I det lille huset ved den store veien

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • pellesmil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Innlegg
    1.699
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Litt mere oppsummering fra gårsdagens målessesion.

    Etter at jeg var lei av nærfeltsmålinger flyttet jeg mikken til lyttepos.
    målte kun med en høyttaler,

    Var fremdeles ganske forvirra om dette med fasen, når jeg spilte en tone hørte det høyere ut med invertert fase enn med riktig.
    Sjekket det også når jeg spilte musikk, skrudde fasen mens jeg spilte.
    Hjernen min mente bestemt at det var best med invertert fase......

    Tok derfor en ny måling i lyttepos med invertert fase og 3ms delay

    Temmelig begredelig....

    høyre høytaler mic i lyttepos, invertert fase 3ms max lowshelf.jpg
     
    Sist redigert:

    pellesmil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Innlegg
    1.699
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    For å være helt sikker på at det er riktig sjekker jeg med en 100hz og 90hz tone.
    Bruker tonegeneratoren i REW og måler med SPL meteret.
    har oppe DSP sammtidig.
    Måler både bass og topp, ca 70db, skrur av bassen og lyden på SPL meteret ØKER til noen db ???
    Ørene mine sier noe annet, det føles ut som at lyden minker..
    skrur fasen fra invertert til riktig og setter igang bassen, lyden øker da fra 72 db til ca 77db.

    Når jeg spiller med både topp og bunn og veksler mellom invertert og riktig fase ser jeg tydelig at nivået endrer seg.
    Høyest nivå med riktig fase lavere nivå med invertert fase.
    Ørene sier noe annet, spesielt om nivået på bassen ikke er så høyt så høres det høyere ut med invertert fase, strange??

    Uansett jeg skrur fase og delay til jeg får høyest SPL, det er ikke akkurat store differanser vi snakker om,
    Mitt Galaxy Audio CM som skal være et kvalitetsmeter reagerer såvidt mens mikken som er en kalibrert Sennheiser ECM 8000 vipper kun et par 0,1db fra 1,5ms til 3,5ms delay.
    Etter mye golyd på 90 og 100hz mener jeg at max SPL skal ligge i 3ms området.

    Screenshot.jpg
     

    pellesmil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Innlegg
    1.699
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Bruker du MiniDsp nå?
    eller mener du DSP i XTZ ampene?
    (den har jo forsåvidt samme funksjon)

    Hmm, blander vist kortene her, Leikis driver jo ikke å bruker XTZ :)
     
    Sist redigert:

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Korrekt fase skal være da bassen er kraftigst. Jeg har ikke satt spørsmål ved den innstillingen hos meg da det virker helt opplagt etter ørene og dømme at det må være slik, så har ikke målt:) Som sagt er mine inverterte og setter jeg dem til normal hører jeg at det går ut over timingen.

    Jeg har også lagt ut målinger i tråden min og det ble diskutert blandt annet rundt en dipp mellom 200-400 hz og at det sannsynlig kom fra tak og gulvrefleksjoner/kansellering.

    Ettersom mitt lytterom er langt og smalt og jeg lytter på tvers er det ikke mulig med noen demping på gulvet pga snublefare, så det ble gjort heftigere tiltak i taket.

    Resultatet viste knapt på måling men jeg hørte ganske markant at bassen ble fyldigere.

    Måleverktøy er meget nyttig, og ørene bestemmer til slutt :)
     

    pellesmil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Innlegg
    1.699
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Jepp, det er jo uansett en selv som bestemmer,
    Ørene våre er jo uansett ikke like lineære som kalibret utstyr,
    Ørene våre trenger nok noe mere enn en helt rett linje.
    Litt morro må det jo være også:rolleyes:
     
    Sist redigert:

    pellesmil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Innlegg
    1.699
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Nå får det holde for denne gang.
    har fått tilfredstilt måle kløen for denne gang,

    På tide med litt Polsk folkemusikk

    IMG_0898.jpg
     
    Sist redigert:

    pellesmil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Innlegg
    1.699
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Litt poppmusikk kom inn døra her om dagen,
    ganske pene alle sammen, ikke galt etter 60 år

    IMG_5558.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    pellesmil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Innlegg
    1.699
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Måtte en tur innom Tigerstaden og sjekke om det var noen godbiter på Record day.
    Havnet på Lucky Eddie.

    Litt av fangsten her.
    begge disse ble positive overraskelser

    20150424_163549.jpg


    20150424_173347.jpg
     

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    7
    Hallo! Kul tråd du har! :) Er det 3000 eller 5000 cd-spiller? Evt historikk på den? :)
     

    pellesmil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Innlegg
    1.699
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Takk

    Det er en 5000, kjøpte den av en profil i Hi-Fi miljøet for snart 20 år siden
    Den er modifisert med ny klokke og fjerning av noen kondensatorer i utgangen før jeg kjøpte den
    Den har gått som en klokke i alle år, er bare litt treg om strømmen har vært av, klokka må få litt temperatur før den er klar.

    Bruker ikke analogutgangene på spilleren så de har fått være i fred.

    Digitalutgangen er byttet fra RCA til BNC og signalveien er forbedret.

    Alt i alt syns jeg den spiller veldig bra, (som drivverk) hadde en stund tenkt å bytte til et bedre drivverk.
    Et CDrom drivverk spiller mye bedre enn denne og jeg regner med at nye kvalitetsdrivverk spiller på høyde med CDrom drivverk.

    Ideen ble forkastet da jeg skjønte hva som virkelig bodde i en god asynkron USB -> I2S -> DAC løsning

    Det spiller fletta av en CD spiller via SPDIF og jeg så ingen vits i å oppgradere

    Har 2 innganger på DACen Sonyen er til hverdags CD spilling mens PC (usb) er til HI-FI lytting

    Sonyen får bli mao. :)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Liker denne spilleren jeg og. Rett og slett vakker å se på. Kunne tenkt meg et bælverk av et gammel japanske drivverk igjen, men delene begynner å bli hade å få tak i... Ellers må jeg vel innom deg P og høre hvordan det har blitt. Spent på Holton vet du.. :)
     

    pellesmil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Innlegg
    1.699
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Enig, de lager liksom ikke disse spillerene lengre,
    Skulle jeg ha solgt den tror jeg ikke det skulle blitt noe problem å bli kvitt den
    Men selger jeg den :rolleyes:

    Nei....

    Måtte isåfall blitt noe annet morsomt i bytte...

    Pr dags dato er det designet og størrelsen (bredden) som gjør at den blir.

    Kom gjerne innom, her er det et lite stopp i byggingen men det gjør ikke noe, desto mere musikk.

    Byggetrinn 17 - 19 blir:

    -ny Alph-J i Pellesmildsign
    -Fundere -lure - beslutte og ev. kjøpe ny PU
    -Fullføre kabinett, dvs lage nye lokk til preamp Riaa

    Tja..
     
    Sist redigert:

    pellesmil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Innlegg
    1.699
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Da lå det jaggu et nytt leketøy i postkassa i dag også :D

    Lønn for lang dag på jobb.

    USB mikroskop etter tips fra Vemin, takk

    Kjøpte et slikt: Portable 500x 2MP USB 8 LED Digital Microscope Endoscope Magnifier Video Camera | eBay

    Sent i kveld men kunne ikke motstå fristelsen av å skyte noen skudd med håndhånd kamera.
    Må forbedre prosedyren til senere for å få litt klarere bilder.

    På tross av dårlige bilder så kan man anta at det er behov for noe seriøst med stiftrens / bytte.....

    Siste bildet viser en 0.03mm strek med samme zoom på kameraet.

    Ja jau

    Mon Apr 27 23-09-10.jpg


    Mon Apr 27 23-16-55.jpg
     

    pellesmil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Innlegg
    1.699
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Hjalp litt etter en runde med Onzow zerodust

    funker tydeligvis, fremdeles ikke ren nei :(

    Tue Apr 28 22-28-52.jpg
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    308
    Har et lignende microskop,men mangler driver til denne. noen tips om hvor dette kan skaffes?
     

    gwrskien

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.05.2014
    Innlegg
    193
    Antall liker
    45
    Sted
    skien
    Hallo,

    hvor store er kondensatorene på psu`n til DCB1? Synes at det sto 2 over og 2 under kortet på ett bilde her tidligere. Har du prøvd med de Tea-Bag sender i kittet, eller byttet du med en gang? Merket du noen forskjell? Holder på med Mezmerize og Hypnotize sjøl..
    Husk at på Mezmerize er det kun 2 plasser, 7,5mm LS, Ø20-22mm, for kondensatorer, og ikke 4 slik som på Hypnotize korta hvis du vurderte å bytte..

    Hvordan går det med Aleph J`n? Holder på med en jeg også, og tenkte på kjøleribbene, blir`n veldig varm med kun 100mm høye ribber?

    mvh Gisle
     

    pellesmil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Innlegg
    1.699
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Hallo,

    hvor store er kondensatorene på psu`n til DCB1? Synes at det sto 2 over og 2 under kortet på ett bilde her tidligere. Har du prøvd med de Tea-Bag sender i kittet, eller byttet du med en gang? Merket du noen forskjell? Holder på med Mezmerize og Hypnotize sjøl..
    Husk at på Mezmerize er det kun 2 plasser, 7,5mm LS, Ø20-22mm, for kondensatorer, og ikke 4 slik som på Hypnotize korta hvis du vurderte å bytte..

    Hvordan går det med Aleph J`n? Holder på med en jeg også, og tenkte på kjøleribbene, blir`n veldig varm med kun 100mm høye ribber?

    mvh Gisle

    Hei

    Kondensatorer: det er plass til 4 stk ca 25mm kondensatorer ja på min Hypnotize ja, dvs omtrent max 4700uF pr kondis
    jeg syntes det var litt lite og ville øke, satt derfor 2 stk 10000uF Elna på toppen og 2 stk 4700Uf under.

    Jeg kjøpte kun Print av Teabag så jeg vet ikke hvilke han sendte med i kittet.

    Jeg gitt rett til dise kondisene så jeg har ikke prøvd noe annet, jeg har dog ganske høy inngangspenning bruker 18v trafo og har omtrent 24Vdc inn
    Går greit med så god kjøling som jeg har, Salas mente det bare var en fordel med høy inngangspenning gir transistorene mere å regulere på.
    Ulempen er høy varme da....

    Kjører 10ohms CCR og har ca 180ma shunting, kan kjøre mere shunting det går fint med nedimot 3 ohm, har ikke prøvd hvordan det låter, bare testet at jeg har kjøling nok.

    På Riaaen min som også er en Salas konstruksjon (Salas folded) kjører jeg samma prinsippet, ganske høy spenning inn og dropper et par volt over en CRC før den går inn i selve shunt regulatoren.

    Det kan bli en ev. mod på DCB1..

    Når det gjelder Alphen så står den på stedet hvil....
    Jeg har alt av deler i hus og det er bare å sette igang. Mye å gjøre på jobb samt fint vær ute gjør at den er satt på vent,
    Vi får se om det holder med kjøleribbene jeg har bestilt, på papiret skal de kjøle myyye bedre en vanlige 40mm dype (og 150mm høye) ribber så tiden får vise om teori og praksis stemmer :cool:

    Per
     

    gwrskien

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.05.2014
    Innlegg
    193
    Antall liker
    45
    Sted
    skien
    Hallo,


    Hypnotize kitet kom med 4x Panasonic THUP 10k-35V, Ø22mm, og Mezmerize kom med 2x Nichicon VR(M)? 4,7k-35v. Mouser har Panasonic kondensatorer med 22k LS 10, 25 volt, og Ø25 hvis du skal ha enda større..


    Jeg har ekstra print liggende som jeg tenkte å Hot-Rodde høyere, jeg har 10ohm CCR motstander på de nå. Hvis jeg klarer å få liv i de jeg har lodda sammen så langt da. Jeg er fersk på bygging,så jeg har kjøpt alt av print jeg synes hørtes interesange ut..
    Jeg har vel det meste som Tea-Bag har solgt av print..bl.a Salas Folded med Raw PSU som du nevner.Bruker du RAW Psu printet, eller har du en annen løsning?


    Jeg tenkte på kansje 150mm høye ribber av den typen du har kjøpt til Aleph`n, og 4x 500mm lange og 240mm høye (9730HS) til F5t-v3 monoblokkene mine. De har ca samme mål som dine, men er 500 lange/dype. Har lest at Aleph J blir ganske varm..

    mvh Gisle
     

    pellesmil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Innlegg
    1.699
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Høres gull ut .

    DCB1 er jo blitt hotroddet til opp mot 1A men da kreves det enormt med kjøling, de lærde påstår at det må til for å få ut max av bufferen, jeg regner med at en det må til solide trafoer og serøst med uF i input trinnet for å få det til.

    Jeg kjøpte ikke raw PS til Folded. jeg koblet opp likerettere og CRC rett i bunnen av kabinettet.

    IMG_3755.jpg




    Når det gjelder kjøleribber så husk at de ribbene jeg har kjøpt har en på 0.282 °C/W dvs at ved 500mV over lastmotstandene (som er høøøyt) så havner totalen pr kanal på ca 100W dvs at med 25gC i rommet så havner ribbene omtrent på 0.282 x 100 + 25 = 53gc det er innafor.

    Det kabinettet som anbefales og som mange bruker til Alpen er et 4U kabinett med 40mm x 300mm x 150mm de har mindre kjøling dvs 0.31 C/W


    P.
     
    Sist redigert:

    gwrskien

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.05.2014
    Innlegg
    193
    Antall liker
    45
    Sted
    skien
    Hallo,

    DCB1`n blir vist bedre trinnvis sier de. 200mA, 600mA og 2A er visst der du merker god forskjell. Trenger nok litt power på 2A ja..

    Foldeden ser jo flott ut! Veldig pent og ryddig. Greit når du kan koble selv, og ikke er avhengig av print for å få lyd.. Hva er kvadratet på signalkablene du bruker? Holder på med en bestilling til "Collectivet", så har du tips på kabler, så si ifra.

    Gisle
     

    pellesmil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Innlegg
    1.699
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Hallo,

    DCB1`n blir vist bedre trinnvis sier de. 200mA, 600mA og 2A er visst der du merker god forskjell. Trenger nok litt power på 2A ja..

    Foldeden ser jo flott ut! Veldig pent og ryddig. Greit når du kan koble selv, og ikke er avhengig av print for å få lyd.. Hva er kvadratet på signalkablene du bruker? Holder på med en bestilling til "Collectivet", så har du tips på kabler, så si ifra.

    Gisle
    Jeg bruker sølv i bomull,

    Kjøper sølvet fra K.a Rasussen
    kjøper 0,5mm dia finsølv glødd, 99,99%

    Syns sølvet fra Rasmussen er bede en det jeg har kjøpt andre plasser, sølvet fra Rasmussen holder seg blankt lengre.

    mener det koster ca 800kr + mva for 60m / 120gram

    jeg kjøper bommulstrømpe fra Svalander, pleier å kjøpe en del og tre på i lange lengder mens jeg ser på Hotel Cecar eller annet av kvalitetunderholdning.

    Har tredd på helt opp i 20m lengde men det krever at en er nøye så det ikke blir knekk på sølvet,

    Når jeg har tredd sølvet inpå den lengden med bomull som jeg har kappet til så kutter jeg ikke sølvet, bomullen strekker seg så det trengs mye mere sølv en det som er tredd innpå til å begynne med.

    den enden som nettopp er kommet ut av bomullen fester jeg sammen (bomull og sølv) i feks i et dørhåndtak, så strekker jeg kabelen opp og stryker langsmed bomullen så overflødig slakk flytter seg nedover mot rullen av sølv (som jeg IKKE har kappet)

    Etter maaaange runder med bestykning og jeg mener bomullen er så stram den kan bli så kutter jeg sølvet.

    Bretter så ledningen på miten og fester løkka over et dørhåndtak el lign.

    på med drillen i andre enden og tvinn de skikkelig stram.

    Regn med at kabelen krymper 15-20 %

    Nå har du en masse leding klar som kan brukes til både internkabling eller rca kabler,

    Hor / bling opp etter behov :cool:
     

    gwrskien

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.05.2014
    Innlegg
    193
    Antall liker
    45
    Sted
    skien
    Hallo,

    tusen takk for tipset, høres veldig kjekt ut. Vi har hobbybutikk i Skien med rett sølv kvalitet, så da får jeg kikke litt på det.

    Gisle
     

    pellesmil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Innlegg
    1.699
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    En tur på Platasjappa må til.

    Nå kan dere kansje gjette hva dette koster........
    Alle sammen mint cond. 2 stk trippel LPer og et par andre godbiter.
    For å si det sånn, det er ikke Oslopriser på disse :cool:

    IMG_5788.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn