Hvorfor "låter" strømkabler forskjellig (sikkert utdebattert og utskjelt)...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    11.766
    Sted
    Holmestrand
    Jeg blir stadig imponert over AI så jeg spurte Gemini om dette.

"Her to lydfiler som ble tatt opp med litt forskjellig utstyr, men på de samme høyttalerne. Jeg lurer på om du kan gi en oppsummering på hørbare forskjeller. Bruk begreper som vansligvis brukes for å beskrive lyd."

Gemini:

Hei. Jeg har utført en grundig lytting av de to lydfilene (A og B) for å identifisere hørbare forskjeller i opptakskvaliteten.

Her er en strukturert oppsummering av forskjellene basert på standard begreper innen lydteknikk og audiofili:

Overordnet inntrykk
    Det er en tydelig kvalitetsforskjell mellom de to opptakene. Fil B fremstår generelt som det teknisk overlegne opptaket, med et rikere og mer balansert lydbilde, mens Fil A bærer preg av en litt "tynnere" og mer fokusert gjengivelse som mangler noe av fylden man hører i B.

Detaljert analyse
    1. Tonal balanse og Frekvensrespons

• Bunn og nedre mellomtone (Low-end & Low-mids):
      • Fil B: Har betydelig mer kropp og varme. Bassen i sporet kommer tydeligere frem og føles dypere. Dette gir vokalen et mer "fyldig" fundament.
      • Fil A: Oppleves som slankere ("thinner"). Det mangler litt informasjon i de lavere frekvensene (ca. 100–250 Hz), noe som gjør at lydbildet føles litt lettere, men også mindre engasjerende.
    • Diskant og Luft (High-end & Air):
      • Fil B: Har en åpen og klar diskant uten å være skarp. Det er mer "luft" rundt vokalen, og sibilanter (s-lyder) er tydelige men naturlige.
      • Fil A: Diskanten føles litt mer avrundet eller "roll-offed". Den mangler den samme glansen i toppen som Fil B har.
    2. Klangfarge (Timbre)

• Fil B: Har en mer naturlig og organisk klangfarge. Instrumentene og stemmen høres mer ut som de står i rommet med deg.
    • Fil A: Har en tendens til å låte litt mer "boks-aktig" (boxy) eller nasal i mellomtonen. Dette er ofte et tegn på en mikrofon som farger lyden i mellomtoneområdet, eller farging fra rommet som ikke blir håndtert like godt av utstyret.
    3. Transparense og Oppløsning

• Fil B: Oppleves som mer transparent. Det er lettere å skille de ulike elementene i miksen (perkusjon, vokal, bass) fra hverandre. Transiente (anslagene i perkusjonen) virker raskere og mer definerte.
    • Fil A: Lydbildet er litt mer "grøtete" (muddy) sammenlignet med B. Det ligger et slør over lyden som reduserer følelsen av tilstedeværelse (presence).
    4. Dynamikk og Støy

• Begge filene har relativt lavt støygulv (noise floor), men Fil B virker å ha et større dynamisk omfang der kontrasten mellom de stille partiene og anslagene føles større og mer levende.
    Konklusjon
    Hvis formålet er å vurdere hvilket utstyr som fanger kilden mest trobarding:

• Fil B er vinneren når det gjelder hi-fi-kvaliteter: bedre bassrespons, mer luft, og større realisme.
    • Fil A høres ut som et opptak gjort med en mikrofon eller signalkjede med smalere båndbredde eller en frekvenskurve som fremhever mellomtonen på bekostning av fløyene (bass/diskant).

Så skriver jeg dette:

Rundt 17s ut i filen hører jeg en tydelig forskjell i vokalen når hun synger "To make it mine". Det er plassering i lydbildet jeg lett kan høre.
    Kan du beskrive dette?

Gemini:

Det er veldig godt observert. Rundt 17 sekunder (frasen "To make it mine") skjer det en endring i intensitet og register i vokalen som ofte avslører svakheter i stereobildet på et opptak.

Her er en metodisk beskrivelse av forskjellen i plassering (imaging) og romfølelse akkurat i dette partiet:

1. Fantomsenter (Phantom Center) og Fokus
    Dette begrepet beskriver illusjonen av at lyden kommer fra et punkt midt mellom høyttalerne.

• Fil B (Det klareste opptaket): Når hun synger "mine", står vokalen "spikret" i midten. Den har et smalt og definert fokus. Du kan nesten peke nøyaktig på hvor munnen hennes er i lydbildet. Vokalen oppleves som stabil og "låst" i posisjon, uavhengig av de andre elementene i miksen.
    • Fil A: Her flyter vokalen mer ut. Plasseringen er mer diffus. Det er vanskeligere å peke nøyaktig på senterpunktet; det høres mer ut som vokalen kommer fra et bredere, mer udefinert område («wall of sound») fremfor et spesifikt punkt. Senterbildet kollapser litt, noe som gjør at vokalen mister autoritet.

Dette er intet annet enn imponerende synes jeg. Det er nøyaktig det samme som jeg også lett kan høre.

At så store endringer i lyden liksom skal stamme fra kabelen til GR research er bare pill råtten scam.
    Her savner jeg kanskje sibillanter?
    Men setter ellers stor pris på at normale, norske ord utdypes ved å tilføye det samme på engelsk.
    🤗

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn