Politikk, religion og samfunn Hvorfor må maten være så billig i Norge?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Du er så lettlurt deph, bare fordi det er bilde av en bondegård på en matvare på ett tysk supermarked så betyr ikke det at det ikke er subsidiert industridrit, greit nok at de har ett bredere sortiment og varer som man ikke selger i Norge, det har mer med tradisjoner og hva man liker/er vant med å spise å gjøre. Med din logikk så burde svenskegrensa hatt svære saluhaller med småskala og spesialvarer alla stockholm og gøteborg, men de har eurocash og maximat. Det er fordi nordmenn vil ha samma dritten som på ræva 1000 bare enda litt billigere. Fair enough att du vil betale minst mulig for maten din, men å tro at det vil bety noe som helst for utvalget i norske butikker blir bare komisk, er fortsatt kjøttdeig og kyllingfilè som vil være det nordmenn kjøper, nå bare fra polen sprøyta med vann.
    La folk som vil spise søppel få lov til det. Men slutt å legge 2-300% toll på god mat for å beskytte det lokale salget av menneskefôr til de ukritiske.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Du er så lettlurt deph, bare fordi det er bilde av en bondegård på en matvare på ett tysk supermarked så betyr ikke det at det ikke er subsidiert industridrit, greit nok at de har ett bredere sortiment og varer som man ikke selger i Norge, det har mer med tradisjoner og hva man liker/er vant med å spise å gjøre. Med din logikk så burde svenskegrensa hatt svære saluhaller med småskala og spesialvarer alla stockholm og gøteborg, men de har eurocash og maximat. Det er fordi nordmenn vil ha samma dritten som på ræva 1000 bare enda litt billigere. Fair enough att du vil betale minst mulig for maten din, men å tro at det vil bety noe som helst for utvalget i norske butikker blir bare komisk, er fortsatt kjøttdeig og kyllingfilè som vil være det nordmenn kjøper, nå bare fra polen sprøyta med vann.
    La folk som vil spise søppel få lov til det. Men slutt å legge 2-300% toll på god mat for å beskytte det lokale salget av menneskefôr til de ukritiske.
    Men det vil fortsatt ikke endre utvalget i norske butikker
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    La folk som vil spise søppel få lov til det. Men slutt å legge 2-300% toll på god mat for å beskytte det lokale salget av menneskefôr til de ukritiske.
    Men det vil fortsatt ikke endre utvalget i norske butikker
    Selvfølgelig vil det endre utvalget. Årsaken til den skyhøye tollen er jo å holde disse produktene unna norske forbrukere.

    Den eneste grunnen til det elendige utvalget av kvalitetsmat i norske butikker er jo tollmurene, og den bivirkningen at folk er blitt tilvendt lavkvalitetsdritt og industrimat.

    Jeg har ikke noen tro på at det er en genetisk defekt hos nordmenn som får dem til å spise som de gjør.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Skal man kjøpe noe så enkelt som en pakke smør som ikke har vært innom tinesystemet må man typisk betale 200-250kr/kg i norske butikker.

    Da er det noe alvorlig galt.
     
    N

    nb

    Gjest
    Alle butikker i noegesgruppen har i prinsippet tilgang til alle varslinjene til Jacobs på Holtet. Drar du til en butikk utenfor Oslo fører de nesten ingen ring av det. Det er ikke fordi de ikke kan, men fordi etterspørselen ikke finnes.

    Folk flest i Norge vil ga billig mat, ikke kvalitet. Om du halverer peisen på fin spansk skinke vil fortsatt nesten ingen kjøpe den.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Noen spiser for å leve mens andre lever for å spise, nordmenn er i den første kategorien. Det er en grunn til at man avler frem 2 meter lange griser uten fett i norge, det er fordi man vil ha kammen lengst mulig fordi nordmenn vil ha den kjipe koteletten sin (magrest mulig selvsagt). Med ditt opplegg så vil man miste norske sesongråvarer fordi noen andre klarer å produsere dem billigere.. enkelt og greit.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Noen spiser for å leve mens andre lever for å spise, nordmenn er i den første kategorien. Det er en grunn til at man avler frem 2 meter lange griser uten fett i norge, det er fordi man vil ha kammen lengst mulig fordi nordmenn vil ha den kjipe koteletten sin (magrest mulig selvsagt). Med ditt opplegg så vil man miste norske sesongråvarer fordi noen andre klarer å produsere dem billigere.. enkelt og greit.
    Mitt opplegg? Det er da dagens vanskjøttede system som har gjort det slik at man får slike intetsigende koteletter til 30 kr Kg i butikkene, men samtidig har nesten 300% toll på svinekjøtt av god kvalitet slik at import i praksis er forbudt. Dett er ikke mitt opplegg... dette er SP og norturamafiaen sitt opplegg og plan for hva vi skal måtte ta til takke med.

    Selg mest mulig billig dritt og sørg for at færrest mulig får anledning til å smake ordentlig svinekjøtt. stimuler til produksjon av magert uspiselig svinekjøtt, tilsett røyksmak og selg det til stupide nordmenn som ikke vet bedre som "sommerkoteletter" til 30 kr kg.

    DET er tingenes tilstand nå i dag i Norge! ... og ikke "mitt opplegg"

    makan..
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Ditt ønskeopplegg er jo mye værre enn det som eksisterer idag, selv med alle sine feil, mangler og svakheter. At du ikke skjønner at det ikke er gris av god kvalitet som kommer til å bli importert kan ikke jeg hjelpe for.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Ditt ønskeopplegg er jo mye værre enn det som eksisterer idag, selv med alle sine feil, mangler og svakheter. At du ikke skjønner at det ikke er gris av god kvalitet som kommer til å bli importert kan ikke jeg hjelpe for.
    Og hvorfor skulle det ikke det. Om man har en kronetoll på f.eks. 25kr/kg vil det ikke være lønnsomt å konkurrere med den dritten du er så fornøyd med i dag som selges for 30 kr/kg i frysedisken. Men det vil være god butikk å selge godt marmorert nakke til f.eks. 70-80kr/kg i butikken som et alternativ til dem som vil ha godt kjøtt.

    At du ikke evner å se at det er dagens feilslåtte system som har brakt oss dit vi er i dag, et land av søppelspisere, får du slite med selv.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Reitan og norturabaronene er de eneste som vinner på at vi skal fortsette å være en nasjon av åtseletere.

    God mat skal være forbehold rikfolk og spesielt interesserte matentusiaster. Det er trist .. men slik har dette systemet alt opp nordmenn til å bli, et land uten matkultur... kanskje slått av England i sin begredelighet.. men det er vel også det.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Kjøper ikke billig industrigris, så alternativer har vi, i massevis. Forøvrig så har våre matvaner grunnlag mye lenger tilbake enn bondesamvirker og subsidiert landbrukspolitikk.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Når man kan selge svinekoteletter til 30kr/kg og ribben kanskje under 20 i sesongen skal man ikke komme å fortelle at man er redd for import når det kommer til billigsegmentet. Det er jo åpenbart en ren løgn, eller så forstår man ikke bedre.

    Grunnen til den svinske tollen på griskjøtt er å forhindre nordmenn i å få smaken på kvalitetsvarer, slik at kan skal begynne å etterspørre slik i stedet for det som produseres i dag.

    Så lenge vi er fornøyd med elendig kvalitet kan baronene sope inn milliarder på oss. de har monopol på det norske markedet, og har ingen interesse i å endre på noe som helst.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Reitan og norturabaronene er de eneste som vinner på at vi skal fortsette å være en nasjon av åtseletere.

    God mat skal være forbehold rikfolk og spesielt interesserte matentusiaster. Det er trist .. men slik har dette systemet alt opp nordmenn til å bli, et land uten matkultur... kanskje slått av England i sin begredelighet.. men det er vel også det.
    Ganske morro at du nevner england, på bygdene i england hadde man ikke komfyrer i gamle dager, da lagde konene i stand "alt i en gryte"retter, såkalte hotpots. Disse tok man med til bakerne om morgenene og satt de i bakerovnene på restvarmen som var igjen etter nattens baking. På ettmiddagen dro man ned og hentet gryta og middagen ble servert. Lancashire hotpots osv er fortsatt veldig populær tradisjonell engelsk mat den dag idag. Selvom ting stadig er i endring så sier historie og tradisjon om ett lands matkultur.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Norge kunne eksportert kvalitetsgris i store mengder om det hadde vært tillatt å satse på noe slikt. Norsk fårekjøtt er i verdensklasse og vi kan ale opp svin økologisk og med god fettprosent, utegående og smakfulle.

    Men det vil være umulig å eksportere grunnet de samme tollmurene som noen har innbilt folk at vi beskytter oss med. Vi er minst like mye sperret ute av tollmurene våre som sperret inne.

    Det er dette som tvinger bøndene til den trygdetilværelsene og leilendingstilværelsen de har låst seg inne i.

    Og matkjedemonopolistene ler hele veien til banken.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Når man kan selge svinekoteletter til 30kr/kg og ribben kanskje under 20 i sesongen skal man ikke komme å fortelle at man er redd for import når det kommer til billigsegmentet. Det er jo åpenbart en ren løgn, eller så forstår man ikke bedre.

    Grunnen til den svinske tollen på griskjøtt er å forhindre nordmenn i å få smaken på kvalitetsvarer, slik at kan skal begynne å etterspørre slik i stedet for det som produseres i dag.

    Så lenge vi er fornøyd med elendig kvalitet kan baronene sope inn milliarder på oss. de har monopol på det norske markedet, og har ingen interesse i å endre på noe som helst.
    Hehe, blir snodig å diskutere med deg når alt er konspirasjonsteorier og ett håp om att gresset alltid er grønnere på den andre siden. Sett deg litt inn i mat og kulturhistorie samt litt om eu's landbrukspolitikk, krydret med informasjon om kjeder og bondeorganisasjoner i eu så kan vi snakkes.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Norge kunne eksportert kvalitetsgris i store mengder om det hadde vært tillatt å satse på noe slikt. Norsk fårekjøtt er i verdensklasse og vi kan ale opp svin økologisk og med god fettprosent, utegående og smakfulle.

    Men det vil være umulig å eksportere grunnet de samme tollmurene som noen har innbilt folk at vi beskytter oss med. Vi er minst like mye sperret ute av tollmurene våre som sperret inne.

    Det er dette som tvinger bøndene til den trygdetilværelsene og leilendingstilværelsen de har låst seg inne i.

    Og matkjedemonopolistene ler hele veien til banken.
    Nei det kan vi ikke.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Reitan og norturabaronene er de eneste som vinner på at vi skal fortsette å være en nasjon av åtseletere.

    God mat skal være forbehold rikfolk og spesielt interesserte matentusiaster. Det er trist .. men slik har dette systemet alt opp nordmenn til å bli, et land uten matkultur... kanskje slått av England i sin begredelighet.. men det er vel også det.
    Ganske morro at du nevner england, på bygdene i england hadde man ikke komfyrer i gamle dager, da lagde konene i stand "alt i en gryte"retter, såkalte hotpots. Disse tok man med til bakerne om morgenene og satt de i bakerovnene på restvarmen som var igjen etter nattens baking. På ettmiddagen dro man ned og hentet gryta og middagen ble servert. Lancashire hotpots osv er fortsatt veldig populær tradisjonell engelsk mat den dag idag. Selvom ting stadig er i endring så sier historie og tradisjon om ett lands matkultur.
    Joda jeg har bodd noen år i England, i Lancashire sogar, så jeg kjenner maten der både på godt og vondt. Mest vondt må sies, for det engelske hverdagskostholdet er ikke mye å skryte av. Selv om det helt klart finnes gode enkeltretter.

    Hadde du fjernet frityroljen fra britiske butikker ville 30% av befolkningen sultet i hel i løpet avførste måneden.

    Men ost er de flink til å lage der... men den får vi ikke lov til å kjøpe i Norge. Her skal vi tvinges til å ete Norvegia, fordi dette tjener Tines og Rimis eiere mer penger på.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Jeg er overbevist om at hvis vi på sikt fikk bedre tilgang på kvalitetsmat til en rimelig penge i våre butikker og på markeder så ville hele den norske matkulturen bli endret på sikt, og etterspørselen etter de virkelig gode varene ville ta seg opp. Grunne til den gode maten som spises ellers på fastlandseuropa er jo tilgangen på gode ferske råvarer og produkter, til en pris vanlige arbeidere kan leve med.

    Jeg ser ingen annen vei. God sunn mat skal ikke være luksus, men hverdagskost om vi skal nå et slikt mål.

    Er det så veldig feil å ha en slik målsetning, og et slikt håp for fremtiden?

    Jeg er overbevist om at det går an å produsere her i Norge, men jeg er også overbevist om at vi aldri vil nå dit om vi skal fortsette å la 3-4 megakjeder og noen store monopolevearndører kontrollere hele markedet.

    Skal vi få opp etterspørselen må vi vise hva som er mulig å tilby, og hva alternativet på sikt kan være. Og da mener jeg bestemt at den beste måten er å åpne for fri import, slik at vi vennes til at god mat ikke nødvendigvis er en luksus til spesielle anledninger.

    Det vil få kvalitetsmarkedet til å blomstre og vil fremme alle dem som vil satse på god, økologisk, lokal kvalitetsmat og egenproduksjon. For det går jo per definisjon ikke an i importere lokalprodusert mat, så ingen import kan true den etterspørselen.

    Joda, kanskje en og annen gård som har basert seg på industriproduksjon av laveste billigste kvalitet vil slite... men det er en pris som er verdt å betale. Det er nordmenns livskvalitet det bør handle om.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Alle de landene du liker å sammenligne deg med har jo stoltheten til egen mat og matproduksjon som en bærebjelke i sin egen matkultur, dette lar seg ikke eksportere eller importere. Det ironiske her er jo at du og reitan familien(som du så inderlig misliker) ønsker akkurat de samme virkemidlene mens målene med virkemidlene spriker i hver sin retning.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Norske matbutikker har det dyreste og dårligste tilbudet i Europa. Det mener et regjeringsoppnevnt utvalg som vil ha en lov som fratar de store matkjedene makt.

    De fire matkjedene ICA, Reitangruppen, Norgesgruppen og Coop kontrollerer 99 prosent av markedet.


    Ny lov skal skvise matkjedene - Norge - NRK Nyheter

    De bommer jo selvfølgelig grovt på virkemidlene, men utgangspunktet, den elendige situasjonen i Norge er spot on.


    ---


    Det eneste som vil hjelpe på sikt er å fjerne tollmurene på mat. Dette vil sikre både import og eksport, og produsentene må begynne å produsere varer som folk faktisk etterspør.

    God mat kan bli Norges viktigste eksportnæring om man våger å satse. Men da må tollmurene ned.

    Det er ingen annen utvei, og så lenge det ikke skje.. skjer det heller ingen verdens ting annet enn ingenting.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Tror egentlig vi snakker om 2 forskjellige ting når det gjelder kvalitetsmat, hvis en kotelett fra Metro i Tyskland er målet så har du sikkert rett.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Tror egentlig vi snakker om 2 forskjellige ting når det gjelder kvalitetsmat, hvis en kotelett fra Metro i Tyskland er målet så har du sikkert rett.
    Jeg begynner å lure på om du i det hele tatt kan lese...

    Rykk tilbake til start og prøv å jobbe deg igjennom tråden en gang til.... eller to hvis det må til.

    Det demrer nok til slutt.. såpass tiltro har jeg til deg.
     
    N

    nb

    Gjest
    I tilfelle du ikke har fått det med deg deffe så er cruiser muligens den på forumet som vet mest om hva god mat er...
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Hvorfor er alle eksemplene dine om hvor bra det kan bli kjeder nedover i europa med tilsvarende markedsandeler og søppelmat?
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Jeg ønsker det samme som alle andre her, men å bygge ned det positive som har skjedd i Norge de siste 20 årene er ikke svaret tror jeg, man ser en dreining i folket når det gjelder kvalitet og interesse for å lage mat. Desverre samtidig som andelen halvfabrikkat og importmat øker. Nå har vi f.eks lammesesong, visste du at andelen norsk lammekjøtt i markedet går bra ned? Dette verdensklassekjøttet blir valgt bort i mange tilfeller for å spare en tier. Håpet er selvsagt at andelen kvalitetsbevisste forbrukere øker, og da tror ikke jeg nedbygging av tollmurer og mer industrialisert landbruk er løsningen.

    Da må man skape en stolthet og en kultur for norsk mat og matproduksjon.
    Det er også slik at du finner ikke kvalitetsmat på supern i Frankrike heller, da må du på helt andre butikker.
    Skal du ha et håndplukket kamskjell og ikke ett som er trålet og fullt av sand må du til en fiskehandler, skal du ha en østers som ikke er fra oppdrett så må du til en fiskehandler. Skal du ha ett godt stykke kjøtt som er riktig skjært og mørnet må du til en slakter osv osv osv
     
    N

    nb

    Gjest
    Alternativt at det i Frankrike er så mange slaktere at supern uansett ikke satser på det. Rema har større utvalg i mel enn en gigantisk carrefour, det er liten vits i å bake selv i et land hvor det finnes et par-tre bakere innenfor noen hundre meters radius.

    Landsbymarkeder er for øvrig på vikende front i Frankrike også las jeg når eg var der på ferie i våres.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Alternativt at det i Frankrike er så mange slaktere at supern uansett ikke satser på det. Rema har større utvalg i mel enn en gigantisk carrefour, det er liten vits i å bake selv i et land hvor det finnes et par-tre bakere innenfor noen hundre meters radius.

    Landsbymarkeder er for øvrig på vikende front i Frankrike også las jeg når eg var der på ferie i våres.
    Det er også verdt å merke seg at franskmenn og italienere bruker en mye større andel av sin lønn og sin tid på mat, selvom det er litt på vikende front.

    Jeg var der en måned i sommer, nå foregår det også en kamp om hvem skal få lov til å kalle seg en restaurant pga større andel av halvfabrikat i den bransjen. Er det noe de er flinke til så er det å beskytte seg selv :D
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Vi hadde mange slaktere i Norge også for endel år siden, selvom dephe sikkert mener det hele var ett stort kupp for å hindre oss god mat så var det nok mer at befolkningen ikke var interesert i å betale for håndverket. Ingen pamper, kommunister eller mafia som har trekt matvanene nedover hodet på oss, det har vi klart helt selv.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Vi ha tydeligvis et felles ønske om at vi skal ha god tilgang på god mat i våre butikker. At lokale produsenter skal lage de gode råvarene vi ønsker og at folk skal kjøpe dem.

    Men vi er tydeligvis langt fra dette målet nå.

    Andre langt i Europa, som ikke har slike tollmurer er der. Joda i Tyskland og Frankrike får man både billigmat om det er det man vi ha, men også rik og god tilgang på lokal kvalitetsmat, samt god mat fra de øvrige regioner man handler med.

    Da er de tydeligvis noe vi gjør alvorlig feil her hos oss.

    Jeg er over hodet ikke bekymret for fremtiden til norsk lammekjøtt. Det er i verdensklasse og kan bli en av våre store eksportartikler om vi ønsker det. Det vil nok ha den ulempen at prisen her hjemme vil stige.. men det må vi heller leve med i bytte for bedre tilgang på tilsvarende kvalitet på andre områder som ikke man ennå kan levere lokalt.

    ..

    Om man er uenig i at handel er en god løsning, så er jeg spent på hvilke alternative virkemidler man vil foreslå.

    For dagens situasjon er begredelig.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Vi hadde mange slaktere i Norge også for endel år siden, selvom dephe sikkert mener det hele var ett stort kupp for å hindre oss god mat så var det nok mer at befolkningen ikke var interesert i å betale for håndverket. Ingen pamper, kommunister eller mafia som har trekt matvanene nedover hodet på oss, det har vi klart helt selv.
    Hva er det som gjør dette da tror du?

    Er nordmenn genetisk degenererte eller er det noe med kultur og handlemønster som vi har lært oss til?
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Nei, lammekjøtt kan aldri bli noe stor eksportartikkel for Norge. Man kan aldri skalere opp lokale spesialiteter, f.eks ett kystlam og samtidig konkurerere på kvalitetet. I denne skaleringen så forsvinner ALLTID kvalieten. Akkurat som at man ikke kan skalere opp en bressekylling for storstilt eksport.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det snakkes varmt om slaktere, men hva med vanlige matmarkeder som man finner ellers i Europa:

    1.jpg
    2.jpg

    Få produsenter som gidder noe slikt i Norge når de i stedet kan sitte på ræven og levere alt til Tine, Nortura eller Bama og deretter sitte å vente på landbrukstrygden sin.

    En svak bedring er å spore i tiltak som Bondens Marked. Men det er stort sett hinsides overprisede matsouvenirer til turistene, samt en og annen godbit inne i mellom det hele som skams skyld.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Vi hadde mange slaktere i Norge også for endel år siden, selvom dephe sikkert mener det hele var ett stort kupp for å hindre oss god mat så var det nok mer at befolkningen ikke var interesert i å betale for håndverket. Ingen pamper, kommunister eller mafia som har trekt matvanene nedover hodet på oss, det har vi klart helt selv.
    Hva er det som gjør dette da tror du?

    Er nordmenn genetisk degenererte eller er det noe med kultur og handlemønster som vi har lært oss til?
    Det står jo der, nordmenn er opptatt av pris kontra kvalitet. Det er også grunnen til at kjedene stort sett konkurerer på pris og ikke på kvalitet.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Nei, lammekjøtt kan aldri bli noe stor eksportartikkel for Norge. Man kan aldri skalere opp lokale spesialiteter, f.eks ett kystlam og samtidig konkurerere på kvalitetet. I denne skaleringen så forsvinner ALLTID kvalieten. Akkurat som at man ikke kan skalere opp en bressekylling for storstilt eksport.
    Det er heller ikke nødvendig med noen storproduksjon. Men om denne varen markedsføres riktig og eksporteres til riktige markeder kan det bli en svært god inntekt for mange småbønder langs kysten, selv med en svært begrenset volumøkning. Man kan rett og slett få næringsgrunnlaget tilbake i småbygdene om man våger å satse denne veien i stedet for å gjøre seg totalt avhengig av landbrukstrygden.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Det snakkes varmt om slaktere, men hva med vanlige matmarkeder som man finner ellers i Europa:

    Vis vedlegget 223798
    Vis vedlegget 223799

    Få produsenter som gidder noe slikt i Norge når de i stedet kan sitte på ræven og levere alt til Tine, Nortura eller Bama og deretter sitte å vente på landbrukstrygden sin.

    En svak bedring er å spore i tiltak som Bondens Marked. Men det er stort sett hinsides overprisede matsouvenirer til turistene, samt en og annen godbit inne i mellom det hele som skams skyld.
    Frukt og grønt er også en snodig greie, nordmenn kjøper de samme frukt og grønnsakene hele året, og de forventer å finne de samme grønnsakene hele året. Spør man en gjennomsnittsnordmann så aner de ikke hva som er i sesong, bortsett fra jordbær selvsagt.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Nei, lammekjøtt kan aldri bli noe stor eksportartikkel for Norge. Man kan aldri skalere opp lokale spesialiteter, f.eks ett kystlam og samtidig konkurerere på kvalitetet. I denne skaleringen så forsvinner ALLTID kvalieten. Akkurat som at man ikke kan skalere opp en bressekylling for storstilt eksport.
    Det er heller ikke nødvendig med noen storproduksjon. Men om denne varen markedsføres riktig og eksporteres til riktige markeder kan det bli en svært god inntekt for mange småbønder langs kysten, selv med en svært begrenset volumøkning. Man kan rett og slett få næringsgrunnlaget tilbake i småbygdene om man våger å satse denne veien i stedet for å gjøre seg totalt avhengig av landbrukstrygden.
    Skal det bli en av våre store eksportartikler som du så pent kallte det det så fordrer det storproduksjon. Forøvrig så er en av grunnene til at norsk lam taper markedsandeler mangel på produksjon..
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det står jo der, nordmenn er opptatt av pris kontra kvalitet. Det er også grunnen til at kjedene stort sett konkurerer på pris og ikke på kvalitet.
    Grunnen til at man konkurrerer på pris er jo at 95% av varene er identiske i samtlige norske butikker. Tine, Gilde, Stabburet, Toro, Kavli, Findus etc. etc. etc.

    Det finnes jo ikke noe annet å konkurrere om enn pris i Norge så lenge det er en håndfull leverandører som har fullstendig monopol.

    Det er ikke det spor underlig da at man fokuserer på pris.

    Når man samtidig har tollmurer som gjør endel matvarer hinsides overpriset, så har ikke vanlige arbeidere råd til det annet enn til fest.

    ..

    Når man lever i mange nok år med mat som ikke smaker stort, fordi man ikke tar seg råd til luksuspriset mat, så ender man opp som et smakløst folkeferd.

    Men det går an å dressere nordmenn til å spise god mat, men da må man eksponeres for det i form av gode produkter som vanlige familier og enkeltpersoner ser seg råt til å handle.

    For å komme dit må tollmurene fjernes. Det er ingen annen utvei.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Frukt og grønt er også en snodig greie, nordmenn kjøper de samme frukt og grønnsakene hele året, og de forventer å finne de samme grønnsakene hele året. Spør man en gjennomsnittsnordmann så aner de ikke hva som er i sesong, bortsett fra jordbær selvsagt.
    Nei, for de fleste nordmenn handler aldri fra produsent... for produsenter flest gidder ikke bry seg med kundekontakt og er mer enn fornøyd med å levere bulk til et fellesmottak og deretter vente på lønnen sin.

    Det finnes jo unntak, men dette er jo den generelle situasjonen.

    Der fleste får vel med seg sesongen for norske epler og plommer også, og forbinder klementiner med jul :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn