poenget med denne teksten. I mitt hode fantes det på den tiden to tydelige "leire". Den ene var kinobasert, mens den andre var Hi-Fi basert.

    Den kinobaserte leiren visste hva Herz var, begynte å fifle med akustikk, romkorreksjonsfunksjonene i Audessy og supplerte med subwoofere.
    Den Hi-Fi baserte leiren fulgte en mer minimalistisk retning hvor anlegget mer skulle fungere som et instrument man plasserte i et rom. Ingen hjelpemidler med tonekontroller, suber eller noe. Jeg er veldig generaliserende nå. Det fantes som vanlig mye gråfarger og ikke bare sort hvitt, men sort-hvitt syntes aller best.

    Jeg husker jeg definerte det som de som var opptatt av makroforskjeller og mikroforskjeller.

    Makrolytterene synes å være opptatt av bass og lydnivå. Hadde desibelmålere og hadde en prolyd approach.

    Mikrolytteren synes å være opptatt av gjennomsiktighet, musikalitet og nerve.


    Enkelt konkludert: bassfokus og mellomtonefokus som de to leirene.

    På forumsiden så frekventerte disse gjerne på to ulike forum hvor hififorumene var dominert av mellomtonelyttere og kinoforum var dominert av basslyttere.

    Hififolket tweaket masse med underlag, strømrensing, kabler og nye versjoner av cdspillere med upsampling og drivverk mens kinofolket var mer på oppgradering av recievere, høyttalere, subber og akustikk.


    Forskjellen i lydideal var påtakelig forskjellig. Jeg hørte en del hjemmekinoer og demoer og synes det på musikk lød helt verdiløst. Det samme har jeg inntrykk at de syntes om mitt som lyd veldig lyst og "gjennomsiktig".

    På et tidspunkt synes det som om tokanals Hi-Fi begynte å stange i taket. Høyttalerene ble ikke større, alle cdspillerene begynte å bli stabilt bra og kl AB forsterkerene hadde fortsatt ingen sjanse med å kontrollere bassrefleksene. Hi-fi begynte med gimmicker ala superdiskanter og highres. For å forsøke å ytterligere tilfredstille lyttere som ønsket enda mer finkornet lyd så begynte man med kreativiteten og endre lydidealer annet hvert år.

    Kinosiden ble sakte bedre og bedre. En del begynte å hoppe av kinodelen og lage Hi-Fi anlegg med makrotankegang bak. Etterhvert kom det romkorrigeringssystemer for tokanals også som slett ikke la et filter på lyden. På DIY-siden fikk man tilgang til masse gode simuleringsprogrammer og mange løsninger for aktiv deling. Dette resulterte i at man kunne lage lage høyttalere i riktig størrelse (les svære) og plutselig ble DIY-høyttalere de ledende på lydkvalitet enten i flerkanals eller tokanals.


    Helt uten å egentlig merke det sånn tydelig har makroanleggene blitt så gjennomsiktige i mellomtonen at det ikke lenger er noen store forskjeller eller noe å hente på ren Hi-FI hvis ting gjøres ordentlig.

    Personlig smak eksisterer selvfølgelig fortsatt.

    Dette er kortversjonen på utviklingen i miljøet sett fra mitt ståsted. Grunnen til at jeg skriver dette er for å forsøke å røske litt opp i gamle fordommer.

    Hvis du er uenig i noe så er du velkommen til det og jeg setter stor pris på andre vinklinger her i tråden.
    Artig og interessant skrevet, TrompetN! Begynner å lure på om jeg kom inn i hifi på nøyaktig rett tidspunkt, da makro- og mikro-tilnærmingene hadde gått opp i en høyere enhet (hos noen), og det var mulig å høre hva som virkelig var mulig å få til når man tar det helt ut.

    Forøvrig synes jeg det er en interessant typologi over audiofilien, det der. Merker at jeg selv nok i økende grad har blitt en "mikrolytter" - jeg er mye mer opptatt av klarhet og gjennomsiktighet enn av avgrunnsdyp bass. Samtidig har jeg jo alltid hatt en måleorientert makrotilnærming, egentlig. Men merker mikro-farsottene komme, jeg også... plutselig tar jeg meg i å lure på om det kan være forskjeller på digitale avspillere, med mer. Hvem skulle trodd! ;)
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.011
    Antall liker
    12.896
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Et åpent sinn, og nysgjerrighet på stadig ny viten og teknologi er ikke å forakte.

    For 30 år siden fulgte jeg en minimalistisk retning.
    Det er heldigvis lov å tenke i nye og andre retninger og vurdere egen oppfating og skifte meninger underveis mot godlyden.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Du hadde nok mer flaks enn meg i forhold til tidspunktet ja.

    Jeg er nok selve definisjonen på en mikrolytter med musikken i fokus og har derfor fokusert mer på presensområdet enn nedover. Skulle egentlig bare mangle når jeg tenker meg litt om.

    Det er jo litt kontroveriselt å skrive det (burde det egentlig være det?), men det er alltid de (med unntak som bekrefter reglen) med mikrotilnærmingen som gir meg de største musikalske opplevelsene når jeg er på besøk. Tonalt sett kan det være sånn passe, men det de har brukt tid på er å prøve seg frem for å få følelsene i musikken ut gjennom høyttalerene. Mange mange bittesmå detaljer som tilsammen gjør den lille forskjellen.

    Du er nok en mikrolytter av rang bare du åpner opp for det Olav.

    For de fleste så er forresten nok mitt anlegg ut som et makroanlegg av rang. PC-lydkort-klasse D-7kanaler-promonitorer-prosub og gamle Hi-Fi høyttalere. ;)

    Forskjeller mellom saker og ting er det. Sjelden røk uten ild, men hvordan man vektlegger de og hvor mye kronasjer de er verdt kan diskuteres herfra og til evigheten. :)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.615
    Antall liker
    14.573
    Sted
    Langesund
    Tar en liten pause fra musikktekster og fikk litt lyst til å skrive litt om hvordan utviklingen i Hi-Fi har vært fra mine øyne. Har sikkert skrevet mye av dette opp gjennom før, men for nye lesere og kansjke vinklet litt forskjellig for de som har lest skribleriene mine fra tidenes morgen.

    Jeg begynte seint med Hi-Fi. Hadde ikke noe forhold til lydkvalitet og tok det egentlig bare for gitt. God lyd for meg var erfaringer fra studioer jeg hadde jobbet i og fra NRK sine lokaler. Men jeg hadde aldri reflektert over at det var det samme som i stua. Det låt helt forskjellig og sånn var det bare.

    Jeg var veldig mye ute på byen og hørte ulike band flere ganger i uka og sa til min beste kompis noe han husker den dag i dag at jeg hører mye heller et dårlig coverband live enn å høre orginalen på cd.

    Jeg vet ikke helt hva som egentlig pushet meg over på hifi, men det begynte med at cdspilleren min som jeg hadde fått i fra noen som vant en premie i et Donaldblad :D ble ødelagt.

    Det jeg husker fra de første møtene var setninger som "å spille av akkurat det som er på plata" og "ha musikerene hjemme i stua". Det hørtes jo kjekt ut.

    Derfra var det en eneste lang vei inn i jungelen. En vei jeg der jeg følte det manglet både kart og bruksanvisning. Det eneste hjelpemiddelet jeg hadde var musikkerfaringene og ørene. Jeg visste hva Dr Herz var, men at bølgelengder hadde ulik lengde var ting jeg aldri hadde hatt behov for å tenke på.

    Jeg kom nok inn i dette på det minst heldig tidspunktet. Verden hadde nettopp fått surround og det var en stor hype rundt dette. Verden hadde også funnet ut at bass kunne spilles av med 6,5 tommere og at smale høyttalere tiltalte den minimalistiske bølgen som skyllet landet.

    Jeg brukte mye tid i Hi-Fi butikker. All kred til alle selgere som har latt meg lytte i timesvis. Fant også fort frem til forumene.

    Her kommer litt av poenget med denne teksten. I mitt hode fantes det på den tiden to tydelige "leire". Den ene var kinobasert, mens den andre var Hi-Fi basert.

    Den kinobaserte leiren visste hva Herz var, begynte å fifle med akustikk, romkorreksjonsfunksjonene i Audessy og supplerte med subwoofere.
    Den Hi-Fi baserte leiren fulgte en mer minimalistisk retning hvor anlegget mer skulle fungere som et instrument man plasserte i et rom. Ingen hjelpemidler med tonekontroller, suber eller noe. Jeg er veldig generaliserende nå. Det fantes som vanlig mye gråfarger og ikke bare sort hvitt, men sort-hvitt syntes aller best.

    Jeg husker jeg definerte det som de som var opptatt av makroforskjeller og mikroforskjeller.

    Makrolytterene synes å være opptatt av bass og lydnivå. Hadde desibelmålere og hadde en prolyd approach.

    Mikrolytteren synes å være opptatt av gjennomsiktighet, musikalitet og nerve.


    Enkelt konkludert: bassfokus og mellomtonefokus som de to leirene.

    På forumsiden så frekventerte disse gjerne på to ulike forum hvor hififorumene var dominert av mellomtonelyttere og kinoforum var dominert av basslyttere.

    Hififolket tweaket masse med underlag, strømrensing, kabler og nye versjoner av cdspillere med upsampling og drivverk mens kinofolket var mer på oppgradering av recievere, høyttalere, subber og akustikk.


    Forskjellen i lydideal var påtakelig forskjellig. Jeg hørte en del hjemmekinoer og demoer og synes det på musikk lød helt verdiløst. Det samme har jeg inntrykk at de syntes om mitt som lyd veldig lyst og "gjennomsiktig".

    På et tidspunkt synes det som om tokanals Hi-Fi begynte å stange i taket. Høyttalerene ble ikke større, alle cdspillerene begynte å bli stabilt bra og kl AB forsterkerene hadde fortsatt ingen sjanse med å kontrollere bassrefleksene. Hi-fi begynte med gimmicker ala superdiskanter og highres. For å forsøke å ytterligere tilfredstille lyttere som ønsket enda mer finkornet lyd så begynte man med kreativiteten og endre lydidealer annet hvert år.

    Kinosiden ble sakte bedre og bedre. En del begynte å hoppe av kinodelen og lage Hi-Fi anlegg med makrotankegang bak. Etterhvert kom det romkorrigeringssystemer for tokanals også som slett ikke la et filter på lyden. På DIY-siden fikk man tilgang til masse gode simuleringsprogrammer og mange løsninger for aktiv deling. Dette resulterte i at man kunne lage lage høyttalere i riktig størrelse (les svære) og plutselig ble DIY-høyttalere de ledende på lydkvalitet enten i flerkanals eller tokanals.


    Helt uten å egentlig merke det sånn tydelig har makroanleggene blitt så gjennomsiktige i mellomtonen at det ikke lenger er noen store forskjeller eller noe å hente på ren Hi-FI hvis ting gjøres ordentlig.

    Personlig smak eksisterer selvfølgelig fortsatt.

    Dette er kortversjonen på utviklingen i miljøet sett fra mitt ståsted. Grunnen til at jeg skriver dette er for å forsøke å røske litt opp i gamle fordommer.

    Hvis du er uenig i noe så er du velkommen til det og jeg setter stor pris på andre vinklinger her i tråden.
    Enig i det du ramser opp her, men vi er ikke i nærheten av å være ferdig.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.539
    Antall liker
    102.899
    Torget vurderinger
    23
    Glad jeg ikke kjenner meg igjen i noen av de leirene eller settingene der! Så utrolig infantilt og navlebeskuende...
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.951
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Tar en liten pause fra musikktekster og fikk litt lyst til å skrive litt om hvordan utviklingen i Hi-Fi har vært fra mine øyne. Har sikkert skrevet mye av dette opp gjennom før, men for nye lesere og kansjke vinklet litt forskjellig for de som har lest skribleriene mine fra tidenes morgen.

    Jeg begynte seint med Hi-Fi. Hadde ikke noe forhold til lydkvalitet og tok det egentlig bare for gitt. God lyd for meg var erfaringer fra studioer jeg hadde jobbet i og fra NRK sine lokaler. Men jeg hadde aldri reflektert over at det var det samme som i stua. Det låt helt forskjellig og sånn var det bare.

    Jeg var veldig mye ute på byen og hørte ulike band flere ganger i uka og sa til min beste kompis noe han husker den dag i dag at jeg hører mye heller et dårlig coverband live enn å høre orginalen på cd.

    Jeg vet ikke helt hva som egentlig pushet meg over på hifi, men det begynte med at cdspilleren min som jeg hadde fått i fra noen som vant en premie i et Donaldblad :D ble ødelagt.

    Det jeg husker fra de første møtene var setninger som "å spille av akkurat det som er på plata" og "ha musikerene hjemme i stua". Det hørtes jo kjekt ut.

    Derfra var det en eneste lang vei inn i jungelen. En vei jeg der jeg følte det manglet både kart og bruksanvisning. Det eneste hjelpemiddelet jeg hadde var musikkerfaringene og ørene. Jeg visste hva Dr Herz var, men at bølgelengder hadde ulik lengde var ting jeg aldri hadde hatt behov for å tenke på.

    Jeg kom nok inn i dette på det minst heldig tidspunktet. Verden hadde nettopp fått surround og det var en stor hype rundt dette. Verden hadde også funnet ut at bass kunne spilles av med 6,5 tommere og at smale høyttalere tiltalte den minimalistiske bølgen som skyllet landet.

    Jeg brukte mye tid i Hi-Fi butikker. All kred til alle selgere som har latt meg lytte i timesvis. Fant også fort frem til forumene.

    Her kommer litt av poenget med denne teksten. I mitt hode fantes det på den tiden to tydelige "leire". Den ene var kinobasert, mens den andre var Hi-Fi basert.

    Den kinobaserte leiren visste hva Herz var, begynte å fifle med akustikk, romkorreksjonsfunksjonene i Audessy og supplerte med subwoofere.
    Den Hi-Fi baserte leiren fulgte en mer minimalistisk retning hvor anlegget mer skulle fungere som et instrument man plasserte i et rom. Ingen hjelpemidler med tonekontroller, suber eller noe. Jeg er veldig generaliserende nå. Det fantes som vanlig mye gråfarger og ikke bare sort hvitt, men sort-hvitt syntes aller best.

    Jeg husker jeg definerte det som de som var opptatt av makroforskjeller og mikroforskjeller.

    Makrolytterene synes å være opptatt av bass og lydnivå. Hadde desibelmålere og hadde en prolyd approach.

    Mikrolytteren synes å være opptatt av gjennomsiktighet, musikalitet og nerve.


    Enkelt konkludert: bassfokus og mellomtonefokus som de to leirene.

    På forumsiden så frekventerte disse gjerne på to ulike forum hvor hififorumene var dominert av mellomtonelyttere og kinoforum var dominert av basslyttere.

    Hififolket tweaket masse med underlag, strømrensing, kabler og nye versjoner av cdspillere med upsampling og drivverk mens kinofolket var mer på oppgradering av recievere, høyttalere, subber og akustikk.


    Forskjellen i lydideal var påtakelig forskjellig. Jeg hørte en del hjemmekinoer og demoer og synes det på musikk lød helt verdiløst. Det samme har jeg inntrykk at de syntes om mitt som lyd veldig lyst og "gjennomsiktig".

