Hvorfor lyder ICEpower så umusikalsk?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.
    T

    Torben

    Gjest
    Karma skrev:
    Torben skrev:
    Kort sagt fordi det alene er dyrt imponere ikke mig.
    Det var da heller ikke meningen. Poenget var at det normalt ikke er tilfeldig hva man velger i en slik prisklasse.
    Kan også nevne at jeg bruker Squeezebox som drev til dac i DEQX.
    Du skal selvsagt få lov til å mene hva du vil, men synes denne språkbruk blir litt i sterkeste laget:

    "Eksakt kan jeg ikke være ,da ICEpowers dårlige lyd breder sig ud over hele frekvensområdet, underlig glat udynamisk uden liv, Føtex supermarked elektronisk agtig lyd, livløs, clock radio agtig, for lys klangbalance, med manglende krop på instrumenter og stemmer.
    noget af det kan opleves når man har lavet en dårlig kopi af en CD, eller høre på streamet musik fra net eller harddisk, jeg har hørt transpoteren lyder meget der hen af når den fik sit signal fra harddisk, Ps der var ikke noget galt når den fik sit signal fra et drev."
    Jeg giver dig ret der er ikke lagt fingerere i mellem og det kunne have været udtrykt pænere, men så læs Rasmussen's indlæg for nogle sider siden som er langt mere velformuleret og jeg er fuldstændig enig i hans beskrivelse af lyden der er også flere andre der har været inde på noget af det samme.
    For mig er det faktisk et meget alvorligt problem, fordi jeg har opdaget at der er vanskeligt og for mit vedkommende umuligt at fjerne dette aftryk helt og det er efter min mening ødelæggende for muligheden for at skabe en illusion. Det er langt nemmere at tæmme en måske lidt for hidsig diskant, eller slap bas.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.692
    Antall liker
    21.540
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det er mulig min erindring spiller meg et puss, men jb_rasmussen omtalte da ikke en ICEpowerforsterker, gjorde han?
     
    T

    Torben

    Gjest
    Valentino skrev:
    Det er mulig min erindring spiller meg et puss, men jb_rasmussen omtalte da ikke en ICEpowerforsterker, gjorde han?
    Det er rigtigt, og jeg har heller ikke ICEpower men jeg har nøjagtig samme problem noget tyder på det gå igen i flere klasse D forstærkere , men er efter min mening mest udtalt i ICEpower, om det er udgangsfitreret der er synderen eller noget andet tja?
     
    K

    KindOfBlue

    Gjest
    Hvorfor lyder ICEpower så URmusikalsk?

    Forventninger. Fordommer. Antagelser. Erfaringer. Dårlig hukommelse. Mest fordommer.

    Det morsomste er når folk skal sammenligne noe de hører nå med et lytteinntrykk fra lang tid tilbake, og går ned i mikrodetaljene for å beskrive hva forskjellene er.

    Dette er gjennomtestet i en rekke ulike sammenhenger, f.eks. med dyr vin eller mat, som utgis for å komme fra en billig region, eller være billig/dusinvare. Plutselig smaker det ikke godt -- men med riktig etikett eller pris smaker det vidunderlig.

    For mange, mange år siden var det en artikkel i Vi Menn der de hadde bedt noen kokker tilberede ulike typer fugl, fra skogsfugl og rype til skjære, kråke og måke. Om jeg ikke husker feil, tror jeg var i militæret da så dette er lenge siden, så var det måkebrystet som ble rangert som best, ingen av edelfuglene var blant de tre beste.

    Gi gjerne folkene bak klasse-D på pukkelen for dårlig forklaring av hva det er prinsippet gjør og kan, spesielt i forhold til valg av bokstav - klasse-H for high-end måtte da være nærliggende? - men når folk ikke vet at de lytter til ICEpower så forsvinner disse innvendingene som dugg på en Tom Collins ved bassenget på Raffles i Singapore.

    Og jeg er temmelig overbevist om at dette er et område der matching er viktig. Tenk på dts-gjengivelse som mange finner skarp -- det er en funksjon av anlegget man spiller på, og hvordan dette er tunet. Og er det naturtro analytisk så topper det med dts i kretsen.

    Har nettopp sittet og satt sammen en spilleliste til kvelden, og jeg sitter og smiler. Gleder meg til å bli kritisert sønder og sammen for mine dårlige ører og valg! Men det morsomste med disse kveldene er å høre gjestenes reaksjoner på musikken de tar med (og så utvider det min egen samling!)
     

    w

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.01.2008
    Innlegg
    81
    Antall liker
    0
    Takker alle deltagere i denne tråden for masse nyttig informasjon og god underholdning.

    Jeg er ikke så godt kjent med alt som finnes av produsenter av klasse-D/T forsterkere.
    Kan noen hjelpe meg med tips om klasse-D effektforsterkere på +/- 150 watt som ikke koster mer enn 15.000??

    De jeg vet om er: Tact/Lyngdorf SDA2175, Midgard 4.1, Rotel RB-1072.

    Beklager at dette ikke har noe med temaet som diskuteres å gjøre, men føler sentralen har nok "Tips til-tråder", så prøver lykken her hvor ekspertene er...
     

    roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    w skrev:
    Takker alle deltagere i denne tråden for masse nyttig informasjon og god underholdning.

    Jeg er ikke så godt kjent med alt som finnes av produsenter av klasse-D/T forsterkere.
    Kan noen hjelpe meg med tips om klasse-D effektforsterkere på +/- 150 watt som ikke koster mer enn 15.000??

    De jeg vet om er: Tact/Lyngdorf SDA2175, Midgard 4.1, Rotel RB-1072.

    Beklager at dette ikke har noe med temaet som diskuteres å gjøre, men føler sentralen har nok "Tips til-tråder", så prøver lykken her hvor ekspertene er...
    Jeg er faktisk litt usikker på om TacT/Lyngdorf faktisk er klasse D i betydningen PWM-basert teknologi. De har jo en mer digital tilnærming enn mange andre, siden de faktisk var tidlig ute med effekttrinn med digital inngang.

    Det finnes jo mange som har effekttrinn basert på ICEpower. I tillegg til de du nevner er det vel Jeff Rowland og Bel Canto som nevnes hyppigst internasjonalt. Ellers har jo norske Embla og danske Bertram Audio også vært innom dette, men begge disse har vel satset på andre produkter etterhvert.
    eAR 1001 er vel fortsatt oppegående, tror jeg.
    Nuforce har vel sin egen variant av teknologien, kalt class N. ;)

    Jeg tror jeg gir pinnen over til noen andre, det var de jeg kom på i farten.
     
    B

    Back_Door

    Gjest
    Torben skrev:
    Karma skrev:
    Torben skrev:
    Kort sagt fordi det alene er dyrt imponere ikke mig.
    Det var da heller ikke meningen. Poenget var at det normalt ikke er tilfeldig hva man velger i en slik prisklasse.
    Kan også nevne at jeg bruker Squeezebox som drev til dac i DEQX.
    Du skal selvsagt få lov til å mene hva du vil, men synes denne språkbruk blir litt i sterkeste laget:

    "Eksakt kan jeg ikke være ,da ICEpowers dårlige lyd breder sig ud over hele frekvensområdet, underlig glat udynamisk uden liv, Føtex supermarked elektronisk agtig lyd, livløs, clock radio agtig, for lys klangbalance, med manglende krop på instrumenter og stemmer.
    noget af det kan opleves når man har lavet en dårlig kopi af en CD, eller høre på streamet musik fra net eller harddisk, jeg har hørt transpoteren lyder meget der hen af når den fik sit signal fra harddisk, Ps der var ikke noget galt når den fik sit signal fra et drev."
    Jeg giver dig ret der er ikke lagt fingerere i mellem og det kunne have været udtrykt pænere, men så læs Rasmussen's indlæg for nogle sider siden som er langt mere velformuleret og jeg er fuldstændig enig i hans beskrivelse af lyden der er også flere andre der har været inde på noget af det samme.
    For mig er det faktisk et meget alvorligt problem, fordi jeg har opdaget at der er vanskeligt og for mit vedkommende umuligt at fjerne dette aftryk helt og det er efter min mening ødelæggende for muligheden for at skabe en illusion. Det er langt nemmere at tæmme en måske lidt for hidsig diskant, eller slap bas.
    Jeg har ikke grunnlag for å bestride dine erfaringer. Like lite som du har grunnlag til å bestride mine. Slik du og en del andre uttaler dere, blir det presentert på en måte der vi som har positiv erfaring med klasse D/ICEpower fremstår som noen som ikke evner å lytte riktig. Dere ser dermed totalt bort fra at våre erfaringer kan være basert på en matching som passer denne teknologien bedre, og at vi dermed har fått til en lyd som er i øverste klasse.
    Jeg mener det finnes mer enn nok erfaringsgrunnlag til å bevise at klasse D/ICEpower kan gi lydkvalitet som kan sammenllignes med det aller beste. Å bestride dette, er det samme som å bestride andre audiofiles evner til å lytte.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.141
    Antall liker
    10.629
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Mener både hifi+ og hificritic har hatt tester av forskjellige klasse d forsterkere også.
    Forsåvidt Fidelity også.
    Og Stereophile
    og .....


    Ja mange.
    Tildels store forskjeller er det blant meningene til skribentene også. Slik som det er her.
     
    K

    KindOfBlue

    Gjest
    @Karma

    Viktigere enn hva man hører, eller er i stand til å høre, er hva man hører på!
    Jeg introduserer den populære YouTube-kategorien "Worst Music Video Ever" -- der er det mange å velge mellom. Denne er spesielt ond.

    Flere å velge mellom om man klikker på bildet og kikker gjennom listen som dukker opp. Men du er advart!

    Jan Terri kliner til med "I don't want to lose you tonight!"

     

    w

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.01.2008
    Innlegg
    81
    Antall liker
    0
    Takker for alle tips. Skal sjekke ut samtlige.

    Spiller i dag på en liten Trends T-amp, og liker veldig godt måten den formidler musikk på gjennom mine små Tannoy-høyttalere, men vil gjerne ha noe med litt med muskler til mitt "permanente" oppsett...
     
    J

    Jurassic

    Gjest
    Jeg har prøvd ICE i eget oppsett, jeg har også prøvd Hypex og har eid en Lyngdorf SDA2175 som jeg fikk god pris på hos klubben. Tviler ikke på at ICE kan låte bra, det har jeg selv hørt men jeg har full forståelse for folk som ikke har blitt overbevist. De som ikke har blitt overbevist sitter som regel på noen tradisjonelle likkister og det kan være at ICE matchet med analogt delt likkiste ikke er det ypperste i alles ører.

    Forsterkeren jeg har nå er ei heller perfekt men jeg har andre interesser enn hifi også så jeg har slått meg til ro med at anlegget mitt er et kompromiss som passer mine preferanser.
     
    J

    jb_rasmussen

    Gjest
    Der bliver diskuteret vældig meget om de tekniske aspekter ved denne teknologi ?

    I sidste ende er det hvordan teknikken er i stand til at gengive musiken som er afgørende, så jeg sjønner ikke hvorfor de ivrigste debatører, ikke prøver at beskrive deres opfattelse a hvordan produktet gengiver levende acoustiks optaget musik, gerne med beskrivelse af deres opfatning a hvordan de oplever disse Ice forsterkere stærke og svage sider ( for de er vel ikke perfekte ell.)

    Kom med nogen konkrete Musik eksempler på hvad i mener teknologien vitterlig er bra på og hvad de ikke er så bra til.

    Hvordan gengives Piano, cello, slagtøj, bas, stemmer, ect. regelret spiller det troværdig ?

    Man må jo nok også se i i øjnene, at der hersker en udpræget flok mentalitet blandt en del a debatørene herinde, så snart nogen vover at påtale hvordan at de opfatter lydgengivelsen fra teknikken, special vis de ikke deler begjestning med fan klubben. Dette bliver special udtalt når det er en udlænding, som vover at udtale at han opfatter lyd gengivelsen sådan ell sådan. Da kommer riven ud øjeblikkelig, når det drejer sig om fanklubbens favorit teknologi, og der gøres alt hvad man kan (i det skjulte) der er mulig for at få denne person til at fremstå som utro værdig, og diverse mere eller mindre skjulte ironiske, sakastiske, fordummende svar/spørsmål rettes da mod denne person i en slet skjult forsøg på latterligørelse a denne personen som her vover at kritisere nogle af aspekterne ved musik gengivelsen, som han opfatter det, da teknologien benyttes a vores NORSKE FAVORIT PRODUKT.

    Er det sådan at en del a debatørene indeher har nogen andre interesser, de prøver at beskytte, siden de optræder på denne måtte, eller er det bare fordi i ved bedre oppeher ?

    Stiller bare spørsmål a.

    Mvh. Johnny.

    Til moderatorene: I sletter ikke dette inlæg. Det er på tide nogen siger fra.
     
    T

    Torben

    Gjest
    Karma skrev:
    Torben skrev:
    Karma skrev:
    Torben skrev:
    Kort sagt fordi det alene er dyrt imponere ikke mig.
    Det var da heller ikke meningen. Poenget var at det normalt ikke er tilfeldig hva man velger i en slik prisklasse.
    Kan også nevne at jeg bruker Squeezebox som drev til dac i DEQX.
    Du skal selvsagt få lov til å mene hva du vil, men synes denne språkbruk blir litt i sterkeste laget:

    "Eksakt kan jeg ikke være ,da ICEpowers dårlige lyd breder sig ud over hele frekvensområdet, underlig glat udynamisk uden liv, Føtex supermarked elektronisk agtig lyd, livløs, clock radio agtig, for lys klangbalance, med manglende krop på instrumenter og stemmer.
    noget af det kan opleves når man har lavet en dårlig kopi af en CD, eller høre på streamet musik fra net eller harddisk, jeg har hørt transpoteren lyder meget der hen af når den fik sit signal fra harddisk, Ps der var ikke noget galt når den fik sit signal fra et drev."
    Jeg giver dig ret der er ikke lagt fingerere i mellem og det kunne have været udtrykt pænere, men så læs Rasmussen's indlæg for nogle sider siden som er langt mere velformuleret og jeg er fuldstændig enig i hans beskrivelse af lyden der er også flere andre der har været inde på noget af det samme.
    For mig er det faktisk et meget alvorligt problem, fordi jeg har opdaget at der er vanskeligt og for mit vedkommende umuligt at fjerne dette aftryk helt og det er efter min mening ødelæggende for muligheden for at skabe en illusion. Det er langt nemmere at tæmme en måske lidt for hidsig diskant, eller slap bas.
    Jeg har ikke grunnlag for å bestride dine erfaringer. Like lite som du har grunnlag til å bestride mine. Slik du og en del andre uttaler dere, blir det presentert på en måte der vi som har positiv erfaring med klasse D/ICEpower fremstår som noen som ikke evner å lytte riktig. Dere ser dermed totalt bort fra at våre erfaringer kan være basert på en matching som passer denne teknologien bedre, og at vi dermed har fått til en lyd som er i øverste klasse.
    Jeg mener det finnes mer enn nok erfaringsgrunnlag til å bevise at klasse D/ICEpower kan gi lydkvalitet som kan sammenllignes med det aller beste. Å bestride dette, er det samme som å bestride andre audiofiles evner til å lytte.
    Tilhængere af ICEpower har vist heller ikke holdt sig tilbage med at vurdere mine evner som totalt håbløse, både hvad angår at lytte og min viden om klasse D . men det tager jeg gangske roligt, jeg har prøvet at forklarer hvad jeg hørt, min holdning til hifi og om hvordan jeg vurdere hifi, hvad min reference er, har også været lidt inde på nogle tekniske forklaringen. at nogen så mener jeg komplet håbløs , det er de i deres fulde ret til at mene.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.152
    Antall liker
    4.311
    Torget vurderinger
    1
    roffe skrev:
    ...
    Jeg er faktisk litt usikker på om TacT/Lyngdorf faktisk er klasse D i betydningen PWM-basert teknologi. De har jo en mer digital tilnærming enn mange andre, siden de faktisk var tidlig ute med effekttrinn med digital inngang.
    ...
    Texas Instruments (som kjøpte opp Toccata technologies DK) omtaler Equibit (som er merkenavnet på modulasjonteknikken i den opprinnelige TacT Millenium) som digital PWM. Slik jeg forstår det omfatter Equibit konverteringen av PCM til PWM. Den digitale dimensjonen i PWM er i denne sammenhengen knyttet til styringen av pulsbreddene som er digital/diskret. Dvs at pulsbredden ikke er kontinuerlig varierbar men har et bestemt antall verdier, i motsetning til analog PWM hvor pulsbredden kan ha en helt vilkårlig (kontinuerlig) verdi innenfor systemklokkens pulsbredde.

    mvh
    KJ
     
    N

    nb

    Gjest
    Om d'danske herrer skal fremstå som saklige og reflekterte og spille ofre i denne tråden her, så blir det bare for dumt....

    Det har ingen ting med at dere er fra Danmark å gjøre. Det er bare begrunnelsen som er litt snål og svartmalingen som er dratt ut i det totalt idiotiske. Ingen andre har noensinne som jeg har registrert på dette forum påstår at det noen eier låter som en klokkeradio. Og bildene fra klubben deres sier jo det meste, om det er i slike omgivelser dere velger å vurdere produtker på, og det med en muligens svært spesiell høyttaler som den ultimate referanse.

    Ellers er vel ICE teknologien dansk.

    Ha en fortreffelig helg!
     
    T

    Torben

    Gjest
    Jeg skrev clock-radio agtig (ligende), en slags billed sprog, og jeg har været inde på at jeg godt kunne have skrevet det pænere, dog var lyden meget meget slem fra ICEpower til den flere gange omtalte klubaften , og på den samme aften med samme højtaler samme udstyr spillede klubbens Tripath fortræffeligt i en hel anden klasse, også en Crown var gangske hæderlig.
    Jeg kan ikke undgår at føle at vi iøjeblikket kører lidt i ring, vi skulle måske til at komme videre
     
    N

    nb

    Gjest
    Torben skrev:
    Jeg skrev clock-radio agtig (ligende), en slags billed sprog, og jeg har været inde på at jeg godt kunne have skrevet det pænere, dog var lyden meget meget slem fra ICEpower til den flere gange omtalte klubaften , og på den samme aften med samme højtaler samme udstyr spillede klubbens Tripath fortræffeligt i en hel anden klasse, også en Crown var gangske hæderlig.
    Jeg kan ikke undgår at føle at vi iøjeblikket kører lidt i ring, vi skulle måske til at komme videre
    Det er dog vanskelig å lese måten dere argumentere på som noe annet enn at alle som mener noe annet må være utstyrt med varig svekkede lytteevner. Det er ikke et spørsmål om smak og behag eller matching. ICE er bare feil. Det er tydligvis ganske mange som lever lykkelig med en ICE, og det er andre som har valgt en annen vei.

    Du må gjerne mene det ikke er tingen for deg, men jeg skjønner ikke hvorfor det er så himla viktig for deg å få alle andre til å mene det samme. OG når noen tydlgvis får det til å låte bra - hvorfor er det en uoverkommelig oppgave for deg om du er så himla flink og har så mye peil?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.692
    Antall liker
    21.540
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Noen jeg kjenner skal sammenlikne ICEpower125ASX2 med en eller annen legendarisk rørforsterker (jeg er rørforsterkerignorant, og husker ikke). Høyttaleren skal være den samme som jeg bruker. Det skal nivåmatches. Det skal også frekvensutliknes dersom ulike dempefaktorer krever det.

    Jeg håper å kunne presentere en rapport om seansen.
     
