Politikk, religion og samfunn Hvorfor må maten være så billig i Norge?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.587
    Torget vurderinger
    24
    Asbjørn & Vredens, vi er helt på nett her. Dette er innlysende problemer, som da selvsagt inneholder tilsvarende MULIGHETER som naturlig motpol. Vi må gjøre noe med dette.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.643
    Torget vurderinger
    0
    pengesluk skrev:
    I Norge er det om å gjøre å tyne ut alt man kan av råvarer for så å fallby dette til de som betaler minst. På den måten slipper vi bryet med egen foredlingsindustri og fortjeneste på verdiskapningen. Applaus!
    Men faen Sluket,ser du ikke at vi "risikerer" at noen vil tjene penger på slik foredling i Norge?? De kan jo faktisk komme til å bli rike!

Nei da er det MYE BEDRE at det skjer i utlandet, da ser ikke Ola Dunk at det går an å tjene penger på å skape arbeidsplasser i privat regi! Arbeidsplasser bør jo helst opprettes av det offentlige og fortrinnsvis gå med passelig store underskudd! :p

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.671
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    pengesluk skrev:
    Grensehandel update: En kollega melder om STORSTILT byggeaktivitet ved Nordby kjøpesenter starks over grensa ved Svinesund, for de som ikke er lokalkjent. Vi snakker STORSTILT. Selv om svenskene er dumme er de ikke DUMME, og kalkulerer trygt med ytterligere økning i handelslekkasjen, og de norske styresmakters maktesløshet. Nå er det snart kø hver dag, tidligere mest på typiske utfartsdager. Vi kjenner jo alle folk som bor i Østfold, og som knapt hadde overlevd uten å kunne dra over kjølen for å bunkre. Det settes nye omsetningsrekorder jevnlig. Sterk norsk krone demper selvsagt utviklingen ::) ::)...

De politikerne som IKKE forstår omfanget og virkningene av dette har ingen begrep om realitetene. Vi snakker nå TOG av privatbilister, busslaster ikke lenger kun med pensjonister, Sandefjord/Strømstad ferjene er smekkfulle osv. osv.

Skal/kan vi "blame" de handlende? Tror ikke det; for noen er dette en nødvendighet, for andre ligger det i menneskets natur, dette med å få mest igjen for hver innsatskrone. Og man gjør jo ikke noe galt, teknisk sett. Dersom man holder sig til kvoter og grenser, da.
    Dette er moment som bør trekkjast inn i lønsoppgjeret. Til nærare svenskegrensa du bur, til lågare løn kan du klare deg med. Og køyrer du over grensa på handel meir enn 3 dagar i veka, må du ha svensk løn.
    Logisk og fornuftig.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.610
    Audiophile-Arve skrev:
    pengesluk skrev:
    Grensehandel update: En kollega melder om STORSTILT byggeaktivitet ved Nordby kjøpesenter starks over grensa ved Svinesund, for de som ikke er lokalkjent. Vi snakker STORSTILT. Selv om svenskene er dumme er de ikke DUMME, og kalkulerer trygt med ytterligere økning i handelslekkasjen, og de norske styresmakters maktesløshet. Nå er det snart kø hver dag, tidligere mest på typiske utfartsdager. Vi kjenner jo alle folk som bor i Østfold, og som knapt hadde overlevd uten å kunne dra over kjølen for å bunkre. Det settes nye omsetningsrekorder jevnlig. Sterk norsk krone demper selvsagt utviklingen ::) ::)...

De politikerne som IKKE forstår omfanget og virkningene av dette har ingen begrep om realitetene. Vi snakker nå TOG av privatbilister, busslaster ikke lenger kun med pensjonister, Sandefjord/Strømstad ferjene er smekkfulle osv. osv.

