HYPEX UcD prisreduksoner - end of life ?

Elmer

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.08.2009
Innlegg
1.944
Antall liker
2.193
Ser på HYPEX sine hjemmebutikk at prisene på deres UcD moduler har ramla bra nå. Og man får også "flatpakka kit" med kabinett og alt. Kabling ferdigterminert, plugger, skruer etc - the full shebang. Ingen lodding ! Svært detaljerte og pedagogiske byggeinstruksjoner lagd for idioter (bra) samt videoer. Hardcore DIY gjengen vil kanskje fnyse , men dem om det.

UcD teknologien er jo som kjent blant mange , ikke deres "råeste," det er jo ncore. Men det er framleis svært gode forsterkere. Du får et komplett stereokit UcD 400HG med HxR (spenningsregulator) for € 525. Til sammenligning kommer et monokit NC400 (ncore) på €575.

Komplette kit : DIYclassd.com

Moduler: DIYclassd.com

Er dette bail out for UcD hos Hypex , eller ? En av forklaringene på at prisene på UcD har falt kraftig kan være at UcD patentet er i ferd med å gå ut (sies det). Dette var Philips sin patent, men Hypex kjøpte rettighetene til det senere. Mr.Putzey (ex Hypex) utviklet UcD når han var hos Philips først. Hvis så er tilfelle (at det utløper) vil det ganske sikkert komme en drøss med UcD på markedet fra produsenter i det fjerne østen .... .

Uansett, her er sjansen til å få seg rimeligere saker fra "nest øverste hylle".

Det ene patentet utløper i september i år: US6803816B2 - Switching power amplifier - Google Patents
Det andre om to år: US7113038B2 - Power amplifier - Google Patents

Tror det første er det mest relevante, men det kan jeg for lite om.

Edit: Oppgitte priser er selvfølgelig (?) ex mva og frakt.


Dr. E

1620338925438.png
 
Sist redigert:

Audiosan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.08.2018
Innlegg
427
Antall liker
228
Nå vet jeg ikke hvor lenge det er siden du sjekket pris på UcD og hvor du sjekket sist. Men prisene hos hypex har slett ikke gått "drastisk" ned. Det er mer en naturlig nedgang med tanke på eldre teknologi. Så de blir nok blant oss en stund til vil jeg tro. Håper jeg. Jeg har planer om en 5 kanals UcD400. en 7 kanals UcD180 og en 11 kanals UcD400/180. Så de bør bli litt til. Ser for øvrig at prisen på UcD2K er den samme.
 

Elmer

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.08.2009
Innlegg
1.944
Antall liker
2.193
Nå vet jeg ikke hvor lenge det er siden du sjekket pris på UcD og hvor du sjekket sist. Men prisene hos hypex har slett ikke gått "drastisk" ned. Det er mer en naturlig nedgang med tanke på eldre teknologi. Så de blir nok blant oss en stund til vil jeg tro. Håper jeg. Jeg har planer om en 5 kanals UcD400. en 7 kanals UcD180 og en 11 kanals UcD400/180. Så de bør bli litt til. Ser for øvrig at prisen på UcD2K er den samme.
Godt mulig du har rett angående prisnivået, mener jeg sjekket for noen måneder siden hos Hypex og reagerte i går. Syntes også at prisspennet mellom minste og største har krympa. F.eks UcD 180 ligger på €80, UcD 400 og 700 på hhv €100 og €130. Alle HG med HXR. Eller er det bare meg som har et noe høyt forvrengningsnivå i spekulatoren ? Syns uansett at det er hyggelig at eldre teknologi innenfor HiFi følger "vanlig" prisutvikling, ser man på Haiendsegmentet så er det vel motsatt..... .

Jeg er framleis spent på hva som skjer når patentet utløper, det dukker kanskje opp konkurrerende UcD på dagen. Slik som B&C gjorde den dagen BMS sitt patent på coax/triax - teknologien løp ut. Vi snakker kompresjonsdriver for mid/hi frekvens. B&C hadde drevet produktutviklingen sin i løyndom flere år i forkant.

Får håpe Hypex UcD blir i blant oss en stund til, ja. En skikkelig våpensamling du legger opp til ! Hva skal de benyttes til/med ?

Dr.E

1620363857473.png
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.313
Antall liker
16.394
Sted
Østfold
En av forklaringene på at prisene på UcD har falt kraftig kan være at UcD patentet er i ferd med å gå ut (sies det).
Dette patentet skal være prior art så det holder. Brynjar Kvanlid (Motron) fortalte meg en gang at etter han hadde sluttet hos Mullard begynte han hos Philips. Han var da sentral i utviklingen av deres første klasse D. Den var basert på UcD-prinsippet som i følge ham selv var kjent som prior art allerede på den tiden. I følge hans hukommelse skal dette ha vært rundt 1970. Han hadde med andre ord ikke noen tro på at dette var et patent som lot seg forsvare.

Men nå mener jeg også at Philips sitt eneste krav knyttet til de som ønsker å benytte teknologien var at man benyttet Philips/NXP-transistorer. Siden Hypex-produktene har vært utviklet av NXP-mann Bruno Putzeys er sannsynligheten stor for at de har oppfylt dette, og jeg tror ikke de har fått overdratt noen patentrettigheter utover dette.
 

Elmer

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.08.2009
Innlegg
1.944
Antall liker
2.193
Dette patentet skal være prior art så det holder. Brynjar Kvanlid (Motron) fortalte meg en gang at etter han hadde sluttet hos Mullard begynte han hos Philips. Han var da sentral i utviklingen av deres første klasse D. Den var basert på UcD-prinsippet som i følge ham selv var kjent som prior art allerede på den tiden. I følge hans hukommelse skal dette ha vært rundt 1970. Han hadde med andre ord ikke noen tro på at dette var et patent som lot seg forsvare.

Men nå mener jeg også at Philips sitt eneste krav knyttet til de som ønsker å benytte teknologien var at man benyttet Philips/NXP-transistorer. Siden Hypex-produktene har vært utviklet av NXP-mann Bruno Putzeys er sannsynligheten stor for at de har oppfylt dette, og jeg tror ikke de har fått overdratt noen patentrettigheter utover dette.
Når det gjelder historikken til UcD Philips - Putzey - Hypex, så er det noe jeg jeg leste i et intervju med nevnte herremann for nogle år sia. Nemlig at Hypex kjøpte rettighetene fra Philips. Hva som lå i dette har jeg ingen anelse om. Men ser at artsmangfoldet av disse modulene til hjemmebrennerne har skrumpa inn. ST (standard) er borte. Nå er det kun HG med HxR. Muligens vil de kjøre kun ncore til DIY etterhvert. Men OEM linja for UcD er foreløpig inntakt.

Så du mener at utløp av patentene (det første i september i år) ikke vil få noen særlig betydning "der ute" ? Har de et nytt kort i ermet for "nullerracet" ?

Dr.E

1620374236486.png
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.313
Antall liker
16.394
Sted
Østfold
Når det gjelder historikken til UcD Philips - Putzey - Hypex, så er det noe jeg jeg leste i et intervju med nevnte herremann for nogle år sia. Nemlig at Hypex kjøpte rettighetene fra Philips. Hva som lå i dette har jeg ingen anelse om. Men ser at artsmangfoldet av disse modulene til hjemmebrennerne har skrumpa inn. ST (standard) er borte. Nå er det kun HG med HxR. Muligens vil de kjøre kun ncore til DIY etterhvert. Men OEM linja for UcD er foreløpig inntakt.

Så du mener at utløp av patentene (det første i september i år) ikke vil få noen særlig betydning "der ute" ? Har de et nytt kort i ermet for "nullerracet" ?

Dr.E

Vis vedlegget 720150
Jeg vet egentlig ikke mer enn det jeg skrev over. Jeg har egentlig aldri vært noen stor fan av UcD-modulene så jeg har satt meg lite inn i hva som skjer med dem. Men jeg har sett dem mange ganger på fabrikken der de ble laget, uten at det betyr noe.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.514
Antall liker
6.912
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Prisen på disse modulene har ramlet noe, men ikke dramatisk. Disse EoL-greiene til Hypex har en tendens til å komme litt brått på, så det er jo ikke så kjekt å drøye med å kjøpe inn om det er noe en vet en skal bruke - f.eks. om en har et par fra før og skal ha flere til å komplettere et multikanalsoppsett.

Johan-Kr
 

AleksanderMR

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.06.2019
Innlegg
258
Antall liker
156
Hva vinner man i opplevd lydkvalitet ved å velge NCore fremfor UCD? Prisen er jo fin på UCD.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.313
Antall liker
16.394
Sted
Østfold
Hva vinner man i opplevd lydkvalitet ved å velge NCore fremfor UCD? Prisen er jo fin på UCD.
Jeg synes bare de låter mye bedre. De har nok høyere PSR og alle problemer er på et lavere nivå. Tror også lastmarginen er bedre. Det siste minner mest om den forskjellen jeg opplever, mens resten vel kan leses av dokumentasjonen.
 

AleksanderMR

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.06.2019
Innlegg
258
Antall liker
156
Jeg synes bare de låter mye bedre. De har nok høyere PSR og alle problemer er på et lavere nivå. Tror også lastmarginen er bedre. Det siste minner mest om den forskjellen jeg opplever, mens resten vel kan leses av dokumentasjonen.
Får gjerne krype til korset og bygge en forsterker basert på NCore eller Purifi sin løsning.
 
Topp Bunn