Hvorfor starte med vinyl igjen!!!

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
I værste fall kan sikkert mannen få lånt min Luxman spiller, ikke noe nytt/dyrt/fancy men en "enkel" spiller med en Grado pu.
Finner nok ut av det ;)

/jan
 
J

Jazzy

Gjest
Fali, fali!!!

Er ikke kjent for å være rask med å levere tilbake utstyr jeg liker!!! ;D
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Jazzy skrev:
Fali, fali!!!

Er ikke kjent for å være rask med å levere tilbake utstyr jeg liker!!! ;D
Hehe, ikke noe så veldig hast med å få den tilbake.
Kanskje du ikke liker'n engang 8)

/jan
 
J

Jazzy

Gjest
Takker så mye for tilbudet JanR. Ille snill du! :)

Må nok som tidligere nevnt først anskaffe et Riia trinn. Får se hva jeg finner.
 
L

Lars.N

Gjest
Pass dere for vinyl ;D styggedom så det holder det der ;D
Vinyl pesten har ikke ført noe godt med seg her ,så nå sitter jeg med kassett spiller å en spolebånd opptaker som kommer til uka :p :p

Mvh

Knitter / sus / brum å wow & flutter å vinyl som går opp å ned ;D
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.982
Antall liker
11.844
Sted
Hus
Mye mere hygge med vinyl, og liker lyden mye bedre enn den som cd frambringer. En annen ting er eiergleden ved å ha musikken på vinyl i stedet for cd. Cd gir ikke meg eierglede i hele tatt, bare et nødvendig onde. Skjelden jeg kjøper cd lenger. Kjøper stort sett alt nytt på vinyl, og leveres det ikke på vinyl, så driter jeg i å kjøpe det :)
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.031
Antall liker
8.242
Torget vurderinger
1
Bartesam skrev:
Skjelden jeg kjøper cd lenger. Kjøper stort sett alt nytt på vinyl, og leveres det ikke på vinyl, så driter jeg i å kjøpe det :)
Et svinaktig bra motto! ;D
 
J

Jazzy

Gjest
"Hygge" og "Eieglede" er argumenter jeg kjøper, men at lyden i mitt oppsett blir bedre, er jeg mer usikker på. Tror i såfall lommeboka må blø skikkelig, før det skjer.

Muligens en brannfakkel her på forumet, men tror god lyd på vinyl koster!
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.782
Antall liker
21.682
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det er ingen brannfakkel.

Jeg lurer på når musikkassett-retrobølgen når de brede lag på HFS. Foreløpig er den bare observert på HFS' Frogneravdeling.
 
J

Jazzy

Gjest
Aha!! Har en par bæreposer med kassetter liggende et sted! (hadde et kick mens jeg gjorde tjeneste i marinen).
Da er jeg rustet for en fremtidig retrobølge!

Kanskje tingen er å heller se etter en lettere brukt kassettspiller? ;D
 
V

vredensgnag

Gjest
Valentino skrev:
Det er ingen brannfakkel.

Jeg lurer på når musikkassett-retrobølgen når de brede lag på HFS. Foreløpig er den bare observert på HFS' Frogneravdeling.
Du vil bli lettere sjokkert når du hører Siegfried i musikkassett-versjon.
 
J

Jazzy

Gjest
Skulle ikke forundre meg om du har hele Wagners Nibelungens ring på metall oksyd kassetter! ;D
 

Wergeland

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2009
Innlegg
1.073
Antall liker
63
Torget vurderinger
1
Jazzy skrev:
"Hygge" og "Eieglede" er argumenter jeg kjøper, men at lyden i mitt oppsett blir bedre, er jeg mer usikker på. Tror i såfall lommeboka må blø skikkelig, før det skjer.

Muligens en brannfakkel her på forumet, men tror god lyd på vinyl koster!
Min erfaring er at skikkelig vinyl-lyd somregel koster 4-5 ganger mer enn skikkelig cd-lyd.
 
J

Jazzy

Gjest
Wergeland skrev:
Min erfaring er at skikkelig vinyl-lyd somregel koster 4-5 ganger mer enn skikkelig cd-lyd.
Det er det jeg også frykter!

Litt Of Topic! Lurer på hvordan anlegget til "Mime" i Wagners opera ville sett ut! Lider vel av det samme som en del her på forumet! ;D
 
V

vredensgnag

Gjest
Jazzy skrev:
Skulle ikke forundre meg om du har hele Wagners Nibelungens ring på metall oksyd kassetter! ;D
Ihr Wunsch sei mir Befehl!

14 kassetter.



Vet ikke om Mime, men her er anlegget til Wagner, han brukte minimum 100 musikere, og hadde tilgang til et kor på over 100 sangere, i tillegg til solister. Han bedrev også en del room correction.
Det sies at det er bra lyd. Men et krevende anlegg å kjøre:
High above, just under the rim of the lip is the conductor's stand, next to which are three big lights: green, orange and red like a traffic light.

Green means the musicians can chat normally, orange signals the start of the tune-up, while red calls for absolute silence as the lights in the auditorium go down.

This evening's conductor, German maestro Sebastian Weigle, has arrived casually dressed like the rest of the orchestra, and he shakes hands with some of the musicians as he makes his way to his stand.

Because the pit is invisible from the auditorium, his arrival goes unnoticed by the audience.

The tuning over, the red light comes on and the temperature starts to rise in the dark, enclosed space. A few of the brass players put earplugs in: it gets very loud down here.

Once the overture is over and the singing starts, the voices onstage sound very far off down here, as if in a different room entirely.

That makes it near impossible for the musicians to gauge exactly how loudly or softly they should play, making them totally dependent on cues from the conductor.

At the end of Act I, about 80 minutes later, the reporter is more than happy to be released back into the fresh air and daylight, eardrums battered by Wagner's strident score, vision fuzzy from concentration and from the gloom and heat of the pit.

The musicians, too, are enjoying the relative peace and quiet, sitting in the outdoor enclosure, eyes closed, arms stretched behind their heads, others smoking and sharing a joke with colleagues.

They have exactly one hour before they go back into the Festspielhaus's nerve centre, its beating, pulsating heart, the magic cauldron where the glorious sounds of Bayreuth are conjured up.

 

Vedlegg

J

Jazzy

Gjest
Som sagt. IKKE overrasket!! ;D

Er det fortsatt noe lyd over 3Khz i de kassettene? Mine kassetter er etterhvert blitt noe trette i det øvre skylag! :'(
 
V

vredensgnag

Gjest
Jazzy skrev:
Som sagt. IKKE overrasket!! ;D

Er det fortsatt noe lyd over 3Khz i de kassettene? Mine kassetter er etterhvert blitt noe trette i det øvre skylag! :'(
Veldig spesiell historie. Kjøpte dem nylig på eBay, bok og komplett ring på kassett for USD 14!
Da de kom viste det seg at de var uspilte, med cellofan-forsegling på. Følte meg småkriminell da jeg brøt forseglingen.
Meget god lyd - men har tenkt å overføre samtlige til harddisk.
 

Per_Olsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.01.2006
Innlegg
252
Antall liker
3
Torget vurderinger
3
Jo det skal jeg si deg!

1) Fordi du har interesse av å høre på de gamle platene dine. Dersom ikke, - dropp det.
2) Fordi den gamle musikken (typisk 70-80 talls innspillt musikk) låter bedre på vinyl enn på CD

Jeg har selv vært igjennom vinyl/CD problematikken og droppet vinyl over en 10 års periode.
Siste utskiftning på CD fronten ble gjort til fordel for en EDGE G-CD. For de som måtte ha formeninger om denne etter å ha lest HFS, så kan jeg opplyse om at denne erstattet en Benchmark DAC og et Counterpoint drivverk (som i kombinasjon slo det aller meste av High End spillere som hadde vært innomhus hos meg tidligere).

Forleden dag børstet jeg støv av min gamle Kuzma rigg (Stobi med Stogi reference arm og Ortofon MC30Super) og koblet den opp til en ProJect Tube Box og satt på noen gamle skiver. For en fryd! Det som umidelbart slår meg en ekthet i lyden som nyere innspillinger over CD ikke kan matche. Det mangler en del på presisjon og oppløsning, men dette vet jeg kan oppgraderes betydelig gjennom en Riaa i samme klasse som resten og bedre kabel arm-Riaa. Potensialet ligger der. Jeg er hekta igjen, og dette skal snart låte mye bedre en CD.

Til Trådstarter: Dersom du har interesse av dine gamle plater så bør du investere i en vinylrigg. Selv en rimelig variant vil gi deg enorm glede fordi lyden presenteres på en mer engasjerende måte, og eventuelle "mangler" ikke får det fokuset som det normalt får ved CD avspilling. Det ligger noe mystisk ekte ved vinyl som overskygger andre "mangler" ved lyden når du spiller favoruttmusikken din (av eldre årgang). Bare prøv....
 
J

Jazzy

Gjest
Ikke noe å utsette på prisen, men tror det er en god ide å overføre dem til HD ja. Båndsalat osv! ;D

Ang. anlegget til Wagner, så skal det vel en meget god platespiller for å slå det!

Har enda ikke fått tid til en tur i den nye operaen i Bjørvika. Står høyt på min "To do" liste.


Ser gjerne at noen skriker ut, om de ser et rimelig, men god Riia- trinn til salgs!
 
J

Jazzy

Gjest
Forstår hva du mener, men din Kuzma rigg er et par nivåer over hva jeg disponerer per dags dato!

Tror jeg skal stable på bena den gamle ProJecten jeg har kjøpt, og se hvordan den spiller! :)
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.982
Antall liker
11.844
Sted
Hus
En annen ting er at vinyl lyder mere riktig i forhold til min lydfilosofi. Har sjekket ut cd kontra vinyl på mange innspillinger, og vinylen vinner glatt hjemme hos meg i alle fall. Kan sammelikne det mellom å se på lyset av et lysrør kontra det å se på et telys. Mye mere varmt lys i et telys ja:) Sønnen min er også hektet på vinyl. Sier det samme som meg han også :D
 

Tuxflux

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.08.2008
Innlegg
261
Antall liker
0
Selv synes jeg eiergleden er større med vinyl, men dessverre så går det utrolig mye i FLAC/MP3 da vi har mesteparten av musikken vår spillende gjennom min PC som står på hele dagen. Enkelheten ved å lage playlists på 4 album av gangen og ikke måtte gjøre noe for å skifte plater er for tiltrekkende. Derimot, jeg liker veldig godt å sette på en plate, for da konsentrerer jeg meg og "lytter". Til vanlig blir musikken ofte "bakgrunnslyd", selv om jeg hører på den, så "lytter" jeg ikke. Jeg holder gjerne på med andre ting, som å skrive denne posten for eksempel. :p Dette er en av de store gledene for meg i hvertfall. Med vinyl, så lytter jeg skikkelig til musikken. Lyden er også meget bra, selv om jeg har en ganske rimelig spiller (men med grei PU og RIAA).

Selv skulle jeg ønske at alle nye vinyl utgivelser kom med såkalte "download cards" ala denne:



Slik at man kan gå på nett og laste ned en lovlig kopi av albumet i digitalt format. Helst lossless selvfølgelig. Kortet jeg har vedlagt tilbyr 320 Kbps MP3, og det holder til vanlig avspilling for meg. Ønsker jeg å høre på hi-fi versjonen, setter jeg bare på plata ;)
 

Vedlegg

S

Steinar O

Gjest
Spørsmålet du stiller er det bare du som kan svare på, men har noen kommentarer.
Om du ønsker å øke fokuset på hifi ytterligere så sats på vinyl. Maken til parametermuligheter skal du leite lenge etter. Noen klarer å kjøpe et oppsett og deretter bytte pickup når den er slitt, om du klarer å vente til den tiden da ;) Alternativene til oppdateringer og endringer er store.

Jeg tror det er de færreste som satser vinyl kun fordi den er overlegen cd, for det er den. Likt priset vinyl kontra cd, går i vinylens fordel IMO. Argumenter som platecover mm kjøper jeg ikke. Jeg har aldri dykket dypere i musikken og dets informasjon rundt komposisjoner, dirigenter mm, enn etter at jeg satset på rip til HDD/ Pc avspilling. Det står mye inne i et cdcover også...å lese..dersom man har briller..sånn som meg.
:)
På den annen side, ikke hør på meg, jeg har bare benyttet vinyl 1 års (prøve)tid. Prøvetiden er over og vinyl TOTALT sett bestod ikke.
 

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Innlegg
1.457
Antall liker
2
Å starte med vinyl handler vel mest om nostalgi tror jeg og en del om å lytte til musikk. Man må høre sanger da det ikke er samme mulighet til å bruke spole og skip-knappen på fjernkontrollen.

Jo lettere tilgjengelig musikken er, jo lettere er det for at musikken blir en bakgrunnsaktivitet. Spillelister er vel greit, men man ofrer da spontaniteten og noe av sjarmen med hobbyen.

Skaffer man seg vinyl, så er det fordi man ønsker seg en ekstra hobby. Lydmessig er dagens alternativer minst like bra eller bedre. Men det er jo av og til morsomt å vise fram steinalderteknologien og imponere andre hvor bra vinyl faktisk kan låte.
 
J

Jazzy

Gjest
Skal på litt "vinyl"besøk til JanR for å få litt inspirasjon! Får se om det hjelper. ;D
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Som flere har vært inne på gir vinyl ofte mer fokusert lytting enn de mer brukervennlige formatene. Jeg hører oftere gjennom hele albumet på vinyl enn tilfellet er med cd, og vinylen brukes gjerne i stunder der det er tid til å sette seg ned og la musikklytting være eneste aktivitet. Og så liker jeg stilen med det hele, estetikken og taktiliteten og omhuen som man tar ved platerengjøring og justering av spiller, organisering av samlingen mm.

Men cd og digitallyd er like fullt uunnværlig for meg. Jeg synes et ekte musikkanlegg bør håndtere flest mulig formater. På den måten kan man fokusere på musikk uten begrensinger.
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Jazzy skrev:
Skal på litt "vinyl"besøk til JanR for å få litt inspirasjon! Får se om det hjelper. ;D
Du slipper ikke ut igjen før du er 110% overbevist ;D
Ser fram til besøket, skal til og med tørke støv av stæsjet i racket ;)

/jan
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
Vil først si at "nostalgi" er noe av det mest tåpelige ordet/begrepet jeg hører brukt i sammenheng med vinyl :p
For det andre så er det så utrolig syltynn argumentasjon med hakk, knitter og støy på vinyl. Det argumentet kan brukes like mye på skjøre ølbrikker i sølv.


Bach Man er inne på mye riktig.

Så hvorfor vinyl for min del?
Jeg presiserer og understreker min, fordi tilnærming til musikk kan være så forskjellig
Har siden jeg startet med musikk-kjøp for drøye 22 år siden kjøpt begge formater vinyl/CD. Spesielt på 80/90-tallet var det relativt vanlig med kun vinylutgivelser av mer smale ting.
Overraskende mye musikk er kun tilgjengelig på vinyl. For min del som har stor interesse for å vende tilbake i musikkhistorien er det viktig å beherske "alle" formater. I tillegg til tradisjonelle CD/vinyl-plater også nedlastbar musikk. (kun hvis det er alternativet)
Et mer fokusert forhold til artist og plater. For min del handler også musikkinteressen om å lære mer om artistene, se musikken i sin samtid, og også forstå de mange sammenhengene i populærkulturen. Musikk er langt mer enn bare musikk. Livstil, klær osv. For min del er det en hel identitet, så også vinylen.
Har for "gøy" lastet ned ca 10000 låter, samt rippet fra egen CD-samling ca 30000 låter til iTunes. Merker at musikken da langt raskere blir en lydtapet i hverdagen. Merker at jeg blir mer og mer lunken til harddiskbasert musikk, funker sikkert fint for enkelte, men det er noe med å sysle med skivene, lese på cover, gå tilbake i bøker, se dokumentarer på dvd, lete på nettet. Rett og slett hele pakka med "vedlikehold" av eget musikkbibliotek.

Og lyden?
Ingen tvil om at det er best på vinyl hjemme hos oss. Det skyldes rett og slett stemoderlig behandlet cd-avspilling og bloddopet vinylrigg. Vet likevel at cd'er kan høres kanonbra ut, bl.a hodefon anlegget hjemme som bruker en habil spiller. Dog har jeg fortsatt aldri hørt digitalrigg som har 110% sjel.

Klikk på linken i min signatur så ser dere hva platesamling handler om i min "verden" 8) 8)
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.644
Antall liker
1.376
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Vil si det på denne måten, det er uansett kulere å spille vinyl, uansett. Uansett.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.536
Antall liker
102.876
Torget vurderinger
23
Kjøper filosofien til "Elskovskongen" usett!!

Begynte å kjøpe musikk i 1970, orket ikke vente på CD'ene så det måtte bli vinyl!! Etterhvert har det blitt nærmere 10.000 av dem, og som Eros påpeker er det en vesentlig andel (sikkert 70%) av vinylen som ikke er og sikkert aldri kommer til å bli tilgjengelig på CD eller hva nå det neste måtte bli. Og for meg handler det i første rekke om musikken selv om teknikken har gått hånd i hånd.

Knitring? Støy? Støv? Hakk? Har heldigvis aldri vært noe tema. Min første rigg var en Philips 212 Electronic med fjærende oppheng, anstendig pick-up og touch-betjening (har den enda...), neste spiller ble en Technics SL110 med Grace arm og Dynavector pick-up, så en Micro Seiki RX5000 med Audio ETC tangentialarm, og deretter tok det jævlig av...........

Kjøpte tidlig en platerensemaskin, og på et punkt byttet jeg alle innercover til nye i japansk rispapir ??? ???. Sykt? Godt mulig, men alle platene er fortsatt i "Mint Condition" og takket være en evig vinylelskers varsomme hånd samt godt utstyr (he-he) spilles det vinyl uten ovennevnte problemer.

Forøvrig skjønner jeg ikke denne formatkrigen - man kan da vel hygge seg med både vinyl og CD?? Eller?? Har re-innkjøpt en god del av musikken på CD, og generelt så låter LP'en ofte bedre enn standard CD, mens spesialutgivelser som XRCD, HDCD og også SACD kan være vinylen overlegen. Det har mye å gjøre med musikktyper, re-mastering osv.

For å banne i vinylkjerka så må jeg inrømme at det ikke bekymrer meg nevneverdig at jeg kjøper ny musikk på CD. Oss gamlinger har lett for å sovne i stolen og da er det ikke bare gøy å våkne til lyden av en Triplanar/Benz LP som gjentatte ganger klasker inn i platesenteret så tusenlappene spruter... ;D ;D
 
Topp Bunn