Hvorfor terminere?

K

Kurtzen

Gjest
Jeg bruker 4.5 kv. solid-core som høyttalerkabel på mine Concert 8,
disse er kun avisolert i begge ender og skrudd godt til.

Kabler terminert med banan eller spader ser jo flott ut,
men har dette noen lydmessige fordeler kontra å skru
ledningsstumpene rett i terminalene?

Masse fine Jumpers finns jo også, er dette en bedre løsning
enn å avisolere et par ekstra cm og stikke kabelen gjennom
begge koblingene?

Mvh Kurtzen.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
926
Hifi-vodoo alt sammen. Jo mere isenkram du henger på desto flere ledd må signalet passere. En viktig hifiregel er at "less is more", -kort og enkel signalvei er best.

J

JPMi

Gjest
Jeg bruker bananer for å slippe å stramme terminalene som stadig løsnet, og fordi det er enklere å koble fra når jeg skal flytte rundt på ting.

Om du bruker jumpers eller bare kabelen tror jeg ikke spiller noen rolle. Jeg bruker jumpers fordi de fulgte med når jeg kjøpte høyttalerene. Dessuten ser de bra ut. :)

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.504
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg bruker bananplugger på mine 6mm2-kabler av praktiske årsaker. Jeg ødela en forsterkerterminal før jeg lot meg overbevise. Pent er det også.

K

Kurtzen

Gjest
Ja mye pent finns det, kjenner jeg vil ha, men nå er det sjelden jeg sitter bak anlegget og glaner ;D

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Og hvor lang tid bruker kobberet i kablene dine på å oksidere med tilgang til oksygen?

Ved å lodde (evt krympe) kobberkabler til f.eks høykvalitets bananer (hvis gode eksemplarer av arten er mine foretrukne remedier, ikke minst pga god kontaktflate med gode bananer) så slipper du å føle oksideringsspøkelset krype innpå deg etter noen måneder iallefall :)

Mvh Vidar P

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.406
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Nyt musikken forfra og bry deg mindre om baksiden ;)
Rent kobber er det beste.
Slik du beskriver ser jeg for meg at du får en noe begrenset kontakflate mellom kobbertråden og terminalene. Spader vil nok gi et større kontakareal.
Det er sikkert mulig å banke kobbertråden flat og tilpasse den terminalene bedre.
Alt dette ser jeg på som marginaliteter, men det kan være dette lille ekstra som mangler.
Selv bruker jeg bananer. Veldig praktisk.

K

Kurtzen

Gjest
Syns det høres fornuftig ut det VidarP sier om oksydering.
At kontaktflaten kanskje kunne vært bedre har jeg heller ikke tenkt på.

Hva med de skoene Elfa har i rent kobber, vil de la seg krympe til solidcore
med godt resultat eller bør det loddes?

Mvh

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.346
Torget vurderinger
1
Std. ringkabelsko er som regel laget i rent fortinnet kobber, f.eks. de som www.elfa.se selger. Klipp av en del av ringen så har du en gaffel eller krok, krok kan være bedre dersom skruterminalene har en tendens til å løsne med tiden. Ringkabelsko har også større kontaktflate enn tilsvarende gaffel. Ei grei krympetang koster fra ca. 200-250 kr. Forsegle evt. krympingen med loddetinn og kraftig loddebolt, spesielt ved krymping til solid core.

mvh
KJ

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Kurtzen skrev:
Syns det høres fornuftig ut det VidarP sier om oksydering.
At kontaktflaten kanskje kunne vært bedre har jeg heller ikke tenkt på.

Hva med de skoene Elfa har i rent kobber, vil de la seg krympe til solidcore
med godt resultat eller bør det loddes?

