Politikk, religion og samfunn Hvorfor må maten være så billig i Norge?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• 4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    16.541
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Bevares. Men at det skal være langt mer utbredt bslnr kvinner enn menn og i stor grad forsvinne ved utprøving. Eller når dessermenyen kommer, gjør det krevende å ta det spesielt seriøst på generelt grunnlag.
    Hehe, joa ser den. Det er nok en del mote i det, og kjønnsfordelingen er unektelig interessant. Som på det meste hva helse angår.

Jeg gikk gjennom et ganske rigid FODMAP regime en periode, kutte ut utrolig mye for så å reintrodusere en ting om gangen. Det var noen aha-øyeblikk
    underveis, og livet har vært adskillig bedre siden.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    16.912
    Sted
    Sølvbyen
    Om man er nybegynner innen faget så er første steg på erkjennelsen at lårene er mye bedre, mer tilgivelige og mer anvendelige enn brystene. Man kan også leve godt på at mesteparten av nasjonens befolkning ikke er klar over dette og lang mindre vet hvordan man parterer en kylling. Det er veldig enkelt.
    Joda, jeg er klar over det. Jeg bare foretrekker de magrere bryststykkene hvis jeg ikke skal krydre og steke dem i ovnen. Syns det er så mye nasty sener og fett på lårstykkene hvis de skal brukes i f.eks. grønn thai curry eller andre gryteretter selv om det blir godt til slutt. Men å lære meg å partere hel kylling må jeg prøve på, jeg har bare utsatt det av ren latskap. Pluss at jeg ofte vegrer meg for å kjøpe større stykker med kjøtt av frykt for at det ikke skal bli spist siden jeg bor alene.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    16.185
    Jeg gikk gjennom et ganske rigid FODMAP regime en periode, kutte ut utrolig mye for så å reintrodusere en ting om gangen. Det var noen aha-øyeblikk
    underveis, og livet har vært adskillig bedre siden.
    Det er en høyst reell økning i matallergi/intoleranse siden 80-90-tallet. Hva som er grunnene strides vel de lærde om men det blir pekt på ting som dårligere kosthold, mer antibiotikabruk, leve for rent og hygienisk, sen introdusering av "farlig" mat og denslags. Man er (ser det i alle fall ut til) betydelig mindre tilbøyelig til å utvikle allergier om man vokser opp på gård kontra om man vokser opp i en by. Det har også vært en ganske stor endring i etnisk sammensetning av Norges befolkning i dette tidsrommet.

Hos voksne er det også vanligere med til dels obskure kryssreaksjoner - altså at en eller flere andre faktorer som ikke har noe med mat å gjøre (utslitt, stress, sykdom, mensturasjon osv) kan trigge en reaksjon på en matvare, noe som gjør det mye vanskeligere å diagnostisere presist.

Utvalget matvarer i den daglige kost er også mye større nå enn for 30-40 år siden så det er mye mer man kan reagere på.

Sist redigert:

Mar-a-Lago Club

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2025
    Antall liker
    1.150
    Sted
    Halden
    Mistet du helt interessen for plantebaserte konserveringsmidler i kjøttproduksjon? Det er jo et slags modus operandi fra din side - altså å mene mye med betydelig patos men når man potensielt tar feil eller standpunktet blir umulig å forsvare så blir det fullstendig tyssnad. Aldri et «oi, der lærte jeg noe nytt» eller «det har jeg ikke tenkt på». Det har over tid blitt noe påfallende at man er kjempeivrig for så å bare forsvinne fra en diskusjon. Det gjelder denne og din forrige bruker her. Du er altfor smart til å be om eksempler på dette fenomenet. Det burde være åpenbart for de fleste.

ikke at det er så forbannet viktig å vinne en Internett-disputt men at du bare slutter å poste er en av de sikreste indikatorer på at så har skjedd.
    Du får forklare hva du mangler svar på, så skal du få svar. At det er forskjell på nitrat og nitritt, og at antioksidanter i grønnsaker demper produksjonen av nitrosaminer er velkjent og gjennomforsket. At selv kjøttindustrien har redusert sin bruk av nitritt, på grunn av påviste skadevirkninger er også velkjent, selv om hobbykokker muligens ikke doserer på tilsvarende vis.
    Ellers er det også velkjent at man bør unngå nitritt og også være skeptisk til tilsatt nitrat i større omfang, og at spesielt små barn bør slippe å få nitritt i kosten. Det at begge finnes i både kjøtt og grønnsaker betyr ikke at de er ufarlige, når de anvendes som tilsetningsmidler i prosessert mat.

Her får du Svenske Livsmedelsverkets oppsummering, nykokt 10. november i år. Du finner sikkert svarene du etterlyser der. Merk det forholdet til utvikling av nitrosaminer.

Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.301
    Per Fugelli var ofte en klok mann og var litt kritisk til helsefanatikere.
    Noen år før han døde publiserte han skriverier som omhandlet at nå var folkets fokus på helse gått helt av skaftet.
    For alt for mange handlet hverdagen og livet om hva man spiser og drikker og andre gjøremål, og gleder og nytelse kommer i bakgrunnen.
    Det var ikke bra mente han men alle står jo fritt til å gjøre egne valg, men ikke svelge alt som blir oss meddelt fra alle hold.
    Vi er her kun ei kort stund og noe skal vi daue av.
    Han sa mye mer enn dette men det er hva jeg husker fra et intervju for noen år siden. Og jeg var enig.

Mar-a-Lago Club

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2025
    Antall liker
    1.150
    Sted
    Halden
    Per Fugelli var ofte en klok mann og var litt kritisk til helsefanatikere.
    Noen år før han døde publiserte han skriverier som omhandlet at nå var folkets fokus på helse gått helt av skaftet.
    For alt for mange handlet hverdagen og livet om hva man spiser og drikker og andre gjøremål, og gleder og nytelse kommer i bakgrunnen.
    Det var ikke bra mente han men alle står jo fritt til å gjøre egne valg, men ikke svelge alt som blir oss meddelt fra alle hold.
    Vi er her kun ei kort stund og noe skal vi daue av.
    Han sa mye mer enn dette men det er hva jeg husker fra et intervju for noen år siden. Og jeg var enig.
    Det handler ikke om "hvor lenge du lever", men om "hvor godt du lever lenge". Og da er det klokt å skjele til hva man eter og hvilke virkninger dette kan ha på livsløpet og livskvaliteten. Det er fullt mulig å spise veldig god mat, drikke veldig gode drikkevarer og nyte livet, uten at det skal ha unødvendig skadelige virkninger.

Og så er det viktig å ikke være fanatisk.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    16.185
    Du får forklare hva du mangler svar på, så skal du få svar. At det er forskjell på nitrat og nitritt, og at antioksidanter i grønnsaker demper produksjonen av nitrosaminer er velkjent og gjennomforsket. At selv kjøttindustrien har redusert sin bruk av nitritt, på grunn av påviste skadevirkninger er også velkjent, selv om hobbykokker muligens ikke doserer på tilsvarende vis.
    Jeg har som sagt ikke benektet noe av dette eller vært uenig i noe av det eller hevdet noe i retning av at nitritt i prosessert mat ikke er/kan være helseskadelig, spesielt i de menger av slikt det er vanlig å spise i disse tider. Det er godt dokumentert.

Poenget mitt var kun at når man bruker plantebaserte produkter inneholdende nitrat som konservering så er effekten den samme som om man bruker nitrittsalt. Det plantebaserte nitratet konverteres til nitritt i prosessen og nitrittinnholdet i det ferdige produktet er stort sett det samme som om man hadde brukt E-stoffene direkte. At det går helt fint å spise planteproduktene i sin naturlige form endrer ikke på det. Har vært en del diskusjon om temaet og om forbrukerene villedes til å tro at det er betydelig sunnere fordi det er naturlig/økologisk/organisk/whatever. Eller man kan lage heløkologisk spekemat kun med naturlige ingredienser og uten e-stoffer men som likevel inneholder godt med nitritt, om du vil. Hva (om noe) som skjuler seg bak Kolonihagens formulering "ikke tilsatt nitritt" på deres kokte skinke aner jeg ikke.

Det er fullt mulig å lage spekemat kun ved bruk av salt - jeg gjør det selv innimellom, men det virker ikke være spesielt utbredt i kommersiell skala i alle fall. Tind har kommet med en spekeskinke laget med kun kjøtt og salt og de oppgir at den ikke inneholder nitritt. Om det faktisk er brukt noe annet, men som ikke trengs oppgis aner jeg ikke. Den ser ut som "vanlig" spekeskinke i alle fall.

men det er muligens ikke vits i å piske denne hesten ytterligere.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    16.185
    Det handler ikke om "hvor lenge du lever", men om "hvor godt du lever lenge". Og da er det klokt å skjele til hva man eter og hvilke virkninger dette kan ha på livsløpet og livskvaliteten. Det er fullt mulig å spise veldig god mat, drikke veldig gode drikkevarer og nyte livet, uten at det skal ha unødvendig skadelige virkninger.

Og så er det viktig å ikke være fanatisk.
    Om man vil se folk som virkelig ser skrale ut så er det bare å gå på en helsekostforretning.

Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.301
    Ja det er flere synspunkter på dette.
    Noe jeg tror er ganske spikret er at det beste et individ kan gjøre for sin egen helse er å røre på seg. Den som oppfinner et medikament med like stor effekt på helsen vil ikke bare få Nobelpris men også bli verdens rikeste på 1-2 år men den pillen er langt unna.
    Hva man spiser har jeg mindre tro på mens andre har stor tro på akkurat det og finner hele tiden vitenskapelige studier som støtter deres tro.
    Inaktivitet, sofa med pledd og lap top eller bok, og lenestol er farlige greier i store doser.
    Det har vært fokusert mye på kosthold i noen år og jeg vet ikke mye om det, jeg er for gammel til å bry meg noe særlig.
    Men med det jeg vet er fett- propper i blod-åre- veggen en stor risiko for helsen. Den er spikret. Men der er det også genetiske faktorer og ikke bare hva man inntar.
    Når det gjelder sporstoffer og E stoffer i mat så vet jeg ingenting og kan ikke tilføre temaet noe av verdi.

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    13.825
    Sted
    Oslo
    Som Erik Nord skrev i Nettavisen; er det viktigste flere år i livet, eller mere liv i årene.
    Jeg vil leve så lenge jeg lever godt, men å bli utgammal uten liv ønsker jeg meg ikke

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    3.754
    Jeg har som sagt ikke benektet noe av dette eller vært uenig i noe av det eller hevdet noe i retning av at nitritt i prosessert mat ikke er/kan være helseskadelig, spesielt i de menger av slikt det er vanlig å spise i disse tider. Det er godt dokumentert.

Poenget mitt var kun at når man bruker plantebaserte produkter inneholdende nitrat som konservering så er effekten den samme som om man bruker nitrittsalt. Det plantebaserte nitratet konverteres til nitritt i prosessen og nitrittinnholdet i det ferdige produktet er stort sett det samme som om man hadde brukt E-stoffene direkte. At det går helt fint å spise planteproduktene i sin naturlige form endrer ikke på det. Har vært en del diskusjon om temaet og om forbrukerene villedes til å tro at det er betydelig sunnere fordi det er naturlig/økologisk/organisk/whatever. Eller man kan lage heløkologisk spekemat kun med naturlige ingredienser og uten e-stoffer men som likevel inneholder godt med nitritt, om du vil. Hva (om noe) som skjuler seg bak Kolonihagens formulering "ikke tilsatt nitritt" på deres kokte skinke aner jeg ikke.

Det er fullt mulig å lage spekemat kun ved bruk av salt - jeg gjør det selv innimellom, men det virker ikke være spesielt utbredt i kommersiell skala i alle fall. Tind har kommet med en spekeskinke laget med kun kjøtt og salt og de oppgir at den ikke inneholder nitritt. Om det faktisk er brukt noe annet, men som ikke trengs oppgis aner jeg ikke. Den ser ut som "vanlig" spekeskinke i alle fall.

men det er muligens ikke vits i å piske denne hesten ytterligere.
    Her er det bare å kjøre i seg nitritt. Norsk spekemat på sitt " beste". Fikk smaksprøve på tre av dem, jeg var ærlig med selgeren i boden. Fikk ingen venn for livet, for å si det mildt !

Drar til Italia snart, der venter et besøk hos Ricardo, den lokale slakteren. Han har en bugnende disk med spekemat i et utall av varianter, som ikke ikke inneholder "sprengstoff" ! Og kokt skinke (helmuskel !!!!) som har englevinger.

Jeg har bivånet produksjon av spekepølser og skinker på en gård "oppi lia", sjette generasjonen som driver med det der. Tre av generasjonene var i full sving. Yngste på fjorten, eldste på åttito.

En svær kjeller under driftsbygningen med to meter tykke steinmurer, hvor skinker og pølser hang til modning. En katedral ! Slikt er faktisk helt vanlig - "der nede".

Antitesen:
    1763971007622.png

Mar-a-Lago Club

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2025
    Antall liker
    1.150
    Sted
    Halden
    Det bør vel sige inn hos FHI etc. Men det er sterke krefter der ute som jobber i mot. Det er relevant å trekke paraleller til Tobakksindustrien. Og faktisk også sukkerindustrien.

«Vi står midt i en kommersielt skapt folkehelsekrise, og politikken henger etter.»

Vis vedlegget 1162969

Ultraprosessert mat, The Lancet | Ultraprosessert mat: De våger å si det høyt
    Bra fra Lars Magne Sunnanå om angrepene på dem som varslet om ultraprosessert mat. Han skriver om de mange ufine utspillene fra spesielt Brage Ulvmoen, som er NAV-lege, og som har kjørt flere "korstog" mot farlige Kolby.
    Sunnanå syns det er bra å kunne vise til at Kolby, som av Ulvmoen ble avskrevet på kvakksalvernivå, nå faktisk står som medforfatter i studien som kom i verdens mest velansette medisinske tidsskrift og som har skapt oppmerksomhet verden over. Matindustrien tvinges på retrett.

Ellers, hva man bør kikke etter i ultraprosessert mat som inneholder nitrat og nitritt (til stor irritasjon for meg, den anbefalingen på bunnen, jeg elsker fermentert chark fra Frankrike, Spania og Italia).:

Nitrat og nitritt

Tilsetningsstoffgruppen nitritt og nitrat består av følgende fire tilsetningsstoffer:
    • E 249 Kaliumnitritt
    • E 250 Natriumnitritt
    • E 251 Natriumnitrat
    • E 252 Kaliumnitrat
    Det er i hovedsak bearbeidet kjøtt, som pølser og bacon, i tillegg til forskjellig spekemat, som er tilsatt disse e-stoffene for å gi matvarene økt holdbarhet.

Både WHO og det franske mattilsynet, Anses, påpeker at det er sammenheng mellom høyt inntak av matvarer tilsatt nitrat og nitritt, og økt kreftfare, spesielt tykktarmkreft. Dette gjør at Anses anbefaler en reduksjon av nitrater og nitritt i kostholdet til franskmenn, som innebærer en anbefaling om å spise maksimalt 150 gram bearbeidede kjøttvarer per uke per person.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    14.494
    Her er det bare å kjøre i seg nitritt. Norsk spekemat på sitt " beste". Fikk smaksprøve på tre av dem, jeg var ærlig med selgeren i boden. Fikk ingen venn for livet, for å si det mildt !

Drar til Italia snart, der venter et besøk hos Ricardo, den lokale slakteren. Han har en bugnende disk med spekemat i et utall av varianter, som ikke ikke inneholder "sprengstoff" ! Og kokt skinke (helmuskel !!!!) som har englevinger.

Jeg har bivånet produksjon av spekepølser og skinker på en gård "oppi lia", sjette generasjonen som driver med det der. Tre av generasjonene var i full sving. Yngste på fjorten, eldste på åttito.

En svær kjeller under driftsbygningen med to meter tykke steinmurer, hvor skinker og pølser hang til modning. En katedral ! Slikt er faktisk helt vanlig - "der nede".
    Tind leverer også spekemat uten nitritt.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn