Hvorfor trygdet?

AKA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.02.2007
Antall liker
668
Torget vurderinger
6
BT skrev:
Hva er problemet her?
At jeg skriver hva som er kriteriet for å få uføretrygd?
Eller at jeg sier at en som erverver 200.000 i året har ervervsevne?

Så vidt jeg kan forstå påpeker jeg bare et par faktum.
Ser bare ikke hvorfor det skal være så umulig å diskutere temaet uten å ta utgangspunkt i en enkeltsak, med et enkeltmenneske som eksempel?

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Konklusjonen blir altså: Hvis du klarer å gå på kolonialen å handle er ikke ervervsevnen din tilstrekklig nedsatt til å ha rett på trygd?

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.884
el_mariachi skrev:
Konklusjonen blir altså: Hvis du klarer å gå på kolonialen å handle er ikke ervervsevnen din tilstrekklig nedsatt til å ha rett på trygd?
Hva har dette med å gå på kolonialen å handle å gjøre?

"— Jeg har fire forskjellige notisbøker. Ei for Haugesund og Karmøy, ei for Jæren og Stavanger, ei for hele Sørlandet og ei for Østlandet. Altså, Skien, Porsgrunn, Kviteseid, Hokksund, Solbergelva, Kongsberg og Drammen. Men ikke Oslo. Der er jeg redd jeg hadde kjørt meg vill, forklarte han Magasinet.

- Angrer du på bilgaven, Kiwi-sjef Per Erik Burud? spurte Dagbladet.no 10. mai 2007.

- Nei, tvert i mot. Svinn og gamle varer har det aldri vært så lite av som etter at Bob begynte som omreisende butikkdetektiv. Bra for oss, bra for Bob og bra for Kirkens Bymisjon og Frelsesarmeen som får kjøttet. Fant han gammelt øl for 20.000, sier du? Helt topp. Regionsjefen vår i Rogaland og mange butikkeiere skryter av jobben. Han holder seg innenfor grensene, uttalte administrerende direktør Per Erik Burud til Dagbladet.no."

Man kunne natruligvis også spørre seg om Kiwi ikke også burde vært avkrevd for arbeidsgiveravgift for butikkdetektiven sin.

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Synes det er en helt legitim diskusjon. Hele saken koker vel ned til NAVs tolkning av begrepet ervervsevne. Mulig at begrepet er knyttet personers egenskaper som ikke er blitt avslørt av Dagbladet?

Mvh

AKA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.02.2007
Antall liker
668
Torget vurderinger
6
toref skrev:
Synes det er en helt legitim diskusjon. Hele saken koker vel ned til NAVs tolkning av begrepet ervervsevne. Mulig at begrepet er knyttet personers egenskaper som ikke er blitt avslørt av Dagbladet?

Mvh
En legitim diskusjon, at vi som ikke har noen forutsetninger for å vurdere saken, skal sitte her å mene noe om hvorvidt Kiwi-Bob skal motta trygd eller ikke? Du tuller?

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
AKA skrev:
toref skrev:

Mvh
En legitim diskusjon, at vi som ikke har noen forutsetninger for å vurdere saken, skal sitte her å mene noe om hvorvidt Kiwi-Bob skal motta trygd eller ikke? Du tuller?
Det er legitimt å diskutere saken fordi den belyser nettopp det faktum du nevner AKA - at vi mangler informasjon. Vi mangler informasjon om Bob, men det er ofte slik trygdesaker blir fremstilt av media & andre. Og jeg tror det er slik mange blir kritiske til trygdesystemet. Jeg mener at det er legitimt å diskutere denne saken nettopp fordi det kommer fram at vi ofte gjør oss opp meninger uten tilstrekkelig informasjon. Personlig ville jeg aldri tatt stilling til om Bob "snylter" eller ikke ut i fra så lite informasjon.

Mvh

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Så klart det angår oss alle hvordan trygdesystemet vårt fungerer, vi betaler tross alt for det.
Norge har jo flere på attføring og trygd enn noe annet land i verden, vi har et utrolig godt velferdssystem, de fleste eksperter hevder at det er for godt, vi bruker uforholdsvis mye penger og tross innstrammninger de siste årene er det fortsatt mye missbruk og folk som får sydd puter under armene i NAV/trygde systemet.
Jeg vil ikke mene noe om kiwi bob da det sikkert er grunner som gjør at han er i den situasjonen han er, men det er jo et legitimt spørsmål å stille, mannen bruker jo dagene sine på å tråle kiwi for å finne utgåtte varer, som andre her inne påpeker så er jo dette et bevis på at han KAN jobbe.
All trygde/attføringsmissbruk er selvfølgelig ikke alltid brukeren sin feil. Vi har jo åpenbart lettere for å betale ut trygd i årevis til noen som sitter i sykehuskø enn å bruke penger på å få den personen tilbake i arbeidslivet og derved bidra til samfunnets goder igjen, i så måte er jeg enig med Frp at vi må se litt på hvordan vi bruker sykehusene og eventuellt om det lønner seg å betale for operasjoner i utlandet for å få ned køene.

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Det er fritt fram for alle! Hopp i bilen, og trål hyllene til Kiwi. Kanskje dere reduserer gevinsten til den mestvinnende i Kiwi-lotteriet! ;)

PS: Om du skulle kunne notere deg for 100 000,- i overskudd, slipper du likevel skatt! Reglene er like for alle; arbeidstakere, selvstendig næringsdrivende, pensjonister og andre som går på trygd. I det hele tatt er dette en fantastisk mulighet til å få seg noen kroner, man må bare gripe sjansen. ;D

Hilsen Anti-Jante ::)

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
wotg skrev:
Så klart det angår oss alle hvordan trygdesystemet vårt fungerer, vi betaler tross alt for det.
Norge har jo flere på attføring og trygd enn noe annet land i verden, vi har et utrolig godt velferdssystem, de fleste eksperter hevder at det er for godt, vi bruker uforholdsvis mye penger og tross innstrammninger de siste årene er det fortsatt mye missbruk og folk som får sydd puter under armene i NAV/trygde systemet.
Jeg vil ikke mene noe om kiwi bob da det sikkert er grunner som gjør at han er i den situasjonen han er, men det er jo et legitimt spørsmål å stille, mannen bruker jo dagene sine på å tråle kiwi for å finne utgåtte varer, som andre her inne påpeker så er jo dette et bevis på at han KAN jobbe.
Faktisk ikke. Det er ikke et bevis på at han kan jobbe. Det er stor forskjell på å ha krav man skulle oppfylle i en fast stilling, og på å gjøre ting av egen fri vilje, til de tider på døgnet man måtte ha overskudd og lyst.
All trygde/attføringsmissbruk er selvfølgelig ikke alltid brukeren sin feil. Vi har jo åpenbart lettere for å betale ut trygd i årevis til noen som sitter i sykehuskø enn å bruke penger på å få den personen tilbake i arbeidslivet og derved bidra til samfunnets goder igjen, i så måte er jeg enig med Frp at vi må se litt på hvordan vi bruker sykehusene og eventuellt om det lønner seg å betale for operasjoner i utlandet for å få ned køene.

AKA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.02.2007
Antall liker
668
Torget vurderinger
6
wotg skrev:
Selvfølgelig angår det alle hvordan trygdesystemet i norge fungerer, eneste jeg krangler på er at det ikke angår alle hvorvidt dette enkelindividet er stand til å jobbe eller ikke :). Det har dere ikke noen forutsetninger for å konkludere om, nei jeg godtar personens aktivitet i dagligvarebutikkene som bevis på at han er arbeidsdyktig.

Psychonaut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2008
Antall liker
6
Vill påstå at dette er "mykje" det samme som å gå rundt om å samle tomflasker, bare ganske mye mer effektivt;)

Når det gjelder Kiwi Bob så vill eg ikkje utale meg om han bør/eller ikkje få trygt ettersom eg ikkje vet noe som helst av kvifor han er uføretrygdet.

Topp Bunn