    K

    KindOfBlue

    Gjest
    Etter å ha lyttet til MBLs og Bolzano Villetris rundstrålere, samt til B&Ws toppmodeller, prøvde jeg også BeoLab 5, i butikk.

    Det aller første kutt jeg noensinne hørte på dem var The The, fra Mind Bomb, Gravitate to Me. Et spor jeg liker å bruke som referanse, og med BL5 tok det av så det sang om ørene.
    Deretter 3. sats fra Shostakovich' 8. symfoni.
    Og så Glimmande Nymf med Fred Åkerström og Trio CMB.

    Jeg var solgt.

    Etter nå å ha brukt disse høyttalerne i lang tid, og ha spilt mange ulike typer musikk gjennom dem, har jeg noen forsøk på en konklusjon om hva det er jeg tror de har av styrker og svakheter.

    Riktig satt opp, og ignorér nesten alt B&O sier om det, så lyder disse utrolig naturlige, fra bunn til topp.
    Det er ikke til å tro hvor lett de løfter når musikken går fra lette partier til et brått tutti forte, helt uten noensinne å stange i taket. Dette mener jeg er en helt klar fordel som kommer av ICEpower og implementeringen i disse høyttalerne. Det er fullstendig uanstrengt å gå fra en harpe (som forøvrig tegnes vidunderlig - alt av strengeinstrumenter elsker disse høyttalerne) til et helt orkester som hopper ut i musikken på én takt. (Rostropovich - Tchaikovsky, suiter).

    Spiller jeg Schütz i Herreweges versjon får jeg et kor som omgir meg, selv om det er to-kanals. En 3-D som er helt utrolig.
    Setter jeg i gang Michel Camilo og Tomatito, piano til venstre og Tomatito på gitar til høyre, så er det grunn til å spørre om de kan slukke lyset når de er ferdige, så livaktig høres det ut.

    Piano tegnes opp i detalj, fra klangbrett til tangenter, med noen gjengivelser (f.eks. Schiffs fortolkninger av Beethoven, live) som må høres for å tros. Og legger jeg på Kovacevich eller Mitsuko Uchida så kan jeg sitte og nyte leken med nyanser på bedre vis enn jeg kan huske å ha gjort med andre oppsett. Instrumentet, rommet og lyden blir så konkrete.

    Jeg kunne fortsette. F.eks. kjøpte jeg nylig Supertramps Retrospectacle - naboen kom opp for å lytte. Det viste seg at han var Supertramp-fan, og nå er alt tilgitt når det gjelder volum, så lenge vi kan lytte til School, Rudy og Crime of the Century sammen.

    Og når jeg spiller Steely Dans "Live in America" så forsvinner alle vegger og jeg er der hvor konserten fant sted. Nå bestemte jeg meg nettopp for å begynne aftenens seanse med Pierre Fournier som spiller Preludium til Bachs 4. Cellosuite -- hvorfor? Fordi folk ikke får seg til å tro at det er mulig å høre bunndrag i cello, treverk og bue, samt cellist, med en slik livaktighet.

    OK - jeg kunne fortsatt. Hva er galt med dette oppsettet, hva kunne vært bedre?

    De kan være ekstremt avslørende. Er det en feil så hører du den, om det så bare er noen som knakker med en fiolinbue mot et notestativ -- noe som man kanskje i miks vurderte at folk flest ikke ville høre på sine anlegg. Jeg er også blitt fortalt at dette er en kommentar B&O har fått. Dette gjelder også stemmearbeid der man ikke er helt ren i tonen - da hører du urenheten, som du ikke fanger med andre oppsett (kanske - jeg kan sammenligne med mine Dynaudio Focus 140).

    Noen ganger tror jeg (og kanskje er det innbilning) at jeg hører en INNklinging, dvs at jeg hører en supersvak bunnlyd før den egentlige lyden, og det på meget høye toner. Dette skjer i partier der ett instrument arbeider mot sort bakgrunn og det er separasjon mellom tonene. Men når jeg går tilbake og skal oppleve det påny så kan det være jeg ikke hører det.

    Ellers har jeg merket at bassen er kresen, og vil mates riktig. Om det skyldes ICEpower vet jeg ikke, men det er mer enn et knappetrykk som skal til å få helt riktig bass.

    Her er et utdrag fra aftenens program. Jeg syns ikke noen av disse kommer til kort, eller på noe vis til skamme, hjemme i mitt oppsett - og jeg er så glad i musikk at jeg kunne aldri tenkt meg å lytte til noe jeg elsker gjennom to "klokkeradioer" ;D
     

    Vedlegg

    Ø

    Øivind

    Gjest
    Valentino skrev:
    Jeg håper å kunne presentere en rapport om seansen.
    Hvor mange Watt er det i den rør-ampen da?
    (Ikke umulig at den kan trenge litt mere følsomme høyttalere)
     
    K

    KindOfBlue

    Gjest
    Valentino skrev:
    Noen jeg kjenner skal sammenlikne ICEpower125ASX2 med en eller annen legendarisk rørforsterker (jeg er rørforsterkerignorant, og husker ikke). Høyttaleren skal være den samme som jeg bruker. Det skal nivåmatches. Det skal også frekvensutliknes dersom ulike dempefaktorer krever det.

    Jeg håper å kunne presentere en rapport om seansen.
    Spennende - ser jeg frem til å høre mer om.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.141
    Antall liker
    10.629
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Watt eller ikke Watt. Kjekt at du tar en sammenligning. Er det en integrert sak den rørampen? Evt. hvilken preamp brukes på både ice og rør? - Jeg har testet klasse D mot rør på flere forskjellige høyttalere. Føler nesten uansett at en får et innblikk i styrker/svakheter i musikkgjengivelsen selv om høyttaleren nærmest er umulig å drive og de skal drives av 8W - 300b, el84 etc. Men kjører man opp volum så er det ikke alltid like ørevennlig. Da finnes det alternative høyttalere der disse ampene liker seg bedre. Men kom med en tilbakemelding Valentino så tar vi det til oss.

    Når jeg tenker meg om så har jeg jo 2 amper av klasse d(eller var det t) med 2*5w hver. De er jo ikke så aller værst de da. Et funn til prisen er en morsom floskel. Jeg aner ikke hvilken skuff de er plassert i ;)
     
    J

    jb_rasmussen

    Gjest
    KindOfBlue skrev:
    Etter å ha lyttet til MBLs og Bolzano Villetris rundstrålere, samt til B&Ws toppmodeller, prøvde jeg også BeoLab 5, i butikk.

