Hvorfor " svindyre " digitalkabler?

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.271
Antall liker
1.173
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Du tenker på signaler som skal gå i støyende miljøer med båndbredder på flere hundre Mb/s til servere et ubestemt antall tusen kilometer lenger unna? Nei si det du.
Tenker på feks bruk av CRC i USB protocollen. http://www.usb.org/developers/docs/whitepapers/crcdes.pdf
Det er jo sekvens og sjekksum som gjør digitale signaler perfekte.
Og så vil signalet fylle opp et buffer i spilleren, så man skal ha rimelig mange feilsendinger før det merkes. Prøv å nappe ut kabelen og se hvor lenge musikken fortsatt spiller.....
 

RonnyJohansen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.11.2010
Innlegg
214
Antall liker
79
Sted
Rognan
Torget vurderinger
20
Hvorfor, ikke vet jeg. Men kanskje du har lyst?
Jeg for min del har aldri eid dyrere digital kabel en 1000kr, men jeg har testet en billig og en til 20k og jeg hørte lett forskjell til det bedre, men forskjellen kunne ikke forsvare prisen.

Så min konklusjon ble som jeg viste fra før at kabler forandrer lyden, noen ganger til det bedre og noen ganger ræva. Og det har lite med prisen men konstruksjonen å gjøre. Det er bare synd at firma som Nordost, Crystal cable osv osv osv har så syke priser at di fleste rygger og heller prater dritt om dæm.

Det er min mening, men du burde teste selv!
 

FlacMan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
358
Antall liker
83
Har bestilt en Mogami 2964 kabel med Neutrik-kontakter for 200 kr. Burde være bra nok i massevis. Mogami har jo et bra rykte som profesjonell kabelprodusent.
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.531
Antall liker
7.616
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
For en sisådær 10-15 år siden fikk jeg et tipps om en coax som URM76 og jeg fikk laget meg en sådan kabel og den funket veldig bra mellom min moddede DP dac og Madrigal driv verk........ i våres kom en bekjent innom som hadde kjøpt ny ML dac og driv og ville diskutere kjøp av digital kabel, han hadde tenkt på en eller annen kabel som kostet rundt 10k. Jeg sa at han kunne låne en svindyr referanse kabel av meg og høre hvordan den var. ( jeg har tredd på en pen strømpe på coax'en min og fine plugger så den ser ut som hvilken som helst "dyr" kabel). Kameraten takket ja og etter et par uker ringte han og lurte på hvor mye jeg skulle hatt for den gamle referanse kablen min, han hadde nemmelig fått låne 10k kablen og funnet min gamle referanse kabel bedre........ altså URM76 kablen....... jeg sa som sannt var at den hadde kostet meg under 400 kroner i kabel, plugger og strømpe.......... han følte seg visst litt forlegen hvorpå han uttalte: verden vil bli lurt.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
For en sisådær 10-15 år siden fikk jeg et tipps om en coax som URM76 og jeg fikk laget meg en sådan kabel og den funket veldig bra mellom min moddede DP dac og Madrigal driv verk........ i våres kom en bekjent innom som hadde kjøpt ny ML dac og driv og ville diskutere kjøp av digital kabel, han hadde tenkt på en eller annen kabel som kostet rundt 10k. Jeg sa at han kunne låne en svindyr referanse kabel av meg og høre hvordan den var. ( jeg har tredd på en pen strømpe på coax'en min og fine plugger så den ser ut som hvilken som helst "dyr" kabel). Kameraten takket ja og etter et par uker ringte han og lurte på hvor mye jeg skulle hatt for den gamle referanse kablen min, han hadde nemmelig fått låne 10k kablen og funnet min gamle referanse kabel bedre........ altså URM76 kablen....... jeg sa som sannt var at den hadde kostet meg under 400 kroner i kabel, plugger og strømpe.......... han følte seg visst litt forlegen hvorpå han uttalte: verden vil bli lurt.
I det minste så 'beviser det' at det er forskjell på kabler, iom. at han hørte forskjell ;)
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
For en sisådær 10-15 år siden fikk jeg et tipps om en coax som URM76 og jeg fikk laget meg en sådan kabel og den funket veldig bra mellom min moddede DP dac og Madrigal driv verk........ i våres kom en bekjent innom som hadde kjøpt ny ML dac og driv og ville diskutere kjøp av digital kabel, han hadde tenkt på en eller annen kabel som kostet rundt 10k. Jeg sa at han kunne låne en svindyr referanse kabel av meg og høre hvordan den var. ( jeg har tredd på en pen strømpe på coax'en min og fine plugger så den ser ut som hvilken som helst "dyr" kabel). Kameraten takket ja og etter et par uker ringte han og lurte på hvor mye jeg skulle hatt for den gamle referanse kablen min, han hadde nemmelig fått låne 10k kablen og funnet min gamle referanse kabel bedre........ altså URM76 kablen....... jeg sa som sannt var at den hadde kostet meg under 400 kroner i kabel, plugger og strømpe.......... han følte seg visst litt forlegen hvorpå han uttalte: verden vil bli lurt.
I det minste så 'beviser det' at det er forskjell på kabler, iom. at han hørte forskjell ;)
Hehe - tenkte det samme som deg, men så kom jeg på at den pene strømpen som Rudi hadde utstyrt kabelen sin med, kan hende var altfor imponerende for øyet.
 

RoyVidar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2012
Innlegg
308
Antall liker
54
Sted
Sandefjord
For en sisådær 10-15 år siden fikk jeg et tipps om en coax som URM76 og jeg fikk laget meg en sådan kabel og den funket veldig bra mellom min moddede DP dac og Madrigal driv verk........ i våres kom en bekjent innom som hadde kjøpt ny ML dac og driv og ville diskutere kjøp av digital kabel, han hadde tenkt på en eller annen kabel som kostet rundt 10k. Jeg sa at han kunne låne en svindyr referanse kabel av meg og høre hvordan den var. ( jeg har tredd på en pen strømpe på coax'en min og fine plugger så den ser ut som hvilken som helst "dyr" kabel). Kameraten takket ja og etter et par uker ringte han og lurte på hvor mye jeg skulle hatt for den gamle referanse kablen min, han hadde nemmelig fått låne 10k kablen og funnet min gamle referanse kabel bedre........ altså URM76 kablen....... jeg sa som sannt var at den hadde kostet meg under 400 kroner i kabel, plugger og strømpe.......... han følte seg visst litt forlegen hvorpå han uttalte: verden vil bli lurt.
I det minste så 'beviser det' at det er forskjell på kabler, iom. at han hørte forskjell ;)
Hehe - tenkte det samme som deg, men så kom jeg på at den pene strømpen som Rudi hadde utstyrt kabelen sin med, kan hende var altfor imponerende for øyet.
For ikke å snakke om benevnelsen "svindyr referanse kabel" :)
 

Hb 52

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2014
Innlegg
940
Antall liker
704
Torget vurderinger
10
Da har jeg fått mange innlegg som jeg håpet . :). Konklusjon : Det finnes absolutt ingen gode grunner til å kjøpe en digitalkabel til over 500 - 600 kr , og da betaler man i hovedsak for et par gode plugger , og ei fancy pyntesrømpe ! :eek:
 

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Innlegg
3.141
Antall liker
5.143
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Lengden på digitalkabler har litt å si. Bør iflg Berkeley audio og endel andre (Legato) være lang ,over 1,5 m.


Forøvrig helt enig.
Mvh


Final
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.529
Antall liker
35.428
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Lengden på digitalkabler har litt å si. Bør iflg Berkeley audio og endel andre (Legato) være lang ,over 1,5 m.
Ifølge meg (!) har ikke lengden noe å si. Det vil si, lengden på kabelen bestemmer tidsforsinkelsen på de uunngåelige refleksjonene når man bruker RCA eller XLR-plugger med mistilpasset impedanse i begge ender av et radiofrekvent grensesnitt, men effekten av å legge de refleksjonene litt høyere eller lavere i frekvens er systemavhengig og kommer an på dippeduttene i hver ende. Hvis ulike lengder på digitalkabler gjør hørbar forskjell, ville jeg byttet ut komponenten på mottakersiden først, og da helst til komponenter med BNC-kontakter og korrekt impedanse. Å kåle rundt med overprisede ledninger for å omgå en designsvakhet i komponentene er bare tull.
 
Sist redigert:

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Innlegg
3.141
Antall liker
5.143
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
@Asbjørn.
Skal ikke gå inn i en teknisk diskusjon med deg. Det blir antagelig like vellykket som en boksekamp mot Mike Tyson.

BNC/BNC ser ut til å være den forbindelse som de fleste kyndige fremholder som den beste. Selv bruker jeg en blue jeans cable på 2 meter med BNC i begge ender. En billig kabel spm på meg virker velkonstruert. Hadde tidligere en 1m. lang, 50 ohms antenneledning BNC/BNC så her var det impedansmessig avvik fra det optimale 75 Ohm.
Subjektivt opplever jeg en forskjell på disse kablene. Ikke gjennomført noen vitenskapelig test. Gir uansett en god følelse å vite at det impedansmessig er på plass.

Final
 

FlacMan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
358
Antall liker
83
Hvorfor lengre digitalkabel generelt er bedre, ifølge Positive Feedback: spdif

Etter å ha lest denne, så bestilte jeg 1,5 m digitalkabel.
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Jeg har trolig den dyreste digitalkabelen av alle, dvs ingen kabel i det heletatt. I stedet vinyl med svindyre signalkabler.....
Kall meg gjerne "Hi-Fi idiot". Det er bedre enn både "overivrig entusiast" og "æresmedlem". Kanskje en ny hedersbetegnelse for dere som har passert 10 000 innlegg eller noe sånt?? ;)
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.529
Antall liker
35.428
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Hvorfor lengre digitalkabel generelt er bedre, ifølge Positive Feedback: spdif

Etter å ha lest denne, så bestilte jeg 1,5 m digitalkabel.
Jeg er enig i det som står der, men for å vite hva som er "riktig" lengde for en gitt utstyrskombinasjon må du vite både signalhastigheten i kabelen og stigetiden på sender og mottaker. Den informasjonen har du vanligvis ikke. Jeg synes det blir vel komplisert, spesielt når vi selv i verste fall snakker om så små endringer i jitter at det neppe gir hørbart utslag med noen noenlunde fornuftig konstruert DAC. Det skal virkelig ikke store båndbredden til for at denne overføringen er mer enn god nok til ikke å degradere lyden. Dere vet hva jeg synes man bør gjøre med en DAC som låter forskjellig med ulike digitale signalkabler, og det gjelder minst like mye for en DAC som er så shitty at den låter forskjellig med ulike lengder av samme signalkabel.
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.531
Antall liker
7.616
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
Jeg lot meg av en konstruktør en gang forklare at det viktigste med en digital kabel var impedansen, den skulle være på 75 ohm inkl plugger og loddinger, altså ikke kun at selve kablen skulle holde 75 ohm. Man skulle vel kunne tro at en coax med sølv leder som holder nevnte spec skulle være/bli den aller beste digital kabel ?? Burde jo ikke behøve og koste så mye den ?
 
N

nb

Gjest
Så lenge det er RCA-plugger så kan ikke den karakteristiske impedansen bli korrekt. BNC - kontakter gjør det korrekt. Spiller dog etter alle lande- og solemerker ikke noen rolle.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.529
Antall liker
35.428
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg lot meg av en konstruktør en gang forklare at det viktigste med en digital kabel var impedansen, den skulle være på 75 ohm inkl plugger og loddinger, altså ikke kun at selve kablen skulle holde 75 ohm. Man skulle vel kunne tro at en coax med sølv leder som holder nevnte spec skulle være/bli den aller beste digital kabel ?? Burde jo ikke behøve og koste så mye den ?
Det behøver ikke å koste stort, nei. Men RCA-plugger med 75 ohm impedans er nesten like sjeldne som hønetenner, og selv om man finner den ene pluggen fra Canare som faktisk holder riktig impedans og kjøper spesialverktøyet til å montere den, har likevel ikke konstruktøren av apparatene ofret dette en tanke i designet av internkablingen fra kretskortet til RCA-pluggene på chassis. Der finner du vanligvis et par løst tvinnede enkeltledere og noen likegyldige loddinger. Refleksjoner er livets vilkår for en S/PDIF-mottaker, dessverre, så den får heller ta høyde for å kunne lese datastrømmen som den er uten å skape hørbar forvrengning. Den gode nyheten er at dataratene er så lave at det er ikke spesielt vanskelig å få til.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.529
Antall liker
35.428
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Den gjør helt sikkert jobben aldeles utmerket og er nok mye bedre enn strengt tatt nødvendig til formålet. I et radiofrekvent grensesnitt er det et (lite) poeng med den mikrofilament-teknologien til Nordost, men det er først når vi snakker 100 GHz båndbredde eller deromkring. Her trenger vi bare 10 MHz, så du bruker bare ca 1/10000-del av båndbredden i kabelen. Dessuten forsvinner hele poenget så snart du setter RCA-adaptere i hver ende og plugger den inn i apparater som ikke engang forsøker å holde noen bestemt impedanse, så hvor mye det er verdt får hver enkelt bedømme.

Du finner mer om de kablene og hva de er ment brukt til her:
Temp-Flex® Air-Dielectric Ultra-Low-Loss Flexible Microwave Coaxial Cables - Molex
https://www.ttieurope.com/docs/IO/31477/temp-flex-air-dielectric-coaxial-cable.pdf
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Impedansen er korrekt sammen med RCA adapterene, men man er selvsagt prisgitt at komponentene i hver ende holder specs.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.529
Antall liker
35.428
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Apropos prisen: Dette er mer representativt for hva sånne kabler bør koste:
Buy Coaxial Cable Assemblies BNC plug to plug cable,75 Ohm,RG-59,1m TE Connectivity 1337775-4 online from RS for next day delivery.
Buy Coaxial Cable Assemblies CABLE ASSEMBLY BNC-BNC M/M RG59 L=1M Radiall R284C0351015 online from RS for next day delivery.

Ca 1 GHz båndbredde, fortsatt 100 ganger større enn nødvendig for våre formål. Det er nok BNC-kontakten som er båndbreddebegrensningen også her, slik at det blir bortkastet å bruke en kabel med enda mye større båndbredde mellom to BNC-kontakter. Legg merke til at RCA og XLR-kontakter ikke engang er nevnt i grafen...

Connector-Frequency-Range-rf-chart.jpg

Coax Connector Frequency Range
 
Sist redigert:

kortvarig

Banned
Ble medlem
29.04.2013
Innlegg
2.237
Antall liker
764
Sted
Danmark
Den gjør helt sikkert jobben aldeles utmerket og er nok mye bedre enn strengt tatt nødvendig til formålet. I et radiofrekvent grensesnitt er det et (lite) poeng med den mikrofilament-teknologien til Nordost, men det er først når vi snakker 100 GHz båndbredde eller deromkring. Her trenger vi bare 10 MHz, så du bruker bare ca 1/10000-del av båndbredden i kabelen. Dessuten forsvinner hele poenget så snart du setter RCA-adaptere i hver ende og plugger den inn i apparater som ikke engang forsøker å holde noen bestemt impedanse, så hvor mye det er verdt får hver enkelt bedømme.

Du finner mer om de kablene og hva de er ment brukt til her:
Temp-Flex® Air-Dielectric Ultra-Low-Loss Flexible Microwave Coaxial Cables - Molex
https://www.ttieurope.com/docs/IO/31477/temp-flex-air-dielectric-coaxial-cable.pdf

Enhver som tager hi-fi bare lidt seriøst justerer impedansen med scop så den sider lige i øjet. Kan iøvrigt oplyse at det ikke er det som giver forskellen på sp/dif kabler, hvis det da ikke er helt skævt, men det giver eventuelt en roligere nattesøvn, og man er blevet det klogere.

Efterhånden er der så meget korrigering og kompromisser inden for hi-fi at ingen mere ved hvad der er hvad mere, det starter allerede ved kilden Hifiii pladerne som produceres til at kompenserer for dårlige anlæg som ikke er i stand til afspille naturlige uminipulerede toner. over indførsel af basreflex som standart, og det hele slutter med DSP rumtuning
 
Sist redigert:

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.994
Torget vurderinger
2
September kom tidlig i år.
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.803
Antall liker
1.646
Sted
Sjælland. Danmark.
Stikker hodet inn i et vepsebol , og spør : Finnes det noen grunn til å investere i digiltalkabler til flere tusen ?:confused:
Jeg har lyttet til mange digitale kabler og der er forskel på lyden af de forskellige. Jeg har selv et lille udvalg samlet over tid.
Jeg holder osse af og til lyttesessions, hvor der nogle gange prøves andre digitale kabler, igen med forskelligt lydmæssigt resultat.
I vores klub, Storkøbenhavns hi-fi klub, har vi også lyttet til forskellige digitale kabler og jeg husker et Nordost digitalt kabel, der bare lød så godt i forhold til de andre. Jeg syntes, at deres kabler virker alt for dyre, så jeg var ikke positiv på forhånd. Men det kabel vi lyttede til kostede så vidt jeg husker omkring 5.000 kr. Det var klasse bedre end de andre, som var meget billigere.
Man skal lytte til et køb af et digital kabel hjemme før den endelige beslutning om køb. Hvordan lyder det i eget anlæg!
Det kabel jeg selv bruger/brugte er NLE. (Niels Larsen Elektronik.)
Men i dag bruger jeg HDMI, da jeg har anskaffet en Oppo 105D.
 

kortvarig

Banned
Ble medlem
29.04.2013
Innlegg
2.237
Antall liker
764
Sted
Danmark
Javisst. Det finnes ingen teknisk grunn til å investere i noen som helst (hifi-) kabler til flere tusen, punktum finale,
Rent teknisk har du ret, men der er en lydmæssig grund/forskel, som muligvis ikke er flere tusind kroner vær for alle, men nogle vil gerne betale meget for selv en lille lydforbedring , for en forskel er der, nogen gange lille og andre gange overaskende stor, og det er vil folks egen sag hvad de bruger deres penge til. Eller det er det måske ikke, er det din mision I_L.

Er pengene problemet ja så vil jeg anbefale selvbyggervejen, her kan et top kabel laves for en brøkdel af hvad det koster at få andre til at gøre det, hvis man har evnerne og den nødvendige knowhow,

Har man ikke de fornødende evner og knowhow og lysten til at forsøge sig, så må man betale for at andre laver arbejdet for en , plus man må betale til alle "snylterne" som sikre at varen når ud til dig, snylternes part udgør iøvrigt langt den største del af kablets udsalgspris.

Så jeg er meget enig i at der er meget lidt sammenhæng mellem pris og materialeudgifter på high-end kabler, men sådan er det vist med alle varer i high-end klassen.
 
Sist redigert:
Topp Bunn