    På et tidspunkt synes det som om tokanals Hi-Fi begynte å stange i taket. Høyttalerene ble ikke større, alle cdspillerene begynte å bli stabilt bra og kl AB forsterkerene hadde fortsatt ingen sjanse med å kontrollere bassrefleksene. Hi-fi begynte med gimmicker ala superdiskanter og highres. For å forsøke å ytterligere tilfredstille lyttere som ønsket enda mer finkornet lyd så begynte man med kreativiteten og endre lydidealer annet hvert år.

    Kinosiden ble sakte bedre og bedre. En del begynte å hoppe av kinodelen og lage Hi-Fi anlegg med makrotankegang bak. Etterhvert kom det romkorrigeringssystemer for tokanals også som slett ikke la et filter på lyden. På DIY-siden fikk man tilgang til masse gode simuleringsprogrammer og mange løsninger for aktiv deling. Dette resulterte i at man kunne lage lage høyttalere i riktig størrelse (les svære) og plutselig ble DIY-høyttalere de ledende på lydkvalitet enten i flerkanals eller tokanals.


    Helt uten å egentlig merke det sånn tydelig har makroanleggene blitt så gjennomsiktige i mellomtonen at det ikke lenger er noen store forskjeller eller noe å hente på ren Hi-FI hvis ting gjøres ordentlig.

    Personlig smak eksisterer selvfølgelig fortsatt.

    Dette er kortversjonen på utviklingen i miljøet sett fra mitt ståsted. Grunnen til at jeg skriver dette er for å forsøke å røske litt opp i gamle fordommer.

    Hvis du er uenig i noe så er du velkommen til det og jeg setter stor pris på andre vinklinger her i tråden.
    Artig med slike perspektivinnlegg. Sjølv om eg vil kommentere, må eg seie at eg kjenner meg att, og ser du kom inn i galskapen då heimekinoen var eit (relativt) tilgjengeleg alternativ. Eg har helde på minst ein generasjon lenger, og rakk å få med meg introduksjonen av kassettspelaren som (relativt seriøs) musikkformidlar attende på 70-talet. Så heilt frå starten av var eg ikkje fornøgd med VHS- og kinolyd. Vinylplater var berre så mykje, mykje betre.....

    Hugsar godt fyrste heimekinoen eg såg, med ei kjempesvær tre rørs "kanon" og berre to digre høgtalarar. Noko som etter kvart førte til at eg lånte den nyinnkjøpte kommunale prosjektøren, og kjøpte ein VHS-spelar med så god lyd som råd, langt betre enn kassettspelaren. Men etter litt vurderingar droppa eg heimekino fram til eg fekk sansen gjennom Audiophile.no (den interesserte kan sjå mine vurderingar av heimekinolyd attende i 2004/5 her: Ny jaktmark, heimekino del 3 og her: Ein audiofil på nye jaktmarker – Arve & heimekino Ser elles at eg var ganske forvirra på kabelfeltet, noko som eg i dag vil forklare med mange lange strekk. I dag er eg mindre oppteken av dette)

    Heimekinoperioden min tok brått slutt då eg fekk langt betre kringlyd med to (litt valdsame) kanalar. Så eg har ikkje fornya prosjektøren, og har i hovudsak sett film utan senter- og bakkanalar dei siste 7 åra. Heimekinoen, med dei utmerka Mirage-høgtalarane, spelar likevel ein god del, men utanom ei og anna multikanalsinnepeling på sølvplate, er det mest bakgrunnsmusikk og Popquiz det går i no. Ungane har flytta ut, så då er behovet for å trekkje seg attende mindre.

    Dei to leirane du har observert, kan eg nyansere litt. Aksen bass - mellomtone, eller kino - tokanal (mikro - makro) vil eg supplere med "organisk - oppløyst", der den "organiske" entusiast gjerne lyttar etter ein heilskap i musikkutrykket, og gjerne går inn i musikksjangarar som symfoniorkester, eller intrikat progressiv rock (til dømes Supertramp og Pink Floyd), medan "oppløyste" har stor fokus på pinpointing og nøytral klang. Eg er litt ueinig i at makroanlegga har vorte så gode at skilnaden mellom dei er uvesentleg - problemet er at prisane for å hente ut dei verkeleg store kvalitetsskilnadane har fått ein 0 ekstra....

    Det er også andre aksar, som digital - analog, rør - transistor, elektrostatisk - dynamisk, og ein god del andre moment som kan gå heilt ned på ekstremt mikronivå, t.d. mellom ulike merke (skilnaden på ARC og Conrad Johnson har etter kvart vorte bagatell etter mi meining, men gå attende til SP 6 - PV 2, så var det ganske interessant). Men det er større utfordringar.
    Dei færraste har vel eksperimentert mellom skilnad store/små anlegg. Det mest vanlege er å ha små anlegg ut frå familiefred, avgrensa disponibelt areal og økonomi, medan entusiasten har dei meir dominerande greiene, gjerne plassert i eit eige "papparom", "furteværelse" eller kva ein no kallar det.
    Dette tykkjer eg er litt problematisk med tanke på lyttinga. I det fyrste tilfellet vert anlegget gjerne så "trist" at det musikalske engasjementet vert avgrensa til å støyme litt bakgrunnsmusikk i ny og ne. I det andre tilfellet vert musikklytting ei høgst personleg greie, der familiefaren trekkjer seg attende til Det Heilagste og dyrkjer sære direktegraverte innspelingar av 50-talsjazz, utan å ha kontakt med mor eller ungane sine musikalske univers.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    @Shy og Sluk
    Nei, det er mange som har spådd utviklingen til å stoppe før, men det er vel bare et tegn på at man begynner å bli gammel i hodet? :)

    Det finnes nok flest av de som ikke vet om de leirene, men vi som var på forum ble nok satt i en av de båsene hvis vi ikke drev med DIY da.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Tusen takk Arve for kommentar og får glimtet inn i fortiden.:):)
    Jeg synes organisk og oppløst er beskrivelser som passer godt inn i beskrivelsen av de to leirene. Pinpointing er også et element som passer veldig godt i bass/oppløst leiren.

    Årsaken til at jeg mener at makroanleggene har tatt igjen forspranget er elementer som (det er vel litt kontroversielt å skrive det, men burde det være det?): klasse D, REW, Rockfon, multiple subwoofers og MiniDSP/Umik.

    Det er nok muligens et stykke inn i fremtiden, men for min del er fremtiden her nå. Man kan bygge oppsett på headroom og dynamiske egenskaper og selv velge tonalitet.

    Tidligere har tonaliteten i praksis vært altoverskyggende i matching av utstyr, men i dag kan man til til en viss grad prioritere egenskaper.

    Men uten furterom blir det vanskelig uannsett ja. Å kunne velge riktige høyttalere til rommet og plassere de der de spiller best vil nok være viktig i mange år til.
    I stua så gjelder mange av de samme reglene som før, men ikke helt. Her kommer også MiniDSP sammen med løsninger som Audiolense inn og tøyer grensene i mine øyne.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Tusen takk Arve for kommentar og får glimtet inn i fortiden.:):)
    Jeg synes organisk og oppløst er beskrivelser som passer godt inn i beskrivelsen av de to leirene. Pinpointing er også et element som passer veldig godt i bass/oppløst leiren.

    Årsaken til at jeg mener at makroanleggene har tatt igjen forspranget er elementer som (det er vel litt kontroversielt å skrive det, men burde det være det?): klasse D, REW, Rockfon, multiple subwoofers og MiniDSP/Umik.

    Det er nok muligens et stykke inn i fremtiden, men for min del er fremtiden her nå. Man kan bygge oppsett på headroom og dynamiske egenskaper og selv velge tonalitet.

    Tidligere har tonaliteten i praksis vært altoverskyggende i matching av utstyr, men i dag kan man til en viss grad prioritere egenskaper.

    Men uten furterom blir det vanskelig uannsett ja. Å kunne velge riktige høyttalere til rommet og plassere de der de spiller best vil nok være viktig i mange år til.
    I stua så gjelder mange av de samme reglene som før, men ikke helt. Her kommer også MiniDSP sammen med løsninger som Audiolense inn og tøyer grensene i mine øyne.
    TrompetN, slutter ikke å bli fascinert over hvordan du krysser alle leire... moderne digitalist som forsvarer klassisk high-end med nebb og klør. Me like :)

    Et spørsmål ang. multiple subwoofers: Er din erfaring at dette oppleves naturlig, når det er perfekt implementert? Hvor høy deling i så fall før det ikke lenger er naturlig?

    Spør siden jeg har tenkt litt på å prøve det ut etter hvert, men det kan jo bli dyrt å skaffe seg 3-4 subwoofere hvis man ender med å ikke synes noe om det til slutt.
     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Tusen takk Olav, det er gjerne slik jeg vil bli oppfattet. Kun opptatt av hvordan musikken skal komme frem fremfor alt. :)

    Nja... Kanskje ikke sånn som muliple subwoofers i Tooles og Geddes kommersielle konsepter, men rent akustisk mener jeg det er et gode. Alle bassstackinger enten det er basstårn eller SLOB er akustisk sett multiplesubwoofers i høyderetningen. The Shy sin scene er utjevnet i bredde og til en viss grad lengde.

    I dagens kommersielle kinostandard Atmos skal alle satelitthøyttalere gå fullrange og man har suber som spiller LFE i front og på siden.

    Hvis man har fleksibilitet nok og er en god kokk så skjønner jeg ikke hvorfor flere suber i et rom skal bli dårligere. Jo lavere deling jo enklere.

    Når det gjelder stueanlegg som ditt blir det litt vanskeligere å spå hvordan det vil bli siden du sannsynligvis hverken har fleksibiliteten akustisk eller i DSP. :)
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Tusen takk Olav, det er gjerne slik jeg vil bli oppfattet. Kun opptatt av hvordan musikken skal komme frem fremfor alt. :)

    Nja... Kanskje ikke sånn som muliple subwoofers i Tooles og Geddes kommersielle konsepter, men rent akustisk mener jeg det er et gode. Alle bassstackinger enten det er basstårn eller SLOB er akustisk sett multiplesubwoofers i høyderetningen. The Shy sin scene er utjevnet i bredde og til en viss grad lengde.

    I dagens kommersielle kinostandard Atmos skal alle satelitthøyttalere gå fullrange og man har suber som spiller LFE i front og på siden.

    Hvis man har fleksibilitet nok og er en god kokk så skjønner jeg ikke hvorfor flere suber i et rom skal bli dårligere. Jo lavere deling jo enklere.

    Når det gjelder stueanlegg som ditt blir det litt vanskeligere å spå hvordan det vil bli siden du sannsynligvis hverken har fleksibiliteten akustisk eller i DSP. :)
    Takk TrompetN! Der ble jeg straks litt klokere.

    Ang. stua mi: vel, først må jeg få rundstrålerne i hus, og se hvordan bassen blir da. Kanskje klarer jeg også å få realisert å heve taket, som jo vil presse bass-trøbbelet lenger ned i frekvens. Men jeg har sett litt på dette programmet, som virker veldig seriøst og bra: Multiple Subwoofers: Optimize Them With Multi-Sub Optimizer Software

    Tror jeg vil kunne implementere det med DSP-dingsen min. Og ja, fire store 15-tommere går ikke... Men har vært i kontakt med Kvålsvoll ang. mini-hornsubbene hans. Virker som et fabelaktig konsept, det han har utviklet. Med så små subber blir det straks lettere å plassere der lyden blir best.

    Men evt. videre drodling om mitt eget anlegg får jeg ta videre i egen tråd, tror jeg :)
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.674
    Antall liker
    15.777
    Torget vurderinger
    2
    Dette dukker opp i ujevne mellomrom. Også i Hi-Fi.

    Endelig finnes en fullgod forklaring på hvorfor musikk avspilt i 432hz låter så mye bedre enn 440.

    Denne bør ses av mange. :)

    Fine innlegg i tråden, TrompetN.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Tusen takk Olav, det er gjerne slik jeg vil bli oppfattet. Kun opptatt av hvordan musikken skal komme frem fremfor alt. :)

    Nja... Kanskje ikke sånn som muliple subwoofers i Tooles og Geddes kommersielle konsepter, men rent akustisk mener jeg det er et gode. Alle bassstackinger enten det er basstårn eller SLOB er akustisk sett multiplesubwoofers i høyderetningen. The Shy sin scene er utjevnet i bredde og til en viss grad lengde.

    I dagens kommersielle kinostandard Atmos skal alle satelitthøyttalere gå fullrange og man har suber som spiller LFE i front og på siden.

    Hvis man har fleksibilitet nok og er en god kokk så skjønner jeg ikke hvorfor flere suber i et rom skal bli dårligere. Jo lavere deling jo enklere.

    Når det gjelder stueanlegg som ditt blir det litt vanskeligere å spå hvordan det vil bli siden du sannsynligvis hverken har fleksibiliteten akustisk eller i DSP. :)
    Takk TrompetN! Der ble jeg straks litt klokere.

    Ang. stua mi: vel, først må jeg få rundstrålerne i hus, og se hvordan bassen blir da. Kanskje klarer jeg også å få realisert å heve taket, som jo vil presse bass-trøbbelet lenger ned i frekvens. Men jeg har sett litt på dette programmet, som virker veldig seriøst og bra: Multiple Subwoofers: Optimize Them With Multi-Sub Optimizer Software

    Tror jeg vil kunne implementere det med DSP-dingsen min. Og ja, fire store 15-tommere går ikke... Men har vært i kontakt med Kvålsvoll ang. mini-hornsubbene hans. Virker som et fabelaktig konsept, det han har utviklet. Med så små subber blir det straks lettere å plassere der lyden blir best.

    Men evt. videre drodling om mitt eget anlegg får jeg ta videre i egen tråd, tror jeg :)
    Høres spennende ut å gå for de kompakte horna til Kvålsvoll og topp hvis du får implementert det i den medfølgende dingsen. :)
    Softwaren er jeg litt skeptisk til, men har jo ikke prøvd det selv så det kan godt være det fungerer.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    @Shy og Sluk
    Nei, det er mange som har spådd utviklingen til å stoppe før, men det er vel bare et tegn på at man begynner å bli gammel i hodet? :)

    Det finnes nok flest av de som ikke vet om de leirene, men vi som var på forum ble nok satt i en av de båsene hvis vi ikke drev med DIY da.
    Jeg kjente meg heller ikke igjen, noe som kan skyldes at i den perioden var jeg nok mest opptatt av prolyd og studioteknikk, hifi var et tilbakelagt stadium. Min utvikling som hififreak kan beskyldes for å ha stoppet på nittitallet, men jeg vil selv påstå at jeg har klart å holde meg oppdatert likevel. Selv om jeg fortsatt velger løsninger som hovedsaklig er i samme gate som før i tiden.

    Men jeg fant det likevel interessant å lese dine betraktninger fra tiden jeg selv ikke var så opptatt av hifi og kringlyd.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Ikke lett å si. Jeg var et helt ubeskrevet blad på den tiden og leste alle skandinaviske magasiner og norske hififorum med lupe i håp om å få svar på hvordan man kunne få musikken gjengitt som på plata og å få musikerene i stua.

    Andre morsomme trender slik jeg har oppfattet de har vært:

    -"linolje-perioden" når mange dynket komponentene sine i linolje.
    - lukket kasse i bassen var det man måtte ha.
    - En stund var dipoler det eneste rette.
    - Så var det en stund der man måtte ha dempet alle førsterefleksjonene sine.
    - 24 bit cdspillere
    - fullbalanserte komponenter
    - frekvensresponsperioden, REW og digital EQ.
    - PCavspilling aversjonperioden.
    - basstårnperioden
    - i det siste har horn fått sin rennesanse.
    - Nå skal alle refleksjonspunkter dempes fullfrekvent.

    Fremdeles kun slik jeg har sett det gjennom mine øyne. For en reise og så utrolig kjedelig jeg har vært som har holdt ved mine trauste Responshøyttalere fra 2000.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.539
    Antall liker
    102.899
    Torget vurderinger
    23
    Kan bare krysse av for tre av punktene - men til gjengjeld så har de fulgt meg fra 20 - 42 år, avhengig av hvilke. Så du trenger ikke sutre over en imaginær kjedelig reise!
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Jeg har vært hjemme alene i helgen og kjøpte meg litt underholdning. Vi venter jo på en ny desemberepisode i sagaen.

    Noen ganger blir jeg overrasket over meg selv. Rouge one er nok den Star Wars filmen hittil som har hatt mest logiske brister, uheldig casting og minst filosofisk dybde hittil. Likevel er denne filmen er den som kommer lengst i å fange Star Wars atmosfæren i min guttedrøm. Glem en dårlig storyline, meningsløse actionscener, en blind nestenjedi og hans treffsikre kamerat. Nyt heller dramascenene, nærbildene, de rå lydene og den slitte verdenen i kontrast med imperiets blankpussete og nye utstyr. Det er ren fråtsing i Star Wars atmosfære og jeg føler meg som en 7 åring igjen. Kjempegøy underholdning for store barn med en hang til Star Wars.

    Jeg liker Disneys inngripen rett og slett.


    258128-rogue-one-a-star-wars-story-0-230-0-345-crop.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.011
    Antall liker
    12.896
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Ikke lett å si. Jeg var et helt ubeskrevet blad på den tiden og leste alle skandinaviske magasiner og norske hififorum med lupe i håp om å få svar på hvordan man kunne få musikken gjengitt som på plata og å få musikerene i stua.

    Andre morsomme trender slik jeg har oppfattet de har vært:

    -"linolje-perioden" når mange dynket komponentene sine i linolje.
    - lukket kasse i bassen var det man måtte ha.
    - En stund var dipoler det eneste rette.
    - Så var det en stund der man måtte ha dempet alle førsterefleksjonene sine.
    - 24 bit cdspillere
    - fullbalanserte komponenter
    - frekvensresponsperioden, REW og digital EQ.
    - PCavspilling aversjonperioden.
    - basstårnperioden
    - i det siste har horn fått sin rennesanse.
    - Nå skal alle refleksjonspunkter dempes fullfrekvent.

    Fremdeles kun slik jeg har sett det gjennom mine øyne. For en reise og så utrolig kjedelig jeg har vært som har holdt ved mine trauste Responshøyttalere fra 2000.
    Liker du lyden av de gamle Responsene dine, så behold dem.
    Du har jo gode erfaringer og referanser fra lyttebesøk i hytt & vær.

    Når det gjelder lista du ramser opp, så plukker jeg for min egen del;
    -Basstårn les; mini SLOB
    -Dipol opp til 500ish hz
    -....kanskje horn fra 500 og opp, har ikke kommet så langt at jeg har bestemt meg ennå.
    -Demping har jeg ennå ikke begynt med, men har faktisk mine tvil om jeg gidder, eller ser behovet. Kommer jo litt an på hva slags sprednings mønster man ender opp med.
    -fullbalansert, er ikke sikker på hva du mener der. Jeg kjører kun xlr/trs i signalkjeden.
    rca plugger kan ha en lei tendens til uønskede støy problemer (stavekontrollen foreslo søvnproblemer)
    -digital EQ, YES, det har kommet for å bli. Ingen døgnflue. Det vil bare bli bedre og bedre med tiden.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Opptil flere treff der ja Bergfinn! Det er noe med dipol og bass altså... Trendene begynner gjerne med en hype og så blir det mer nyansert etterhvert og de mest brukbare bestanddeleblir blir med videre.

    Nå er ikke jeg noe teknisk kyndig, men fullbalansert er en type design der man skiller jord fra pluss og minus. Man kan oppnå 6 db bedre signalstøyforhold og muligens mer imun for innstrålt støy. I praksis krever det flere komponenter og dermed høyere pris IT illegal er det svært få produkter som virkelig er fullbalansert og man er nok litt i tvil om lyden i sum blir bedre av den designen. Men som sagt, dette kan jeg ikke.

    Demping er jo et supert verktøy for å kontrollere akustikken i rommet hvis det er behov for noe. Kraftig og billig er det også. Kommer mye an på høyttalerene ja.

    Jeg har alltid vært klar for å bytte ut Responsene den dagen jeg finner noe bedre på min størrelse.

    Blir spennende å se hva neste hype blir.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Koselig gjensyn det der.
    Noen ganger i året sitter jeg ved siden av en fagott noen dager av gangen og det er noe med lydproduksjonen i det instrumentet som bare treffer. Dessverre er det et utrydningstruet instrument. Veldig vanskelig å rekruttere barn til å spille det.
    Utrolig nok googlet jeg etter fagotter for barn her om dagen. ;)

    Guntram Wolf Holzblasinstrumente GmbH

    Ser da ut som det finnes, i alle fall. :)

    Men kanskje det dessverre er vanskelig å rekruttere barn til å spille i det hele tatt for tiden? For 35 år siden spilte jo 75% av klassen min på barneskolen i skolekorpset. I dag har de slått sammen korpsene for sikkert 5-6 barneskoler, og sliter fremdeles med en medlemsmasse på et par håndfuller.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Rekrutteringen av trommeslagere går kanskje bedre?


    Johanne Astrid Poulsen(10) fra Danmark.

    (Nissene i kommentarfeltet som mener "hun er 0,004 sekunder ute av tempo i takt nr. 4", har ikke skjønt så mye om rekruttering og motivasjon) ;)
     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Når det gjelder rekrutteringen til korps så er det store lokale forskjeller, men på landsbasis har medlemsmassen sunket 43% siden rekordmålingen. Nå har trenden snudd og medlemsmassen har økt 3% tror jeg. Det ligger jo selvfølgelig mange nyanser bak slike landsdekkende statistikker, men at det har økt de siste årene er veldig bra for alle sliter med å få Ipad-generasjonen ut av sofaen og ut i aktivitet.

    Når det er sagt så er det ikke bare dumt musikalsk sett med litt mindre korps enn det var en stund. Elevene får mer ansvar og det blir litt mer gjennomsiktig musikalsk sett.

    Bandinstrumenter har jeg inntrykk av er i fritt fall. På vår kulturskole har vi gått fra et yrende rocke og bandmiljø til helt stopp på bare 4-5 år. DET er ikke bra!

    Jeg tror årsaken er at det er veldig lite fokus på musikk i media.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.539
    Antall liker
    102.899
    Torget vurderinger
    23
    Jeg tror årsaken er at det er veldig lite fokus på musikk i media.

    - eller at alle barn/unge er opptatt med å se på de som skal synge/danse seg til berømmelse....:mad:
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Jeg tror årsaken er at det er veldig lite fokus på musikk i media.

    - eller at alle barn/unge er opptatt med å se på de som skal synge/danse seg til berømmelse....:mad:
    Det er jo akkurat det. Det er veldig god rekruttering på sang og singersongwriter. Som skrevet så er det en oppfattelse i befolkningen at dette er veien til det gode musikalske livet eller at musikken er veien til rask kjendisstatus. Det man ikke tenker på er at den ekte mestringsgleden, anerkjennelse og gjennkjenningsfaktoren kommer sterkest fra relasjoner som man får gjennom å opptre jevnt og trutt i lokalmiljøet og siden ekspandere og ekspandere.

    Kjendislivet handler jo stort sett om kald markedsføring for penger.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.674
    Antall liker
    15.777
    Torget vurderinger
    2
    Mulig de fortsatt er "in-business", men var et amerikansk selskap som "oppgraderte" spolebåndspillere og som mente at denne blingingen var en måte å vise at spillerne fortjente den nye utsalgsprisen.

    Ser jo faen ikke ut.

    Når det gjelder om spolebåndspiller er hype.

    Fra de første stereoinnspillingene til et stykke ut på 1980-tallet ble det gjort innspillinger på bånd. Mange av de innspillingene vi anser som ultraeksempler på det beste i innspillingskunst foreligger som master på 1/4-toms tosporsbånd; noen ganger som 3-sporsmastere, men fortsatt på 1/4-tomsbånd.

    Studio lagde så kopimastere fra master, og trakk 1/4-toms 2-spors og 4-spors kopier fra disse, som gikk til distribusjon.
    Med andre ord er man kanskje ikke mer enn to generasjoner fra studiomaster på båndet man kjøper i butikk.
    Ved å gjøre innspilling i 15 eller 30 ips, og lage kopimaster som også kjørte i denne hastigheten, mens salgsbånd kjørte i 15ips eller 7,5ips, fikk man maksimalt med lydinformasjon ned på båndet, uten frekvensvariasjonen man får med LP.

    I tillegg var dette analogt > analogt > analogt.

    Å kalle dette hype er offside. Det er så tett du kan komme på originalmaterialet i en analog kjede, uten å sitte i studio eller på konserten. Spesielt gjelder dette bånd fra tiden før man begynte å jukke i etterarbeidet med å klippe og lime. Da tok man de beste teknikkene fra tresporsopptak på location og lagde en "direct-to-tape" versjon av fremføringen.

    Et godt eksempel finner man i producer Teo Maceros kommentar til utgivelsen av Dave Brubeck Quartet at Carnegie Hall: "Since the advent of tape-splicing techniques, it is extremely difficult these days to find a recording which has not been edited. But here is proof that it can be done. Not a note or a phrase of the musical part of the program has been deleted.
    The only change occurs in sequence, and that was done to distribute the material equally on both sides. The audence's applause and Dave's talk were shortened to make a tighter presentation."

    Det som er en hype er alle de meget sjeldne båndene som brått har dukket opp i studiomaster kvalitet. Mye er juks og man skal være meget forsiktig. Det sitter folk og forfalsker kopimasterbokser slik man også forfalsker vinetiketter.
    Litt EQ på en Digital/CD-versjon og presto.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn