|
Men faen Sluket,ser du ikke at vi "risikerer" at noen vil tjene penger på slik foredling i Norge?? De kan jo faktisk komme til å bli rike!pengesluk skrev:I Norge er det om å gjøre å tyne ut alt man kan av råvarer for så å fallby dette til de som betaler minst. På den måten slipper vi bryet med egen foredlingsindustri og fortjeneste på verdiskapningen. Applaus!
Dette er moment som bør trekkjast inn i lønsoppgjeret. Til nærare svenskegrensa du bur, til lågare løn kan du klare deg med. Og køyrer du over grensa på handel meir enn 3 dagar i veka, må du ha svensk løn.pengesluk skrev:Grensehandel update: En kollega melder om STORSTILT byggeaktivitet ved Nordby kjøpesenter starks over grensa ved Svinesund, for de som ikke er lokalkjent. Vi snakker STORSTILT. Selv om svenskene er dumme er de ikke DUMME, og kalkulerer trygt med ytterligere økning i handelslekkasjen, og de norske styresmakters maktesløshet. Nå er det snart kø hver dag, tidligere mest på typiske utfartsdager. Vi kjenner jo alle folk som bor i Østfold, og som knapt hadde overlevd uten å kunne dra over kjølen for å bunkre. Det settes nye omsetningsrekorder jevnlig. Sterk norsk krone demper selvsagt utviklingen ::
...
De politikerne som IKKE forstår omfanget og virkningene av dette har ingen begrep om realitetene. Vi snakker nå TOG av privatbilister, busslaster ikke lenger kun med pensjonister, Sandefjord/Strømstad ferjene er smekkfulle osv. osv.
Skal/kan vi "blame" de handlende? Tror ikke det; for noen er dette en nødvendighet, for andre ligger det i menneskets natur, dette med å få mest igjen for hver innsatskrone. Og man gjør jo ikke noe galt, teknisk sett. Dersom man holder sig til kvoter og grenser, da.
Lyder fornuftig, Arve. Da bør de også betale svensk skatt, såpass unner vi dem.Audiophile-Arve skrev:Dette er moment som bør trekkjast inn i lønsoppgjeret. Til nærare svenskegrensa du bur, til lågare løn kan du klare deg med. Og køyrer du over grensa på handel meir enn 3 dagar i veka, må du ha svensk løn.pengesluk skrev:Grensehandel update: En kollega melder om STORSTILT byggeaktivitet ved Nordby kjøpesenter starks over grensa ved Svinesund, for de som ikke er lokalkjent. Vi snakker STORSTILT. Selv om svenskene er dumme er de ikke DUMME, og kalkulerer trygt med ytterligere økning i handelslekkasjen, og de norske styresmakters maktesløshet. Nå er det snart kø hver dag, tidligere mest på typiske utfartsdager. Vi kjenner jo alle folk som bor i Østfold, og som knapt hadde overlevd uten å kunne dra over kjølen for å bunkre. Det settes nye omsetningsrekorder jevnlig. Sterk norsk krone demper selvsagt utviklingen ::
...
De politikerne som IKKE forstår omfanget og virkningene av dette har ingen begrep om realitetene. Vi snakker nå TOG av privatbilister, busslaster ikke lenger kun med pensjonister, Sandefjord/Strømstad ferjene er smekkfulle osv. osv.
Skal/kan vi "blame" de handlende? Tror ikke det; for noen er dette en nødvendighet, for andre ligger det i menneskets natur, dette med å få mest igjen for hver innsatskrone. Og man gjør jo ikke noe galt, teknisk sett. Dersom man holder sig til kvoter og grenser, da.
Logisk og fornuftig.
Sverige har høyere skatt enn Norge.Pink_Panther skrev:Lyder fornuftig, Arve. Da bør de også betale svensk skatt, såpass unner vi dem.
Ikke ødelegg nå.nb skrev:Sverige har høyere skatt enn Norge.Pink_Panther skrev:Lyder fornuftig, Arve. Da bør de også betale svensk skatt, såpass unner vi dem.
Akkurat!nb skrev:Sverige har høyere skatt enn Norge.Pink_Panther skrev:Lyder fornuftig, Arve. Da bør de også betale svensk skatt, såpass unner vi dem.
Det avhenger av lønnsnivået. Du skal ligge over norsk gjennomsnitt før marginalskatten tipper i svensk disfavør. Ligger du på eller under norsk snitt er skattetrykket høyest her.Pink_Panther skrev:Ikke ødelegg nå.nb skrev:Sverige har høyere skatt enn Norge.Pink_Panther skrev:Lyder fornuftig, Arve. Da bør de også betale svensk skatt, såpass unner vi dem.
Tallens tale på antall bruk i drift og sysselsettingen i landbruket er jo rimelig klar på det området, så liten grunn til å tvile på situasjonsbeskrivelsen. Det jeg imidlertid på prinsipielt grunnlag finner underlig er et implisitt forsvar for dagens regime, gitt at dette stort sett har medført smalhans og generell elendighet for fotfolket.Vermin skrev:Det er desverre den yngre garde, som sitter midt oppi ett generasjonskifte og som styrer blankt unna landbruk, og det skjønner jeg godt. Ikke en levende sjel av dere i denne tråden ville satt deres bein innafor fjøsdøra dersom dere fikk sniktitte på regnskapet først.
Hvor mye utgjør denne "harryhandelen" egentlig? I prosent (promille muligens) av østlendingenes totale dagligvarehandel? Finnes det noe offisielle tall på dette?Gjestemedlem skrev:Hadde man stengt grensen til Sverige og østlendingene måtte storhandle i norske butikker hadde det vel tatt 21 dager før tollmurene var revet. :-\
Det er nok ganske mye. Første gang jeg var på harryhandel ble jeg sjokkert over omfanget. Siden ser den ut til ha økt betydelig. Kjøreturen til over grensen er ganske kort, så jeg vil anta at de som bor nærme grensen handler i rimelig stor skala i Sverige. Det er jo egentlig ikke mer komplisert enn å se på hvor mye de bygger ut på andre siden av grensen, de mener tydligvis at omfanget er stort og vil forbli stort.Ole I skrev:Hvor mye utgjør denne "harryhandelen" egentlig? I prosent (promille muligens) av østlendingenes totale dagligvarehandel? Finnes det noe offisielle tall på dette?
Husk det er de samme bøndene som er så sterkt imot EU, til tross for at EU har landbrukssubsidier av en annen verden.otare skrev:Ja, dette lurer jeg også på. Siden de som støtter Tine i denne tråden alle beskriver hvor tøft det er å være bonde og hvor lite attraktivt det er med lange arbeidsdager og dårlig lønn, kan jeg ikke skjønne hvorfor de da er så oppsatt på å beholde dette systemet som helt tydelig ikke fungerer?
Synsing er fint, men jeg er på jakt etter offisielle tall. SSB? Virke??nb skrev:Det er nok ganske mye. Første gang jeg var på harryhandel ble jeg sjokkert over omfanget. Siden ser den ut til ha økt betydelig. Kjøreturen til over grensen er ganske kort, så jeg vil anta at de som bor nærme grensen handler i rimelig stor skala i Sverige. Det er jo egentlig ikke mer komplisert enn å se på hvor mye de bygger ut på andre siden av grensen, de mener tydligvis at omfanget er stort og vil forbli stort.Ole I skrev:Hvor mye utgjør denne "harryhandelen" egentlig? I prosent (promille muligens) av østlendingenes totale dagligvarehandel? Finnes det noe offisielle tall på dette?
Har ikke sett noen tall for Østfold, men for Norge som helhet er vel handelslekkasjen estimert til rundt 10 milliarder kroner. Dagligvaremarkedet i Norge omstetter for rundt 130-140 milliarder kroner i året mener jeg å ha lest.
Du sitter rett foran det beste oppslagsverket som noensinne er laget, og må kunne legge inn litt innsats selv, fremfor å komme med utsagn om at "Synsing er fint".Ole I skrev:Synsing er fint, men jeg er på jakt etter offisielle tall. SSB? Virke??nb skrev:Det er nok ganske mye. Første gang jeg var på harryhandel ble jeg sjokkert over omfanget. Siden ser den ut til ha økt betydelig. Kjøreturen til over grensen er ganske kort, så jeg vil anta at de som bor nærme grensen handler i rimelig stor skala i Sverige. Det er jo egentlig ikke mer komplisert enn å se på hvor mye de bygger ut på andre siden av grensen, de mener tydligvis at omfanget er stort og vil forbli stort.Ole I skrev:Hvor mye utgjør denne "harryhandelen" egentlig? I prosent (promille muligens) av østlendingenes totale dagligvarehandel? Finnes det noe offisielle tall på dette?
Har ikke sett noen tall for Østfold, men for Norge som helhet er vel handelslekkasjen estimert til rundt 10 milliarder kroner. Dagligvaremarkedet i Norge omstetter for rundt 130-140 milliarder kroner i året mener jeg å ha lest.
Jeg syns ikke det er å være frekk i kjeften. Du sitter faktisk ved verdens beste oppslagsverk. "Synsing er vel og bra" syns jeg derimot var unødvendig. Og nb gikk vel ut ifra at du hadde sett hvor han hentet 10 milliarder fra, siden det var diskutert for én dag siden i tråden.Ole I skrev:Hvorfor være så frekk i kjeften? Hvorfor ikke kunne si dette på en pen måte?
Synsing var overhode ikke negativt ment, snarere tvert imot.vredensgnag skrev:Jeg syns ikke det er å være frekk i kjeften. Du sitter faktisk ved verdens beste oppslagsverk. "Synsing er vel og bra" syns jeg derimot var unødvendig. Og nb gikk vel ut ifra at du hadde sett hvor han hentet 10 milliarder fra, siden det var diskutert for én dag siden i tråden.Ole I skrev:Hvorfor være så frekk i kjeften? Hvorfor ikke kunne si dette på en pen måte?
Og jeg beklager mangel av smiley i innleggetvredensgnag skrev:^ Da beklager jeg min formulering.
Det er ikke parkeringsplassen utenfor Systembolaget som er stinn, men kjøpesentrene. Visst kjøper folk alkohol, men det er maten som gir de gunstigste prisutslagene og den som er årsaken til at man tar turen.Ole I skrev:Og jeg beklager mangel av smiley i innleggetvredensgnag skrev:^ Da beklager jeg min formulering.
Det mest interessante hadde vært å se en SSB/Virke beregning på hvor stor andel av dagligvarehandel uten alkohol- og tobakksprodukter som østlendingene gjør i Sverige. Jeg mistenker nemlig at det er relativt høyt innkjøp av de to nevnte produktene som utgjør mesteparten av grensehandelen.
Men det blir vel ikke helt lett å finne svar på.
Jeg har vært mye i Töcksfors og jeg vet ikke hvor mye du har vært på svenskehandelsiden de siste årene så ha meg unnskyldt hvis dette blir feil - jeg mistenker deg ikke for ikke å ha innsikt.vredensgnag skrev:Det er ikke parkeringsplassen utenfor Systembolaget som er stinn, men kjøpesentrene. Visst kjøper folk alkohol, men det er maten som gir de gunstigste prisutslagene og den som er årsaken til at man tar turen.Ole I skrev:Og jeg beklager mangel av smiley i innleggetvredensgnag skrev:^ Da beklager jeg min formulering.
Det mest interessante hadde vært å se en SSB/Virke beregning på hvor stor andel av dagligvarehandel uten alkohol- og tobakksprodukter som østlendingene gjør i Sverige. Jeg mistenker nemlig at det er relativt høyt innkjøp av de to nevnte produktene som utgjør mesteparten av grensehandelen.
Arve mente det i spøk tidligere, men pensjonister på Østlandet har mer disponibelt som følge av at de legger inn fast svenskehandel, så slik sett har de en fordel sammenlignet med dem lenger vest.
http://www.dagbladet.no/tag/svenskehandel
Har en svoger som kjører fra Oslo hver 2. uke, kl. 0730 lørdag morgen, rett til Nordby/Strømstad for innkjøp av vin, sigaretter, vaskemidler, ost, pålegg og visse kjøttvarer (bl.a. bacon og oksekjøtt) samt mineralvann. Besparelsen for familien utgjør ca. 3.000 nok pr. 2.uke iberegnet kjørekostnader. Trikset er spesifikk handleliste, rett ned/rett hjem uten unødvendig bespisning og kjøp av unyttige tilleggsvarer. 6.000,- i måneden er ikke å kimse av for en familie med helt ordinære inntekter.vredensgnag skrev:Det er ikke parkeringsplassen utenfor Systembolaget som er stinn, men kjøpesentrene. Visst kjøper folk alkohol, men det er maten som gir de gunstigste prisutslagene og den som er årsaken til at man tar turen.Ole I skrev:Og jeg beklager mangel av smiley i innleggetvredensgnag skrev:^ Da beklager jeg min formulering.
Arve mente det i spøk tidligere, men pensjonister på Østlandet har mer disponibelt som følge av at de legger inn fast svenskehandel, så slik sett har de en fordel sammenlignet med dem lenger vest.
http://www.dagbladet.no/tag/svenskehandel
Kjøttkvaliteten er variert og god, og prisene er lave. Kyllinger fra Frankrike til Priorpriser, osv.pengesluk skrev:Ved nærmere opptelling viser det seg at jeg har en minimum fem-seks bekjente/kollegaer/familiemedlemmer som regelmessig tar et "Surströmmingsåk til Arvika" - og dette er ikke direkte fattigfolk heller. Kan virke som om dette er langt mer utbredt enn man tror. Interessant fenomen.
Taler for etablering i Østfold, selvsagt. Men jeg registrerer det går ferge fra Sandefjord til Strømstad.pengesluk skrev:Det har du vel rett i. Det dumme ved det for min del er at jeg eter op alt sammen, i en takt som ikke takter totalt medgått tid.. 8) 8)
Ole I skrev:Jeg har vært mye i Töcksfors og jeg vet ikke hvor mye du har vært på svenskehandelsiden de siste årene så ha meg unnskyldt hvis dette blir feil - jeg mistenker deg ikke for ikke å ha innsikt.
Jeg opplever nemlig at matvareprisene ikke er mye lavere i Sverige enn på norske Rema1000/Kiwi/Rimi osv. Og da snakker jeg normal handel av alt fra vakumskinkepålegg til vaskepulver; fra knekkebrød til skummetmelk.
Ei heller er det mye å spare på kyllingfilet, kjøttdeig, smør osv
Men der det er mye å spare er på snus, sigaretter, øl, vin og brennevin.................og godterier.
Og mitt inntrykk bekreftes av bekjente jeg har på den norske siden av grensen i distriktet der.
Jeg kjører over grensen ganske ofte i "embeds medfør", både E6 og E18, pluss at familien tilbringer somrene i Norra Bohuslän. Min erfaring ligner mye mer på Slukets regnestykke enn på Ole I's. Å ta med ukens handleliste og gjøre unna handlingen på et av kjøpesentrene på vei hjem er et ganske betydelig frynsegode i en jobb med mange reisedøgn. Det forutsetter rett kombinasjon av selvdisiplin og fleksibilitet i forhold til handlelisten. Ingen ekstra "kjekt å ha"-innkjøp, men likevel åpen for gode tilbud på sånt som Serrano- og Parma-skinke eller argentinsk biff. Vredens oppsummerte ganske godt med "gourmetingredienser til remapriser". Jeg kjøper hverken tobakk eller alkohol, forresten.pengesluk skrev:Har en svoger som kjører fra Oslo hver 2. uke, kl. 0730 lørdag morgen, rett til Nordby/Strømstad for innkjøp av vin, sigaretter, vaskemidler, ost, pålegg og visse kjøttvarer (bl.a. bacon og oksekjøtt) samt mineralvann. Besparelsen for familien utgjør ca. 3.000 nok pr. 2.uke iberegnet kjørekostnader. Trikset er spesifikk handleliste, rett ned/rett hjem uten unødvendig bespisning og kjøp av unyttige tilleggsvarer. 6.000,- i måneden er ikke å kimse av for en familie med helt ordinære inntekter.
Svenskene kjøper øl og vin/sprit i Danmark, og danskene kjøper ditto i Tyskland. Matvareprisene har jevnet seg ut ganske godt i tidligere vestland.nb skrev:Grensehandel er for øvrig et ganske internasjonalt fenomen. Nordmenn drar til sverige, svensker drar til Danmark, dansker drar til Tyskland, tyskere drar til Polen og polakker drar sikkert til Ukraina eller Hviterussland for alt jeg vet.
Så kan man undres hvorfor noen i fullt alvor mente at en av de fine tingene med Euro var at det ble enkeler å sammenligne priser på tvers av landegrenser, empirien tilsier at man ikke trenger å være særlig begavet for å klare det uten en felles valuta.
Hvordan noen kan mene at det ikke lønner seg å dra til Sverige for å handle er utenfor min fattevne. Nå vet jeg ikke hvordan man skal prise marginalkostnaden ved å dra på seg ca 250 kilometer ekstra på bilen (minus handlekjøring man uansett ville ha hatt hjemme), men om man ser på de direkte variable kostnadene så utgjør det litt over 200 kroner i drivstoff fra Oslo + ca en hundrings(?) i bompenger. Bor man nærmere grensen er det enda mindre. For min del er de direkte variable kostnadene ca inntjent kun på kjøp av soyamelk til jentungen som er melkeallergiker.Asbjørn skrev:Jeg kjører over grensen ganske ofte i "embeds medfør", både E6 og E18, pluss at familien tilbringer somrene i Norra Bohuslän. Min erfaring ligner mye mer på Slukets regnestykke enn på Ole I's. Å ta med ukens handleliste og gjøre unna handlingen på et av kjøpesentrene på vei hjem er et ganske betydelig frynsegode i en jobb med mange reisedøgn. Det forutsetter rett kombinasjon av selvdisiplin og fleksibilitet i forhold til handlelisten. Ingen ekstra "kjekt å ha"-innkjøp, men likevel åpen for gode tilbud på sånt som Serrano- og Parma-skinke eller argentinsk biff. Vredens oppsummerte ganske godt med "gourmetingredienser til remapriser". Jeg kjøper hverken tobakk eller alkohol, forresten.