Og ikke glem øl og vin. Der er det virkelig mye å spare.Nevnt tidligere i tråden av Voff. En del bør kanskje revurdere sin svenskehandel. Er det bryet verdt? (Gjelder ikke Pepsi Max eskadronene, selvsagt).
Og ikke glem øl og vin. Der er det virkelig mye å spare.Nevnt tidligere i tråden av Voff. En del bør kanskje revurdere sin svenskehandel. Er det bryet verdt? (Gjelder ikke Pepsi Max eskadronene, selvsagt).
Resultatet verkar tilforlateleg ut frå dei gongane eg har handla i utlandet, også.Har inntrykk av at "alle" sutrer over matprisene her i landet, her er det en interessant undersøkelse som viser noe annet.
Visit Denmark får bytte slagord: "Det er dyrt å være nordmann i Danmark"Resultatet verkar tilforlateleg ut frå dei gongane eg har handla i utlandet, også.
Andre ting enn basisvarer ville kanskje fått litt andre resultat (hermetisk andekonfit er trass alt framleis billigare i Frankrike enn heime), men mange verkar henga mentalt att i den tida då alt var kjempebillig i Utlandet.
I motsetning til høylytte deler av dette forumet klarer TAs journalist både å se på et regnskap, samt gjennomføre helt elementær prosentregning.Det blir nok heilt rett.. til tross for alle bortforklaringer både her og i media i øvrig...
Vi har jo registrert at mellom andre du og noen andre ivrige har svært tungt for dette. Men dersom du faktisk var opptatt av (noe ingen ting tyder på at du er) hvordan det mellom annet kan ha seg at noen av nasjonens største formuer er bygget opp på å drive med marginer som er lavere enn omtrent alle andre bransjer eller hvor rundtomkring ymse påslag skjer på aggregert nivå så ville du, i all ubeskjedenhet blitt langt mer opplyst av å lese denne tråden enn den artikkelen. Vi har vært innom alle temane som er omtalt i den saken og saken bommer også på essensen i driftsmodellen til dagligvarekjedene. Den har vært nevnt en del ganger her, men jeg tviler på at the usual suspects har fått det med seg siden det virker som gjengs holdning er å holde seg for ørene og rope DAGLIGVAREBARONER eller lignende så høyt som mulig slik at man slipper å forholde seg til offentlig tilgjenggelige opplysninger. Modellen er for øvrig i all hovedsak lik over hele den vestlige verden.![]()
Tjener grovt på å skru opp matprisene dine i mange ledd
Møt «sekserbanden» som tjener hundrevis av millioner kroner i måneden på å være mellomledd mellom bonden og forbrukerne.www.ta.no
Mange bekker små.....
Dersom du lurer på hvordan Tine har gått de siste årene så er det mye mer fruktbart å lese årsrapporten og - regnskapene deres enn hva det er å dikte om hva mine påstander innebærer. De ligger fritt tilgjengelig på nett og er ikke hemmeligstemplet. Der vil du kunne se hvordan kostnader og inntekter og overskudd har vært de siste årene. Siden jeg antar at du ikke kommer til å gjøre det så er her de mest sentrale tallene (alt i 1000 kroner)Påstandene dine innebærer jo nærmest at TIne og Nortura gikk med dundrende underskudd på feks ost og kjøtt, når de først nå - etter en prisøkning på 80-100% på flere merkevarer tjener penger.... Forøvrig.. for ca 18-20 mnd siden var melkeprisen til bonde noe over 6kr, inkl bonus fra Tine.. nå er den vel ca 7,50... konsummelk har gått opp ca 6 kr, dvs ca 5 kr ex mva... smør, og hvitost ala Norvegia i forkjellige former er noe av det enkleste Tine produserer... likevel er dette produktene som har de absolutt høyeste prisøkning...
Den omtalte "superprofitten" i norske dagligvarekjeder utgjør et sted rundt 1 prosentpoeng i driftsmargin. Det betyr et sted rundt 1500 kroner i året for en familie på fire. Eller sagt på en annen måte - dersom marginen i norske kjeder var enda lavere enn den er, helt nede på europeisk nivå, så ville du (om du er en enpersonshusholdning som jeg mener å ha lest at du er) spart noen tikroner i måneden.Jeg er ikke så flink til å lese og tenke selv, så jeg spurte google AI isteden:
Vis vedlegget 1153308 Vis vedlegget 1153309
Hvorfor er dere så forbannet opphengt i slikt eller hva en enkeltvare eller varegruppe koster? Det er mulig å finne ut hva Tine tjener, det er mulig å finne ut hva Nortura tjener, det er mulig å finne ut hva Orkla tjener (noe mer komplisert siden de driver med mye rart og mestepartene av inntektene kommer i utlandet) og det er mulig å se hva daglivarekjedene tjener. Dersom du er interessert i på butikknivå så er det sikkert mulig å finne tall for de av sorten som er egne selskaper (som nevnt tidligere i tråden går en overraskende stor andel av dagligvarebutikker i Norge med underskudd).Jeg har såpass regnskapsforståelse ( og bedøk) i ryggen at det er lite og ingenting i de tallene som er en logisk forklaring på tildels kraftige prisøkninger... det er nettopp de "andre tallene" som er hemmelige som er interessante... Boka "Maten vår" av Anders Nordstad, og bloggen hans, kan forøvrig anbefales...
