Hvorfor?

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.413
Torget vurderinger
1
Hva er det med disse stemmene i hodet?

Ifølge gjerningsmennene så befaler de alltid å drepe/voldta , er menneskesinnet så mørkt at tvangshandlinger aldri er gode.

Når så ugjerningen er utført er det aldri noen som sitter på åstedet og raller, men de prøver alltid å unnslippe

:'( :'( :'( :'(

Mvh Roald

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Alle forsvarsadvokater med respekt for seg selv anbefaler denne taktikken.

Kommer på en eller annen institusjon, blir forbausende fort frisk, og vandrer snart blant oss igjen.

Tenk på alle bygdesamfunnene som får trykket et asylmottak nedover seg. Hvor mange uskyldige har vi å avse i dette gigantiske fargerike eksperimentet?

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Roald skrev:
Hva er det med disse stemmene i hodet?

Ifølge gjerningsmennene så befaler de alltid å drepe/voldta , er menneskesinnet så mørkt at tvangshandlinger aldri er gode.

Når så ugjerningen er utført er det aldri noen som sitter på åstedet og raller, men de prøver alltid å unnslippe

:'( :'( :'( :'(

Mvh Roald
Et overveiende antall tvangshandlinger er helt uskyldige, og involverer som oftest bare en selv.
Psykotiske mennesker som dreper prøver heller ikke alltid å unnslippe som du her påstår ut av tomme lufta; det er ikke rent skjeldent at de befinner seg i nærheten, riv ruskende gærne.

Jeg blir veldig lei meg av slike tragedier, likeledes blir jeg lei meg når folk trekker åpenbart feilaktige konklusjoner og fremfører dem som sannhet. Vær glad du er psykisk frisk, det motsatte er lite å trakte etter.

Honkey

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Veldig godt og konsist innlegg Honkey

Mvh
Sniff

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
oddgeir skrev:

Kommer på en eller annen institusjon, blir forbausende fort frisk, og vandrer snart blant oss igjen.

Tenk på alle bygdesamfunnene som får trykket et asylmottak nedover seg. Hvor mange uskyldige har vi å avse i dette gigantiske fargerike eksperimentet?
Dette skamløse innlegget fortjener egentlig ikke et svar, men just for the record:
- Riktig medisinering kan ha hurtig og god effekt på enkelte sinnslidelser
- Mental lidelse er ikke nasjonalitets- eller raseavhengig, men kan være resultat av f.eks. mishandling i barndom, rusmisbruk, krigstraumer etc, men kan også være resultater av arv samt en masse ukjente årsaker
- Advokater bedriver selvsagt ikke psykologi, derimot har vi offentlig oppnevnte sakkyndige som avgjør spørsmålet om tilregnelighet.

Honkey

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Merkelig. Mine stemmer i hodet pleier å befale: -Nå må du skrive noe svada på Sentralen igjen...

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.711
Torget vurderinger
0
Honkey-Chateau skrev:
Dette skamløse innlegget fortjener egentlig ikke et svar, men just for the record:
Som forsvarer av de psykisk syke burde du kanskje vise "litt" forståelse for at "menigmann" bli skremt shitless av slike episoder.

Oddgeir framstår som en velfungerende, urban, velartikulert herremann, dog er han nok i enkeltes øyne "kun en dustete Frepper". Men objektivt sett hører han nok hjeme i øvre halvdel av landets velfungerende innbyggere. I et slik perspektiv kan du kanskje prøve å forestille deg hva som etterhvert rører seg i dypet av den "norske folkesjela".

De som drar på Titanofestival, reiser på campingtur i grilldress, eller utsetter seg for allmuen i fri fremførelse på chartertur til "syden". De som har grilling på terassen med "en smule" øl på lørdag som ukas høydepunkt. I slike miljøer er, - på grunn av episoder som denne, - den ekte rasismen ( Ikke slike småprovoserende utfall som her på HFS, hvor det i 90% skjer kun for å provosere bestemte forumdeltagere. ) i fri utfoldelse og brer seg med hurtigtogsfart. At ikke noen i "posisjon" ser dette er nesten utrolig, om de ikke nettopp ønsker at slike holdninger skal slå rot i folket?

Du ser vel du også hva som skjer? Hvis en etnisk norsk gjør noe slikt er omkvedet at det psykiske helsevernet har sviktet. ( Hvilket det også har gjort! ) Men hvis en innvandrer gjør noe slik er det ikke helsevesenet som får pæs, men innvandringsmyndighetene! Selvsagt kan man forbanne mørket, men er det ikke bedre å tenne et lys? Komme de som er redde i møte på en eller annen måte. I allefall akeptere at Folket, det Norske reagerer på den måten de gjør og ikke på den måten myndighetene ønsker at de skal reagere? Som en begynnelse kan man kanskje ta folk på alvor og unlate å bekrive deres oppfatninger som "skamløse"?

Honkey-Chateau skrev:
Har jeg oppfattet situasjonen riktig hvis jeg mener at du jobber innenfor psykisk helseomsog? Det du sier om medisinering er helt riktig. Problemet oppstår når slik som i dette tilfellet fra Bodø pasienten slutter å ta sin medisin. Personlig er jeg av den oppfatning at det ville være det beste for pasienten, pasientgruppen og hele samfunnet at man hadde systemer som sørget for at slike pasienter ikke fikk mulighet til å slutte å ta medisnen sin. Det ville senke menigmanns generelle trusselbilde hva gjelder psykisk syke. Jeg har en liten mistanke om at det også ville føre til noe større aksept i samfunnet for psykisk syke. Jeg tror ikke det er så gunstig for psykisk syke at naboer og kjente er livredde for dem.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.711
Torget vurderinger
0
BT skrev:
Merkelig. Mine stemmer i hodet pleier å befale: -Nå må du skrive noe svada på Sentralen igjen...
På et annet forum var det en som stilte spørsmålet: " Hvorfor kan man ikke nøye seg med å høre på disse stemmene? Er det helt nødvendig å gjøre som de sier?? "

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.711
Torget vurderinger
0
Pink_Panther skrev:
En psykisk syk person er ikke nødvendigvis en farlig person.
Joda, men hvorfor skal vi forkludre den offentlige debatten med fakta? ;)

På den annen side kunne det faktisk være smart å ta folks frykt på alvor og ikke bare avvise den som grunnløs.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.688
Spiralis skrev:
På den annen side kunne det faktisk være smart å ta folks frykt på alvor og ikke bare avvise den som grunnløs.
Helt enig. Da kan man først prøve å forklare hva en psykisk syk person er. Antagelig så kjenner alle en person eller fler som er psykisk syke. Det er ikke slik at en psykisk syk person alltid er ravende gal.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.711
Torget vurderinger
0
Pink_Panther skrev:
Det er ikke slik at en psykisk syk person alltid er ravende gal.
Det er kun et lite mindretall som faller inn i kategorien "ravende gal". De fleste av disse befinner seg på Stortinget! ;D

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.688
Spiralis skrev:
Pink_Panther skrev:
Det er ikke slik at en psykisk syk person alltid er ravende gal.
Det er kun et lite mindretall som faller inn i kategorien "ravende gal". De fleste av disse befinner seg på Stortinget! ;D
;D Man trenger jo nødvendigvis ikke å være gal for å være der, men det er en fordel.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Jeg ville blitt mer skremt dersom jeg fikk vite at det vandret prsykisk helt friske personer rundt oss...

Det som er litt trist er at vi ikke tar psykiske sykdommer særlig på alvor her i landet, og behandlingstilbudet er heller skralt. Derfor får farlige mennesker med psykiske lidelser gå fritt rundt uten oppfølging eller behandling, og de begår gjentatte kriminelle handliger uten at det får konsekvenser for dem. Det er en smule tragisk...

T

Thomas1

Gjest
Neida, ikke bestandig drepe/skade/selvskade, men altfor ofte så går det i de baner når en schizofren er undermedisinert/feilmedisinert, slik at de utvikler en psykose.

Voldtekt tror jeg ikke at jeg har hørt noen blitt befalt om å gjøre. Tror libidoet er ganske svakt i en psykotisk tilstand.

Dette drapet kan vel strengt talt ikke kalles en tvangshandling, da en tvangshandling er repeterende handlinger.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Spiralis skrev:
Honkey-Chateau skrev:
1. Som forsvarer av de psykisk syke burde du kanskje vise "litt" forståelse for at "menigmann" bli skremt shitless av slike episoder.

2. Oddgeir framstår som en velfungerende, urban, velartikulert herremann, dog er han nok i enkeltes øyne "kun en dustete Frepper". Men objektivt sett hører han nok hjeme i øvre halvdel av landets velfungerende innbyggere. I et slik perspektiv kan du kanskje prøve å forestille deg hva som etterhvert rører seg i dypet av den "norske folkesjela".

3. De som drar på Titanofestival, reiser på campingtur i grilldress, eller utsetter seg for allmuen i fri fremførelse på chartertur til "syden". De som har grilling på terassen med "en smule" øl på lørdag som ukas høydepunkt. I slike miljøer er, - på grunn av episoder som denne, - den ekte rasismen ( Ikke slike småprovoserende utfall som her på HFS, hvor det i 90% skjer kun for å provosere bestemte forumdeltagere. ) i fri utfoldelse og brer seg med hurtigtogsfart. At ikke noen i "posisjon" ser dette er nesten utrolig, om de ikke nettopp ønsker at slike holdninger skal slå rot i folket?

4. Du ser vel du også hva som skjer? Hvis en etnisk norsk gjør noe slikt er omkvedet at det psykiske helsevernet har sviktet. ( Hvilket det også har gjort! ) Men hvis en innvandrer gjør noe slik er det ikke helsevesenet som får pæs, men innvandringsmyndighetene! Selvsagt kan man forbanne mørket, men er det ikke bedre å tenne et lys? Komme de som er redde i møte på en eller annen måte. I allefall akeptere at Folket, det Norske reagerer på den måten de gjør og ikke på den måten myndighetene ønsker at de skal reagere? Som en begynnelse kan man kanskje ta folk på alvor og unlate å bekrive deres oppfatninger som "skamløse"?

Honkey-Chateau skrev:
5. Har jeg oppfattet situasjonen riktig hvis jeg mener at du jobber innenfor psykisk helseomsog? Det du sier om medisinering er helt riktig. Problemet oppstår når slik som i dette tilfellet fra Bodø pasienten slutter å ta sin medisin. Personlig er jeg av den oppfatning at det ville være det beste for pasienten, pasientgruppen og hele samfunnet at man hadde systemer som sørget for at slike pasienter ikke fikk mulighet til å slutte å ta medisnen sin. Det ville senke menigmanns generelle trusselbilde hva gjelder psykisk syke. Jeg har en liten mistanke om at det også ville føre til noe større aksept i samfunnet for psykisk syke. Jeg tror ikke det er så gunstig for psykisk syke at naboer og kjente er livredde for dem.
1. Har forståelse for at folk skremmes av sånt, selvsagt har jeg det! Men det er underlig med menneskets perspektiv; hvorfor blir ikke "samfunnet" like pissredde for bilistene? Tross alt meier de ned BETYDELIG flere uskyldige ofre hvert år, barn og mødre i en salig røre. Det gjøres aldri til et spørsmål om rase eller bakgrunn, det reises ingen absurde krav eller beskyldinger. Naturlig nok! Det er jo tiltakene vi må fokusere på, finne årsakene, og gjøre noe med disse, så langt det er rasjonelt og ønskelig!

2. Jo, Oddgeir fungerer sikkert helt fint i samfunnet. Og han oppdrar sine barn til skepsis og mistro, samt sprer feilaktige opplysninger og mistenksomhet til andre som gidder lese eller høre på hans "argumenter". Ergo sprer han denne smitten. Det MÅ tas på alvor. På lik linje med det manglene i helsevesenet, for eksempel. Det MÅ IKKE OVERSEES, men vi må argumentere så saklig det lar seg gjøre mot slik feilinformasjon som han her bedriver.

3. Jeg tror absolutt folket i posisjon ser akkurat dette helt tydelig, men at det er et nokså vanskelig problem å angripe med enkle midler.

4. Ja, jeg ser dette. Og det er liten tvil om at det kommer en del mennesker til Norge med en bakgrunn så ekstrem at vi også importerer mye tung psykisk lidelse. Når denne er kombinert med en sterkt voldelig bakgrunn, der våpen = trygghet, er det meget enkelt å se at dette er en meget farlig cocktail. Det jeg dog finner rimelig håpløst, eller skamløst om du vil, i det som ble fremført, er jo det at innlegget er blottet for forstand og saklighet, fylt av kortslutninger. I: Advokatene anbefaler forbrytere å spille sinnsyk-kortet. Tull og vrøvl, det er ikke sånn rettssystemet fungerer. II: Insinuasjoner om at de så leker syke for så å mirakuløst bli friske og fri. Vitner om totalt manglende evne til å forstå psykisk sykdom III: Gjør det til et innvandringsspørsmål, noe han øsnker å gjøre med så å si alle samfunnets utfordringer. Dette er kanskje det mest alvorlige, sett i lys av det du tar opp ovenfor. At vi må finne noen å skylde på, en gruppe vi kan kalle "de andre", og på den måten slippe å ta inn over oss virkelighetens store utfordringer, og så søke å løse disse. Folkeopplysning er en vanskelig sak. NRK har i morgentimene bragt diverse intervjuer som setter bjella på katten; dette kan være et resultat av et alt for hardt presset helsevesen.

5. Nei jeg jobber ikke der, kjenner noen som gjør det, har venner som har vært / er ut og inn der. Og ellers er jeg helt enig i dine betraktninger her. Og dette er et ressursspørsmål.

Honkey

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Spiralis skrev:
Honkey-Chateau skrev:
Problemet oppstår når slik som i dette tilfellet fra Bodø pasienten slutter å ta sin medisin. Personlig er jeg av den oppfatning at det ville være det beste for pasienten, pasientgruppen og hele samfunnet at man hadde systemer som sørget for at slike pasienter ikke fikk mulighet til å slutte å ta medisnen sin. Det ville senke menigmanns generelle trusselbilde hva gjelder psykisk syke. Jeg har en liten mistanke om at det også ville føre til noe større aksept i samfunnet for psykisk syke. Jeg tror ikke det er så gunstig for psykisk syke at naboer og kjente er livredde for dem.
Problemet med denne løsningen er at det ikke er gjennomførbart. For det første ville det kreve et enormt apparat for å ha mulighet til spesiell oppfølging av schitzofrene. Dette vil selvfølgelig gå på bekostning av andre deler av helsevesnet. Den andre grunnen som også er den viktigste, er pasientenes selvbestemmelsesrett. Det er strenge regler for når man kan overstyre pasientene og behandle med tvang. Det vil si at en person som går på medisiner for å begrense en schitzofren lidelse har sin fulle rett til å slutte med disse og man kunne uansett ikke tvunget dem om man ikke samtidig hadde forandret lovgivningen ift tvangsbehandling.

Et dilemma er da at sykdommens natur desverre er slik at pasientene ofte i utgangspunktet er negativ til medisiner i tillegg til at de ofte har bivirkninger som feks vektøkning som gjør pasientene enda mer negative. Så selv om "alle" forstår at slike personer har det best om de går på medisiner, er de rett og slett ikke syke nok til å bli tvangsbehandlet. Resultatet er derfor at mange som teoretisk kunne vært godt medisinert og hatt tilnærmet normale liv, får en tilværelse med voldsomme svingninger i sykdommstilstanden med mange innleggelser på psykiatriske avdelinger.

Syk -> Veldig syk -> Tvangsbehandling -> Bedring (ikke lenger grunnlag for tvangsbehandling) -> Pasienten vil ikke lenger motta behandling -> Gradvis forverring -> Start forfra

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
oddgeir skrev:

Brutalt men sant. Det er en kjent sak at korrupte advokater tilbyr kurs i hvordan manipulere og omgå Norsk lovverk. Alt fra hvordan (på uriktig grunnlag) få opphold, trygd, bolig osv til hvordan slippe unna straff for ran, voldtekt og til og med mord. Det siste er jo "jobben" deres ::)
Samtidig er det også et uhyrlig faktum at en ikke ubetydelig andel av asylsøkende er psykisk syke/skadet uten at dette nødvendigvis fanges opp og ikke minst følges opp.

Mvh. RS

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.125
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
BT skrev:
Jeg ville blitt mer skremt dersom jeg fikk vite at det vandret prsykisk helt friske personer rundt oss...

Det som er litt trist er at vi ikke tar psykiske sykdommer særlig på alvor her i landet, og behandlingstilbudet er heller skralt. Derfor får farlige mennesker med psykiske lidelser gå fritt rundt uten oppfølging eller behandling, og de begår gjentatte kriminelle handliger uten at det får konsekvenser for dem. Det er en smule tragisk...
Det var et intervju med en overlege i morges, du hørte det muligens? Han mente at årsaken til at vi hadde langt flere saker med psykisk syke som begikk forbrytelser nå enn tidligere, skyldtes at plassene for langtidsbehandling var praktisk talt borte, og folk ble skrevet ut alt for tidlig, bla fordi vi hadde et økonomisk system som gjorde det lønnsomt for sykehusene (som har trang økonomi) å slippe folk ut på gata så fort medikamentene har begynt å virke i stedet for å ta den tida som trengs for å få de friskere.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Viktigst nå er naturligvis at denne morderen aldri mer slippes ut blant folk. Låses inne bak høy mur. Fagfolk klarer ikke forutse slike hendelser.

Topp Bunn