Politikk, religion og samfunn Hvorfor må maten være så billig i Norge?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Slabbedask

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    34
    Ikke de siste tredve åra, men du dæven hvor mye god fisk jeg har fått fra lokale fiskere.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.151
    Antall liker
    2.666
    Juleribba er nå så billig over hele landet at finnmarkingene kjøper den til hundemat fordi hundeforet koster mer.


    http://www.aftenposten.no/okonomi/innland/article3899757.ece

    Så da får man 2 kilo ribbe for 30,- + 1 pose surkål til 3,- og 1 pose rødkål til 4,- og et kilo poteter til 7,-. Totalt koster da et festmåltid for 4 personer på selveste julaften ca kr 44,-. Det er jo ikke så dyrt, Gjestemedlem?
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Espen R skrev:
    Juleribba er nå så billig over hele landet at finnmarkingene kjøper den til hundemat fordi hundeforet koster mer.


    http://www.aftenposten.no/okonomi/innland/article3899757.ece

    Så da får man 2 kilo ribbe for 30,- + 1 pose surkål til 3,- og 1 pose rødkål til 4,- og et kilo poteter til 7,-. Totalt koster da et festmåltid for 4 personer på selveste julaften ca kr 44,-. Det er jo ikke så dyrt, Gjestemedlem?
    Så har vi endelig fått bekreftet av østlendinger spiser hundemat til jul. :)

    Dette er forøvrig ikke reelle priser. Butikkene selger dette med tap, og det er kun ment for å lokke folk inn i butikken slik at de fort tar igjen det tapte om de finner på å kjøpe noen av de sedvanlige overprisede varene eller den ekstremt avgiftsbelagte importen.

    Taper på salget

    Han forteller at dette er et såkalt lokketilbud som de taper mye penger på.

    - Vi taper isolert sett på hver kilo med ribbe, men vi regner med at kundene kjøper noe annet samtidig. På den måten gir tilbudet oss gevinst, sier Eriksen.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Mafiavirksomhet, tollmurer og naive nasjonalister

    Litt om den norske mafiakulturen i dagligvarebransjen. Godt hjulpet av naive nasjonalister, bondeorganisasjonerne, korrupte SPere og matvaremillardærer.

    http://e24.no/naeringsliv/article3902927.ece

    "DEN SKJULTE MATMAKTEN:

    Matprodusentene har jerngrep på markedet

    VG og E24 offentliggjør i dag et fortrolig dokument bare aktører i dagligvarebransjen har tilgang til. Det viser at noen få giganter har tilnærmet monopol innenfor sitt område - med et enormt utvalg av produkter.

    Konsekvensen er svekket konkurranse og etter all sannsynlighet dyrere mat for deg og meg."

    Bildet viser markedsandelene for de 3 største:

     

    Vedlegg

    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Godt Norsk - Mer matvaresvindel

    http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7407454 skrev:
    Etter avsløringene av omfattende juks med vann- og fosfatinnsprøyting i fisk, ber Forbrukerrådet nå Økokrim se på om praksisen kan kalles bedrageri.

    Forbrukerrådet kaller det bedrageri og svindel av norske forbrukere når bransjen selger fisk der vekten er manipulert ved hjelp av fosfat og vann.

    – Her jukses det med maten og det er primært knyttet til at man tar seg for mye betalt. Vi har også grunn til å tro at dette skjer med overlegg, altså at det ikke er tilfeldig, sier politisk direktør Audun Skeidsvoll i Forbrukerrådet til NRK.no.

    Han sier at Forbrukerrådet er opptatt av at noen må stilles til ansvar for at norske forbrukere hvert år betaler mange millioner kroner for mye for fisken de kjøper i butikken.

    – Vi leser denne saken rett inn i bedrageriforskriften, sier Skeidsvoll.

    800 gram fisk var egentlig 500 gram

    I brevet refereres det også til en av Forbrukerrådets tester av 800 gram frossen fiskefilet. Etter ett døgns tining var fileten redusert til 600 gram filet og 200 gram væske. Ved steking forsvant ytterligere 130 gram av bruttovekten. Dermed satt forbrukeren igjen med under 500 gram fisk av noe som i utgangspunktet var merket som 800 gram.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Hvorfor må maten være så dårlig i Norge?

    Kampanjene har fått lettlurte nordmenn til å tro at norsk kvalitet er god. Vi er jo norske må vite... men virkeligheten er en helt annen. Vi er tilvendt å spise svindyr grisemat, og har ikke begreper om kvalitet.


    http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7408825 skrev:
    Halvparten av fisken som selges i ferskvarediskene er for dårlig og ti prosent er uegnet som menneskemat, viser en undersøkelse Forbrukerrådet har gjort.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.151
    Antall liker
    2.666
    Hvorfor må maten være så dårlig i Norge?

    Gjestemedlem skrev:
    Kampanjene har fått lettlurte nordmenn til å tro at norsk kvalitet er god. Vi er jo norske må vite... men virkeligheten er en helt annen. Vi er tilvendt å spise svindyrsvinbillig grisemat, og har ikke begreper om kvalitet.
     
    N

    nb

    Gjest
    Hvorfor må maten være så dårlig i Norge?

    Espen R skrev:
    Det er tomt for ribbe i Norge nå og de regner med å måtte importere mellom 500 og 600 tonn fra utlandet. Importtollen er midlertidig satt ned fra 65 til 30 kroner pr. kilo eller hva det nå var.

    Trenger ikke være finansgeni for å skjønne at når man dumper prisen på Den Store Julevaren kort tid før jul, så går etterspørselen til himmels. Selv tok jeg meg meg en 3-kilos-ribbe til 45 kroner og har hatt noen gode middager på den allerede til en latterlig lav penge.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Audiophile-Arve skrev:
    vredensgnag skrev:
    Her kan du sjekke om du handler i en av landets dårligste fiskebutikker.

    http://m.nrk.no/m/article.jsp?art_i...ter/distrikt/hedmark_og_oppland/&h=www.nrk.no

    Halvparten av fisken som omsettes i fiskenasjonen Norge er tvilsom.
    Fisk sjøl. Mykje betre.
    Det er jo de de gjør på Gol, Hol, Hovden, Trysil osv. ;)

    Selv foretrekker jeg breiflabb og kveite, og jeg tror kvaliteten på det ligger litt høyere enn sei og torsk. Men jeg skal ikke hevde noe som jeg ikke har dekning for med for stor overbevisning.
     

    regina

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.11.2002
    Innlegg
    93
    Antall liker
    0
    Har ikke lest hele tråden så vet ikke om det har vært oppe før, men!

    Tørrfisk lager vi i Norge, den er holdbar, av god kvalitet, men tar tid å lage til.
    Tørrfisk av god kvalitet eksporteres kun til Italia. Vi liker å tro at Italia har råvarer vi ikke kan konkurrere med, det er feil. Det de har, som vi savner er matkultur. Du må lete ganske godt og lenge i vårt land for å finne noen som bruker tørrfisk som noe annet enn som snacks.

    Jeg har gitt opp fersk fisk og skalldyr(om de ikke er levende) i butikk, kjøper kun direkte fra fiskere eller fisker selv.

    Våkn opp, vi har noen av verdens beste råvarer i tørrfisk og klippfisk, men det er ikke verdsatt i hjemlandet!
     

    Slabbedask

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    34
    OED skrev:
    Du må lete ganske godt og lenge i vårt land for å finne noen som bruker tørrfisk som noe annet enn som snacks.
    Hørt om lutefisk? ;)
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.151
    Antall liker
    2.666
    Tubesnake skrev:
    OED skrev:
    Du må lete ganske godt og lenge i vårt land for å finne noen som bruker tørrfisk som noe annet enn som snacks.
    Hørt om lutefisk? ;)
    Elsker lutefisk. Skal på lutefiskparty på Lompa på torsdag..mmm
     

    Slabbedask

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    34
    vredensgnag skrev:
    Halvparten av fisken som omsettes i fiskenasjonen Norge er tvilsom.
    Feil. Halvparten av fisken som selges i fiskebutikker er tvilsom.

    Dette utgjør ca 0,5% av all fisken som omsettes i norge.
     

    regina

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.11.2002
    Innlegg
    93
    Antall liker
    0
    Tubesnake skrev:
    OED skrev:
    Du må lete ganske godt og lenge i vårt land for å finne noen som bruker tørrfisk som noe annet enn som snacks.
    Hørt om lutefisk? ;)
    Ja, det er en favoritt, men om du tror den er laget av den beste tørrfisken som lages i Norge, så tar du feil. Den beste går til Italia, resten blir enkelt forklart fordelt til lutefiskproduksjon/russland/nigeria..
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Hvorfor må maten være så )/&%¤(&¤ i Norge?

    Norsk klippfisk i Norge koster vel ca 4 ganger så mye som norsk klippfisk i Portugal. :-\
     

    regina

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.11.2002
    Innlegg
    93
    Antall liker
    0
    Hvorfor må maten være så )/&%¤(&¤ i Norge?

    Gjestemedlem skrev:
    Norsk klippfisk i Norge koster vel ca 4 ganger så mye som norsk klippfisk i Portugal. :-\
    Jeg var i Spania for 2 uker siden, da kostet loins 15EUR. I Norge koster det 260kr. Portugal vet jeg ikke.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.037
    Antall liker
    6.276
    Hvorfor må maten være så )/&%¤(&¤ i Norge?

    Gjestemedlem skrev:
    Norsk klippfisk i Norge koster vel ca 4 ganger så mye som norsk klippfisk i Portugal. :-\
    Men likevel har vi råd til mer klippfisk enn portugiserne... ;)
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Hvorfor må maten være så )/&%¤(&¤ i Norge?

    BT skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Norsk klippfisk i Norge koster vel ca 4 ganger så mye som norsk klippfisk i Portugal. :-\
    Men likevel har vi råd til mer klippfisk enn portugiserne... ;)
    "Hello my friend! Where are you from?". Alle som har vært i 'syden' har blitt møtt med dette spørsmålet av de lokale kremmerne i turistfellene.

    Hvorfor ikke bare innføre denne tankemåten i Norge også. For å få lov til å handle i butikker vil det være påkrevet å bruke spesielle betalingskort. På disse er det registrert inntekt og formue, slik at de som har råd til det betaler høyere pris for varene. Gjerne to til tre ganger prisen for varer hvis inntekten er tilsvarende over gjennomsnittlig lønn i landet. Hvorfor protestere egentlig? De har jo råd til det. Hvorfor skal ikke noen som tjener en million betale dobbel pris for en gildeklump i kjøledisken som en vanlig arbeider? :-\
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.707
    Antall liker
    7.954
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Hvorfor må maten være så )/&%¤(&¤ i Norge?

    Gjestemedlem skrev:
    Norsk klippfisk i Norge koster vel ca 4 ganger så mye som norsk klippfisk i Portugal. :-\
    Nei, går du på tilsvarande kvalitet, kostar han berre det doble. Elles brukast det fem kategoriar klippfisk i supermarknaden der eg handlar i Portugal. Den dyraste er tjukkare, større og på alle måtar flottare enn den du får her i landet, iallfall om du ikkje kjenner ein av gamlekara som lagar klippfisk på den tradisjonelle måten. Denne er faktisk dyrare enn den vi får her i landet, men så er det ei oppleving å smake på han også. Norsk, men uråd å oppdrive her i landet..

    Neste kvalitet er også flott, og det er denne eg kjøper - iallfall av og til. Om lag same pris som heime, men heilt annan kvalitet. Så finnest det ein litt rimelegare type som eg også brukar. Den nest dårlegaste er om lag av same kvalitet som norsk daglegvareklippfisk, men er ikkje delt opp med mindre du ber om det. Halv pris i samanlikning. Så er det iallfall ein klasse som er svært rimeleg, men det er ingen grunn til å kjøpe slikt om du ikkje skal lage plukkfisk eller tilsvarande. Det er kanskje denne du har vore bort i?

    På si side har Portugal eksport av ein del varer til Kina for vidareforedling. T.d. granitt. Det får dei attende billegare (og med dårlegare kvalitet) enn dei kan lage han for heime. Det er noko riv ruskande gale med transportutgiftene. Jfr søppelet dei sender over grensa, og det dei tenkjer på å importere frå Italia....
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Hvorfor må maten være så )/&%¤(&¤ i Norge?

    Audiophile-Arve skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Norsk klippfisk i Norge koster vel ca 4 ganger så mye som norsk klippfisk i Portugal. :-\
    Nei, går du på tilsvarande kvalitet, kostar han berre det doble. Elles brukast det fem kategoriar klippfisk i supermarknaden der eg handlar i Portugal. Den dyraste er tjukkare, større og på alle måtar flottare enn den du får her i landet, iallfall om du ikkje kjenner ein av gamlekara som lagar klippfisk på den tradisjonelle måten. Denne er faktisk dyrare enn den vi får her i landet, men så er det ei oppleving å smake på han også. Norsk, men uråd å oppdrive her i landet..

    Neste kvalitet er også flott, og det er denne eg kjøper - iallfall av og til. Om lag same pris som heime, men heilt annan kvalitet. Så finnest det ein litt rimelegare type som eg også brukar. Den nest dårlegaste er om lag av same kvalitet som norsk daglegvareklippfisk, men er ikkje delt opp med mindre du ber om det. Halv pris i samanlikning. Så er det iallfall ein klasse som er svært rimeleg, men det er ingen grunn til å kjøpe slikt om du ikkje skal lage plukkfisk eller tilsvarande. Det er kanskje denne du har vore bort i?
    Du har sikkert rett her. Jeg har ikke studert prisene så inngående, men har registrert at hele sider i supermarkedene ligger på under €5/kg uten at det er noe tilbud. Sikkert neppe hverken beste kvalitet eller spesielle stykker. Nå er det vel sjelden at man ser hele sider her hvis man ikke bestiller spesielt fra fiskehandlerne, men prisen på oppstykket tilsvarende i butikken her er nok i mange tilfelle rundt 150kr/kg, og da er man ikke så langt fra en 4 gang. Men jeg har ingen grunn til å tvile på at de beste stykkene ikke får det den samme 4-gangen, 2 er sikkert mer riktig, men påslaget er nok noenlunde tilsvarende.

    Det er forsåvidt ikke så rart at prisen er bedre grunnet mye større volum og et mindre pengesterkt publikum. Men det triste er at vi ikke kan importere det tilbake til Norge og selge det til oss for en skapelig pris. For klippfisk er jammen en fantastisk ressurs som blir alt for lite brukt her hjemme. Her har jeg inntrykk av at det kun anvendes til den tomatiserte fiskegryten, plukkfisk og kanskje lettkokt og med hvit melgjevnet saus. Synd, for det fortjener bedre.

    Litt pussig det med prising her forøvrig. Hvorfor er klippfisken så spinndyr i Norge, mens lutefisk av torsk nesten gis bort til tider? 15-30 kr kilo for frossen og 30-50 for ufrossen. Det er jo ikke bare på denne tiden av året det er slik heller, så det er jo ikke som med ribben som dumpes for å trekke julekunder til butikken.
     

    regina

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.11.2002
    Innlegg
    93
    Antall liker
    0
    Tipper den rimelige lutefisken i norge er laget av tørrfisk som ellers hadde gått til Nigeria eller bikkjefor.

    Ellers helt enig ang. det som blir sagt om klippfisk, fantastisk råvare, synd vi ikke har kultur til å utnytte den.
     
    P

    Parelius

    Gjest
    Jeg kjøper ofte klippfisk av den filétstykketypen; steker den på panne og har noe tomatliknende (boks med hermetiske og oppstykkede, og så hiver en i det en kan komme på som er godt av krydderier og løk og parprika etc) samt spinat ved siden. Ahhhhhhhh…
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.546
    Antall liker
    7.867
    Torget vurderinger
    0
    Fra den ene "norske" spesialiteten til den neste!

    Vi snakker om Brunosten også kjent som Gudbrandsdalsost eller G35.
    Den har nå kommet i "Juleutgave" til ca 3X prisen av vanlig brunost.
    Men selvsagt så inneholder den jo både rosiner, kanel og kardemomme.

    Og ja det høres godt ut men sjokket kommer når man leser i Adressevisen
    at denne osten som av Tine markedsføres som "Det norskeste av det norske!"
    slett ikke er norsk men produsert i UK! :mad:

    http://www.adressa.no/forbruker/article1560244.ece

    Synes ideen med Juleost er helt grei,
    men da kunne de jo for pokker sagt det som det er at osten er laget i UK !
    Kjeltringpakk! :( :(
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Er nå vel samme faen hvor osten er lagd, om de putter samme guffa opp i samme kjelen så blir det samme osten okkesom.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Spiralis skrev:
    Fra den ene "norske" spesialiteten til den neste!

    Vi snakker om Brunosten også kjent som Gudbrandsdalsost eller G35.
    Den har nå kommet i "Juleutgave" til ca 3X prisen av vanlig brunost.
    Men selvsagt så inneholder den jo både rosiner, kanel og kardemomme.

    Og ja det høres godt ut men sjokket kommer når man leser i Adressevisen
    at denne osten som av Tine markedsføres som "Det norskeste av det norske!"
    slett ikke er norsk men produsert i UK! :mad:

    http://www.adressa.no/forbruker/article1560244.ece

    Synes ideen med Juleost er helt grei,
    men da kunne de jo for pokker sagt det som det er at osten er laget i UK !
    Kjeltringpakk! :( :(
    Ost som er basert på råvarer fra et bestemt distrikt og som endres i karakter om produksjonen flyttes bør jo forbli stedbunden. Grottelagret Roquefort eller ost fra dyr på spesielle beiter er eksempler på det.

    Men G35, som ikke engang kan regnes som ost, laget på melk fra en eller annen uspesifisert fellestank med tilfeldige råvarer. Kokt sammen i en stålbeholder og aldri gjort noe med som setter et lokalt preg på produktet kan være produsert hvor som helst uten at det spiller noen som helst rolle. I dette tilfelle er ikke provinens noe annet enn en reklamejippo fullstendig uten betydning for produktet.
     

    realist

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.230
    Antall liker
    277
    Audiophile-Arve skrev:
    Slubbert skrev:
    Er nå vel samme faen hvor osten er lagd, om de putter samme guffa opp i samme kjelen så blir det samme osten okkesom.
    Trur du?
    Kva med å øve seg i ein kabeldebatt før vi tek til med ostedebattar.
    Eller hva med øl?
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.546
    Antall liker
    7.867
    Torget vurderinger
    0
    Gjestemedlem skrev:
    Men G35, som ikke engang kan regnes som ost, laget på melk fra en eller annen uspesifisert fellestank med tilfeldige råvarer. Kokt sammen i en stålbeholder og aldri gjort noe med som setter et lokalt preg på produktet kan være produsert hvor som helst uten at det spiller noen som helst rolle. I dette tilfelle er ikke provinens noe annet enn en reklamejippo fullstendig uten betydning for produktet.
    Saklig sett riktig, men når de markedsfører det som "DET NORSKESTE AV DET NORSKE" da reagerer jeg faktisk.

    Det er markedsføringen jeg reagerer på, ikke hvor "primen" er laget. Kjeltringer !!
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.707
    Antall liker
    7.954
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Spiralis skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Men G35, som ikke engang kan regnes som ost, laget på melk fra en eller annen uspesifisert fellestank med tilfeldige råvarer. Kokt sammen i en stålbeholder og aldri gjort noe med som setter et lokalt preg på produktet kan være produsert hvor som helst uten at det spiller noen som helst rolle. I dette tilfelle er ikke provinens noe annet enn en reklamejippo fullstendig uten betydning for produktet.
    Saklig sett riktig, men når de markedsfører det som "DET NORSKESTE AV DET NORSKE" da reagerer jeg faktisk.

    Det er markedsføringen jeg reagerer på, ikke hvor "primen" er laget. Kjeltringer !!
    G 35 er ok, men F 33 er endå betre. Eg brukar slikt berre i brun saus.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    selv drittmat i Norge er astronomisk priset

    Hellstrøm og landbruksministeren snakker mat i Aftenposten

    http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3961881.ece

    - Det irriterer meg grenseløst at nordmenn ikke vil betale mer etter evne for ekstra kvalitet i råvarene, sier Brekk.

    Hellstrøm er hjertens enig, men hevder at selv drittmat i Norge er astronomisk priset, og at man må gjøre noe med det. Det greier ikke landbruksavtalens yppersteprest Brekk å gjøre noe med.
     

    wilbur-x

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.07.2006
    Innlegg
    844
    Antall liker
    1
    Turiststedet Lom er et rystende eksempel. Serveringssteder med god mat og kokker med fagbrev har skrinn økonomi.
    De som selger varianter av løvbiff (biffsnadder/hamburger/gryte) med pulver-bernaise og pommes frites har mest gjester og går rimelig bra.
    Slik er det også med musikk, politikk og bilkjøring.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.707
    Antall liker
    7.954
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    wilbur-x skrev:
    Turiststedet Lom er et rystende eksempel. Serveringssteder med god mat og kokker med fagbrev har skrinn økonomi.
    De som selger varianter av løvbiff (biffsnadder/hamburger/gryte) med pulver-bernaise og pommes frites har mest gjester og går rimelig bra.
    Slik er det også med musikk, politikk og bilkjøring.
    Men kinarestauranten på Otta er ganske god.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn