Hyller til LP-plater

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    4 år gammelt bilde, må være forgjengeren til Expedit. Hvite i utgangspunktet, malte de svart for 13-14 år siden. Har noe jeg savner med Expedit, mulighet for lengre hylleseksjoner (hvilket dog krever sitt med tanke på bøy i hylla)

Expedit-detalj

skal sies mye har skjedd siden disse bildene ble tatt, bl.a 2 stykk av den største Expediten i hus, nå er det snart vi som trenger mer plass, les: hus. :rolleyes:

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    71.330
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Etter hva jeg kan se, så er hyllene montert inn til dem vertikale skilleveggene, og er etter mitt skjønn en dårligere konstruksjon enn Expediten.
    Min mening altså... andre får velge hva dem syntes selv er viktig.
    Det kommer jo an på. Når man setter f.eks. En 2x4 Expedit på høykant blir det jo likt der. Min står sånn.
    Ang EXPIDIT:
    Hvis du bruker hylledelerne/avstiverne som hyller, vil hylla kollapse.
    De mange kiloene med vinyl hviler da bare på tappene som sitter i expidit hylla som er av papp og luft i en slags honey-comb konstruksjon med et skall.
    Står den riktig, med alle de lange hyllene horisontalt holder det ca 70 lp`r i hvert rom. (som loveking sier)
    Oppsatt riktig er expidit en gave til vinylfolket.

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Etter hva jeg kan se, så er hyllene montert inn til dem vertikale skilleveggene, og er etter mitt skjønn en dårligere konstruksjon enn Expediten.
    Det kommer jo an på. Når man setter f.eks. En 2x4 Expedit på høykant blir det jo likt der. Min står sånn.
    Ang EXPIDIT:
    De mange kiloene med vinyl hviler da bare på tappene som sitter i expidit hylla som er av papp og luft i en slags honey-comb konstruksjon med et skall.
    Står den riktig, med alle de lange hyllene horisontalt holder det ca 70 lp`r i hvert rom. (som loveking sier)
    Ka mener du egentlig? Ka er avstiverne egentlig?

Har en 5x5 expedit til vinyl. Står på gølvet uten bein. Bør eg være urolig? Føler egentlig den står fjellstøtt.

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    Riktig som bluesbreaker påpeker, vekten av platene skal hvile på de lange hylledelerne, ikke de korte. Skal strengt talt godt gjøres hvis riktig montert, med den ulakkerte undersida/bunn ned mot gulvet.

edit: mer å tenke på på Expidit 2x4 ?

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    71.330
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Ang EXPIDIT:
    Ka mener du egentlig? Ka er avstiverne egentlig?

Har en 5x5 expedit til vinyl. Står på gølvet uten bein. Bør eg være urolig? Føler egentlig den står fjellstøtt.
    Denne hylla står riktig:

Avstiverne er det samme som romdelerne.
    Du ser at de lange hyllene går horisontalt, med romdelerne over.

Står hylla slik er det intet å frykte. Anbefaler dog at de store expedit-reolene festes til veggen.

Du har sikkert sett bilder av Expedit som har kollapset.
    Disse er blitt snudd, slik at romdelerne/avstiverne er brukt som hyller.
    Det går ikke for da henger "hyllene" (som egentlig ikke er hyller) bare på tappene.
    De tåler ikke vekta.
    Alt dette står i monteringsanvisningen fra IKEA.

Her ser du at de egentlige hyllene står vertikalt.

Her er en som er riktig montert og med list i bakkant slik at platene blir jevne i forkant.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.141
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    En av de mer solide og rimelige mulighetene er å benytte veggskinner (som skrus fast i veggen) og hylleknekter (forskjellige typer) i stål fra f.eks. Biltema.
    Som hylleplater kan man bruke møbelplater av både heltre, MDF eller spon. Det er jo ingen begrensing på hvor tett du monterer veggskinnene, så det kan bli så stivt man bare ønsker.

Veggskinne - Biltema

Brakett - Biltema

Såvidt jeg husker, så er delingen på veggskinnene lik det som bl.a. Hestra benytter - og da kan også alternativt hylleknekter og stålhyller fra Hestra benyttes.
    Hestra Produktkatalog 2013 - Svenska

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.652
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    ....................
    Det går ikke for da henger "hyllene" (som egentlig ikke er hyller) bare på tappene.
    De tåler ikke vekta.

..........................
    ....
    Disse ser ut til å være skrudd sammen helt feil, ikke bare satt på høykant etter montering.
    Topp-plata ligger over som den skal, men hyllene ser likevel ut til å stå vertikalt, siden vi ser at de horisontale platene har løsnet og forskyvd seg.
    Skjønner ikke hvordan de får det til. Kan folk bli så dumme at de blir lurere enn meg?
    -kanskje vi snakker om demontering ved flytting, og montering uten bruksanvisning? Da er det teoretisk mulig....

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.291
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ang EXPIDIT:

Vel, jeg er enig i bekymringen, men min 2x4 på høykant er full av plater, og viser ingen tegn til problemer.

Hvis man har valget, er det selvsagt best å sette den med de lange hylleplatene horisontalt.

Edit: Eller kanskje jeg tar feil?

EXPEDIT Hylle - hvit - IKEA

Edit2: Jada, jeg snakker bare tull. De står rett vei hos meg også:

Foto: Rolfozzy

Sist redigert:

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    37.421
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Hos meg også.
    Hvis ikke IKEA lager to versjoner, vil da en 2x4 være rett kun hvis den står på høykant.

Morten Petterson

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.07.2013
    Antall liker
    41
    Sted
    Østfold
    Vel, vel. Hos meg er kablene mer i Expedit-prisklassen.

Da er det jo det rette valget for deg, men jeg (og garantert kona) ;) synes ikke de ser bra ut, og ville ikke hatt slike. Smaken er som baken, altså. Og det er jo greit, men derfor er det ikke sikkert at det er det rette valget for alle.

Jepp, det er jo helt sant!
    Noen velger et hvit kjøleskap og en hvit komfyr, og trives med den løsningen, andre betaler 1000 kroner ekstra og kjøper de samma produktene i børsta stål, og trives med den løsningen!

"Smaken er som baken, og det er jo slik det skal være"...
    RCA kabler i "Expedit" prisklassen høres jo bra ut, helt sikkert et fornuftig valg med tanke på lydkvalitet?

Hang on :)

Hilsen Morten
    Pass på så du ikke ramler av den høye hesten og slår deg. ;) Østfold, forresten? Heng på i Østfold Hifi, og vær velkommen til å høre formuftige kabler med egne ører.
    Hvilken høy hest skulle jeg falle av, man bruker da hjelm disse tider?
    Men vi hopper over dette takk, jeg er ikke ute etter å lage "støy" her på hifi-sentralen sine forum sider, eller "støy" generelt!
    Det er lov å ha ulik smak på møbler og media hyller, og jeg synes mange av bildene med vinyl hylle løsninger som er lagt frem her i tråden er meget flotte!
    Boltz.com var et godt tips bare, da dette merket er mindre kjent her i landet, + at de bruker Feedex og leverer hyllene på døra etter 4-5 døgn, for det er vel ikke alle brukere her som har en IKEA butikk i nabolaget heller.
    Ja jeg er fra Østfold, men hva mener du med Østfold Hifi og lytting til RCA kabling, er dette en lokal hifi klubb / forening, kan du sende meg en PM og forklare litt nærmere hva Østfold Hifi er og hvor dere holder til, da jeg er interessert i dette !

Hilsen Morten

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    @emotikon:
    For en samling! Er det husveggen som skimtes bak hylla nederst til venstre, eller har du satt på en plate bak på hylla? Jeg har en karm/list som gjør at det er ca 10 cm mellom hylla og veggen. Vurderer å sette en plate på, og det holder kanskje med en tynn mdf-sak?
    Takker. Mye bra og så slenger det en og annen møkkaskive inn i mellom...
    Platene har kommet i hus i løpet av de siste 8-9 årene. Det siger stadig inn flere....

Joda, det er nok veggen du ser bak der. Det har lenge vært planen å lage en list i bakkant, for å få luft mellom vegg og plater. Platene står enda i et sabla kaos i hyllene...

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg bruker også Expedit, som emotikon, men de små 2x2 modulene. Vurderer å stable disse to i høyden nå når det baller på seg.
    Spørsmål til emotikon: fyller du hyllene helt opp? Vet du hvor mye en full hylle med LPer veier?

Ikea oppgir max 13 kg belastning pr hylle.
    Jeg vet ikke typisk vekt og tykkelse på en LP med cover, men syns å huske at jeg setter 70+ plater i en slik hylle. Er vi på grensa eller innenfor?
    Hei
    Ser at Eros har regnet på vekt - stemmer nok.
    Jeg har ca 80 enkeltskiver i hver hylle. Greit å ha litt slingringsmonn for å bla i platene. Dette sparer på slitasjen også. Det er noe med dette at platene bør stå mest mulig vertikalt også.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.141
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ....................
    De tåler ikke vekta.

..........................
    ....
    Disse ser ut til å være skrudd sammen helt feil, ikke bare satt på høykant etter montering.
    Topp-plata ligger over som den skal, men hyllene ser likevel ut til å stå vertikalt, siden vi ser at de horisontale platene har løsnet og forskyvd seg.
    Skjønner ikke hvordan de får det til. Kan folk bli så dumme at de blir lurere enn meg?
    -kanskje vi snakker om demontering ved flytting, og montering uten bruksanvisning? Da er det teoretisk mulig....
    Om det er mulig å montere noe feil, så er det alltid en andel som klarer det.
    Brukanvisning er vel noe de fleste først tar en titt i etter at man først har ødelagt noe:rolleyes:

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    71.330
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    V

vinyl-jønki

Gjest
    IMG_1407.jpg

Dette er innsiden av expedit avstiverne, det er bare i ytterkant at det er helved.
    Kan nok regne med at det er tilsvarende i de tykkere ytterdelene.
    Beklager hvis dette har vært vist tidligere i tråden, men som bluesbreaker påpeker,
    monter den riktig!
    mvh
    Rack-Mannen

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Fin illustrasjon av hyllekonstruksjonen, Rack-mannen. IKEA bruker denne metoden på alt fra Lack til Bestå til himmelen vet hva. Det er en veldig effektiv måte å få maksimal stivhet ut av minst mulig materiale. Ytterlagene bærer lasten, innmaten sørger bare for at den ikke klemmes sammen. Nesten kliss likt honeycombkonstruksjonen i membranene til Eton, for eksempel. Hyllene er langt stivere og mer solide enn det ser ut som. Når det ryker er det gjerne i sammenføyingene.

Jeg har et generelt råd når det gjelder IKEA og andre flatpakkede møbler: Monter med lim. Det er utrolig hvordan et vinglete og kjipt ræl transformeres til solide og pålitelige møbler. Pass bare på at plastfolierte overflater ikke kan limes med trelim.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn