Hypex Filter Design

ParttimeDIY

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.11.2022
Innlegg
408
Antall liker
482
Sted
Brøttum
Noen som har noe erfaring med dette programmet?

Hvordan velger jeg f.eks Linkwitz 12dB/oct (2. ordens) filter? HPF/LPF er ingen problemer å legge til, får inn Q-verdi da, kanskje det blir greia?

Vil gjerne simulere filtre før jeg handler forsterkere, simulering for en Hypex FA122 for et par 2-veis linjekilder for øvrig.

Filter Hypex FA122.png
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.515
Antall liker
6.916
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Lowpass 2/Highpass 2 med Q på 0,7 er L/R 2. ordens. Bruk to slike for å få 4. ordens.

Johan-Kr
 

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Innlegg
1.034
Antall liker
147
Total Q = Q1 x Q2 x Q3 osv

På eit LR filter, så ønsker du Qt på 0.5. Som Fenalaar seier, du treng to ganger 2.orden for å få 4.orden; 0.707 x 0.707 = 0.5.
Skulle du hatt 8.orden, så måtte kvart ledd hatt Q=0,841.

Du kan forøvrig legge inn REW målinger og importere desse til Hypex filter designer, meiner på det var impulsresponsen av målinga du importerte. Då får du totalen med filter og måling. Trur du må fjerne headeren som REW lager på tekstfila.

Ikkje veldig brukervennlig, men ganske kraftig. Hypex techsupport svarte meg på henvendelser - i alle fall tidligere.

Mitt tips er å ikkje henge seg så opp i Q på filteret, men heller se på totalen med respons. Driver har også ein Q, som tuller til heile greia. Elementet må helst måle noenlunde flatt til 1/10 evt 10x delefrekvens for at det ikkje skal påvirke nevneverdig, dette er normalt ikkje mulig.
 
Topp Bunn