Hvorfor skal hifi nødvendigvis vere så dyrt.

Status
Stengt for ytterligere svar.

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.835
Antall liker
1.418
Sted
Steinkjer
Er vel litt slik, for min egen del, hadde jeg hatt mer penger, så hadde nok anlegget sett annerledes ut, man får gjøre det beste ut av de pengene man har. Byttet op-amper i dacen for en stund siden, 400Kr. gjør meg lykkelig i lange tider.
Er ikke sjalu på de som har anlegg i 150 k. klassen og over, fordi at om jeg hadde hatt penger selv så ville jeg antagelig hatt det samme.
Good listening....
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.835
Antall liker
1.418
Sted
Steinkjer
I tilegg er det vel få med anlegg i "grom-klassen" som startet der, de fleste har sikkert prøvd mye før de har kommet frem der de er, jeg velger heller å lytte (lese), så kanskje jeg lærer noe i samme slengen.
:D
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Erland skrev:
Retep skrev:
hifi
Håper du skjønner hva jeg mener. Jeg oppfordrer folk som har dyre anlegg til å fotklare hvorfor jeg skal bruke m asse penger på hifi. Og forklare meg hva jeg går glipp av..
Jeg inviterer heller deg til å komme en tur å høre BorderPatrol og Khorn.

Så kan du forklare meg hvorfor du IKKE behøver anlegg i prisklassen du henviser til......

Ja om dette er noen du vil deriøst så k.....
øset
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Fosse skrev:
Jeg finner det en smule underlig at du er så opptatt av å terge de med dyrere anlegg enn deg selv. Er ikke det et dårlig utgangspunkt for tråden?

Hvis du ikke mener forskjellen for deg er verdt pengne, så er den det da trolig heller ikke.
Vi vektlegger alle ulike aspekter når vi lytter. Noen bryr seg ikke om de små lydmessige forskjellene, andre finner dem enorme og nettopp vesentlige for det musikalske budskapet. Videre kan det bli en interesse i seg selv å se hvor troverdig man kan få det hele til å låte.

Ikke minst handler det om økonomisk vilje og prioritering: Du betaler jo nesten like mye for anlegget ditt som andre betaler for en anstendig dress, og hadde du vært sulten nok hadde du sett at det er alt for mye penger.
For meg er hifi-interessen billig, sett i lys av hvor vesentlig den er for min trivsel og hvor mye jeg benytter anlegget.
Enig! Trådstarter ønsker å terge dem som har dyre anlegg, samtidig som han ikke ønsker å fornærme dem.
Kan kanskje bli litt vanskelig?
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.782
Antall liker
21.686
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det fornøyeligste av alt er at anlegg til 100k+ kan låte så ulikt.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Jeg ønsker ikke å si noen imot. Mine dager her er snart talte. Jeg skal etterlate meg et anlegg, Penger er det ingen snakk om. Men hvorfor skal skal jeg gi min fru det beste anblegget jeg har hørt, og dermed gi henne lyd silk at hu husker meg for alltid.......
 
R

Roysen

Gjest
Retep skrev:
Jeg ønsker ikke å si noen imot. Mine dager her er snart talte. Jeg skal etterlate meg et anlegg, Penger er det ingen snakk om. Men hvorfor skal skal jeg gi min fru det beste anblegget jeg har hørt, og dermed gi henne lyd silk at hu husker meg for alltid.......
Nei, det er jo bare å la være.
Mvh
Roysen
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Trådstarter Retep - eller min venn Peter - og jeg har snakket og korrespondert mye om dette.

Jeg har et anlegg - nr. 3 i signaturen min - i nyprisklasse rundt 20.000 kroner og et anlegg - nr. 1 i signaturen min - som i nypris ligger tett oppunder 200.000 kroner - så jeg kunne ha erklært meg skyldig på alle tiltalepunkter. Når jeg ikke gjør det, er det fordi det er en betydelig forskjell på disse to anleggene. Slik ørene mine hører det. Det ene spiller helt greit på et PCrom på 7-8 kvm - det andre evner ikke bare å fylle en hel stue med musikk, men også å gi musikken noe ekstra - noe som det lille anlegget ikke klarer.

