Hypex og NCore - teori og prinsipper

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Jeg har aldri hørt om det. Finnes det noen målinger som støtter dette?

Personlig er jeg skeptisk av flere grunner. For det første bruker alle slike forsterkere et filter. Ofte har man en NFB etter filteret, og da er det selve filteret som representerer den fundamentale båndbreddebegrensningen i loopen. At noen betydelige mengder støy skulle slippe gjennom virker ikke spesielt sannsynlig.

Videre er jo en typisk diskant oppe i minst 40 ohm, gjerne mye mer, ved disse frekvensene. Et svakt signal vil ikke trigge mye strøm i en slik krets. Det er sjelden en demodulering vil føre til særlig under 1 suboktav output, og da snakker vi altså om et signal som ligger dempet typ 100dB, og har en output-frekvens på langt over 100kHz.

Det kan jo tenkes at det benchmark sikter til filterresonans? Det kan jo forekomme i og med at klasse D gjerne bruker 2. ordens filter på utgangen. Imidlertid bruker de fleste gode klasse D i dag ganske lav Q i hele kretsen, og samtidig har de jo feilkorreksjonen som er aktiv ved disse frekvensene. Et slikt filter har gjerne knekkpunkt rundt 50kHz, og skulle man få en subsonisk output ville den i såfall ligge rundt 25kHz, men det igjen fordrer jo at man har betydelig nivå og ikke minst et signal, for her ligger det jo ingen konstant carrier-frekvens.
Takk Snickers, interessant. For meg som en ikke-teknisk person virker det rimelig det du skriver. Men har blitt litt forvirret her fordi jeg har sett at noen av folka som er tilknyttet svenske Ljudtekniska Sällskapet (som generelt har en rasjonell og objektivistisk tilnærming til hifi) har sagt nøyaktig det samme, og har ment at klasse d ikke kan bli high-fidelity for høye frekvenser før switchefrekvensen blir langt høyere enn i dag. Men fram til jeg evt. får se målinger på dette, vil jeg anta at du har rett.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.317
Antall liker
16.397
Sted
Østfold
Jeg har fått godkjenning fra Hypex til å produsere med NC1200. Jeg har en våt drøm om å lage en brokoblet NC1200-forsterker med 2 slike moduler brokoblet i monokonfigurasjon, 1200W i 8 ohm og 2400W i 4 ohm.
 
M

MusicBear

Gjest
Jeg har fått godkjenning fra Hypex til å produsere med NC1200. Jeg har en våt drøm om å lage en brokoblet NC1200-forsterker med 2 slike moduler brokoblet i monokonfigurasjon, 1200W i 8 ohm og 2400W i 4 ohm.

Da luerer jeg på om jeg skal starte en ny tråd for innsaling av penger til sovetabletter, så du får nok netters søvn til at drømmen din blir en realitet, så skal du se det (i første anlegg) er noen titalls sjeler her inne som banker på døra di med tårer på kinna og seddler i baklomma klar til handel.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.536
Antall liker
102.875
Torget vurderinger
23
Hadde den største Denon CD-spilleren for 25 år siden, har også vært en fornøyd eier av to monotrinn type POA-6600 i en hvileperiode fra high-end kjøret...

POA-6600.jpg
 
M

MusicBear

Gjest
Hadde den største Denon CD-spilleren for 25 år siden, har også vært en fornøyd eier av to monotrinn type POA-6600 i en hvileperiode fra high-end kjøret...

Vis vedlegget 478049

Den tidsperioden der - beste tid innefor hi-fi noen sinne. Denon, Nakamichi, Sansui, Sony - så mye snadder.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
Trikset er å finne en dingsboms som kan styre fem monotrinn parallelt, med signalet fra det elektroniske delefilteret.
Std. inngangsimpedans på Hypex forsterkerne er vel rundt 100K så 5 stk i parallell skulle bli en inngangsimpedans på 20K. De vanlige DIY-modulene har buffer på inngangen, så gitt at delefilteret ikke blir svett av ei last på 20K så skulle det ikke by på problemer å drive 5 forsterkere i parallell. Lag ev hver boks med «through» kobling så kan du serie koble så mange trinn som nødvendig, inntil delefilteret kneler.

Alternativ så kan «through» koblingen buffres, eller du kan lage en «distribusjonsforsterker» med 2x1 inn og 2X5 ut, med nødvendige buffertrinn. Før eller siden vil ei seriekobling med buffere kunne gi hørbar farging så en distribusjonsforsterker er kanskje det beste. Den kan kanskje bygges inn i delefilteret?

mvh
KJ
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.785
Antall liker
11.273
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Trikset er å finne en dingsboms som kan styre fem monotrinn parallelt, med signalet fra det elektroniske delefilteret.
En ide falt inn i mitt smale hode...
Er ikke FW F4 mer eller mindre en buffer? Den kan vel enkelt drive 5 monotrinn parallelt.

Bare et innspill egentlig for videre bearbeiding, er jo litt waste å bruke en flott klasse A på den måten. :)
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.536
Antall liker
102.875
Torget vurderinger
23
Vel... nå solgte jeg akkurat 2 stk. F4...
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.785
Antall liker
11.273
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Vel... nå solgte jeg akkurat 2 stk. F4...
Håpte jo det at du viste at de kunne komme til nytte og beholdt de... :(

Var bare en tanke, bare sett i manualen på de at de kan benyttes med effekttrinn etter seg og har vel gain på null.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.536
Antall liker
102.875
Torget vurderinger
23
Det MÅ finnes smartere måter å rigge 5 Hypexmoduler på.
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.785
Antall liker
11.273
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
En svinegod pre med ekstremt lav utgangsimpedans som driver 5 moduler.
Benyttet selv pre mellom DSP og power amp tidligere, men ikke på den måten.

MI preen jeg har mener jeg er speccet med 50ohm ut. Det fins sikkert andre også.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.536
Antall liker
102.875
Torget vurderinger
23
No can do - har delefilter mellom pre - Power amps.
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.785
Antall liker
11.273
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Var det jeg tenkte med en ekstra preamp, benytte som buffer mellom filter og hypexene.

FW B4 er og en buffer, som i tillegg splitter, så kan en fordele utgangene fra B4 på hypexene.
 
Topp Bunn