Hvorfor virker min tonearm "skranglete?" (orgin live Encounter)

eposhansen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
3
E masse justeriger her å der, drivverket er Gyro Dec M/Qe psu. og benz ebony h pick.up for øyeblikket. Riaa er el .comp,Apollo veggstativ,div,div,.....osv. Lure på om sme 309 kunne passe bedre,den ligg no her... men behøver kanskje en annen innfesting til den?

Kim_Petersen

Medlem
Ble medlem
22.06.2003
Antall liker
0
eposhansen skrev:
.....nei,var ikke noen tips her. Søke andre plasser
Puuh... Jeg er her næsten hver dag, men ikke mellem midnat og aften - tålmodighed er en dyd ;-)

Jeg har haft en Illustrious Signature og en Conqueror MK2. Hvad mener du med "kranglete"?

eposhansen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
3
skranglete= slakk i armen men skal vel være sån da?? e vant til sme der var alt helt tett og stødig...
må da evt få tak i armbase og sette på den,mye prøving.

Kim_Petersen

Medlem
Ble medlem
22.06.2003
Antall liker
0
eposhansen skrev:
skranglete= slakk i armen men skal vel være sån da?? e vant til sme der var alt helt tett og stødig...
Ja, det er helt normalt for de nyere OL arme. De anvender en dobbelt pivot, og det virker som om de ikke er skruet helt fast - men sådan skal det være. Jeg kunne tydeligt mærke forskel mellem min Illustrious Signature og Conqueror, imellem disse modeller har Mark Baker taget denne dobbelt pivot i brug. Jeg mener at huske at der står noget i brugervejledningen om det.

Og ja, det er vist sjældent at tonearme på den måde virker løse i det, alle andre kører efter princippet så fast som muligt. Men OL siger jo også at møtrikken i bunden af basen kun må skrues "finger-tight", altså ikke spændes for hårdt fast, ligesom kontravægten ikke sidder særligt godt fast - det er en del af deres filosofi.

eposhansen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
3
Vet om filosofien,slakk her å der..........kanskje hentet ideen om fjæring fra citroeng??
spiller jo ok så da er det til å leve med,men litt romlete i bassen,pga feedback regner jeg med. merkes bare på subben ikke på virgoan.
Ble mye bedre etter jeg jordet riaa til pre,hadde bare jord mellom armen og el,comp riaaen først. ellers e det xlr fra BAT pre til DP effekt.
Så da mener jeg at jordingen er i orden,også ordnet veggkontakt til alle delene. Meget viktig!!!! Solid cord med skjerm ble 12 vegguttak...

Steen

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2005
Antall liker
2.173
eposhansen skrev:
Vet om filosofien,slakk her å der..........kanskje hentet ideen om fjæring fra citroeng??
Tragisk, når selv Hi-Fi nerder begynner å snakke stygt om Citroen.
Steen

eposhansen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
3
har hatt cx sjøl,meget behagelig bil,når alt fungerte! Men var ikke bra når demperene tok kveld....

Morty

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Antall liker
92
Torget vurderinger
7
eposhansen skrev:
SME og OL, det må vel være et slags ytterpunktenes eksempel hva gjelder design filosofi?
Ihvertfall hvis vi snakker om de litt rimeligere OL, som f.eks. OL Silver kontra SME.
- Hvor OL kan sies å være et skoleeksempel i simplifisering, mens SME er representant for det korrekte/presise, uten hensyn til hvor kompleks den tekniske utformingen av arm-mekanikken da blir.
- Et ankepunkt mot Ol Silver har f.eks vært at det er vinkelforskjell mellom den vertikale nålefanen og lageraksen.

Jeg hadde selv OL Siver i mange lykkelige år og kjenner godt igjenden litt skranglete "feelingen" med arm og armlager.
Lagrene skal forøvrig IKKE tightes, da dette i flg. OL er en del av konseptet. Likeså den utrolig tynne arm-aksen.
Og det faktum at de advarer mot å stramme base-mutteren for mye.
Jeg tror rett og slett det er meningen at armen skal svinge med og gi litt (varme?) egenlyd til lydbildet.
På pick ups med litt mager til nøytral bass og nedre mellomtone funker dette fint. Med Benz L04 låt det også fint, syntes jeg, inntil jeg på samme anlegg fikk høre noe "bedre". Med Benz Lp i samme oppsett, skjønte jeg hvor grøtet bassen egentlig hadde vært og hvor lite oppløsning jeg hadde i toppen.

Så til SME IV med samme (Lp) pick up: Forskjellen er nesten voldsom. Umiddelbart virket SME som litt mager og blodfattig i gjengivelsen og muligens med mindre bass (???). Men etterhvert ble det klart for meg at SME bare spiller så utrolig mye renere og uten hørbare ressonanser, slik at det første en kan gjøre er å skru opp nivået minst 3 dB. Da skjønner man at det overhodet ikke mangler bass, tvert om. SME går dypere og med en helt annen definisjon, men mangler det som Vadseth ofte kaller festbass.
Samme i toppen. SMEs tighte oppbygging holder styr på toppfrekvensene på en langt bedre måte en OL Silver.

Jeg er selvfølgelig klar over den store prisforskjellen mellom armene jeg her snakker om. Sånn sett er kanskje OL Silver et av markedets beste "Value for Money". I en eller annen test mener jeg tilogmed at testeren foretrakk denne fremfor en av de noe mer påkostede OL armene.
Og Encounter er selvfølgelig ikke en Silver.
Om disse er konstruert med samme filosofi, vet jeg heller lite om.
Men, de som er basert på Pivot lagring representerer nok også en nokså annerledes designfilosofi enn SME.
Så da blir det jo som det blir, tight SME lyd eller livlig OL lyd? ;)
Morty.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.686
Torget vurderinger
12
eposhansen skrev:
har hatt cx sjøl,meget behagelig bil,når alt fungerte! Men var ikke bra når demperene tok kveld....
Hvilke biler er vel det?

eposhansen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
3
Må ha drivverk med plass til flere armer, ellers blir det snart klokkeradio her.... og cx citroeng,den gammle typen ;D ..som "Padda", svar på off topic bil spørsmålet. vel nok om det,liker både sme og orgin armer. Er forskjell så valgte vDH mc1 helst mc2 i 309arm og benz i org. på en rega p3 passet blue point sp bra.men det er 20 år siden...
Dette er bra,men ikke enkelt med en flytende arm, derfor min sammenligning til bx,eller cx eller ka no de bilan hete, enten liker du det eller hater det. Kjøre no Jeep 1987mod 4L bensin, er enklere med den en oldsen jeg hadde. kan ikke gå inn på det her. Spørsmålet er hva er best i mitt oppsett? Det er umulig å svare på,faktisk!!! Om jeg fikk tak i penslene til odd nerdrum,kunne jeg male som han da.....osv. Mitt råd til meg selv er,prøv!!! Man vet aldrig,dem e jo for salg no siden det muligens høve sånn at dem ikke behøves der dem e no(ref:dagspressa) så det er mye rart i huset etter hvert, fotogreier e nyeste hobby. Må fløtte fokus av og til,eller blir det for mye asbergers syndrom (fokus på en ting).
Vel lykke til gutta!!!

Topp Bunn