Jeg er singel ja, takk som spør. Men uansett har jo matvarer steget veldig mye i pris de siste årene, samtidig som vi har fått shrinkflation og generell shitification på at noen varer både har blitt dårligere og dyrere, med mindre i pakningen.Den omtalte "superprofitten" i norske dagligvarekjeder utgjør et sted rundt 1 prosentpoeng i driftsmargin. Det betyr et sted rundt 1500 kroner i året for en familie på fire. Eller sagt på en annen måte - dersom marginen i norske kjeder var enda lavere enn den er, helt nede på europeisk nivå, så ville du (om du er en enpersonshusholdning som jeg mener å ha lest at du er) spart noen tikroner i måneden.
For eierene av butikken blir det mye penger av slikt og slik driftsmodellen er så har 1 prosentpoeng til eller fra veldig mye å si for avkastningen til virksomheten, men relativt lite å si for hva som står på kassalappen til den enkelte. Det er denne tilsynelatende selvmotsigelsen jeg har inntrykk av at er svært vanskelig å svelge for en del av dere. Det er ikke noen selvmotsigelse her, det er bare ikke helt åpenlyst hva som faktisk skjer.
Angående å spørre en AI som slikt - har du tenkt over hva som faktisk er inputen på temaet til en slik modell? opp gjennom årene har norske aviser og politikse uttalelser vært temmelig ensidige på at kjedene flår innbyggerene, men det er ikke veldig mye i de artiklene som indikerer at de som skriver de har skjønt forretningsmodellen.
Om man velger et mindre ledende spørsmål så er svaret til ChatGPT (betalversjon)
Europris, som gjerne blir sett på som billig og en av de som har utfordret deler av sortimentet til dagligvare, da primært på ikke-spiselige varer, har til sammenligning en driftsmaring på ca 10%, altså over dobbelt så høy som dagligvarekjedene.
Ikke mer dramatisk at jeg mente å huske at du omtalte deg selv som enpersonhshusholdning i en sammenheng.Jeg er singel ja, takk som spør.
Ja det har de. Men det er også tilfelle over hele verden de siste årene. Dette er ikke et særnorsk fenomen og det er ikke noe som tyder på at norske dagligvarekjeder har skrudd meg eller deg, marginene har vært ganske stabile, faktisk litt ned de siste årene men nå tilbake på nivåene før pandemien.Men uansett har jo matvarer steget veldig mye i pris de siste årene, samtidig som vi har fått shrinkflation og generell shitification på at noen varer både har blitt dårligere og dyrere, med mindre i pakningen.
Forretningsmodellen innen dagligvare er å oppnå tilstrekkelig egenkapitalavkastning på store volumer, lave marginer og veldig høy omløpshastighet på varelageret. Jeg aner ikke hva snittet er, men gitt hvor mye som har kort holdbarhet av matvarer er det åpenbart kun snakk om dager. Andre bransjer som har mer lagringsstabile varer har gjerne høyere marginer, lavere omsetning og noe lavere egenkapitalavkastning (aka bedre konkurranse). Som eier/aksjonær er det avkastningen på sysselsatt kapital som er det sentrale, det at man tjener X milliader i året betyr ikke at man driver bra. Egenkapitalavkastningen i f.eks Norgesgruppen er høy, men ikke abnormt høy og den ville vært normal med et sted rundt 1% lavere priser til sluttbruker alt annet like.Jeg har jobbet litt i varehandel (ikke dagligvarer) tidligere, og husker vi pleide å snakke om hvordan de store kjedene som Maxbo og OBS Bygg o.l. utkonkurrerte oss med store volum som de solgte til lavere pris, men de hadde også helt andre innkjøpsavtaler enn oss fra grossistene. Jeg tror vanlig dekningsbidrag for oss var rundt 15-30% pr. varelinje, og noen ganger mye mere på et annet, separat varesortiment. Begynner å bli en stund siden sånn at jeg ikke husker detaljene så godt lenger, men jeg skjønner hva som sies med store volum og lave marginer, samtidig som det er et eller annet som skurrer og gir meg kognitiv dissonans allikevel.