eposhansen skrev:
skranglete= slakk i armen men skal vel være sån da?? e vant til sme der var alt helt tett og stødig...
må da evt få tak i armbase og sette på den,mye prøving.
SME og OL, det må vel være et slags ytterpunktenes eksempel hva gjelder design filosofi?
Ihvertfall hvis vi snakker om de litt rimeligere OL, som f.eks. OL Silver kontra SME.
- Hvor OL kan sies å være et skoleeksempel i simplifisering, mens SME er representant for det korrekte/presise, uten hensyn til hvor kompleks den tekniske utformingen av arm-mekanikken da blir.
- Et ankepunkt mot Ol Silver har f.eks vært at det er vinkelforskjell mellom den vertikale nålefanen og lageraksen.
Jeg hadde selv OL Siver i mange lykkelige år og kjenner godt igjenden litt skranglete "feelingen" med arm og armlager.
Lagrene skal forøvrig IKKE tightes, da dette i flg. OL er en del av konseptet. Likeså den utrolig tynne arm-aksen.
Og det faktum at de advarer mot å stramme base-mutteren for mye.
Jeg tror rett og slett det er meningen at armen skal svinge med og gi litt (varme?) egenlyd til lydbildet.
På pick ups med litt mager til nøytral bass og nedre mellomtone funker dette fint. Med Benz L04 låt det også fint, syntes jeg, inntil jeg på samme anlegg fikk høre noe "bedre". Med Benz Lp i samme oppsett, skjønte jeg hvor grøtet bassen egentlig hadde vært og hvor lite oppløsning jeg hadde i toppen.
Så til SME IV med samme (Lp) pick up: Forskjellen er nesten voldsom. Umiddelbart virket SME som litt mager og blodfattig i gjengivelsen og muligens med mindre bass (???). Men etterhvert ble det klart for meg at SME bare spiller så utrolig mye renere og uten hørbare ressonanser, slik at det første en kan gjøre er å skru opp nivået minst 3 dB. Da skjønner man at det overhodet ikke mangler bass, tvert om. SME går dypere og med en helt annen definisjon, men mangler det som Vadseth ofte kaller festbass.
Samme i toppen. SMEs tighte oppbygging holder styr på toppfrekvensene på en langt bedre måte en OL Silver.
Jeg er selvfølgelig klar over den store prisforskjellen mellom armene jeg her snakker om. Sånn sett er kanskje OL Silver et av markedets beste "Value for Money". I en eller annen test mener jeg tilogmed at testeren foretrakk denne fremfor en av de noe mer påkostede OL armene.
Og Encounter er selvfølgelig ikke en Silver.
Om disse er konstruert med samme filosofi, vet jeg heller lite om.
Men, de som er basert på Pivot lagring representerer nok også en nokså annerledes designfilosofi enn SME.
Så da blir det jo som det blir, tight SME lyd eller livlig OL lyd?

Morty.