Mvh
Her må man ikke overføre de erfaringene fra flisete multicorekabler av uklær opprinnelse gjort i uren kobber. Solid kobber i installasjonskabel (PR/EKKJ) er syrefri og ren og oksyderer ikke nevneverdig i normalt bomiljø. Jeg har f.ex hat mine 2x24kv til bassene rett i terminmalene i flere år og kobberet er like rent og blankt. Men pass på å skru godt fast og etterstram nå & da ;)

Mvh. RS

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Antall liker
17
Enig med siste taler.Dette stemmer med mine erfaringer også.Kan heller ikke gjentas ofte nok at folk må slutte å kjøpe de kobberfliskablene,med stort sett gjennomsiktig strømpe.De en av de svært få kablene det er mulig for "alle" å høre kveler lyd,samtidig som de raskt forværres ytterligere pga korrosjon.Til og med midt på,inni kabelen!! Skrot-er det!!
Mvh Rune :)

L

lark

Gjest
De fleste bananplugger har p.g.a. pluggens utforming en latterlig liten anlegggsflate til innsiden av kontaktene den plugges inn i. Liten vits i 6 kv kabel når man har en slik flaskehals i signalveien. Det som duger er spader, eller helst ringkabelsko. Nestbest er avisolert kabel rett i skruterminalen.

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Antall liker
137
Sted
Volda
:)Det er faktisk fagfolk - seriøse sådanne - som mener at det absolutt beste faktisk er å "kjøre" avisolert kabel rett i terminalen. Fordi en da ikke får med seg filteret/grumset som event sitter i metallet/legeringen en kabelsko el anna terminering. En må berre passe på å ha nok kabel å gå på, da en må kutte av for å fornye kabelen med jevne mellomrom - ca 1 gang i året. Dette pga dritt og oksydering på den avisolerte kabelenden - sier de.. :)

mvh

belia

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2005
Antall liker
13
56fwb skrev:
:)Det er faktisk fagfolk - seriøse sådanne - som mener at det absolutt beste faktisk er å "kjøre" avisolert kabel rett i terminalen. Fordi en da ikke får med seg filteret/grumset som event sitter i metallet/legeringen en kabelsko el anna terminering. En må berre passe på å ha nok kabel å gå på, da en må kutte av for å fornye kabelen med jevne mellomrom - ca 1 gang i året. Dette pga dritt og oksydering på den avisolerte kabelenden - sier de.. :)

mvh
Slik har jeg tenkt.
Eneste bakdelen er at kablene etterhvert blir litt korte da:)
I forhold til VidarP sin kommentar om oksydering; En kabel som er godt skrudd i terminalen, vil ikke den i kontaktpunktet forholde seg ren, eller er dette ønsketenkning?

N

Nailhead

Gjest
Er man veldig engstlig for oksydasjon av kabelen ved kontaktpunktet i terminalen går det vel an å spandere noen dråper tynn tectyl (ML) eller kanskje litt vaselin. Kan jo bli noe klin, men dette er jo enkelt å fjerne med White Spirit, og det skal jo ikke store mengden til heller..

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
167
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Kutt ut kobberkabler, bruk sølv ;) ;)
Overlegen lyd, og ingen oksydasjon ;D
Mvh

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
60
olaps skrev:
Kutt ut kobberkabler, bruk sølv ;) ;)
Overlegen lyd, og ingen oksydasjon ;D
Mvh
:forutsatt at du bruker fintsølv...

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
60
belia skrev:
56fwb skrev:

mvh
Slik har jeg tenkt.
Eneste bakdelen er at kablene etterhvert blir litt korte da:)
I forhold til VidarP sin kommentar om oksydering; En kabel som er godt skrudd i terminalen, vil ikke den i kontaktpunktet forholde seg ren, eller er dette ønsketenkning?
Det skal godt gjøres at du oppnår en lufttett kobling mellom terminaler og kabel uten å lodde de direkte fast. Derfor vil det alltid oksydere så lenge materialet i overflaten er av en oksyderende legering. Er man av den hysteriske sorten, kan man jo bare stikke en tur til nærmeste gullsmed å få rhodinert eller forgyllt den eksponerte enden av lederne i kabelen. Det er gjort på 5min. og en litt real gullsmed tar neppe mer en en liten hundrings for jobben. (skulle vel bli rimeligere en å få kabelen terminert på annet vis?)

Topp Bunn