Skal/kan vi "blame" de handlende? Tror ikke det; for noen er dette en nødvendighet, for andre ligger det i menneskets natur, dette med å få mest igjen for hver innsatskrone. Og man gjør jo ikke noe galt, teknisk sett. Dersom man holder sig til kvoter og grenser, da.
    Dette er moment som bør trekkjast inn i lønsoppgjeret. Til nærare svenskegrensa du bur, til lågare løn kan du klare deg med. Og køyrer du over grensa på handel meir enn 3 dagar i veka, må du ha svensk løn.
    Logisk og fornuftig.
    Lyder fornuftig, Arve. Da bør de også betale svensk skatt, såpass unner vi dem.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Hadde man stengt grensen til Sverige og østlendingene måtte storhandle i norske butikker hadde det vel tatt 21 dager før tollmurene var revet. :-\

V

vredensgnag

Gjest
    Pink_Panther skrev:
    nb skrev:
    Pink_Panther skrev:
    Lyder fornuftig, Arve. Da bør de også betale svensk skatt, såpass unner vi dem.
    Sverige har høyere skatt enn Norge.
    Ikke ødelegg nå.
    Det avhenger av lønnsnivået. Du skal ligge over norsk gjennomsnitt før marginalskatten tipper i svensk disfavør. Ligger du på eller under norsk snitt er skattetrykket høyest her.
    Sånt er det greit å vite.

http://www.na24.no/article3001036.ece

wilbur-x

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.07.2006
    Antall liker
    1
    Les under headingen "Ris" i neste nr av Dine Penger.
    Her omtales kollektivets kamp mot fransk ost.

N

nb

Gjest
    Vermin skrev:
    Det er desverre den yngre garde, som sitter midt oppi ett generasjonskifte og som styrer blankt unna landbruk, og det skjønner jeg godt. Ikke en levende sjel av dere i denne tråden ville satt deres bein innafor fjøsdøra dersom dere fikk sniktitte på regnskapet først.
    Tallens tale på antall bruk i drift og sysselsettingen i landbruket er jo rimelig klar på det området, så liten grunn til å tvile på situasjonsbeskrivelsen. Det jeg imidlertid på prinsipielt grunnlag finner underlig er et implisitt forsvar for dagens regime, gitt at dette stort sett har medført smalhans og generell elendighet for fotfolket.

Av nysjerrighet - hvordan er mulighetene her i landet for å få ekstra godt betalt for produktene sine dersom man som bonde produserer kvalitet som ligger et kuhode eller to over "naboene" ? Eller for å spørre på en annen måte, er incentivene primært rettet mot å produsere mye av godkjent kvalitet eller mindre av høyere kvalitet i den grad det er en motsetning mellom de to.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.276
    Sted
    Trondheim
    Ja, dette lurer jeg også på. Siden de som støtter Tine i denne tråden alle beskriver hvor tøft det er å være bonde og hvor lite attraktivt det er med lange arbeidsdager og dårlig lønn, kan jeg ikke skjønne hvorfor de da er så oppsatt på å beholde dette systemet som helt tydelig ikke fungerer?

V

vredensgnag

Gjest
    Det er helt umulig å komme gjennom med slik logikk. Kollektivene har sine egne spilleregler, og aktørene som er bundet i dem har hittil foretrukket at alle må følge samme regelsett, enn at det skal bli differensiering etter egenmotivert innsats.

Problemet er selvsagt at politikken ikke gir lovet resultat. Antallet gårder legges ned, matkvaliteten reduseres, utvalget begrenses, inntektene står stille, tilskuddene øker, og forbrukerne handler over grensen.

Alle med helt normalt gangsyn vil se at det regnestykket står til stryk. Så en omstilling er på vei, og ulempen er at næringen er helt uforberedt på den. Dette er Titanic rett i isfjellet, med altfor få livbåter, og en sterk tro på at skuta ikke kan synke.

Alternativet - å åpne for eksport av norske landbruksprodukter, å tillate import, å differensiere mellom bruk etter vilje og evne til å skape kvalitetsvarer - er en total tilbakevisning av seksti år med norsk landbrukspolitikk, og følgelig et prestisjetap som de som i dag lever av landbruket (politisk parti, byråkratiet, ledelsen i samvirkene) ikke er villige til å ta.

Og merkelig nok forsvarer bøndene som er ofre for feilslått politikk at Titanic (les TINE) steamer Full Speed Ahead med kurs rett i isfjellet.

O

Ole I

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Hadde man stengt grensen til Sverige og østlendingene måtte storhandle i norske butikker hadde det vel tatt 21 dager før tollmurene var revet. :-\
    Hvor mye utgjør denne "harryhandelen" egentlig? I prosent (promille muligens) av østlendingenes totale dagligvarehandel? Finnes det noe offisielle tall på dette?

N

nb

Gjest
    Ole I skrev:
    Hvor mye utgjør denne "harryhandelen" egentlig? I prosent (promille muligens) av østlendingenes totale dagligvarehandel? Finnes det noe offisielle tall på dette?
    Det er nok ganske mye. Første gang jeg var på harryhandel ble jeg sjokkert over omfanget. Siden ser den ut til ha økt betydelig. Kjøreturen til over grensen er ganske kort, så jeg vil anta at de som bor nærme grensen handler i rimelig stor skala i Sverige. Det er jo egentlig ikke mer komplisert enn å se på hvor mye de bygger ut på andre siden av grensen, de mener tydligvis at omfanget er stort og vil forbli stort.

Har ikke sett noen tall for Østfold, men for Norge som helhet er vel handelslekkasjen estimert til rundt 10 milliarder kroner. Dagligvaremarkedet i Norge omstetter for rundt 130-140 milliarder kroner i året mener jeg å ha lest.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    otare skrev:
    Ja, dette lurer jeg også på. Siden de som støtter Tine i denne tråden alle beskriver hvor tøft det er å være bonde og hvor lite attraktivt det er med lange arbeidsdager og dårlig lønn, kan jeg ikke skjønne hvorfor de da er så oppsatt på å beholde dette systemet som helt tydelig ikke fungerer?
    Husk det er de samme bøndene som er så sterkt imot EU, til tross for at EU har landbrukssubsidier av en annen verden.

O

Ole I

Gjest
    nb skrev:
    Ole I skrev:
    Det er nok ganske mye. Første gang jeg var på harryhandel ble jeg sjokkert over omfanget. Siden ser den ut til ha økt betydelig. Kjøreturen til over grensen er ganske kort, så jeg vil anta at de som bor nærme grensen handler i rimelig stor skala i Sverige. Det er jo egentlig ikke mer komplisert enn å se på hvor mye de bygger ut på andre siden av grensen, de mener tydligvis at omfanget er stort og vil forbli stort.

Har ikke sett noen tall for Østfold, men for Norge som helhet er vel handelslekkasjen estimert til rundt 10 milliarder kroner. Dagligvaremarkedet i Norge omstetter for rundt 130-140 milliarder kroner i året mener jeg å ha lest.
    Synsing er fint, men jeg er på jakt etter offisielle tall. SSB? Virke??

V

vredensgnag

Gjest
    Ole I skrev:
    nb skrev:
    Ole I skrev:

Synsing er fint, men jeg er på jakt etter offisielle tall. SSB? Virke??
    Du sitter rett foran det beste oppslagsverket som noensinne er laget, og må kunne legge inn litt innsats selv, fremfor å komme med utsagn om at "Synsing er fint".

Bare et par sider tilbake i denne tråden ble det linket til opplysingene Virke kom med for to dager siden.
    http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2347680.ece

Omfanget av hvordan vi har innrettet oss er flertrinnet.
    Ett er hva vi legger igjen i Sverige.
    Noe annet er hva dette gjør med handelsvirksomheter i Norge, som ligger tett på grensen.
    Og et ytterligere moment er den reduksjonen i etterspørsel etter norskproduserte varer dette medfører.

Nordmenn reiser til Sverige for å handle landbruksvarer som kunne vært norske, og totalen utgjør nesten et landbruksoppgjør.

O

Ole I

Gjest
    Hvorfor være så frekk i kjeften? Hvorfor ikke kunne si dette på en pen måte?

V

vredensgnag

Gjest
    Ole I skrev:
    Jeg syns ikke det er å være frekk i kjeften. Du sitter faktisk ved verdens beste oppslagsverk. "Synsing er vel og bra" syns jeg derimot var unødvendig. Og nb gikk vel ut ifra at du hadde sett hvor han hentet 10 milliarder fra, siden det var diskutert for én dag siden i tråden.

O

Ole I

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Ole I skrev:
    Jeg syns ikke det er å være frekk i kjeften. Du sitter faktisk ved verdens beste oppslagsverk. "Synsing er vel og bra" syns jeg derimot var unødvendig. Og nb gikk vel ut ifra at du hadde sett hvor han hentet 10 milliarder fra, siden det var diskutert for én dag siden i tråden.
    Synsing var overhode ikke negativt ment, snarere tvert imot.

O

Ole I

Gjest
    vredensgnag skrev:
    ^ Da beklager jeg min formulering.
    Og jeg beklager mangel av smiley i innlegget :)

Det mest interessante hadde vært å se en SSB/Virke beregning på hvor stor andel av dagligvarehandel uten alkohol- og tobakksprodukter som østlendingene gjør i Sverige. Jeg mistenker nemlig at det er relativt høyt innkjøp av de to nevnte produktene som utgjør mesteparten av grensehandelen.

Men det blir vel ikke helt lett å finne svar på.

V

vredensgnag

Gjest
    Ole I skrev:
    vredensgnag skrev:

Det mest interessante hadde vært å se en SSB/Virke beregning på hvor stor andel av dagligvarehandel uten alkohol- og tobakksprodukter som østlendingene gjør i Sverige. Jeg mistenker nemlig at det er relativt høyt innkjøp av de to nevnte produktene som utgjør mesteparten av grensehandelen.

Det er ikke parkeringsplassen utenfor Systembolaget som er stinn, men kjøpesentrene. Visst kjøper folk alkohol, men det er maten som gir de gunstigste prisutslagene og den som er årsaken til at man tar turen.
    Arve mente det i spøk tidligere, men pensjonister på Østlandet har mer disponibelt som følge av at de legger inn fast svenskehandel, så slik sett har de en fordel sammenlignet med dem lenger vest.

http://www.dagbladet.no/tag/svenskehandel

O

Ole I

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Ole I skrev:
    vredensgnag skrev:

Det er ikke parkeringsplassen utenfor Systembolaget som er stinn, men kjøpesentrene. Visst kjøper folk alkohol, men det er maten som gir de gunstigste prisutslagene og den som er årsaken til at man tar turen.
    Arve mente det i spøk tidligere, men pensjonister på Østlandet har mer disponibelt som følge av at de legger inn fast svenskehandel, så slik sett har de en fordel sammenlignet med dem lenger vest.

Jeg har vært mye i Töcksfors og jeg vet ikke hvor mye du har vært på svenskehandelsiden de siste årene så ha meg unnskyldt hvis dette blir feil - jeg mistenker deg ikke for ikke å ha innsikt.
    Jeg opplever nemlig at matvareprisene ikke er mye lavere i Sverige enn på norske Rema1000/Kiwi/Rimi osv. Og da snakker jeg normal handel av alt fra vakumskinkepålegg til vaskepulver; fra knekkebrød til skummetmelk.
    Ei heller er det mye å spare på kyllingfilet, kjøttdeig, smør osv
    Men der det er mye å spare er på snus, sigaretter, øl, vin og brennevin.................og godterier.
    Og mitt inntrykk bekreftes av bekjente jeg har på den norske siden av grensen i distriktet der.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.587
    Torget vurderinger
    24
    vredensgnag skrev:
    Ole I skrev:
    vredensgnag skrev:

Har en svoger som kjører fra Oslo hver 2. uke, kl. 0730 lørdag morgen, rett til Nordby/Strømstad for innkjøp av vin, sigaretter, vaskemidler, ost, pålegg og visse kjøttvarer (bl.a. bacon og oksekjøtt) samt mineralvann. Besparelsen for familien utgjør ca. 3.000 nok pr. 2.uke iberegnet kjørekostnader. Trikset er spesifikk handleliste, rett ned/rett hjem uten unødvendig bespisning og kjøp av unyttige tilleggsvarer. 6.000,- i måneden er ikke å kimse av for en familie med helt ordinære inntekter.

V

vredensgnag

Gjest
    Grunnet 24-timersregelen og de lave kvotene ville det vært temmelig stupid å fylle busser og ferger for å kjøpe inn på Systembolaget i Strømstad.
    Mange har begrenset med penger disponibelt etter faste utgifter, og verdsetter å kunne strekke midlene ved slike innkjøp. Butikkene på svenskesiden vet å legge gode marginer i forhold til norske priser, og lokker spesielt med kjøttprisene. Som pengesluk nevner er dette rutineturer for mange.
    Min nabo på Hurum gjorde som pengesluks bekjente - det var to turer i måneden.

I 2010 var kjøtt 44% dyrere i Norge enn i Sverige, god motivasjon.
    http://www.dinside.no/890472/det-er-problematisk-for-norge

Melk, ost og egg var 85% dyrere i Norge ("Klokkene kimer for samvirkene")

Her kan du finne nærmeste tollovergang, sjekke reglene, sjekke produktkategorier og sammenligne priser.
    Enjoy.
    http://www.grensehandel.no/

Du har nok satt deg litt for fast i den "det er alkohol" teorien din.

Vedlegg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.587
    Torget vurderinger
    24
    Ved nærmere opptelling viser det seg at jeg har en minimum fem-seks bekjente/kollegaer/familiemedlemmer som regelmessig tar et "Surströmmingsåk til Arvika" - og dette er ikke direkte fattigfolk heller. Kan virke som om dette er langt mer utbredt enn man tror. Interessant fenomen.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.276
    Sted
    Trondheim
    Her i Trondheim går det 2 daglige gratisbusser til Storlien. På torsdager går det 8. Det er ikke Systembolag på Storlien.

V

vredensgnag

Gjest
    pengesluk skrev:
    Ved nærmere opptelling viser det seg at jeg har en minimum fem-seks bekjente/kollegaer/familiemedlemmer som regelmessig tar et "Surströmmingsåk til Arvika" - og dette er ikke direkte fattigfolk heller. Kan virke som om dette er langt mer utbredt enn man tror. Interessant fenomen.
    Kjøttkvaliteten er variert og god, og prisene er lave. Kyllinger fra Frankrike til Priorpriser, osv.
    Osteutvalget er enormt.
    Man kan kjøpe et stort antall riktig gode varer fra rundt omkring i Europa, og det til meget lave priser. F.eks. spanske skinker som er billigere enn den billigste salamien her hjemme, men som er meget god.

Er jo tullete å ikke ta turen, fremfor å sparke i det samme utvalget tørrfôr, våtfôr og frossentfôr man finner i alle norske butikker.

Som oppsummering: Det er sinnsykt at vi har en landbrukspolitikk som har lagt opp til dette.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.587
    Torget vurderinger
    24
    OK, busted again - etter hundrevis av indignerte telefoner må jeg krype til korset og ta en lysbakken; jeg har også vær i Sverige (Charlottenberg) og handlet på meg flesk!! :eek: :eek: Yessir!

Men til mitt forsvar må det sies at

A. Det var ikke planlagt, skulle til en bekjent et par kilometer fra grensen på NORSK side
    B. "I was just ridin' shotgun" - dvs. jeg satt på med en venn, og kunne ikke nekte vedkommende å ta en tur over grensa for å handle litt

Men jeg skal ærlig innrømme at å kjøpe andebryst til ca. 35% av norsk pris (samme produkt til og med), vaktler til SEK 44,- for 4 stk. (istedenfor 140,- hos Jacob's i Oslo) - hel and til 68,- SEK pr. stk. for en 2,5 kg. fugl (i Norge, 69,-/kg.) samt flott oppskåret bacon til SEK 70,- /kg. mot 170,- hjemme, dette setter tankeprossessen i gang. Selvfølgelig. Dette var i fjor vår, har ikke gjort det siden da behovet ikke har vært tilstede men jeg forstår de som gjør dette.

V

vredensgnag

Gjest
    Man får gourmetingredienser til Remapriser. Å ikke gjøre det er dumt.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.587
    Torget vurderinger
    24
    Det har du vel rett i. Det dumme ved det for min del er at jeg eter opp alt sammen, i en takt som ikke takter totalt medgått tid.. 8) 8)

N

nb

Gjest
    Jeg drar selv til Sverige et par-tre ganger i året selv om det på ingen måte er noen økonomisk nødvendighet. Handler kanskje for 4-5000 kroner pr. gang. Kjøper stort sett basisvarer med "uendelig" holdbarhet samt søreuropeisk spekemat (kanskje det enkeltområdet hvor det er mest penger å spare) og oster. Og gjerne litt ferskvarer for rimelig umiddelbart konsum. For min del er det en ganske enkel måte å fylle opp lageret av basisvarer, og det er greit å ta seg en tur. Kjører man fra Oslo tidlig om morgenen og er effektiv er kjøringen kjapt unnagjort - jeg bor på "riktig" side av Oslo så kjører på ca en time og et kvarter hver vei. Systembolaget gidder jeg nesten aldri å dra på.

Og for de som ikke er klar over det: Utvalget er bedre enn hva som er tilfelle på nesten alle dagligvareforretninger i Norge. Det er bedre med panchetta enn norsk bacon, at førstnevnte i Sverige koster mindre enn sistnevnte i Norge skader heller ikke. Kjøper hele pakker og betaler under 200 svenske pesetas for kiloen.

V

vredensgnag

Gjest
    pengesluk skrev:
    Det har du vel rett i. Det dumme ved det for min del er at jeg eter op alt sammen, i en takt som ikke takter totalt medgått tid.. 8) 8)
    Taler for etablering i Østfold, selvsagt. Men jeg registrerer det går ferge fra Sandefjord til Strømstad.

Om noen tok ordentlig tak i det vettløse bak det som har utviklet seg - at vi har fått gigantiske kjøpesenter i Sverige, langs hele grensen, som er etablert for å betjene nordmenn som flykter fra kollektivstyrte matpriser ...

;D

N

nb

Gjest
    Grensehandel er for øvrig et ganske internasjonalt fenomen. Nordmenn drar til sverige, svensker drar til Danmark, dansker drar til Tyskland, tyskere drar til Polen og polakker drar sikkert til Ukraina eller Hviterussland for alt jeg vet.

Så kan man undres hvorfor noen i fullt alvor mente at en av de fine tingene med Euro var at det ble enkeler å sammenligne priser på tvers av landegrenser, empirien tilsier at man ikke trenger å være særlig begavet for å klare det uten en felles valuta.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.529
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ole I skrev:
    Jeg har vært mye i Töcksfors og jeg vet ikke hvor mye du har vært på svenskehandelsiden de siste årene så ha meg unnskyldt hvis dette blir feil - jeg mistenker deg ikke for ikke å ha innsikt.
    Jeg opplever nemlig at matvareprisene ikke er mye lavere i Sverige enn på norske Rema1000/Kiwi/Rimi osv. Og da snakker jeg normal handel av alt fra vakumskinkepålegg til vaskepulver; fra knekkebrød til skummetmelk.
    Ei heller er det mye å spare på kyllingfilet, kjøttdeig, smør osv
    Men der det er mye å spare er på snus, sigaretter, øl, vin og brennevin.................og godterier.
    Og mitt inntrykk bekreftes av bekjente jeg har på den norske siden av grensen i distriktet der.
    pengesluk skrev:
    Har en svoger som kjører fra Oslo hver 2. uke, kl. 0730 lørdag morgen, rett til Nordby/Strømstad for innkjøp av vin, sigaretter, vaskemidler, ost, pålegg og visse kjøttvarer (bl.a. bacon og oksekjøtt) samt mineralvann. Besparelsen for familien utgjør ca. 3.000 nok pr. 2.uke iberegnet kjørekostnader. Trikset er spesifikk handleliste, rett ned/rett hjem uten unødvendig bespisning og kjøp av unyttige tilleggsvarer. 6.000,- i måneden er ikke å kimse av for en familie med helt ordinære inntekter.
    Jeg kjører over grensen ganske ofte i "embeds medfør", både E6 og E18, pluss at familien tilbringer somrene i Norra Bohuslän. Min erfaring ligner mye mer på Slukets regnestykke enn på Ole I's. Å ta med ukens handleliste og gjøre unna handlingen på et av kjøpesentrene på vei hjem er et ganske betydelig frynsegode i en jobb med mange reisedøgn. Det forutsetter rett kombinasjon av selvdisiplin og fleksibilitet i forhold til handlelisten. Ingen ekstra "kjekt å ha"-innkjøp, men likevel åpen for gode tilbud på sånt som Serrano- og Parma-skinke eller argentinsk biff. Vredens oppsummerte ganske godt med "gourmetingredienser til remapriser". Jeg kjøper hverken tobakk eller alkohol, forresten.

Konkurransen fra Nordby/Töcksfors har definitivt ført til at prisen på typiske "lokkevarer" også har falt på norsk side. Kyllingfilét er kanskje det mest opplagte eksemplet. Det var jo knapt til å oppdrive for penger på norsk side bare for noen få år siden.

V

vredensgnag

Gjest
    nb skrev:
    Grensehandel er for øvrig et ganske internasjonalt fenomen. Nordmenn drar til sverige, svensker drar til Danmark, dansker drar til Tyskland, tyskere drar til Polen og polakker drar sikkert til Ukraina eller Hviterussland for alt jeg vet.

Så kan man undres hvorfor noen i fullt alvor mente at en av de fine tingene med Euro var at det ble enkeler å sammenligne priser på tvers av landegrenser, empirien tilsier at man ikke trenger å være særlig begavet for å klare det uten en felles valuta.
    Svenskene kjøper øl og vin/sprit i Danmark, og danskene kjøper ditto i Tyskland. Matvareprisene har jevnet seg ut ganske godt i tidligere vestland.

Det er få steder det er så store prisforskjeller på mat som det er mellom Norge og Sverige, selv om indeks faller gradvis etterhvert som man forflytter seg mot øst.

Vil man leve riktig godt flytter man til et land i Baltikum. Nå som Latvia har et mer realistisk forhold til valutaverdi enn de hadde en stund er det fri bane der.

N

nb

Gjest
    Asbjørn skrev:
    Jeg kjører over grensen ganske ofte i "embeds medfør", både E6 og E18, pluss at familien tilbringer somrene i Norra Bohuslän. Min erfaring ligner mye mer på Slukets regnestykke enn på Ole I's. Å ta med ukens handleliste og gjøre unna handlingen på et av kjøpesentrene på vei hjem er et ganske betydelig frynsegode i en jobb med mange reisedøgn. Det forutsetter rett kombinasjon av selvdisiplin og fleksibilitet i forhold til handlelisten. Ingen ekstra "kjekt å ha"-innkjøp, men likevel åpen for gode tilbud på sånt som Serrano- og Parma-skinke eller argentinsk biff. Vredens oppsummerte ganske godt med "gourmetingredienser til remapriser". Jeg kjøper hverken tobakk eller alkohol, forresten.
    Hvordan noen kan mene at det ikke lønner seg å dra til Sverige for å handle er utenfor min fattevne. Nå vet jeg ikke hvordan man skal prise marginalkostnaden ved å dra på seg ca 250 kilometer ekstra på bilen (minus handlekjøring man uansett ville ha hatt hjemme), men om man ser på de direkte variable kostnadene så utgjør det litt over 200 kroner i drivstoff fra Oslo + ca en hundrings(?) i bompenger. Bor man nærmere grensen er det enda mindre. For min del er de direkte variable kostnadene ca inntjent kun på kjøp av soyamelk til jentungen som er melkeallergiker.

Tiden man bruker på å kjøre frem og tilbake kan man også langt på vei ignorere mener jeg - man får handlet veldig, veldig mye på ett sted og slipper å bruke tid på å kjøre fra butikk til butikk for å skaffe det man vil ha på hjemstedet.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn