Hyttehøyttalere - eller noe sånt

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Etter flere runder med Line-Arrays or basstårn tenkte jeg det kunne være gøy å bygge noe mer konvensjonelt igjen. Jeg vet ikke helt hvor jeg vil, men tanken er å få til noe som spiller organisk, ryddig og like vel med litt punch. Jeg har liggende 8 stk Seas L22RN4X/P som kan komme godt med. Bassfundamentet er viktig, men sjelen har jeg tenkt skal ligge i en naturlig mellomtone og fin stemmegjengivelse. Jeg har alltid tenkt at de beste Sonus Faber høyttalerne har hatt en naturlig og behagelig framtoning.

    Elementene som er valgt ut er Seas MCA15RCY og Scan Speak D2604/833000. I hvert fall fram til tankene vandrer over til nye ideer...
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Tanken er en MTM konfigurasjon med senket diskant for å få «perfekt» time alignment og med et 12dB LR filter på 2,5khz. Da rulles Seas mellomtonene av før de får ujevn spredning. Det blir da en 4ohms konstruksjon og så får jeg se hvor mye demping som må til for mellomtonen.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    I lys av å ha bygget noen store og tunge høyttalere som er vanskelige å flytte tenker jeg at det kan være interessant å bygge noe modulbasert. Hvorfor ikke starte med å bygge og tune inn mellomtone/diskant seksjonen separat?
    AB528C4C-C248-4482-ACD3-D56AF6A592BB.jpeg
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Planen er en filtløsning rundt diskanten ala Wilson.
    5E0B0B47-1289-4DAC-AA89-C95A654C3302.jpeg
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Hva er egentlig poenget med stoff/tøy rundt diskanten? Vet det har vært et tema for de som modifiserer XTZ Divine 100.49 også .... Har aldri skjønt hvorfor dog ....
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Det demper litt diffrasjon slik at frekvensresponsen blir flatere. Lett å måle.
    Men egentlig er det bedre å lage en helt slett front med litt avrundede kanter. Eller bruke en diskant med waveguide. Mange veier til målet her.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Hva er egentlig poenget med stoff/tøy rundt diskanten? Vet det har vært et tema for de som modifiserer XTZ Divine 100.49 også .... Har aldri skjønt hvorfor dog ....
    Her er diskanten senket ned for å få lik akustisk avstand som mellomtonene. Da fungerer filten som en demper mot diffraksjon. Så får vi måle og se…
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Testing, testing, 1-2, 1-2. da får vi se hvorlan det låter og måler. Først uten demping av mellomtonene. Enkel matematikk tilsier at det blir noen dB for høyt. Jeg tenker å måle litt først og deretter sette inn dempeledd. Planen et å dele på ca 300hz mot basshøyttalerne, men starter med 150hz for å se hvordan de funker i bunnen. Så langt er kassene lukket, men egnede bassrefleksrør ligger klare.
    8240D395-9A1C-4010-B139-6B06D0580E33.jpeg
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Som forventet noen dB for høyt i mellomtonen og dermed også litt forskyvning og kluss rundt delefrekvensen. Måling på 1m - på akse med frittstående høyttaler. For øvrig en usedvanlig flat frekvensgang før noen som helst justeringer.
    C8807A55-D70D-4F85-9F50-71E9E126F21C.jpeg
     
    Sist redigert:

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Med 2.5dB demping så ser det ut til å falle på plass rundt delefrekvensen på 2.5khz og responsen i diskanten blir liggende marginalt under mellomtonen. Måling er på 1m avstand på diskant akse.

    Jeg synes absolutt dette ser lovende ut, så det er tid for å måle off-axis, impulsrespons, impedans med mer.
    220321 1 m on axis.jpg
     
    Sist redigert:

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Fattigmanns spinorama. Forskjellige kurver basert på on axis, 20 grader og 45 grader horisontalt og 10-15 grader vertikalt. Lite avvik før man når 45 grader horisontalt (lys blå). Da blir det en liten heving i området 2-3khz og noe fall i resten av diskantområdet. Fremdeles på 1 meters avstand. For meg virker det å være lite avvik mellom kurvene?
    220321 psyc avg.jpg
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Impulsrespons, group delay og fase. Fremdeles på 1 meter og som dere ser med invertert diskant.
    220321 ir 5 deg above axis.jpg
    220321 gd on axis.jpg
    220321 spl and phase.jpg
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Og så målinger i sweetspot med 4 meters avstand - høyttalerposisjonen er den samme. Her blir dippen mellom 400 og 600 hz mer fremtredende. Den samme tendensen er der med Line-Arrayene som normalt står i den posisjonen. Jeg skal sjekke litt hva plassingen utgjør.
    edit: den nederste grafen viser ca 7 målinger like rundt sweetspot.
    220324 average around sweetspot.jpg
    220324 averages around sweetspot.jpg
     
    Sist redigert:

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    689
    Antall liker
    479
    Torget vurderinger
    5
    Morsomt prosjekt! Ser da meget vellykket ut, hvordan låter det? Jevn og kontrollert fasedreining over delingspunktet lover bra.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Morsomt prosjekt! Ser da meget vellykket ut, hvordan låter det? Jevn og kontrollert fasedreining over delingspunktet lover bra.
    Takk, jeg håper jo det blir gøy. Jeg har hatt tanken i hodet lenge, men har ikke klart å bli enig med meg selv om hva som blir mest hensiktsmessig lydmessig sett og hva som lar seg gjennomføre fra et praktisk perspektiv. Jeg har ikke utstyret eller evnene til presisjonskirurgi som feks Inselwind, så mitt «dop» er å la tankene flyte rundt mulige løsninger.

    Så lagt har jeg fått litt flaks i starten. Det ser ut som den fysiske forsenkningen av diskanten samt å plassere et 12dB LR filter akkurat der hvor mellomtonene begynner å miste spredningen har funket bra.
    Lydmessig virker det veldig lovende selv om jeg deler dem midlertidlig for lavt.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Så langt låter det meget bra. Ved å flytte sweetspot nærmere så kommer de mer til sin rett. På 4 meters avstand blir de «pene og rene» men samtidig brutalt slått av dynamikken i Line Arrayene. På 3 meter blir det rett og slett vakkert. Dog skal det sies at jeg så langt bare har spilt jazz og klassisk. Jeg tipper de blir litt lyse i klangen i forhold til slik jeg foretrekker rock, men da taper de uansett mot LA’ene.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    impedans og fasevinkler ser ikke ille ut. Ingen fasevinkler over 30 grader og laveste punkter like under 4 ohm. Det burde være grei skuring for de fleste forsterkere (ingen rørforsterkere her i huset for øyeblikket)
    CBA9F6DD-E5A6-4616-9F41-C1930B95D5F8.jpeg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Veldig bra :)

    Ser de er ørlite hotte i toppen, selv liker jeg større fall oppover.

    Simulerer du eller kjører du prøv, mål, feil, prøv, mål, osv metoden?

    Selv om jeg ikke har forsket på det har jeg veldig sansen for metoden du implementererer diskanten på. Er den fysisk i fase også, da er det jo MYE enklere å dele uten simulering? Har du noen målinger som viser mindre påvirkning av diffraksjon?






    831001C7-5BE8-4060-89B8-7037DAE7DC8A.jpeg
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Veldig bra :)

    Ser de er ørlite hotte i toppen, selv liker jeg større fall oppover.

    Simulerer du eller kjører du prøv, mål, feil, prøv, mål, osv metoden?

    Selv om jeg ikke har forsket på det har jeg veldig sansen for metoden du implementererer diskanten på. Er den fysisk i fase også, da er det jo MYE enklere å dele uten simulering? Har du noen målinger som viser mindre påvirkning av diffraksjon?






    Vis vedlegget 803805
    Simuleringene er mest av den mentale sorten. Jeg har sittet og sett på en mengde elementer og har ut fra det valgt noen som på papiret så ut til å kunne gi en jevn frekvensrespons og spredningskarakteristikk. LR filteret så ut til å treffe på første forsøk og så prøvde jeg meg litt fram med demping på mellomtonene. Kan godt hende at jeg velger å dempe dem en halv dB mindre enn det jeg har gjort.

    Som tittelen på tråden antyder så har jeg så langt tenkt på å bygge et sett med høyttalere til hytta. De beste som jeg har hatt der så langt er Piega Coax 30. De var fantastiske musikkformidlere, men uten skikkelig kraft i bunnen.

    I praksis vet jeg av erfaring at hytteanlegget sjelden blir spilt på veldig høyt volum. Derfor foretrekker jeg en litt mindre fall oppover i frekvens der enn i hovedanlegget hjemme hvor jeg "drar litt på" i tide og utide. På høye volumer ser jeg at jeg stort sett foretrekker omkring 7-8dB fall fra 100hz til 20 khz, mens jeg tror jeg sikter meg inn på 4-5dB fall på hytta.

    Etter å ha startet med Arne Domnerus sin udødelige Jazz at the Pawnshop har jeg har nå spilt meg gjennom en del artister på L og M (Lenny Kravitz, Leonard Cohen, Louis Armstrong, Lee Ritenour, Marius Muller, Megadeath, Melody Gardot og Mike Scott for å nevne noen) og jeg tror ikke jeg er langt fra den responsen jeg ønsker meg over 250-300hz. Det er omkring der jeg ser for meg å dele mellom bass og mellomtone.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Og så er det bassene da. Blir det så enkelt som å kjøre 2 av disse i parallell? Bassrefleks med Chebyshev tuning? Det gir 54 liters innvendig volum om fin avrulling i bunn.
    BE981221-F418-4F8E-BF8E-33900176F1A3.jpeg
    2ED0038D-C842-4D4B-97F4-071A21A9AD5E.png
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Da er jeg sånn circa halvveis i prosjektet og kan reflektere litt underveis.

    Siden jeg har tilgang på elektronisk deling og basstårn har det vært greit å gjøre 90% av tuningen av mellomtone og diskant før bass seksjonen er bygget. Jeg har altså hatt anledning til fullfrekvent lyd når jeg har jobbet med passiv deling mellom mellomtone og diskant. Det har også vært greit å jobbe med en fysisk mindre høyttaler i forhold til vekt og andre konstruksjonsmessige forhold. Jeg har tross alt bare tilgang på DIY utstyr og ikke et skikkelig verksted.

    konstruksjonsmessig så har det fungert bra med en to-lags struktur med 17mm kryssfiner og 12mm mdf. Fronten er laget av 3*12mm mdf. Knoketesten er bestått med glans.

    Lyden er jeg meget godt fornøyd med. De spiller supert på lave og middels volumer. De kan egentlig spille ganske høyt, med samtidig er det veldig klart hvorfor jeg har Line Arrays som hovedhøyttalere. Hadde jeg ikke visst bedre så hadde jeg nok tenkt at de var gode også på høye lydtrykk. Pt er mellomtonene dempet med 2.5 dB. Det skulle i teorien tilsi ca 93 dB 2.83V Og virker ganske riktig i forhold til diskanten som også er oppgitt til slik sensitivitet. Jeg tror kanskje at dempingen til slutt blir redusert med 0,5 dB for å gjøre klangen en tanke varmere.

    Bass seksjonen blir 2x Seas L22rn4x/p i en SBB4 avstemming. Den blir ca 75 cm og løfter da diskanten opp i naturlig ørehøyde. Da har jeg 4 basselementer til overs enn så lenge.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Filten rundt diskanten, Kalle Klovn, er du ikke vel nærme domen? Aldri sett noen montere dempematerialet så nært - morsomt å høre dersom du har målt det.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Filten rundt diskanten, Kalle Klovn, er du ikke vel nærme domen? Aldri sett noen montere dempematerialet så nært - morsomt å høre dersom du har målt det.
    Det tenker jeg å finne ut når jeg gjør siste fin-tuning. Filten består av tre lag. Jeg har en del ekstra liggende slik at jeg kan prøve med andre konfigurasjoner.

    edit: siden høyttalerne er tiltenkt å stå på hytta, så planlegger jeg å gjøre de siste tilpasningene der.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Filten rundt diskanten, Kalle Klovn, er du ikke vel nærme domen? Aldri sett noen montere dempematerialet så nært - morsomt å høre dersom du har målt det.
    Jeg tenker også å lage en variant som ligner på denne fra Wilson. (For øvrig ligner jo diskant-elementene også en god del).
    BCE57906-832C-45D8-BBDF-2A8F84E7B5EA.jpeg
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.023
    Antall liker
    4.381
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Duntech Sovereign og Princess hadde også heftig filt-demping av frontplate rundt diskantseksjon.
    Danske High Fidelity presenterte i sin tid en artikkel med målinger med og uten dempematte på frontplaten. Ingen tvil om positiv effekt.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Da har jeg prøvet og juster litt til. Dempingen i mellomtonen er redusert fra 2,5dB til 1,5dB. På en meters avstand blir frekvensresponsen da lett fallende fra 300 hz (målt med 12dB LR filter på 150hz) og til 20khz.
    Jeg har også målt mange varianter med og uten filten rundt diskanten. Det gir klart færrest «ripples» med filten, samtidig så lager den en liten dip rundt 6khz på akse og på 1 meters avstand, mens det blir en liten peak i samme område uten filten (se nederste graf). Det tyder på at jeg skal lage de to ytterste nivåene med filt lang mer romslige rundt diskanten - ala Wilson.
    Kort tids lytting tilsier at lyden er en liten smule varmere etter justeringen.
    6FB2ABC9-F197-414E-A507-CD911FA00CBC.jpeg
    C68F1D20-1FD8-4C33-91F0-3746277BF431.jpeg
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Her er respons over 500hz på akse og ved 22,5 og 45 grader. (Med filt)
    916AC897-B693-48B2-8CB1-8C3066568F2E.png
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Spennende med filt.

    Ref mitt innlegg nr 24 lenger opp. En liten dipp ved 7000 Hz er kanskje en fordel?

    Men jeg ville hatt mer fall videre opp, hvertfall i lytteposisjon.

    Ellers ser jeg litt ekstra sikksakk ved +2500 Hz. Har det noe med delingen å gjøre?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn