Hyttehøyttalere - eller noe sånt

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.639
    Antall liker
    3.250
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    På tross av at jeg mangler en god del i forhold til de som virkelig kan faget, gir det en fin indre ro når trearbeid går den veien det skal. Her et par bilder fra prosessen med oljing av front ht nr1. På baksiden har jeg et par felter hvor det var kommet noe smitte av pvac lim. Jeg så det ikke før jeg påførte olje, men det ble synlig etterpå kan man si. Bare som advarsel til de som ikke har prøvd…
    C0EEAEE0-F989-4B48-B4C5-869506E3961F.jpeg
    020A1675-6100-41D4-99F7-67C064FA370F.jpeg
    3F6F8957-FDF3-4E92-8145-C3240F178F17.jpeg
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.639
    Antall liker
    3.250
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Så var det omsider påske, og tid for å kjøre Dirac Live på hytta. 13 punkts måling og bruk av Dirac sin standard kurve. Ikke noen andre justeringer. Det ser rimelig bra ut spør du meg. Ingen akustiske tiltak, bare hytta som den er. Det kan se ut som det blir både langfredag og "good friday", som de sier på engelsk.

    230407 R D DL.jpg
    230407 R IR DL.jpg
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.639
    Antall liker
    3.250
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    For sammenligningens del kan dere se måling under av samme høyttaler som vist i #82 i samme posisjon FØR Dirac Live. Høyttaleren er forholdsvis nær hjørnet av rommet - slik fruen gjerne vil ha det. Utrolig forskjell etter en runde med Dirac. Overraskende også å se de store endringene i THD.

    Lydmessig så sitter det nå veldig bra. Fin frekvensmessig balanse. En smule lysere enn hjemme, men det er helt fint da jeg ikke spiller like høyt på hytta som jeg noen ganger gjør hjemme.

    Litt klabb med å få riktige soft-ware versjoner etc. Selve kjøringen av Dirac var smertefri da den først startet. Ganske imponert av resultatet i forhold til at det er et rimelig verktøy. Konstruksjonsmessig har de dog en del å gå på. Volumkontroll og XLR tilkoblinger mangler en del på Anthem og er enda lengre fra McIntosh sin standard.
    230407 R før DL.jpg
    230407 right før DL impulse.jpg
     
    Sist redigert:

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.639
    Antall liker
    3.250
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Nå har jeg fått brukt settingen i et par dager. Jeg synes at det sitter på både lavt, middels og høyt volum. Det er mulig at jeg er ignorant i forhold til enkelte deler av lytteopplevelsen, men jeg klarer ikke helt å finne igjen unoter som ofte blir forfektet av motstandere av DSP til musikk.

    Jeg så for øvrig gjennom Paul McGowan sitt innlegg vedrørende Dirac Live, hvor han hevder at det er ok til kino, men ikke til stereo. Jeg kjenner meg ikke igjen i hans beskrivelser og ser heller ikke at han kommer med saklig dokumentasjon, men det får være hans greie. DSP til stereo på hytta funker i hvert fal for min del. Totalt sett bedre klangbalanse, bedre kontroll i bassen og bedre ryddighet i lydbildet.

    Lite å klage på i forhold til at høyttalerne er laget av elementer kjøpt på bruktbørsen og kasser laget av rek-ved, trukket med kunstig forhud og fylt med oppspart navlelo.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn