I det lille huset ved den store veien

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    308
    Har du selv "bakt" inn disse spolene? epoxy eller? Ser bra ut :)
     

    pellesmil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Innlegg
    1.699
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Har du selv "bakt" inn disse spolene? epoxy eller? Ser bra ut :)
    Takk,

    Ja har støpt de inn selv, brukte Glass cast 3 fra Gustavsen AS, holdt akkurat med 500ml til disse 4 spolene,
    Hadde en plan om å støpe de inn i vakum for å få epoxyen skikkelig inn mellom viklingene.
    Utgikk denne gangen, får bli neste gang.

    Måtte krype til korset og ta av kobberkappa på spolene, det blir for trangt med de på, må slipe vekk litt av epoxyen for å få plass til alt.

    P.
     

    pellesmil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Innlegg
    1.699
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Litt fremgang,

    Versjon 1 og 2 av likerettere, de skal stables i høyden så det blir baen ene som blir synlig.
    Tipper at det blir V. 2 som skal vises fram.

    V. 1:
    IMG_20200401_210602.jpg



    V. 2:
    IMG_20200401_210600.jpg
     

    pellesmil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Innlegg
    1.699
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Lyd i stova.

    Aleph-J leverer.

    460mv Bias og fremdeles under 60grader på transistorene.
    Ca 4 grader kaldere på kjøleribbene, må si meg fornøyd med det.

    Coilene på 2,2mH er ikke tilkoblet, skal gjøre det senere,
    Nå går det direkte fra 60000mF Elna til 52800mF ROE EYH.
    mellom der skal spolene kobles.

    Fores med 2 X 800Va fra Polen, stille så langt,

    Lav gain i aleph-J da... måtte redusere ca 10db på subbene og jeg tipper jeg spiller en drøy time høyerre på volumen enn før.
    dette kan dog ha noe med fraværet av støy.

    Ps. den låter helt fortreffelig
     

    Vedlegg

    pellesmil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Innlegg
    1.699
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Da ble spolene montert og det bidro utvilsomt i positiv retning,
    Om man ønsker mye smell, bling og pupper av silikon er det neppe veien å gå.
    Ønsker man heller mere naturlige kropsformer med objektiv formidlingsevne er dette veien å gå.

    Før jeg koblet til spolene ble jeg kjent med en klasse A forsterker som var mørk i lyden uten å være udetaljert, stille som graven når det var stille og livlig når det var party.

    Spolene gjør vokalen enda mere naturtro og stillheten enda mere fremtredende, jeg spiller mye høyere en før men det føles ikke høyt.


    veldig fornøyd.

    Teknisk oppsett på CLC pr kanal:
    60000uF - 2,2mH luftspoler støpt i epoxy - 52800uf.
     

    Vedlegg

    pellesmil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Innlegg
    1.699
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Oppdatering av nxV300 R2 fra 2013,
    Skal brukes til drive bassene i aktivt oppsett.
    Har lenge irritert meg over trafobrum og mens den lille Holtonen (HPA.nxV201ps R2) er vikar så blir det oppgradering og facelift på gammel Holtonen.

    Studerte lenge på om jeg skulle kjøpe nye bedre trafoer enn de RS components trafoene jeg kjøpte 2012 men har vel funnet ut at man uansett aldri får eliminert trafobrum 100%

    Epoxy måtte derfor til for å tilfredsstille DIYgenet, har strippa trafoene for ytre isolasjon slik at epoxyen bakes skikkelig inn i viklingene, støper de inn under vakum for å få trukket ut all lufta og at epoxyen fyller alle hulrom.

    Tar av alu kappa når det er tørt.

    Blir også oppgradering med CLC på inngangstrinnet med ca 10000Uf - 0,9Mh - 12000uf, støper disse spolen in i epoxy også.

    20201221_151307291_iOS.jpg



    20201221_172730064_iOS.jpg


    20201220_123459234_iOS.jpg



    20201221_151310664_iOS.jpg
     

    pellesmil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Innlegg
    1.699
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Litt fremgang på Holton nxV300 R2, ulempen med å allerede ha en Holton i stallen er at ny-bygget ikke akkurat blir prioritert....

    IMG_5520.JPG
    IMG_5600.JPG
    IMG_5682.JPG
    IMG_5683.JPG
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    17
    Det ser meget bra ut Pellesmil! Du er dyktig.
    Godt å se at høyttalerne er stayere, det er de hos meg også 👍
     

    pellesmil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Innlegg
    1.699
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Takker.
    Ja Bastantisene har kommet for å bli,
    Hadde selvfølgelig vert gøy å kjøre subbene litt mer far out med ripol tårn ev noen SLOBS men det mangler litt på plassen til å gjennomføre det.

    må sjekke innom tråden din med tia, tipper det er utvikling der siden sist?

    yupp
     

    pellesmil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Innlegg
    1.699
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    SHIT....
    2nde gangen jeg blåser et Holton brett, begynner å bli litt lei.
    HPA-NXV300 R2 tålte ikke overgangen fra stående til liggende plassering på kjøleribbene.
    Ikke umulig at det har oppstått en feil (selv om alt ser ok ut) men det er noe rart når begge bretta brenner av utgangsmotstanden.

    På det ene brettet er en av de i P kanalen brent av, på det andre brettet er begge i N kanalen brent av.

    Begynner å bli litt lei av dette.


    Ser ut som at jeg har følgende muligheter:

    -Kjøpe nye HPA-NXL300 R4 fra Down under (egentlig utelukket da jeg syns servicen er fallende)
    -legge hele prosjektet på hylla og sette ut båten (fristende men egentlig ikke realistisk)
    -Skaffe noen brukte Holton 300 moduler (noen som har ent sett som virker, (Ev et stk R2 brett) ulempen er at jeg da må sørge for å ikke repetere feilen når jeg skal legge ned brettet)
    -Finne noen alternative brett, (70V PS og montert liggende på100mm x 200mm kjøleribbe)


    Tja???

    20210430_125524705_iOS.png


    180169057_309298087245745_1607325826820669656_n.jpg
     
    Sist redigert:

    pellesmil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Innlegg
    1.699
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    En liten oppdatering fra musikkstova.
    Sub ampen som skulle bli en Holton konstruksjon ( HPA-NXV300) ble forbigått av en LJM L15 klone.
    Kjøpte ferdig brett på bukta fra eama0910.

    Grei kvalitet, byttet dog ut de 4 100uf PS kondisene til elna silmic 2.
    forer den med 70V DC.

    Klok av skade bruker jeg DC protection som også er særdeles praktisk da den kutter signalet ut me en gang hovedbryteren kutter.

    Lagde også en ny plattform med hjul som anlegget står på.

    anlegg 1 (2).jpg


    anlegg2.jpg
     

    pellesmil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Innlegg
    1.699
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Ps.

    glemte vist å si noe om lyden.....

    Tja hva skal man si?
    jo det funker gull, Alphen med ganske lav gain til mellomtone og L15 i bassen med greit med power og mere gain ser ut til å funke gull.

    Jeg spiller stort sett på medium lyttevolum og da står volumen på ca kl 1100, kl 1200 begynner det å bli morsomt,
    Kl 14 er det party og kl 15-16 får jeg feedback i bassen (ved analog avspilling)

    Morsomt :cool:

    Ikke noe å si på bassen ivertfall, jeg måler den med REW og tar resten med ørene,
    jeg ligger nok litt høyt i bassen det er mulig det skal ned senere men nå låter det ivertfall ikke tynt.

    Tut å kjør.:love:
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Takk, kommer fra en bedre familie så de blir stående.
    Skal noe gjøres med de så måtte det kansje blitt finish?

    Lakk, finering eller folie?
    Finering.. Ihvertfall når en er så hendig som deg.. I noe eksklusive treslag.. Tror jeg hadde gjort seg :)
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    17
    Ps.

    glemte vist å si noe om lyden.....

    Tja hva skal man si?
    jo det funker gull, Alphen med ganske lav gain til mellomtone og L15 i bassen med greit med power og mere gain ser ut til å funke gull.

    Jeg spiller stort sett på medium lyttevolum og da står volumen på ca kl 1100, kl 1200 begynner det å bli morsomt,
    Kl 14 er det party og kl 15-16 får jeg feedback i bassen (ved analog avspilling)

    Morsomt :cool:

    Ikke noe å si på bassen ivertfall, jeg måler den med REW og tar resten med ørene,
    jeg ligger nok litt høyt i bassen det er mulig det skal ned senere men nå låter det ivertfall ikke tynt.

    Tut å kjør.:love:
    Høyttalerne er kanon de☺
    Jeg deler på 130 med 18 BW filter mener jeg det var sist jeg sjekka i minidsp. Fyller bra ut i midbassen uten å kludre til noe.
     

    pellesmil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Innlegg
    1.699
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Finering.. I hvert fall når en er så hendig som deg.. I noe eksklusive treslag.. Tror jeg hadde gjort seg :)
    Ja, finer på finer, det må jo bare bli helt konge.
    Men det kan fort bli litt mye organisk material.

    Nå skal det jo sies at litt fusion heller ikke er å forakte, Odd Norstoga møter The Cramps eller noe slikt.

    Hva med Eik og børsta stål / aluminium?

    Eller lyst treverk og corten stål..

    Hmm.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    pellesmil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Innlegg
    1.699
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Høyttalerne er kanon de☺
    Jeg deler på 130 med 18 BW filter mener jeg det var sist jeg sjekka i minidsp. Fyller bra ut i midbassen uten å kludre til noe.
    Ja, har blitt endel fikling med Dspen, ivertfall når jeg driver å bytter forsterkere innimellom, og så kan det være litt gøy å vaiere litt på lydbildet eller bare guffe på litt i bunn ved behov.

    Jeg kutter bassene likt som deg på 130Hz men med 24db men har i tillegg 2 filter lengre ned, et på 14db @ 30hz og et på 15 db @105hz,
    Sikkert ikke 100% riktig men det måler ganske greit og låter helt ok (som sagt litt farget i bunn)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Ja, finer på finer, det må jo bare bli helt konge.
    Men det kan fort bli litt mye organisk material.

    Nå skal det jo sies at litt fusion heller ikke er å forakte, Odd Norstoga møter The Cramps eller noe slikt.

    Hva med Eik og børsta stål / aluminium?

    Eller lyst treverk og corten stål..

    Hmm.
    Eil og børsta stål... Høres helt kanon ut.. Når blir det ferdig? :)
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    17
    Ja, har blitt endel fikling med Dspen, ivertfall når jeg driver å bytter forsterkere innimellom, og så kan det være litt gøy å vaiere litt på lydbildet eller bare guffe på litt i bunn ved behov.

    Jeg kutter bassene likt som deg på 130Hz men med 24db men har i tillegg 2 filter lengre ned, et på 14db @ 30hz og et på 15 db @105hz,
    Sikkert ikke 100% riktig men det måler ganske greit og låter helt ok (som sagt litt farget i bunn)
    Interessant at du også har landet på 130. Produsenten har en guideline på 100 hz, men hvis man jobber litt med det så tåler det høyere ja. Grunnen til at jeg bruker 18 er fordi at det støtter videre oppover i registeret, det hjelper på når jeg har litt lavere nivå mellom 200 og 600 hz pga noe floorbounce. Ikke mye men det slake filteret hjelper på her.
    Utenom det trekker jeg ned en stor romrelatert peak ved 46 hz og en liten ved 96.
    Legger ikke til low shelf i dsp da jeg synes det blir hørendes rart ut, men bruker lift ved 25 hz som er på 7 db på xtz sub amp-1.
     

    pellesmil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Innlegg
    1.699
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Interessant at du også har landet på 130. Produsenten har en guideline på 100 hz, men hvis man jobber litt med det så tåler det høyere ja. Grunnen til at jeg bruker 18 er fordi at det støtter videre oppover i registeret, det hjelper på når jeg har litt lavere nivå mellom 200 og 600 hz pga noe floorbounce. Ikke mye men det slake filteret hjelper på her.
    Utenom det trekker jeg ned en stor romrelatert peak ved 46 hz og en liten ved 96.
    Legger ikke til low shelf i dsp da jeg synes det blir hørendes rart ut, men bruker lift ved 25 hz som er på 7 db på xtz sub amp-1.
    Ja, jeg vet Robert har 100Hz som guideline for delefrekvens, imidlertid så syns jeg det ble for tynt i mellombassen hos meg og et hull ved +/- 100Hz når jeg satt frekvensen så lav.

    Jeg måler med REW og bruker den som utgangspunkt for videre justering pr øre.

    Mesteparten av jobben var å få faset inn subbene med mellomtonene, dvs få de til å ikke kanselere hverandre ved å gå i motfase.

    Hvis du tenker å gjøre noe med subbene annbefaler jeg å se på kraftigere forsterker til subben.
    Jeg har brukt endel ulike forsterkere og det virker som at det ikke er noen begrensning på hvor mye effekt man kan dytte på der (og nødvendevis justere ned EQ)

    Det er overaskende mye informasjon som ligger i bassen, gode og kraftige sub amper gjør noe med hele registeret langt opp i mellomtonen.

    Yupp

    Per
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn