Hypex UcD 700 monoblokker

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.419
Antall liker
35.193
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Hei,

Kanskje flere er interessert i dette forsterkerprosjektet, et par monoblokker basert på Hypex UcD 700 med matchende strømforsyning og 1200 VA trafo?

Chassiset er bukket og sveist sammen av 1,25 mm stålplate, og fronten er en bit 4 mm stålplate. Frontplaten er 9,5 x 21 cm, og chassiset er 45 cm langt. Dette er omtrent like stort fotavtrykk som mine AW180M, men ca 1/3 av høyden.

På bakplaten ser man:
- Mundorf høyttalerterminaler i kobber
- Neutrik XLR-inngang
- Bulgin strøminntak/sikringsholder/nettbryter

På frontplaten:
- Bulgin trykkbryter med grønn lysdiode for standby/on
- Flattop 3 mm rød lysdiode for å vise standby-status

Inni boksen er en haug med Hypex-komponenter:
- 1200 VA trafo
- softstart
- UcD 700 strømforsyning
- UcD 700 forsterkermodul

Deler og rekvisitter ble kjøpt fra Eltek, Elfa, Clas Ohlson, Biltema, Torshov Bilrekvisita, Ruukki og Maxbo. Total kostnad var ca 20 000, hvor omtrent 3/4 var selve komponentene fra Hypex. Det tok selvsagt mye lengre tid å bygge boksene enn jeg trodde på forhånd, men alt det elektroniske var plug & play.

Trafoen er montert med asfaltplate over og under for å dempe evt mekanisk brumming. Skilleveggen i stål mellom trafo og strømforsyning og lokket er også dempet med en bit asfaltplate for å unngå evt resonans, og kabelgjennomføringene har gummihylser som beskyttelse av isolasjonen. Skilleveggen/kjøleflensen på selve forsterkermodulen er i ekstrudert aluminium. Ideen med disse to skilleveggene er både å oppnå en viss elektromagnetisk skjerming mellom trinnene, og å bidra til mekanisk stivhet i konstruksjonen. Strømforsyning og softstart er festet med 8 og 10 mm avstandsstykker. Internkablingen er 2,5 mm2 Huber & Suhner Radox 125. Signaljord og sikkerhetsjord er trukket til ett felles punkt på chassis. UcD-modulen er DC-koblet vha medfølgende jumpers og tomgangsspenningen rekalibrert. Modulen er skrudd fast til kjøleflensen, med termisk pasta for å sikre god kjøling, og også til bunnen av chassis for å sikre mekanisk stabilitet.

Chassiset er perforert under kjøleflensen, og lokket har tilsvarende perforering på topp og sider. Frontplaten er lakkert i DupliColor metallic bil-lakk fra sprayboks, og lokket i silkematt Quick spraylakk. For å få til en litt teksturert finish ble lokket grunnet med etseprimer, etterfulgt av spraysparkel som ikke ble slipt ned, før toppstrøket ble lagt på. Lokket er festet til chassis (inkl skillevegger og kjøleflens) med et antall svarte karosseriskruer som står i trygg avstand fra alle ledninger og komponenter.

Jeg var litt lei av alle de blå lysdiodene på hifi-greier, og en lysende grønn ring minner litt om et EM34-rør ("trolløye") på en gammel radio, gjør det ikke?

Men altså, hvordan låter det? Jeg bruker disse monoblokkene til å drive et par dynaBel Euforia. Sammenligningsgrunnlaget er et par Electrocompaniet AW180M med siste oppgraderinger (sommeren 2006). Signal- og høyttalerkabler er Black Magic Revelation, og strømmen filtreres gjennom T+A PowerBar og går derfra i skjermede Supra nettkabler. Forsterkeren står på SolidTech Disc of Silence, som igjen står på en sokkel av MDF-plate og gummi dørstoppere (!). I tillegg er det en 2x10" mono sub med egen 200W forsterker som fyller ut helt nederst. Rammebetingelsene burde derfor være rimelig bra.


Ved prøveoppkobling i snickarboden, uten strømfiltrering, kunne det høres litt brumming fra trafoen. På plass i stua, med filtrering, er det knepp tyst. På tomgang er det svært lite elektronisk brus å høre i høyttaleren, og ikke spor av 50 Hz brum. Øret må 10-15 cm fra tweeter for å høre susing. Likevel, AW180'ene er nok enda litt stillere på tomgang.

Gain er lavere enn på AW180M. I mitt oppsett er dette en fordel, da avstanden fra "for lavt" til "for høyt" har vært hårfin på volumkontrollen. Det er uansett mer enn nok kraftreserve til å riste porselenet ut av skapene.

Klangkarakteren er lysere enn AW180'ne. Dette høres først ved at evt båndsus på opptaket høres bedre enn før, og så legger man merke til en litt slankere bass/nedre mellomtone. Men AW180 er et godt stykke fra nøytral, så her er nok hjemmebygget mer "riktig" mot opptaket, muligens litt over mot den slanke siden. Hjemmebygget er kanskje litt mer kornete i mellomtonen, men her er jo AW180 helt fantastisk glatt og behagelig. Likevel, når et punkeband høres snille ut, så blir det kanskje vel mye av det gode?

Presisjonen i lydbildet ble bedre med hjemmebygget. AW180 har litt for lite krefter til å holde full kontroll på Euforia'ne, så det blir en tendens til at lydbildet samler seg omkring hver høyttaler + i midten. Med hjemmebygget er denne tendensen til tredeling borte, og høyttalerne "forsvinner" i større grad i lydbildet. På Waters' "Amused to death" står lydeffektene jevnt fordelt i en halvsirkel, med god presisjon i plasseringen. Likedan ble dynamikken bedre, og enda bedre med et par dagers innspilling av hjemmebyggene. Bassen er mye tørrere og mer kontant. Eksplosjonen i sporet "Late home tonight" får først håret til å reise seg, deretter gulvet til å riste - akkurat som det skal være. Her gjør nok ren og skjær effekt en forskjell, da AW180M gir noe sånt som 280 W inn i Euforiaenes 5 Ohm, mens Hypex'en gir det dobbelte, og er backet opp av en brutalt sterk trafo.

Forskjellene er ikke dramatiske (vi snakker om nyanser mellom to gode forsterkere), men jeg opplever likevel hjemmebygget stort sett som en forbedring. Ulikheten i klangkarakteren er mest i kapitlet for smak & behag, AW180 har en glattere og mer behagelig mellomtone, mens holografi og dynamikk nok er bedre i hjemmebygget (og her er jeg selvsagt helt upartisk og nøytral  ;)). Men jeg har også hørt et par EC Nemo herse med Euforiaer, og den graden av dynamikk og kontroll er enda hvassere, samtidig som mellomtonen der er like silkemyk som på AW180. Så jeg påstår ikke at jeg har stablet sammen noe som er like bra som en av verdens beste forsterkere, men kanskje noe som kan tåle sammenligning, til ca 1/4 av prisen.

Så hvor går veien videre? Tja, ideen er å bygge ytterligere to par monoblokker: Ett par med UcD 400AD, High Grade strømforsyning og 500 VA trafo, og ett par med brokoblede UCD400 ("UcD1600"?) til å dra sub'en i stereo. Så kan man jo anskaffe et digitalt delefilter med romkorreksjon, f eks en DEQX DEC-2.6, mate monoblokkene derfra i seks kanaler, og bypasse delefilteret i Euforia'ne ved å lodde kabel rett på høyttalerelementene. Da vil hver UcD400 dra en ScanSpeak Revelator, hver UcD700 et par SEAS Excel 6,5", og hvert par brokoblede UcD400 riste løs på en Peerless XLS 269. That should do it.  8)
 

NostraD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.06.2003
Innlegg
389
Antall liker
2
Nice, very nice! Ser virkelig solid ut...
Hva endte matchvekta pr.monoblokk på da?
Hvor lang tid brukte du fra start til finish?
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.419
Antall liker
35.193
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Kampvekten er 13 kg pr blokk. Byggetiden var ca en måned fra den første pakken kom. Det første chassiset jeg bygde ble ikke bra nok, så tilsammen ble det bygd tre chassis, og det gikk jo fortere etterhvert.
 

123

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Innlegg
226
Antall liker
0
hvordan er ucd180 når man ikke trenger all effekten?. den koster jo en brøkdel å bygge sammenlignet med 700.

noen som har sammenlignet teknologien med 200asc ice, tripath osv i samme prisklasse?
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Slike reportasjer liker vi ;D

Hadde vært "bærre lækkert" med flere bilder!
 

Stivert

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2003
Innlegg
644
Antall liker
3
Disse blokkene dine ser mildt sakt spennende ut. Hva med en rørforforsterker? Hvis du savner litt varme.....

mvh
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.419
Antall liker
35.193
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Takker, takker. Nja, rør er flott, men jeg savner slett ikke varme i dette oppsettet. Alle de andre komponentene drar jo i større eller mindre grad mot det mørke og varme, inkludert Electrocompaniets nye EC4.8 preamp, og Black Magic-kablene er omtrent så nøytrale som kabler blir. Diverse tweaks, alt fra et ekstremt vibrasjonsdempet rack via strømfiltre og skjermede nettkabler til søte små hengekøyer for signalkablene, har fjernet all hardhet og skurr. Racket er forøvrig beskrevet som svar #6 i denne tråden: http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb/YaBB.cgi/YaBB.cgi?board=diy2;action=display;num=1160755756

Dermed ble helhetsresultatet litt i snilleste laget med AW180M, selv etter oppgradering av strømforsyning og utgangstransistorer, og signalkjeden kunne tåle litt mer oppløsning og snert. Det eneste radiorøret i anlegget står i hodetelefonforsterkeren, en Musical Fidelity X-Cans V3 med separat strømforsyning.

Her er forresten et bilde av "hengekøyene", ettersom noen ville ha flere bilder:
Består av biter fra en gammel IKEA benkeplate med litt klarlakk oppå, Gryts forskalingsspikre i aluminium (umagnetisk!), neopren O-ringer, og Tesa selvklebende polyuretanknotter på undersiden for å få greia til å stå stille. Ble vel litt rimeligere enn å kjøpe tilsvarende greier ferdige til "vanlig hifipris".  :)
 

Stivert

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2003
Innlegg
644
Antall liker
3
Ser ut som et veldig gjennomtenkt oppsett!!

mvh
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.419
Antall liker
35.193
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
For å sette tall på et utsagn over: Jeg sa at gain var merkbart lavere på Hypexene enn på AW180. Når jeg sjekket dette, fant jeg at gain på Hypex'ene er 26 dB, altså at 1 volt inn blir 20 volt ut, og da gir forsterkeren 50 W inn i en 8-ohms last. AW180M har derimot gain på 31,5 dB, dvs at den leverer 37 volt ut for 1 volt inn, som igjen blir 180 W i 8 ohm. En viss forskjell, ja.
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
308
Dette likte jeg, så enkelt gjennomtenkt og rimelig. ( kabeløftern altså)


Gratulere dette var flott ( ja hypexene også ;) :) )
Mvh Jan I
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.419
Antall liker
35.193
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
En liten oppdatering:
Etter noen dagers drift ble det merkbart høyere bakgrunnsstøy i den ene kanalen, såpass at det var hørbart rundt halvannen meter fra høyttaleren. Den støyende UcD-modulen ble byttet hos Eltek på garanti, og den nye har fungert prikkfritt i flere måneder nå.

Dessuten byttet jeg den innvendige kabelen fra forsterkerprintet til høyttalerterminalene med en bit Kimber 4VS. Teorien var at dette ville bidra til å "glatte ut" mellomtonen litt, samt at den tette flettingen vil redusere RF-utstrålingen enda mer enn forsøksvis tvunnede tykke multistrand-ledninger. Vanskelig å si om dette hadde noen særlig effekt, men noen forverring var det nok ikke.

Inntrykket av forsterkeren er fortsatt som beskrevet over: stålkontroll over høyttaleren og skikkelig rytmisk driv. Det er vanskelig å sitte stille når det spilles musikk. Samtidig har den litt lysere klangbalanse enn EC AW180M.  De forsterkerne er nå solgt - there's a new sheriff in town!

Jeg holder nå på å lodde sammen et par UcD400-monoblokker i samme type chassis - fortsettelse følger...
 
Topp Bunn