Hvorfor kvitter alle seg med Martin Logan'ene sine?

Hi-rex

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2012
Innlegg
2.541
Antall liker
781
Sted
Etne
Torget vurderinger
4
Ikke alle kvitter sig med ML.

Fik EM-ELS i hus for 4 veker siden,- og i mine øre spiller de fantastik bra, og vil gå så langt at påstå, at man skal lede veldig lenge efter bedre høytalere til prisen.

Vil kansje ikke vere forste valget for Bum, BUM generationen, men for alle andre, der har en blandet musik smag, går det bra. ( De spiller også Rock, -vis nogen lurer).

En bra neutral 200 watt forsterker, er det,. som skal til for at få dem til at synge.

Hørte på Ml første gang for 25 år siden og blev ikke veldig imponere da, men fik hageslab av gengivelsen av fra EM-ELS.

De gør ihvertilfelde en masse ting veldig, bra i mine øre.

Ta en prøve lytning, vis du for sjansen, vere er det ikke.
 

LarsHP

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.12.2011
Innlegg
333
Antall liker
56
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
8
Hvorfor ikke forsøke med noen av ML's egne sub'er. Har god erfaring med disse, og fås i de fleste prisklasser
mvh
Pga. prisen. Selv nå hvor Grotto I er på vei ut og satt ned ligger den på 10.000,-
(Meg bekjent er det den billigste sub'en fra ML.)
 

LarsHP

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.12.2011
Innlegg
333
Antall liker
56
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
8
Til dette med skarp lyd på ML:
Mine ElectroMotion-ESL hørtes litt lyse og skarpe ut i begynnelsen ... inntil jeg fikk dempet den ene sideveggen (vinduene fikk rullegardiner for mørklegging). Senere fikk jeg oppgradert min SB Touch og dermed redusert jitter fra rundt 50ps til 3ps: Da forsvant den siste bit av skarphet - og ALT ble bedre - dvs. høyere oppløsning, strammere bas osv.
 

soa

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.453
Antall liker
982
Torget vurderinger
18
Pga. prisen. Selv nå hvor Grotto I er på vei ut og satt ned ligger den på 10.000,-
(Meg bekjent er det den billigste sub'en fra ML.)
Ja, de er kanskje over budsjettet ditt. Hva med de nye Dynamo? Er vel noe billigere, men disse har jeg ikke hørt...

mvh
 

s-ovst

Medlem
Ble medlem
23.12.2007
Innlegg
24
Antall liker
7
Sted
Sotra
Hei.
Tror at noe av grunnen til at det ofte er ML`er til salgs er at en del av kjøperene ikke har satt seg inn i noe av problematikken ved å ha elektrostater: Kresne på plasserin,store krav til hva du kobler dem opp med. De fleste er vel enige i at oppkoblet med godt utstyr og riktig plassering/justering låter de fleste ML høyttalere fantastisk bra.Funker ikke å kjøpe ML høyttalere,og gå å kjøpe resten av anlegge på Elkjøp.
 

JensL

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.11.2003
Innlegg
222
Antall liker
8
Sted
Akershus
Jeg er heller ikke enig med Lagga.
Et par nogenlunde greit satt opp Martin Logan høyttalere er langt unna skarp/ubehagelig i toppen. Ihvertfall det jeg har hørt foreløpig.
Jeg tror jeg er ganske følsom for skarp diskantgjengivelse, og sliter med det svært ofte på diverse prøvelyttinger rundt omkring. Spesielt når det er "vanlige" dynamiske høyttalere. Det blir ofte en ekkel skingring/forvrengning i mine ører.
Det har egentlig ikke så mye å gjøre med hvilken type diskant det er, jeg har hørt både bra og dårlige domer, ringradiatorer, horn, bånddiskanter etc.

Jeg har hørt ML flere ganger, stort sett på messer og i butikker, og har stort sett likt det jeg har hørt. Jeg har ikke lagt merke til noe uryddig lydbilde eller spesielt dårlig integrasjon mellom panel og basselement. ML Summit er fortsatt noe av det beste jeg har hørt. Helt fantastisk mellomtone og herlig bass.

For en liten stund siden var jeg hjemme hos Scrooge og hørte på hans ML Vista + SVS sub oppsett i et rom på 12-13 kvadrat, og denne erfaringen har gjort at jeg nå har tenkt å kjøpe ML høyttalere selv, for å bytte ut mine dynamiske gulvstående med ringradiator. :)

Det er mye smak og behag ute og går i denne hobbyen, og jeg slutter aldri å bli overrasket over hvor forskjellig hørsel folk har.
Det er forsåvidt helt greit, det gjelder bare å finne det som passer dine ører og smak. Da opprettholdes hifi-mangfoldet. :)
 

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
Hei.
Tror at noe av grunnen til at det ofte er ML`er til salgs er at en del av kjøperene ikke har satt seg inn i noe av problematikken ved å ha elektrostater: Kresne på plasserin,store krav til hva du kobler dem opp med. De fleste er vel enige i at oppkoblet med godt utstyr og riktig plassering/justering låter de fleste ML høyttalere fantastisk bra.Funker ikke å kjøpe ML høyttalere,og gå å kjøpe resten av anlegge på Elkjøp.
Jeg legger inn en mild protest på utsagnet "ofte til salgs", eller headingen i denne tråden for den saks skyld.
Jeg vet om flere som leter med lys og lykte på bruktmarkedet, uten at de akkurat snubler i tilbud?

Ellers er du jo inne på et par vesentlige punkter hva elektrostater og plassering/forsterkeri angår. Noe som selvsagt gjelder i nær sagt alle sammenheng, for å generalisere litt.
Elektrostater kan nok være litt mer krevende enn gjennomsnittet både hva plassering og forsterkeri angår, men ikke verre enn at de aller fleste bør klare å oppnå et godt resultat.
Jeg reagerte spesielt over Lagga's innlegg høyere opp i tråden, "skarpe i lyden, anmassende, og slitsomme over tid", spesielt fordi jeg i all fall i mitt rom, år om annet får "kritikk" for at det kanskje blir litt for "snilt" i toppen.
Andre utsagn går ut på at man mer enn gjerne ønsker å komme tilbake til en ny runde, nettopp fordi lyden oppleves som behagelig og tonalt sett meget godt ballansert.
Kanskje jeg har vært spesielt heldig med både oppsett og forsterkeri?
Den dagen jeg for min del måtte legge ut mine Vistaer for salg, så er det kun fordi jeg ønsker å prøve en større ML-modell.;)
 

s-ovst

Medlem
Ble medlem
23.12.2007
Innlegg
24
Antall liker
7
Sted
Sotra
Er helt enig med Scrooge. Har hatt ML de 10 siste årene.Har for tiden ML ReQuest som jeg er storfornøyd med. Har overhode ikke vurdert å gå vekk fra elektrostater
 

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Innlegg
1.663
Antall liker
1.242
Hadde Quad '63 som hovedhøyttaler noen år før de ble avløst av ML SL3.
De to høyttalerne er ikke lydmessig like, så en generalisering av "elektrostatlyd" ut fra lyden til en av disse blir feil.
Noen aspekter kanskje, andre ikke.

Da SL3'erne ble avløst av Eben X3 (dynamiske med bånddiskant) ble det meget tydelig hvor dynamisk begrenset SL3'erne er, og hvor ubehagelige harde de blir i toppen med litt moderat høyt volum (lytter vanligvis ved rundt 90 dBC på et par meters avstand i et rom på rundt 25 kvadrat).
Så jeg forstår godt Lagga sin kommentar, om jeg kanskje ikke vil gå helt så langt.

Nå står SL3'erne på et fjernsynsanlegg og kommer perfekt til sin rett der; uovertruffen taleforståelse med alle detaljer i lydbildet tydelig ved det lavere lydnivå de blir brukt på nå.
Har hørt de nyere versjoner av ML - de er ikke vesensforskjellige fra SL3'erne.
Ikke slik X-3'erne er.
ML'ene er mer "hifi" enn "musikalske". I mine ører.
 

Hi-rex

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2012
Innlegg
2.541
Antall liker
781
Sted
Etne
Torget vurderinger
4
Vedrøende valg av forsterkere til ML:

Har prøvet mine EM-ELS ut med Musik Fidelity M6I og synes det går veldig bra.
EM-ELS mine er udlånt til en kammerat på grund av behov for ny strøm kurs til anleget.
Han har koblet en Gryphon callisto 2200 på dem og det går absolut veldig bra " Jeg har veldig vanskelig ved at høre/ genkende de dymanik begrensninge nogle inde her antyder.

Havde jeg haft råd, ville jeg have gået for en Diablo, men M6I gør det også bra og Bladelius Thor skal også gøre susen på EM-ELS,. har jeg hørt fra påligelig kilde.

Hva har i andre gjort av erfaringer på dette område ?
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.565
Antall liker
27.599
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Har alltid hatt et problem med den dynamiske begrensningen på elektrostater. Den er IMO "a fact of life", uansett merke. Hybrider er litt bedre enn rene elektrostater på det punktet, men ikke vesensforskjellige.

mvh
 

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
Den, kan jeg til en viss grad si meg enig i.
Rene elektrostater sliter nok litt med dynamikken i forhold til konvensjonelle høyttalere.
Hybridløsningene til ML klarer seg imidlertid endel bedre, men når selvsagt ikke opp på nivå med "dynamikkbomber" som Avantgarde, Klipsch osv.
Men er allikevel til å leve med, den totale lydopplevelsen tatt i betraktning.

Samtidig har jeg en viss mistanke om at ML-høyttalere har fått et litt ufortjent rykte hva dynamikkomfang angår? Såå dårlige er de jo slett ikke.;)
 

Hi-rex

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2012
Innlegg
2.541
Antall liker
781
Sted
Etne
Torget vurderinger
4
Dynamiske begrensninger? ,. er det lydtryk op til 102 / 104 db vi taler om, kan jeg tildels vere enig med dig, men hvilke høytalere sliter ikke med det?

Men op til 102/104 db kan jeg ikke høre nogen begrensninger med Callistoen spendt på dem,.
Tror det avhenger av kvaliteten på forsterkeren og man kan aldrig få effekt nok,- har jeg konstateret.

Dette gelder forøvrigt også med små stander høytaler, - disse vågner også til liv, når de bliver koblet op med en Monster av en forsterker.
 
Sist redigert:
Topp Bunn