Om det "lille ekstra" er verdt en liten bil - det kan man saktens diskutere. For meg er det verdt hver eneste krone - men spørsmålet til Peter er godt nok, det. En faktor på 10 krever - om ikke nødvendigvis en god - så i det minste en slags - begrunnelse. For de aller fleste er det MYE penger vi snakker om - og penger bør jo investeres fornuftig. Ørene mine får stå for begrunnelsen og fornuften: For meg er den lille forskjellen verdt pengene. Jeg har jevnlig folk på besøk som ikke skjønner bæret - men det er jo deres problem, og ikke mitt.

Fra min side er det overhodet ikke snakk om prestisje. Anlegget i stuen min ligner til forveksling et 5.000 kroners anlegg fra Elkjøp - det er bare kjennere som skjønner hva jeg har i stereobenken. Utseende teller ingenting - lyden betyr alt. Prisen er det bare jeg og noen få utvalgte som vet - kona har ikke den fjerneste anlese.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.429
Antall liker
25.917
Torget vurderinger
24
Du forandrer spillereglene Retep, det gjør det noe vanskelig.
Du starter med en spørsmålsformulering som måtte tas som en utfordring, nærmest en provokasjon, så følger du opp med at du søker begrunnelse for noe du seriøst vurderer, ikke for egen, men for andres skyld, og topper det hele med å antyde en tragisk historie. Det er leit å høre, virkelig, men jeg tror responsen kunne vært bedre, mer målrettet og langt vennligere om du hadde stilt åpningsinnlegget noe anderledes.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Er det slik at en bør gå en Canossa-gang å bekjenne sine synder ? Om en ønsker å bruke x antall kroner for å oppnå den lyden en søker så må jo det blie en individuell greie. ikke noe en må forklare/forsvare her ?? Greit nok at dette landet er et såkallt sosialdemokrati, men da får da være grenser.. :).

Trådstarter nevner i siste første innlegg at han savner lite med sitt nye billige anlegg. Hvis så , sier han da implisitt at det er noe han savner og isåfall hva da ? Og hvorfor dette ?
 

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Innlegg
1.434
Antall liker
117
Hei Retep.
Jeg kan ikke klare å sette meg inn i din situasjon, men jeg tror neppe det bare er minnene om lydgjengivelsen i fra det evt. "dyre" anlegget ditt som din kjære vil bære med seg i sitt hjerte. Selg, og bruk penger/tid på det som gir mest mening for dere begge.

Mine beste HIFI opplevelser kommer uansett ikke fra de dyreste greiene ørene mine har hørt. Musikk i felleskap med venner, den jeg elsker mest på jorda og billig Naim kan gi meg opplevelser som mange dyrere anlegg ikke har vært i nærheten av. Nå har jeg både et billig og et dyrt system, men skulle jeg plutselig forlate jorda, så hadde nok min kjære solgt det dyre;) Og det hun satt igjen med av viktige, fantastiske minner etter meg, tror jeg ikke er avhengig av hvilken pris/kvalitet det er på HIFIsystemet hun arver.

Om det er høy/lave pris på stereoanlegg gir for meg likevel ofte en kortvarig lykkeopplevelse. Kjæreste, familie, venner og opplevelser gir meg så mye mer lykke og selvtilfredstillelse, selv om "lyden" også fra disse kan være vanskelig å leve med .

Lf
 

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.447
Antall liker
2.632
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Er Hasselblad HD3 bedre enn Nikon D90...
Er Toyota Landcruiser bedre enn Suzuki Grand Vitara ...
Er Pioneer Kuro bedre enn LG...
Er Rolex bedre enn Swatch...
.. og er det verdt prismellomlegget?


Det er det helt opp til kjøpern til å bestemme, utifra økonomiske vilkår og preferanser!

Men seriøst, en mann som ser på bildene han har tatt av Suzukien sin med D90 kamera, på LG Tv'n sin.. er nødvendigvis ikke mindre lykkelig, enn en som ser på sine Landcruiser bilder, tatt med Hasselblad, på Kuro'n sin.. eller?

mvh
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Folk kjøper vel stort sett ting som svarer til egen økonomi og forsøker å glemme det som er bedre. Folk med ordinær økonomi kjøper stort sett ikke Rolex eller Ferrari. Det som er litt spesielt med high end hifi er at mange av de som kjøper det ikke er rike, men at de låner og/eller sparer opp penger. Så om anlegget har verdi i størrelsesorden med en årslønn bør det jo gi en glede som kan oppveie den finansielle smerten. Tror mange til syvende og sist blir skuffet der, det ser man jo på utskiftningstakten av utstyr.
 
M

marsboer

Gjest
Jeg bruker også lambi dopapir fordi det føles bedre for stumpen. Overkill mtp på at penga går rett i dass?? Javel... Men jeg synes likevel det er verdt det!
 
M

musicus

Gjest
Retep skrev:
Høvdingen skrev:
Retep skrev:
Jeg ønsker å terge folk som har meget dyre anlegg fordi jeg ønsker å lære om hvorfor dyrt er lik bedre.
Hvis du ønsker å terge folk så kan du finne et annet sted enn HFS.

Mvh
Høvdingen
hifi
Håper du skjønner hva jeg mener. Jeg oppfordrer folk som har dyre anlegg til å fotklare hvorfor jeg skal bruke m asse penger på hifi. Og forklare meg hva jeg går glipp av..
Det er her jeg får en assosiasjon til historien om den bortgjemt/glemte stammen som funnet i noen dyp jungel, prøv å forklar en slik stammeboer hvordan en pc virker og hva du skal bruke den til til, noen ganger lever man lykkelig uvitende, uten å mangle noe av den grunn, ingen grunn til å kreve ett svar du sannsynligvis ikke "skjønner" prioriteringen av alikevel, i beste mening ;) ....

mvh
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Jeg har skreddersydd armani dress.
Bare nevner det... ;D Kosta 8 raske i Skotland på 90 tallet.
Jeg har flere dresser da... Men armanien, den satt best. Der er noen kilo siden det da...

mvh
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Forstår deg godt, jeg. Cornelliani lager fantastiske dresser, særlig om man tar seg råd til målsøm, selvfølgelig. Og man kan jo alltids gå ned i vekt!
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.782
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
i helv...
hvor mye koster disse corneliani-dressene egentlig?
og jeg som trodde jeg var ekstravagant da jeg kjøpte tre tiger of sweden-dresser på en og samme handletur. ;D
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.705
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Roysen skrev:
Jeg har 5 skreddersydde Corneliani dresser. Til sammen koster de mer enn bilen min. Det må tillegges at bil aldri har vært særlig høyt prioriteret her i gården. Etter en tid med sykdom medførte at jeg vokste jeg ut av de alle sammen. Angrer jeg på kjøpene? Ikke faen! Gjorde mye god business og hadde mye morro i de gitt. Jeg jobber nå med å få magemålet inn i de igjen.

Mvh
Roysen
OK nitpick men.. det er vel målsøm du har..og selfølgelig ikke noe galt i det :D
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
100K er rimelig. Et snittanlegg her inne koster vel over det.

En annen ting Retep: WTF er poenget med å si tidligere i tråden at "jeg er syk ikke diskuter med meg?" ? Hva bidrar det i saken? Mange her inne som det feiler noe. Vi krangler lell. Get over it.

Hele denne tråden er på feil fotballbane.

Tør ikke summere prisen på mitt utstyr da trådstarter risikerer å bekke for godt hvis han leser det. Tydeligvis.

Dear god... :(
 

stereo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
207
Antall liker
18
Jeg startet vel på ca samlet 25Kkr 1990 da jeg tok steget fra stereorack tiden. Og har gått gradvis oppover i pris og YTELSE. I dag har jeg cd/forsterker/høyttalere og kabler for drøyt 100Kkr. Lyden er veldig mye bedre. Det er dynamikk, luft og detaljer, det klinger mer riktig og lyden strekker seg i alle retninger. Og stillheten mellom instrumenter, den mørke bakgrunnen gir stor opplevelse av å være tilstede der musikken spilles. JA, jeg kan nok bruke 100Kkr på hvert komponent. Men det har jeg ikke penger til nå.

Nyter musikken!! "ikke lyden".
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.155
Antall liker
10.663
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Går opp og ned i pris jeg. Samler på det som jeg synes låter best, og som kona synes ser best ut :) Alt avhenger av matching, lydkvalitet, ønske om å prøve noe nytt og generell interesse for å utforske nye ting.
Nå (de siste årene) er det stort sett diy som gjelder. En får liksom litt mer utav hobbien da. Kanskje litt mindre av musikken ;)

En trenger ikke legge ut millioner for å få et godt sammensatt anlegg. Det er sikkert. Så bør man også ha relativt greie akustiske forhold der en skal ha det. Om det er håpløst er det beste i mange tilfeller et par gode hodetelefoner.
 

J T

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2004
Innlegg
610
Antall liker
10
Til trådstarter

Leit å høre om din situasjon. Din problemstilling angående et mer kostbart anlegg er vel ikke relevant? Du sier du nedgraderte delvis på grunn av dårlig økonomi, ergo har du ikke økonomi til et kostbart anlegg?

Hvorfor har jeg brukt mye penger må mitt stereoanlegg?

En ting er at jeg har alt for lite tid til å bruke anlegget.., men de få gangene jeg har tid så oppfyller mitt anlegg mine ønsker i forhold til lydgjengivelse.

Musikken løfter meg, i overført betydning, ut av denne verden. Det skjer, når musikken treffer (avhengig av dagsform/sinnsstemning etc.) meg i hjertet, noe udefinerbart med kropp og sinn. Denne overjordiske følelsen som rent fysisk best kan beskrives med gåsehud og nakkehår som reiser seg. Jeg kan da også bli rørt til tårer..

Hvorfor musikk er så viktig for meg vet jeg ikke. Kanskje det har noe med at min far er døv å gjøre, at jeg setter ekstra pris på denne del av sanseapparatet? Musikken er viktig for meg som rekreasjon, etter en time eller to føler jeg meg som et nytt menneske, og denne tiden kan faktisk gjøre opp for en natt eller flere med dårlig søvn.

Jeg er opptatt av helheten i musikken, samtidig som jeg stiller strenge krav til enkelt-parametre. Summen av mine prioriteringer/ønsker har endt opp med et system som jeg har slått meg til ro med. Det kan du se i linken underst på siden. Jeg angrer ikke et sekund på at det har kostet mye penger. Det handler om prioriteringer.., for eksempel anlegg fremfor båt :( ;D

Har et anlegg på soverommet som har kostet meg ca 2000.- kr , det bruker jeg faktisk mer enn stueanlegget. Enklere å få være i fred på soverommet. Musikkglede, trenger ikke å ha en sammenheng med prisen på utstyret. For meg er det den euforiske følelsen som uteblir, og at jeg ikke blir uthvilt/rekreasjonsmessig i samme grad av å høre på det rimelige anlegget.

Jeg har opplevd gode musikkstunder på mange rimelige anlegg..

Tror din samboer vil huske deg for andre ting enn stereòn, hva med en fin reise/tur for dere begge? Beklager hvis jeg blir for privat.

Jan Terje
 

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Innlegg
2.276
Antall liker
227
Torget vurderinger
1
Dette har utviklet seg til å bli en tragisk tråd :-[

Det virker som Retep har en alvorlig sykdom, og skal etterlate sin kjære samboer et anlegg som gir gode minner om Retep!

La din samboer få det anlegget som dere sammen syns er en god løsning, hvis pris ikke spiller noen rolle, så syns jeg du skal glemme den.

Ønsker deg alt godt fremover!

Destiny.. :)
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.009
Antall liker
6.243
Jeg er ganske sikker på at den tingen jeg etterlater meg dersom jeg går bort i nær framtid som vil minne kjæresten min mest om meg er stereoanlegget, nettop fordi den er min spesielle interesse, som ikke mange i hennes krets har maken til.

Men så er det en viss sannsynlighet for at jeg lever en god stund til, og da vil jeg gjerne bruke pengene til det beste for meg og familien, og når det kommer til hifi skal det ikke nødvendigvis være dyrt. Man gjør jo ikke slikt fordi man må, men fordi man vil og kan.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Til Peter:

Gleden ved lyd kommer ikke fra annlegget.
Så uansett hvor mye eller lite man investerer i dette blir man ikke mer glad i musikken!!!
I musikken...
Det å finne ut at det var musikken du var glad i er noe du skal glede deg over.
Glede er noe vi føler, eller opplever.
Det er mange formner for glede...
Eierglede er også en av dem, hver sin glede, og gjerne flere av dem samtidig!
Det viktigste er å unne seg å være glad!!!

mvh
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
En som blir etterlatt skal jo gjerne sikres økonomisk, og da er det ikke noen fordel å ha masse penger bundet opp i et anlegg om kanskje kan være vanskelig å selge. De fleste samboere og ektefeller er vel neppe helfrelste lydfriker.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Kan ikke helt si at jeg ser poenget med denne tråden men jeg ønsker trådstarter lykke til med alt.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.155
Antall liker
10.663
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Har fått inn noen innlegg angående denne tråden og ønske om stenging. Dette bifalles.
 
Status
Stengt for ytterligere svar.
Topp Bunn