    Det aller første kutt jeg noensinne hørte på dem var The The, fra Mind Bomb, Gravitate to Me. Et spor jeg liker å bruke som referanse, og med BL5 tok det av så det sang om ørene.
    Deretter 3. sats fra Shostakovich' 8. symfoni.
    Og så Glimmande Nymf med Fred Åkerström og Trio CMB.

    Jeg var solgt.

    Etter nå å ha brukt disse høyttalerne i lang tid, og ha spilt mange ulike typer musikk gjennom dem, har jeg noen forsøk på en konklusjon om hva det er jeg tror de har av styrker og svakheter.

    Riktig satt opp, og ignorér nesten alt B&O sier om det, så lyder disse utrolig naturlige, fra bunn til topp.
    Det er ikke til å tro hvor lett de løfter når musikken går fra lette partier til et brått tutti forte, helt uten noensinne å stange i taket. Dette mener jeg er en helt klar fordel som kommer av ICEpower og implementeringen i disse høyttalerne. Det er fullstendig uanstrengt å gå fra en harpe (som forøvrig tegnes vidunderlig - alt av strengeinstrumenter elsker disse høyttalerne) til et helt orkester som hopper ut i musikken på én takt. (Rostropovich - Tchaikovsky, suiter).

    Spiller jeg Schütz i Herreweges versjon får jeg et kor som omgir meg, selv om det er to-kanals. En 3-D som er helt utrolig.
    Setter jeg i gang Michel Camilo og Tomatito, piano til venstre og Tomatito på gitar til høyre, så er det grunn til å spørre om de kan slukke lyset når de er ferdige, så livaktig høres det ut.

    Piano tegnes opp i detalj, fra klangbrett til tangenter, med noen gjengivelser (f.eks. Schiffs fortolkninger av Beethoven, live) som må høres for å tros. Og legger jeg på Kovacevich eller Mitsuko Uchida så kan jeg sitte og nyte leken med nyanser på bedre vis enn jeg kan huske å ha gjort med andre oppsett. Instrumentet, rommet og lyden blir så konkrete.

    Jeg kunne fortsette. F.eks. kjøpte jeg nylig Supertramps Retrospectacle - naboen kom opp for å lytte. Det viste seg at han var Supertramp-fan, og nå er alt tilgitt når det gjelder volum, så lenge vi kan lytte til School, Rudy og Crime of the Century sammen.

    Og når jeg spiller Steely Dans "Live in America" så forsvinner alle vegger og jeg er der hvor konserten fant sted. Nå bestemte jeg meg nettopp for å begynne aftenens seanse med Pierre Fournier som spiller Preludium til Bachs 4. Cellosuite -- hvorfor? Fordi folk ikke får seg til å tro at det er mulig å høre bunndrag i cello, treverk og bue, samt cellist, med en slik livaktighet.

    OK - jeg kunne fortsatt. Hva er galt med dette oppsettet, hva kunne vært bedre?

    De kan være ekstremt avslørende. Er det en feil så hører du den, om det så bare er noen som knakker med en fiolinbue mot et notestativ -- noe som man kanskje i miks vurderte at folk flest ikke ville høre på sine anlegg. Jeg er også blitt fortalt at dette er en kommentar B&O har fått. Dette gjelder også stemmearbeid der man ikke er helt ren i tonen - da hører du urenheten, som du ikke fanger med andre oppsett (kanske - jeg kan sammenligne med mine Dynaudio Focus 140).

    Noen ganger tror jeg (og kanskje er det innbilning) at jeg hører en INNklinging, dvs at jeg hører en supersvak bunnlyd før den egentlige lyden, og det på meget høye toner. Dette skjer i partier der ett instrument arbeider mot sort bakgrunn og det er separasjon mellom tonene. Men når jeg går tilbake og skal oppleve det påny så kan det være jeg ikke hører det.

    Ellers har jeg merket at bassen er kresen, og vil mates riktig. Om det skyldes ICEpower vet jeg ikke, men det er mer enn et knappetrykk som skal til å få helt riktig bass.

    Her er et utdrag fra aftenens program. Jeg syns ikke noen av disse kommer til kort, eller på noe vis til skamme, hjemme i mitt oppsett - og jeg er så glad i musikk at jeg kunne aldri tenkt meg å lytte til noe jeg elsker gjennom to "klokkeradioer" ;D
    Hei, det er dejlig at nogen endelig begynder at skrive konkret om, hvordan de opfatter, at den omtalte teknologi spiller, er stedet for bare at komme med tekniske inlæg, for derefter at stille sig uforstående til din, min eller andres opfattelse af gengivelsen.

    Ikke misforstå mig her, tekniske inlæg er oplysende, men siger ingen ting om hvordan folk opfatter lydgengivelsen.

    Jeg har selv hørt på b&o opsæt, i en for mig særdeles mærkelig opstilling, hvor selgeren gjorde sit yderste for at overbevise undertegnede om at systemet i sig selv kompensere for div frekvens afvigelser nærmest uanset opstilling.

    I den opstilling var det drøn nødvendig, at være akkurat i sweet spot for at stereoperspektive faldt på plads.

    Det der impornerte mig var slagkraften i gengivelsen. Vedrøende om resten af gengivelsen fra systemet var bra ell dårlig skal jeg ikke udtale mig om da B&O havde fundet et glas palads at demonstrere systemet i.

    Personlig tror jeg at vejen frem er Digital, ideel set må det være en fordel at kunne holde signalet digital hel frem til forsterkeren i aktive høytalere. Fremtiden bliver nok tråd løs overførsel a signalet men det kan så give problemer med instrålet støj, med alt det som farer rundt i Æteren nu til dags( undskyld udtryket).

    Jeg har på fornemmelse, a at der vil gå et stykke tid inden den digitale verden, vil kunne konkurere med det bedste a de gamle teknologier, på lydgengivelse i high end regi, men hvem bry sig, folk som os er en udøende rase, de fleste forbruger sjøner ikke vitsen i at bra lydgengivelse koste penge. De giver gladelig 30.000- for det de skal se på, men synes samtidig at 30.000- er mange penge for anlæget.

    Det blir nok mulig, at få bedre lydgengivelse med de nye type forsterkere, til rimeligere penge end med de gamle prinsiper, for folk
    flest, men tror det vil gå lang tid ,før det bliver istand til at måle sig med et top tunet high end anlæg.

    Dette er min opfattelse, der er helt sikker andre der har en anden opfattelse.

    Opfordring ! Flere lytte indtryk tak, brug De måle apperaterne som vi blev skabt med, og stol på det de fortæller dig. :)

    Mvh. Johnny
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.692
    Antall liker
    21.540
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Rørampen i sammenlikningen som skal forsøkes er en Lectron JH50. Push-pull EL34. 50W/8ohm. Designet av Jean Hiraga.
    Denne ICEpower125ASX2 gir 60W i 8 ohm.
    Lectronen vil spille høyt nok med de lytteavstandene og peaknivåene vi bruker. Klipping forbudt.

    Høyttalerne Gjallarhorn 25 er nominelt 4 ohm, men R-verdien er 3,3 ohm. Det er rimelig å anta at Lectronen vil gi høyttaleren en annen frekvensrespons enn B&O-forsterkeren. Derfor vil dette forsøksvis utliknes med digital faselineær EQ. Gjallarhorn 25 måler innenfor +/-0,7 dB 80Hz-20kHz. Små forandringer i EQ høres veldig lett på denne høyttaleren, og det ville være unfair om dempefaktorproblematikk skulle være det avgjørende.
    "Preampen" er utgangen på en RME ADI-8 QS proffDAC.
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.449
    Antall liker
    457
    Torget vurderinger
    2
    jb_rasmussen,æ tar oppfordringen! Håper æ slipper masse pes førr det ::) Blir litt off-topic dette kanskje. Skal ikkje komme med uttalelser om ICE,har aldri hørt det,skal bare fortelle hvorfor æ blei solgt tel rør,fikk min første rør-effekt,en CJ MV52 på en lørdag formiddag og blei sittende å høre musikk i 11-12timer,kjerringa blei nesten irritert på mæ.Det va sånn;må bare høre den og den og den ;D Glemte tid og sted fullstendig...samme skjedde når æ fikk vinylsnurrer i hus...MEN æ trur ikkje det hadde vært god match her med rør tel bassen,fikk den gode overgangen først etter rør i toppen kom hit(kjører med aktiv deling og analytisk topp vess nån lure,kan bli vanskelig å spleise med store basselement)
    mvh Filip
     
    J

    jb_rasmussen

    Gjest
    F.E. skrev:
    jb_rasmussen,æ tar oppfordringen! Håper æ slipper masse pes førr det ::) Blir litt off-topic dette kanskje. Skal ikkje komme med uttalelser om ICE,har aldri hørt det,skal bare fortelle hvorfor æ blei solgt tel rør,fikk min første rør-effekt,en CJ MV52 på en lørdag formiddag og blei sittende å høre musikk i 11-12timer,kjerringa blei nesten irritert på mæ.Det va sånn;må bare høre den og den og den ;D Glemte tid og sted fullstendig...samme skjedde når æ fikk vinylsnurrer i hus...MEN æ trur ikkje det hadde vært god match her med rør tel bassen,fikk den gode overgangen først etter rør i toppen kom hit(kjører med aktiv deling og analytisk topp vess nån lure,kan bli vanskelig å spleise med store basselement)
    mvh Filip
    Er glad for at du har fundet lyset, og så er sådan en rør greie, en bra ting om vinteren. Hjelper med at holde kjerringa varm.

    Lidt en luring du.

    ;D
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.449
    Antall liker
    457
    Torget vurderinger
    2
    Er glad for at du har fundet lyset, og så er sådan en rør greie, en bra ting om vinteren. Hjelper med at holde kjerringa varm.

    Lidt en luring du.

    ;D

    [/quote]He he,ikkje dumt nei ;D Blei ennu bedre match her med KT88 enn EL34 som var mine første,alt handle om matching,det kan vel alle være enig i ? Har prøvd rør i ASLene som ødela hele synergien bare så det va sagt,og det va bare noen små inngangsrør :eek:
    mvh Filip
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    4.314
    jb_rasmussen skrev:
    Man må jo nok også se i i øjnene, at der hersker en udpræget flok mentalitet blandt en del a debatørene herinde, så snart nogen vover at påtale hvordan at de opfatter lydgengivelsen fra teknikken, special vis de ikke deler begjestning med fan klubben.
    Det er et par ting vi er gode til i Norge.

    Flokkmentalitet er en av dem. ;D

    Men vi er enda bedre på køståing. 8) 8) Der er det typisk norsk å være helt rå. Eller køsniking som det egentlig er. Norske køer er verdig mange antropologistudier. I ung alder så er det minste fysiske motstands vei som gjelder. Men det er de eldre som er mest spennende. En sublimert form for minste motstands vei. Det diskrete blikket, de tilfeldige bevegelsene som gjør at noen bare siger framover i køen8) Jeg fikk oppleve stor kø-kunst da jeg var på konsert forleden, i pausen mellom første og andre akt. Det må tilføies at jeg var ikke helt på hugget, og jeg var stadig langt bak i køen, selv etter lang tids venting: I det det blir ledig helt framme ved disken så snur en mann seg mot meg og sier: "Jeg tror egentlig du er foran meg i køen" Og før jeg rekker å svare så snur han seg andre veien - for å si noe tilsvarende antar jeg. Ca 3 sekunder etterpå blir han ekspedert ;D ;D

    Det skjer stadig vekk at ikke-nordmenn som blir overrumplet av den norske horde i køen på innsjekkingen på flyplassen blir fullstendig utmanøvrert og mister slitt fly - selv om det norske flyet går to timer senere.

    Men forøvrig så er ICEPower-diskusjonen her gammel - og motstandsflokken er like sterk som tilhengerskaren.
    Dette bliver special udtalt når det er en udlænding som vover at udtale at han opfatter lyd gengivelsen sådan ell sådan.
    Nå vil jeg nok påstå at din landsmann startet ballet med et par meldinger som var svært ytterliggående for å si det slik. Jeg tar min del av ansvaret, ettersom jeg ba "noen" stikke fingeren i jorden for en reality check. Men jeg hadde ikke skrevet den meldingen om ikke Torben hadde sagt at ICEPower låter som en klokkeradio.

    Når det er sagt, så synes jeg nok det har vært en del ufine meldinger i deres retning. Men hvis det er noen trøst, så er det langt igjen til støyen, usakligheten og hetsen når all time high! Med gjevne mellomrom så dukker det opp tråder på HFS som virkelig skaper bølger. Da er det gjerne et par stykker som blir utestengt for en periode - og så er det noen som melder seg ut etter at stormen har lagt seg. Og så er det gjerne en lang periode med ganske rolige diskusjoner.

    Kanskje det er noe som ligger i mentaliteten til oss norske "Fjeld-Aper" - som Morten Olsen kalte oss for et par år siden.. jeg vet ikke.

    Men hvis dere holder dere fast en stund så vil dere se spillet. Og da vil dere også se at dansker er minst like (u)velkomne som nordmenn ;)

    Både Palvig og Duelund har vært regulars her over lengre tid, og høyt skattede sådanne.


    Da kommer riven ud øjeblikkelig, når det drejer sig om fanklubbens favorit teknologi, og der gøres alt hvad man (i det skjulte) der er mulig for at få denne person til at fremstå som utro værdig, og diverse mere eller mindre skjulte ironiske, sakastiske, fordummende svar/spørsmål rettes da mod denne person i en slet skjult forsøg på latterligørelse a denne personen som her vover at kritisere nogle af aspekterne ved musik gengivelsen, som han opfatter det, da teknologien benyttes a vores NORSKE FAVORIT PRODUKT.
    Og paradokset er jo at vi nordmenn omfavner ICEPower som er made in danmark, mens dere ikke synes noe om det :)
    Er det sådan at en del a debatørene indeher har nogen andre interesser, de prøver at beskytte, siden de optræder på denne måtte, eller er det bare fordi i ved bedre oppeher ?
    Det er det selvfølgelig. Det er noen som er 100% profesjonelle. Og andre som er 98% profesjonelle som meg. Det vanskeligste er de som er i gråsonen - folk som er gode venner med bransjeaktører, som har bestemte lydpreferanser som andre tjener penger på osv. - og som gjerne har fått seriøse prisavslag på utstyret sitt. Så det er litt uoversiktlig.

    Høvdingen har is i magen, samtidig som han ikke tillater hva som helst. Det er ganske stor takhøyde her.

    Men jeg synes ikke denne dimensjonen har vært spesielt til stede her. Jeg tror snarere dere har blitt rammet av ut og sloss og inn og dans" mentaliteten ;D

    Jeg håper virkelig dere holder koken en stund til her Johnny,

    Over tid så er dette uten tvil et av de bedre hifi forums i den engelskspråklige delen av www.

    Selv om det av og til kan bli litt ampert.

    Og til slutt så sitter jeg med en mistanke om at både du og Torben sitter på mer kunnskap om klasse D enn dere har avslørt i denne tråden. Jeg håper vi får del av det senere.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    4.314
    Jeg har meldt deg til sedelighetstilsynet KindOfBlue,

    Dette var hifi/musikkporno av høy klasse :)

    Meget engasjerende og velskrevet. Nå fikk jeg lyst til å lytte til B&O!

    KindOfBlue skrev:
    Etter å ha lyttet til MBLs og Bolzano Villetris rundstrålere, samt til B&Ws toppmodeller, prøvde jeg også BeoLab 5, i butikk.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.303
    Antall liker
    16.376
    Sted
    Østfold
    Torben skrev:
    Snickers-is skrev:
    Duverden, her var det mye moro :D

    Torben, siden du er sånn i vinden så har jeg noen spørsmål til deg, og din troverdighet avhenger nok av hvordan du svarer. Jeg oppfordrer også andre med et kategorisk forhold til effektforsterkere å svare:

    - Hvordan låter en høyttaler med 2-3 dB fall fra 1kHz ned til 100Hz?
    - Hvordan tuner man en høyttaler for å få den til å høres dynamisk, taktfast, rytmisk osv ut?
    - Hva er de vanligste akustiske problemfrekvensene i et vanlig lytterom?

    - Hva skjer med en bassreflekshøyttaler når man kobler den til to forsterkere med ulik dempningsfaktor?
    - Hva skjer med en lukket høyttaler når man kobler den til to forsterkere med ulik dempningsfaktor?
    - Hvordan reagerer en klasse A, AB og klasse D på ulike elektriske fasevinkler?

    - Hva er det egentlig som lager lyd i et anlegg?
    - Hvilken transferfunksjon er den korrekte for et helt anlegg?
    - Hvordan slår man fast om en forsterker, forforsterker, kilde eller høyttaler faktisk forårsaker en feil?

    - Hvorfor er det hundrevis av seriøse studioer og mastringsstudioer som bruker ICE og bassrefleks, og hvorfor øker dette antallet?


    Forøvrig synes jeg folk burde bli flinkere til å lese. Det er ingen grunn til å komme inn på side 40 og spørre om noe som ble besvart 4-5 ganger på side 39. Dette mener jeg uansett hva folk mener om ulike forsterkere.
    jeg tro der kan blive nogle gode debatter ud af hvert eneste spørsmål, de er virkelig gode, så jeg synes helt klart at de er 10 nye tråde værd.
    Som utgangspunkt vil jeg si at å vite svaret på hvert enkelt av disse spørsmålene er avgjørende for å ikke bare for å kunne fremme de påstandene du har kommet med i denne tråden, men også for å kunne sammenlikne ulike teknologier på et kvalitativt grunnlag. Velger du bevisst å ikke svare på disse spørsmålene fordi du vet at svarene vil bestride de påstandene du har kommet med tidligere, eller vet du simpelt hen ikke svarene?

    Du er også av en rekke andre debattanter blitt stilt ovenfor spørsmål som du firbigår i stillhet da de ikke er egnet til å underbygge dine påstander.

    Når du selv opplever å befinne deg i en slags kryssild tror jeg årsaken til det er nettopp kombinasjonen av å servere provoserende påstander for så å unvike eller avfeie alle kritiske spørsmål.
     

    net2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.05.2005
    Innlegg
    156
    Antall liker
    1
    Tror kanskje noen bør invitere denne arrogante hifi-menigheten fra Danmark til Norge, slik at de får hørt ICE på et par noenlunde nøytrale high-end høyttalere. De sære konstruksjoner som de tilber - krever åpenbart spesielle løsninger.

    Pass bare på at det blir en blindtest, tro kan nemmelig flytte fjell.....

    Kan en oppleve store positive endringer av å dyppe kablene i olje, er det store muligheter for at denne isbit-teknologien oppfattes som kaldt, flatt og trist?

    Når jeg leser slike tråder, blir jeg ofte litt nostalgisk av meg........:


    Fortsatt god kveld..... :)
     
    T

    Torben

    Gjest
    @Kind of blue
    Først vil jeg sige at det glæde mig, du har fået sat et anlæg sammen som du er tilfreds med, og det med node stativet vil jeg nu ikke kalde en fejl.
    Desværre kom jeg ikke op på samme begejstings niveau som du da jeg hørte Beolab 5 langt fra. jeg hørte dem også hos en forhandler under ikke så gode akustike forhold som man kunne ønsker sig, men sælgeren sagde det intet betød og så startede nogle blib blob toner, og efter en stykke tid forsikrede sælgen at rummet var uden betydning. og her er det jeg gerne vil spørge hvilke erfaringer har du med disse korigeringer.
    Vi skal også her regne med at det ikke er ICEpover alene vi snakker om her, beolab 5 er en højtaler og filter teknik sammen med ICEpower, og man må formode at B&O har arbejdet hårdt på at sætte det hele sammen for optimalt lyd resultat.
    Jeg er dog blevet så inspireret at dine gode resultater med Beolab 5 at jeg vil foreslå i klubben at vi forsøger at låne et par, og give dem en chance til i vores eget lokale, og du kender jo vores hjemmeside så du kan følge med i hvordan det evt. er gået
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror nok BL5 er avhengig av å bruke den digital inngangen for å yte sitt beste. Er den koblet analogt via en B&O-kilde (som gjerne er god, men langtfra High-End) vil den ikke på langt nær yte sitt beste.
     
    T

    Torben

    Gjest
    net2 skrev:
    Tror kanskje noen bør invitere denne arrogante hifi-menigheten fra Danmark til Norge, slik at de får hørt ICE på et par noenlunde nøytrale high-end høyttalere. De sære konstruksjoner som de tilber - krever åpenbart spesielle løsninger.

    Pass bare på at det blir en blindtest, tro kan nemmelig flytte fjell.....

    Kan en oppleve store positive endringer av å dyppe kablene i olje, er det store muligheter for at denne isbit-teknologien oppfattes som kaldt, flatt og trist?
    Jeg er ikke helt sikker på hvem der er mest arogant her
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.303
    Antall liker
    16.376
    Sted
    Østfold
    En liten forklaring til dem som er usikker på dette med digital kontra analog.

    SACD er et digitalt medium som benytter en koding som heter DSD. Den likner PWM og kan i teorien demoduleres med lavpassfilter. Det betyr imidlertid ikke at det er verken klasse D, analogt eller PWM. Verken klasse D, analogt eller PWM er digitalt, men DSD er digitalt.

    Selve begrepet "analog" betyr ikke noe annet enn "likt", "likeverdig" eller liknende. Det er ingen klar definisjon på hva som egentlig er analogt eller ikke i hifi-verdenen, men bruken av ordet i hifi-sammenheng indikerer i praksis det som ikke er digitalt. Det eksisterer heller ikke noen skala for hhv mer eller mindre analogt. Jeg har hørt utgsagn som "litt digital" eller "mer digitalt enn"... osv. Så lenge noe ikke er digitalt så er det aldri litt digitalt eller nesten digitalt. Om man sier at noe er mer analogt enn noe annet finnes det ingen definisjoner som kan underbygge hva en faktisk mener så det blir i praksis bare vås.




    Klasse D-kretser:

    En typisk feilaktig men allikevel mye brukt fremstilling av en klasse D kan være som følger:

    Signal --> PWM-modulering og effekttransistorer --> Teoretisk perfekt signal + støy --> filter --> utgangssignal.

    "Feilen i dette regnestykket" er at utgangssignalet vil bestå av et teoretisk perfekt signal som så skal tvinges gjennom et filter som nødvendig vis må ha en degraderende effekt utover å fjerne støy. Det har vært konstruert forsterkere på denne måten også, men de har i liten grad vært representert blant de produktene med best ytelser oppover i frekvens.



    Her er et eksempel på hvordan en klasse D-forsterker i praksis kan fungere:

    Man har en inngang, en utgang og "noe i mellom". Fra utgangen til inngangen går en tilbakekobling. Denne plukker opp signalet på utgangen og mater det inn i det som kalles komparatoren. Komparatoren har som oppgave å sammenlikne spenningen på utgangen og spenningen på inngangen. Den avgjør om spenningen på utgangen er over eller under hva den skal være. Dersom den er over så ber den utgangstransistorene om å åpne den negative slik at spenningen på utgangen synker. Er den under ber den om at den positive transistoren åpnes slik at spenningen stiger. Med en gang den passerer den riktige spenningen vender utgangstransistorene. Det er hvor rask denne styringen er som bestemmer hvor høyt i frekvens forsterkeren kan levere.

    Switchfrekvensen i en slik forsterker bestemmes til en stor del av to faktorer. For det første bestemmes den av båndbredden til loopen (den begrenses i hovedsak av utgangsfilteret. Det som inngår i loopen er alt mellom inngang og utgang der selve forsterkerkretsen er "forward"-delen av loopen mens tilbakekoblingen er "retur"-delen av loopen), for det andre bestemmes den av inngangssignalet. Det betyr at switchfrekvensen kan bli riktig så lav når behovet for høyere frekvens ikke er tilstede. Dersom switchfrekvensen potensielt skulle ha noen degraderende innvirkning på utgangssignalet vil den bare endre seg slik at utgangssignalet blir korrekt.
     

    DAChild

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2004
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    118
    Torget vurderinger
    2
    Snickers-is skrev:
    Har du tenkt over hvor mange forbrukere, forhandlere, distributører, produktingeniører og teknologiingeniører du idiotforklarer her kbwh?

    Regner med du har mye erfaring med disse etter som du kommer med slike nyanserte innlegg ;D
    Tja, sitter nå her med et monoblokker med B&O 1000ASP som skulle erstatte min gamle DP fra -86. Disse ble utprøvd på subbene til Snell A Reference. Hakesleppet varte vel et par minutter, men det var pga hvor dårlig det låt :p
    Så jeg har ihvertfall erfaring til å komme med dette nyanserte innlegget. IMO hørtes det ut som om all bass under 30hz, ble nådeløst eliminert. Usikker på inn.imp. på disse i forhold til DP'n, men de fremsto som et par dårlige 100wattere. Så hvis noen har lyst til å prøve et par 600w monoblokker, så har jeg et par tilsalgs. DP'n blir stående!
     

    realist

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.230
    Antall liker
    277
    "Man må vel bruke de argumenter man kan?"

    Apropos, IÖ er skeptisk til denne teknologien brukt over en viss frkvens.........

    Selv har jeg bare gode erfaringer med Snickers sine 600 wattere.
     
    L

    Ludo

    Gjest
    Meget mulig man må bruke de argumenter man kan dra frem bak steiner og skrot, men diskusjonen går vel på hvorfor ICE låter lite musikalsk. Jeg har hatt ICE selv fra Embla og kjørt det på etpar Patos Lyric 402 mkII. Det funka bra det og svingte godt, men manglet noe av det man kan kalde 'sjel' i musikken. Ihvertfall er det min erfaring. Jeg opplevde også noe av det samme med Jeff Rowland sine ICE-baserte blokker. Det er min erfaring.

    Jeg synes denne diskusjonen blir litt tåpelig siden matching har mye å si hele veien, og for noen så blir dette en killer som funker som bare fy! Hvorfor stresse mer med det? Det er vel helt greit at man har forskjellige erfaringer uten å måtte debattere 50 sider om det?
    Noen får det til og andre ikke, kanskje det er såpass enkelt?


    Noen liker mora og andre liker dattera....

    Ha en fin og musikalsk kveld ;)
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn