I en dunkel og kald kammersal.......

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.399
    Antall liker
    3.582
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Hyggelig at du er tilbake i ditt sanne jeg:) Litt vanskelig å forholde seg til ditt alter ego;) Må få tatt meg en tur til Johnny snart, tror det har endret seg en del siden sist jeg var innom.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.290
    Antall liker
    11.105
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    TrompetN er TrompetN er igjen TrompetN. Og det liker vi!

    -bare sånn at jeg får være med og jatte litt også :)

    Bare pøs på med refleksjoner om hifi og musikk, du har et så stimulerende og berikende skråblikk på ting at jeg må ta meg sammen for ikke å skryte for mye.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.570
    Antall liker
    103.014
    Torget vurderinger
    23
    tu-tu-ke tu lærte jeg.... da det skulle spilles trombonepolka! Ble drita god etter hvert... men folk så på meg som tilbakestående der jeg gikk rundt og blåste i munnstykket til alle døgnets tider både ute og inne!! Den låta sitter i kroppen enda. Versjonen nedenfor er ikke heeelt korrekt...


    Enjoy! :D

     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    TrompetN er TrompetN er igjen TrompetN. Og det liker vi!

    -bare sånn at jeg får være med og jatte litt også :)

    Bare pøs på med refleksjoner om hifi og musikk, du har et så stimulerende og berikende skråblikk på ting at jeg må ta meg sammen for ikke å skryte for mye.
    Tusen takk! :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Trombonepolka er en hit! Bra du kan dele litt av byrden ved å bli sett på som tilbakestående du og Sluk. Tilogmed kona stusser innimellom.

    Morsomt at dere skulle komme inn på trippel. Satt og sløvet med å spille/øve trippelvariasjonen på Carnival i venice for å få dagens dose mens jeg så fotball kamp omtrent da Vidar begynte med det.

    Altså denne ved ca 3.50.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.570
    Antall liker
    103.014
    Torget vurderinger
    23
    Trombonepolka er quadruple! Triple = piece of cake - det gjør du glatt på Sousaphon også :D Men du må korke toer'n da - for å bygge opp trykket!
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.803
    Antall liker
    3.449
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Slenger meg på her og ønsker deg hjertlig velkommen tilbake.

    Gleder meg til en invitasjon.

    H
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.013
    Antall liker
    12.900
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Kjekt å ha deg tilbake, TrompetN. Du har vært savnet, kompis. :)
    Kopierer denne jeg, baluba.:rolleyes:
    Dine innlegg savnes TrompetN.
    Så hyggelig Bergfinn. Burde ikke vi to klare å treffes en dag? :)
    Jo, det synes jeg vi burde klare.
    Det tror jeg kan bli hyggelig.

    Du har vel også lekt deg litt med siste AL versjon 5.0?
    Jeg har fått 5.0 lisens, men bruker fortsatt 4.13
    Gammel mann, redd for det nye ukjente. :p
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Kjekt å ha deg tilbake, TrompetN. Du har vært savnet, kompis. :)
    Kopierer denne jeg, baluba.:rolleyes:
    Dine innlegg savnes TrompetN.
    Så hyggelig Bergfinn. Burde ikke vi to klare å treffes en dag? :)
    Jo, det synes jeg vi burde klare.
    Det tror jeg kan bli hyggelig.

    Du har vel også lekt deg litt med siste AL versjon 5.0?
    Jeg har fått 5.0 lisens, men bruker fortsatt 4.13
    Gammel mann, redd for det nye ukjente. :p
    Nå må jeg nesten smile litt her. Du redd for det ukjente? Du som hopper inn i hvert høyttalerbyggeprosjekt som ingenting. :)

    5.0 er ikke noe å vegre seg for. De nye funksjonene ligger sånn at man ikke trenger bruke de med mindre mann har lyst. For min del har jeg savnet en del av den funksjonaliteten så for min del var det bare kjærkomment med enda større fleksibilitet. Det eneste er at jeg tror 5.0 gir litt "mildere" korreksjon. Det er lettere å få til lyd uten artifakter, men samtidig så er den kanskje ikke like stram som de forrige versjonene. :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Det er ferie og harmoni i stua. Frokosten og kaffen står på bordet og jeg bare venter på at junior og kona skal våkne.

    Spiller fra egen spilleliste i bakgrunnen og plutselig dukker denne låten opp. Passer godt til en rolig morgenstund. Bobbys egen låt Nadalin. Gode venner disse to...




    Chuck findley.jpg

    Finner den dessverre ikke åpen på Youtube...
    https://open.spotify.com/track/0BrkElPeOMUzlELaV2b8Cg
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.013
    Antall liker
    12.900
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Hehe. Neida, ingen 5.0 angst. :)

    Selvbygg er håndfast og begripelig.
    Har egentlig mer enn nok med å tolke de forskjellige grafene i AL. Frekvensrespons sier seg selv, men det er så mye annet jeg burde skjønne litt av. Eks. step response, group delay, impulse response...osv. osv.
    ...går seg nok til etterhvert.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.399
    Antall liker
    3.582
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Tror ikke det vil ha betydning hos deg, du har vel ikke aktivert prering prevention eller hva knappen heter:)
    Vet ikke om det er riktig, men jeg tror 5.0 klarer å få til korreksjon uten artifakter bedre enn 4.13 i vanskelige rom med mye tidlige refleksjoner. Du har jo eliminert refleksjonene:)

    HÆÆ!! mindre stramt? det var ikke bra;)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    HÆÆ!! mindre stramt? det var ikke bra;)
    Hmmm... Hvordan ro seg ut av denne? :)

    Bernt får bare komme å brannslukke hvis jeg skriver noe feil, men tidligere gav små justeringer i gating og target større forskjeller. Jeg tror dette kun er et gode fordi det blir mindre feilkorrigeringer og historien viser at det tidligere kanskje var for kilent for brukere flest å skru. Jeg har forrige versjon tilgjengelig, men bruker den ikke. Det er jo et sikkert tegn tenker jeg. :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Hehe. Neida, ingen 5.0 angst. :)

    Selvbygg er håndfast og begripelig.
    Har egentlig mer enn nok med å tolke de forskjellige grafene i AL. Frekvensrespons sier seg selv, men det er så mye annet jeg burde skjønne litt av. Eks. step response, group delay, impulse response...osv. osv.
    ...går seg nok til etterhvert.
    Kanskje kanskje jeg kan bidra i så måte en gang? :)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.632
    Antall liker
    14.606
    Sted
    Langesund
    HÆÆ!! mindre stramt? det var ikke bra;)
    Hmmm... Hvordan ro seg ut av denne? :)

    Bernt får bare komme å brannslukke hvis jeg skriver noe feil, men tidligere gav små justeringer i gating og target større forskjeller. Jeg tror dette kun er et gode fordi det blir mindre feilkorrigeringer og historien viser at det tidligere kanskje var for kilent for brukere flest å skru. Jeg har forrige versjon tilgjengelig, men bruker den ikke. Det er jo et sikkert tegn tenker jeg. :)
    Stoler på deg hele året rund (smisk). Må innimellom ha deg på laget for å ha en bitte liten sjanse for å holde ritt med hornfolket - Et forrykende tospann:cool:
     
    Sist redigert:

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.881
    Antall liker
    4.322
    HÆÆ!! mindre stramt? det var ikke bra;)
    Hmmm... Hvordan ro seg ut av denne? :)

    Bernt får bare komme å brannslukke hvis jeg skriver noe feil, men tidligere gav små justeringer i gating og target større forskjeller. Jeg tror dette kun er et gode fordi det blir mindre feilkorrigeringer og historien viser at det tidligere kanskje var for kilent for brukere flest å skru. Jeg har forrige versjon tilgjengelig, men bruker den ikke. Det er jo et sikkert tegn tenker jeg. :)
    TTD korreksjonen er ikke like kompromissløs i 5.0. Det utøves betydelig mer moderasjon på frekvenser som er tilbøyelig til å gi hørbar pre-ringing. Og endringer i TTD vinduet vil trolig gjøre mindre forskjell enn tidligere: Før var dette den eneste måten å håndtere problemfrekvenser på, men nå blir de moderert. Dermed blir den effektive forskjellen på korte og lange TTD vinduer mindre. Forskjellen på ny og gammel TTD ses best ved å eksaminere step-responsen. Da ser man både hva som har blitt bedre og hva som har blitt dårligere.

    Programmeringsmessig så vil det være en enkel sak å inkludere den gamle tilnærmingen som opsjon dersom noen opplever redusert lydkvalitet. Men tilbakemeldingene så langt er relativt entydige på at de nye algoritmene har gitt hørbare forbedringer.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er ferie og harmoni i stua. Frokosten og kaffen står på bordet og jeg bare venter på at junior og kona skal våkne.

    Spiller fra egen spilleliste i bakgrunnen og plutselig dukker denne låten opp. Passer godt til en rolig morgenstund. Bobbys egen låt Nadalin. Gode venner disse to...




    Vis vedlegget 460675
    Finner den dessverre ikke åpen på Youtube...
    https://open.spotify.com/track/0BrkElPeOMUzlELaV2b8Cg
    Takk for tips. Den finnes også på Tidal. Har tre sytten år gamle slaurer slumrende på gutterommet til baluba junior, kanskje jeg skulle vekke dem med lyden av trompet? ;) De har musikalsk vidsyn i alle fall, kunstneriske foreldre som de har. En av dem har begge foreldrene i Bergen Filharmoniske Orkester, så musikk utenfor Bieber-universet liker de.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.570
    Antall liker
    103.014
    Torget vurderinger
    23
    HÆÆ!! mindre stramt? det var ikke bra;)
    Hmmm... Hvordan ro seg ut av denne? :)

    Bernt får bare komme å brannslukke hvis jeg skriver noe feil, men tidligere gav små justeringer i gating og target større forskjeller. Jeg tror dette kun er et gode fordi det blir mindre feilkorrigeringer og historien viser at det tidligere kanskje var for kilent for brukere flest å skru. Jeg har forrige versjon tilgjengelig, men bruker den ikke. Det er jo et sikkert tegn tenker jeg. :)
    Stoler på deg hele året rund (smisk). Må innimellom ha deg på laget for å ha en bitte liten sjanse for å holde ritt med hornfolket - Et forrykende tospann:cool:


    Vel...... det ryker ikke akkurat


    tospann.png
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    HÆÆ!! mindre stramt? det var ikke bra;)
    Hmmm... Hvordan ro seg ut av denne? :)

    Bernt får bare komme å brannslukke hvis jeg skriver noe feil, men tidligere gav små justeringer i gating og target større forskjeller. Jeg tror dette kun er et gode fordi det blir mindre feilkorrigeringer og historien viser at det tidligere kanskje var for kilent for brukere flest å skru. Jeg har forrige versjon tilgjengelig, men bruker den ikke. Det er jo et sikkert tegn tenker jeg. :)
    Stoler på deg hele året rund (smisk). Må innimellom ha deg på laget for å ha en bitte liten sjanse for å holde ritt med hornfolket - Et forrykende tospann:cool:
    Smisk mottatt og godtatt. :D
    Evolusjonen går fort, så det er godt å være to innimellom for å holde tempoet oppe ja.

    Skal forresten på topptur i morgen og testet junior på den lokale fjelltoppen i dag. Fottur i skog og mark er noe eget selv i hjemlige omgivelser. :)

    Lokale fjelltoppen.JPG
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    HÆÆ!! mindre stramt? det var ikke bra;)
    Hmmm... Hvordan ro seg ut av denne? :)

    Bernt får bare komme å brannslukke hvis jeg skriver noe feil, men tidligere gav små justeringer i gating og target større forskjeller. Jeg tror dette kun er et gode fordi det blir mindre feilkorrigeringer og historien viser at det tidligere kanskje var for kilent for brukere flest å skru. Jeg har forrige versjon tilgjengelig, men bruker den ikke. Det er jo et sikkert tegn tenker jeg. :)
    TTD korreksjonen er ikke like kompromissløs i 5.0. Det utøves betydelig mer moderasjon på frekvenser som er tilbøyelig til å gi hørbar pre-ringing. Og endringer i TTD vinduet vil trolig gjøre mindre forskjell enn tidligere: Før var dette den eneste måten å håndtere problemfrekvenser på, men nå blir de moderert. Dermed blir den effektive forskjellen på korte og lange TTD vinduer mindre. Forskjellen på ny og gammel TTD ses best ved å eksaminere step-responsen. Da ser man både hva som har blitt bedre og hva som har blitt dårligere.

    Programmeringsmessig så vil det være en enkel sak å inkludere den gamle tilnærmingen som opsjon dersom noen opplever redusert lydkvalitet. Men tilbakemeldingene så langt er relativt entydige på at de nye algoritmene har gitt hørbare forbedringer.
    Fint å få det bekreftet. :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Det er ferie og harmoni i stua. Frokosten og kaffen står på bordet og jeg bare venter på at junior og kona skal våkne.

    Spiller fra egen spilleliste i bakgrunnen og plutselig dukker denne låten opp. Passer godt til en rolig morgenstund. Bobbys egen låt Nadalin. Gode venner disse to...




    Vis vedlegget 460675
    Finner den dessverre ikke åpen på Youtube...
    https://open.spotify.com/track/0BrkElPeOMUzlELaV2b8Cg
    Takk for tips. Den finnes også på Tidal. Har tre sytten år gamle slaurer slumrende på gutterommet til baluba junior, kanskje jeg skulle vekke dem med lyden av trompet? ;) De har musikalsk vidsyn i alle fall, kunstneriske foreldre som de har. En av dem har begge foreldrene i Bergen Filharmoniske Orkester, så musikk utenfor Bieber-universet liker de.
    Ble det noe revelje? Den låta er ganske pusete da, men det finnes andre spor på den plata som godt egner seg som vekkerklokke.
    Har man begge foreldrene ansatt i orkester kan man med sikkerhet anslå et musikalsk vidsyn utenom det vanlige ja. :)
    Hadde noen barndomskompiser i samme slekten og de blir jo musikere nærmest på autopilot.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    HÆÆ!! mindre stramt? det var ikke bra;)
    Hmmm... Hvordan ro seg ut av denne? :)

    Bernt får bare komme å brannslukke hvis jeg skriver noe feil, men tidligere gav små justeringer i gating og target større forskjeller. Jeg tror dette kun er et gode fordi det blir mindre feilkorrigeringer og historien viser at det tidligere kanskje var for kilent for brukere flest å skru. Jeg har forrige versjon tilgjengelig, men bruker den ikke. Det er jo et sikkert tegn tenker jeg. :)
    Stoler på deg hele året rund (smisk). Må innimellom ha deg på laget for å ha en bitte liten sjanse for å holde ritt med hornfolket - Et forrykende tospann:cool:


    Vel...... det ryker ikke akkurat


    Vis vedlegget 460687
    Ha ha, liker den vennskapelige knuffingen mellom smultringene og bukkehorna deres. Gir en liten spiss på det hele. :)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.632
    Antall liker
    14.606
    Sted
    Langesund
    De venter i åndeløs spenning på når jeg ramler ut av skapet - smultringer har jeg forlatt for lenge siden
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er ferie og harmoni i stua. Frokosten og kaffen står på bordet og jeg bare venter på at junior og kona skal våkne.

    Spiller fra egen spilleliste i bakgrunnen og plutselig dukker denne låten opp. Passer godt til en rolig morgenstund. Bobbys egen låt Nadalin. Gode venner disse to...




    Vis vedlegget 460675
    Finner den dessverre ikke åpen på Youtube...
    https://open.spotify.com/track/0BrkElPeOMUzlELaV2b8Cg
    Takk for tips. Den finnes også på Tidal. Har tre sytten år gamle slaurer slumrende på gutterommet til baluba junior, kanskje jeg skulle vekke dem med lyden av trompet? ;) De har musikalsk vidsyn i alle fall, kunstneriske foreldre som de har. En av dem har begge foreldrene i Bergen Filharmoniske Orkester, så musikk utenfor Bieber-universet liker de.
    Ble det noe revelje? Den låta er ganske pusete da, men det finnes andre spor på den plata som godt egner seg som vekkerklokke.
    Har man begge foreldrene ansatt i orkester kan man med sikkerhet anslå et musikalsk vidsyn utenom det vanlige ja. :)
    Hadde noen barndomskompiser i samme slekten og de blir jo musikere nærmest på autopilot.
    Nei, det ble ikke det. Men gutta ville på Shabby Records i dag, og junior kom ut med litt god, gammel funk under armen. Gikk rund og lette etter artister som James Brown og Al Green, men endte opp med Earth, Wind & Fire.

    O0

    Dette er forresten ikke en emoticon. Det er en avbildning av baluba junior. Afroen hans er like stor, og gliset ofte ganske likt.

    :cool:

    baluba senior.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Junior har fått så mye energi i det siste, så kona og jeg la en plan om hvordan vi skulle slite han ut. Planen endte med at vi tok oss en tur til Gaustatoppen i dag. Vi var heldig med været og hadde en kjempefin tur. Junior sluknet i bilen på vei hjem før leggetid. :cool:

    Må si jeg blir overrasket over hvor mange som tok turen på en vanlig (høstferie) lørdag. Det spretter unger fra 4 års alder oppover fra sten til sten som de knapt har gjort annet. Fedre som kommer bærende ned med tung sekk på ryggen og en unge under hver arm. Det er mange "friskuser" i Norge rett og slett.:)



    IMG_3674.JPG





    IMG_3687.JPG
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.570
    Antall liker
    103.014
    Torget vurderinger
    23
    You bet! Jeg og kona tok turen opp til Bitihorn en sen høst for noen år siden, trodde jeg skulle dø....

    Hva møter oss på toppen? Jo, en skokk unger i 4-5 års alderen, gravide kvinnfolk og gamliser med staver! Lå kvalm i tre dager etterpå, med dype depresjoner. :(
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.570
    Antall liker
    103.014
    Torget vurderinger
    23
    Det var helt surrealistisk - det var første helgen med nattefrost og siste del av løypa opp dit er bare steinrøysa. For anledningen da glasert... Småjævlene LØP ned, mens jeg akte meg forsiktig på steinene over steinene...:mad: Nesten mørkt før vi kom ned, som de siste. Støl ei uke etterpå.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn