Hvorfor kvitter alle seg med Martin Logan'ene sine?

Newton

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.05.2005
Innlegg
445
Antall liker
169
tkr skrev:
Hvilke har du lyttet til og med hvilen amp?
Av Martin Logan har jeg eid Sequel 2 og, en kort stund, CLS 2 Z. Ellers har jeg eid Audiostatic ES 100 og Sound Lab A3.

Diverse amper , Bl. a. Music Reference RM9, Quicksilver, CJ MV 125, CJ Evolution 200 og CJ Premier 8 A. Transistoramper fra Adyton og Muse (160 og 300 monoer)

mvh

Edit: Amplisten er ikke uttømmende
[/quote]
Du har altså kjøpt på deg 4 elektrostater men liker ingen pga dynamikk problemer? Vel, alle har sine tanker om lyd, så jeg takker for feedbacken :)
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det finnes dynamiske dipoler.
http://www.linkwitzlab.com/speakers.htm

Jeg tror også hovedårsaken til at folk kvitter seg med elektrostater en mangelen på makrodynamikk. Størrelse og plass skulle man tro de fleste har tenkt på forhånd før et kjøp. Spredningen opplever jeg selv som bare en fordel dersom man lytter i sweetspot. Nye elektrostater har dessuten større sweetspot enn de gamle. Hybrider synes jeg har for dårlig integrert bass, men mulig det fungerer bra hvis man bruker litt EQ til å knerte peaker.

Elektrostater er både elsk og hat. Fantastiske på enkelte områder og svake på andre. Så man må se på fordelen vs. ulemper og hva som er alternativet. Kassehøyttalere uten kontrollert spredning, uten akustiske tiltak/romkorreksjon i små rom fungerer sjelden bra IMO. Da er det bedre å leve med litt begrensninger på trøkk, men jeg ville nok holdt meg til fulltoner.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.477
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Newton skrev:
tkr skrev:
Hvilke har du lyttet til og med hvilen amp?
Av Martin Logan har jeg eid Sequel 2 og, en kort stund, CLS 2 Z. Ellers har jeg eid Audiostatic ES 100 og Sound Lab A3.

Diverse amper , Bl. a. Music Reference RM9, Quicksilver, CJ MV 125, CJ Evolution 200 og CJ Premier 8 A. Transistoramper fra Adyton og Muse (160 og 300 monoer)

mvh

Edit: Amplisten er ikke uttømmende
Du har altså kjøpt på deg 4 elektrostater men liker ingen pga dynamikk problemer? Vel, alle har sine tanker om lyd, så jeg takker for feedbacken :)
[/quote]

Du drar `an nok litt langt.... ;)

Jeg glemte forresten å nevne Quad ESL 63 også, så det blir 5. Jeg har hatt elektrostater i nesten 20 år.

Jeg liker elektrostater, jeg. Jeg liker det digre lydbildet, jeg liker den sømløse og lynhurtige lyden, mikrodetaljene.

Jeg liker bare ikke deres vanskelige impedansegang og deres mangel på makrodynamikk. Verre er det ikke.

mvh
 

atletico

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.09.2002
Innlegg
518
Antall liker
806
Torget vurderinger
8
Har ganske nylig kvittet meg med mine ML Vista som egentlig gjorde en god jobb i min stue på ca. 35m2..
Vurderte litt fram og tilbake før valget på nye høyttaler falt på ML Spire....
Her savnes ingen dynamikk, hverken mikro eller makro..Bassen er helt nydelig integrert med panelen, og trommer, bass og også messingblåsere har en hurtighet og snert som ikke Vista helt maktet.
Når du i tillegg får det store lydbilde med luftighet og 3D i fullt monn må dette være svært nær en perfekt høyttaler for min stue. Disse spiller også uanstrengt på farlig høye db nivå..Sweetspot er også litt mer fleksibel i forhold til Vista men dette har aldri vært noe problem for meg..
Jeg skjønner problemstillingen til trådstarter men jeg har bestemt ikke inntrykk det er flere som kvitter/bytter ut sine Martin Logan enn andre folk med andre merker som eks. BW, Focal, KEF, Klipsch, Sonus Faber, Avantgarde osv. heller tvert om... Tror generelt Martin Logan eiere ikke bytter oftere enn andre, og jeg kjenner personelig flere som har levd lykkelig ML i mange, mange år...

atletico
 

Vedlegg

Newton

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.05.2005
Innlegg
445
Antall liker
169
Tror jeg skal forsøke å komme meg innom asylet for å se og lytte på noe nå:)
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.514
Antall liker
57.382
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Kanskje et sidespor, men jeg anbefaler å høre Magnepan også (magnestater-ikke elektrostater). Har hørt Martin Logan Vantage som koster omlag det dobbelte av mine egne høytalere, men tror jeg liker mine egne bedre.
Dette beror jo selvsagt på sammensetning av anlegget ellers også.
Har sjøl Magnepan 1.6 qrs. De er ikke perfekte, men kan man leve med noen kompromiss, er det MYE lyd for pengene. Stor lyd. Vanedannende.
Magnepan 1.7 får veldig god omtale i nye Fidelity(nr51). Les.
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.099
Antall liker
497
Jeg har hatt et par tidligere modeller fra ML, og har hørt ML ved mange anledninger på messer og hos forhandler.
Det store lydbildet er helt fantastisk. Det samme er den gjennomsiktige og utilslørte lyden.
Det jeg har som ankepunkt mot ML handler faktisk mest om det jeg opplever som en forvrengning i mellomtonen, Det er som om de går i metning av noe slag, får "heng" på visse frekvenser. Jeg har sett noen beskrive ML som innehavende av en "plastkortlyd", og det er vel kanskje noe av dette jeg også har reagert på.
Jeg mistenker at dette kan ha en viss sammenheng med resonanser i selve rammen, noe jeg mener jeg fikk delvis bekreftet på en måling jeg så for noen år siden(hifi&musik?). For meg måtte valget stå på om jeg kunne akseptere denne egenlyden i bytte mot gjennomsiktigheten og storheten i lydbildet. Enn så lenge har jeg valgt bort Martin Logan, men jeg ser ikke bort fra at jeg kan komme tilbake igjen som kunde da jeg hadde noen fabelaktige opplevelser med ML som lydgjengiver.
 

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
I og for seg interessant det du skriver om "forvrengning i mellomtonen", SOEDAL.
Personlig har jeg aldri opplevd det som et problem med mine Vistaer, men teoretisk sett vil kanskje rammen kunne skape noen resonanser, gitt en lengde på godt over en meter?
Jeg vil allikevel legge inn en mild protest på dette, da rammen og profilen på denne, gir en ytterst rigid konstruksjon mtp resonanser / svingninger i mellomtoneområdet.
Men spiller man (utilbørlig) høyt, så kan det jo hende at det er hold i påstanden?

Det paradoksale i dette, er vel at mellomtonegjengivelsen fra elektrostater blir betraktet som noe av det beste man kan oppleve?
Ha meg tilgitt for mine synspunkter, men jeg opplever i alle fall strengt tatt det motsatte av hva du beskriver. ;)
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.099
Antall liker
497
Hei ;D

Jeg er enig med deg i at mellomtonen fra ML er noe av det beste man kan få, men jeg opplever den som sagt ikke som helt uten lyter.
Bruken min av ordet forvrengning er kanskje litt uheldig, men jeg opplever altså at det er en form for egenlyd i ML, en svak farging om du vil. Man kan spille mange plater uten å høre dette, men så på enkelte innspillinger blir egenlyden trigget. Jeg vil anslå at problemene oppstår i området 1-2 KHz.

Resonansene i rammen er nok neppe bare teoretiske. Det er garantert både hørbart og målbart. Ikke uten grunn at ML stort sett oppgraderer denne ved hvert modellskift. Husk også på at stivere ramme også gir høyere resonansfrekvens, noe som ikke nødvendigvis er et gode. ML tar sikkert høyde for dette, men perfekt blir det aldri.

Håper du registrerer at jeg i utgangspunktet er veldig positiv til ML. Mener det er noe av det beste som er, og ser ikke bort fra at jeg blir ML-eier igjen.¨

Sånn, nå kan du denge løs! :-*
 

Newton

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.05.2005
Innlegg
445
Antall liker
169
Har nå begynt å måle litt og jeg begynner å få litt spurv og kanon følelse nå...
Rommet er 3,6(B)x4,4(L) og med litt sjekking så er det litt verre å få høyttalerne ut fra rommet. 70cm er vel der det ligger med den layout jeg har nå, og da er det stator platene. Litt avhengig av modell så blir altså bass kassa ganske nært vegg.
Man burde nok ha 1-1,5m bak tenker jeg.
Spørsmålet er vil man slå i hjel dipol effekten å få interferens med bakvegg selv om man vrir dem litt med toe-in?
Noen med praktisk erfaring her?
Alternativet er naturlig vis å designe noen diffusorer som bryter opp litt av bakutstrålt energi med ett ok absorbsjons areal.
Synspunkter mottas gjerne for her er mulighetene for å gå i den klassiske fella: kjøpe for store høyttalere for det areal man har....
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Med de målene er nok rommet for lite til dipoler. IMO.
 

dumdumboy

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.10.2004
Innlegg
75
Antall liker
2
Hvis du tar takhøyde i tommer og ganger med 0.618 får du anbefalt avstand fra bakvegg (i tommer) til stator panelet.
 

Peter

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2002
Innlegg
883
Antall liker
214
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Newton skrev:
Har nå begynt å måle litt og jeg begynner å få litt spurv og kanon følelse nå...
Rommet er 3,6(B)x4,4(L) og med litt sjekking så er det litt verre å få høyttalerne ut fra rommet. 70cm er vel der det ligger med den layout jeg har nå, og da er det stator platene. Litt avhengig av modell så blir altså bass kassa ganske nært vegg.
Man burde nok ha 1-1,5m bak tenker jeg.
Spørsmålet er vil man slå i hjel dipol effekten å få interferens med bakvegg selv om man vrir dem litt med toe-in?
Noen med praktisk erfaring her?
Alternativet er naturlig vis å designe noen diffusorer som bryter opp litt av bakutstrålt energi med ett ok absorbsjons areal.
Synspunkter mottas gjerne for her er mulighetene for å gå i den klassiske fella: kjøpe for store høyttalere for det areal man har....
Jeg hadde ML QuestZ i en stue på ca 50 m2, 10 m x 5 m, hvor de sto plassert på langvegg med kraftig toe in. Avstand fra bakvegg var minimal, og dette funket som bare fy!


Men dipol er vanskelig, så anbefaler hjemlån hvis du har mulighet.

Peter
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.514
Antall liker
57.382
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
dumdumboy skrev:
Hvis du tar takhøyde i tommer og ganger med 0.618 får du anbefalt avstand fra bakvegg (i tommer) til stator panelet.
Hvor har du dette fra?
Er det alvor?
 

Newton

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.05.2005
Innlegg
445
Antall liker
169
bluesbreaker skrev:
dumdumboy skrev:
Hvis du tar takhøyde i tommer og ganger med 0.618 får du anbefalt avstand fra bakvegg (i tommer) til stator panelet.
Hvor har du dette fra?
Er det alvor?
Det er ramme alvoret ja. Med ca 2,4m i tak høyde så blir dette rundt 1,4m. Da blir det litt som å kjøpe seg høyttalere som funker som headsett ;-)
Formlene står i MLs bruker manualer.
Avstand fra sidevegg er bredde på veggen/18 og så multiplisere heltallet (det forran komme- quotient) med 5.
 

Newton

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.05.2005
Innlegg
445
Antall liker
169
bluesbreaker skrev:
Kanskje et sidespor, men jeg anbefaler å høre Magnepan også (magnestater-ikke elektrostater). Har hørt Martin Logan Vantage som koster omlag det dobbelte av mine egne høytalere, men tror jeg liker mine egne bedre.
Dette beror jo selvsagt på sammensetning av anlegget ellers også.
Har sjøl Magnepan 1.6 qrs. De er ikke perfekte, men kan man leve med noen kompromiss, er det MYE lyd for pengene. Stor lyd. Vanedannende.
Magnepan 1.7 får veldig god omtale i nye Fidelity(nr51). Les.

Jeg har mine selvbygde magnostater som satte fart i blodårene mine på slutten av 80tallet. Dog er disse veldig breie og vil dominere hele rommet som jeg har nå. Tanken er å redesigne disse (noe jeg har drevet å tyggd på i flere år) men enn så lenge så hadde det vært greit med noe i mellomtiden.
Magnostatene spilte bra,for 10-15år siden og har siden stått i ro...
Får se hva man gjør etter hvert..
 

Newton

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.05.2005
Innlegg
445
Antall liker
169
Peter skrev:
Jeg hadde ML QuestZ i en stue på ca 50 m2, 10 m x 5 m, hvor de sto plassert på langvegg med kraftig toe in. Avstand fra bakvegg var minimal, og dette funket som bare fy!


Men dipol er vanskelig, så anbefaler hjemlån hvis du har mulighet.

Peter
Interessant Petter,
Da har jeg ca 60cm kortere stue hvis dine stod på langsiden noe som gir meg litt håp. Dog har jo du betydelig større rom i bredden så du får nok utlignet litt der. Regner med den ene høyttaleren ble stående mot sideveggen på 5m da? Husker du evt avstanden til sidevegg?
Takk for feedback
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.939
Antall liker
1.279
Sted
Nadadouro, Portugal
Tror du leser dette feil, hans langvegg er 10 meter, det betyr han f.eks. kan ha hatt 3 meter fra høyttalere til sidevegg, avhengig av lytteposisjon. Det betyr at refleksjonen fra baksiden av panelene blir en helt annen enn om man har de stående tett ved sidevegg.
 

Newton

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.05.2005
Innlegg
445
Antall liker
169
niels skrev:
Tror du leser dette feil, hans langvegg er 10 meter, det betyr han f.eks. kan ha hatt 3 meter fra høyttalere til sidevegg, avhengig av lytteposisjon. Det betyr at refleksjonen fra baksiden av panelene blir en helt annen enn om man har de stående tett ved sidevegg.
Tror du og jeg mener det samme:)
Han har hatt ML plassert på langveggen som er 10m hvor avstanden til denne var minimal. I tillegg spør jeg han om han satt med MLene midt på- altså som du sier med mange meter til sideveggene på 5m eller om han måtte ha den ene inn mot en av kort veggen.
I siste tilfellet vil høyttaleren komme i ett hjørne og det er det jeg forsøker å finne ut av.
 

Peter

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2002
Innlegg
883
Antall liker
214
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Den ene sto litt over meteren fra den korte sideveggen, mens den andre sto ca mitt på langvegg.

Altså sto høyttalerne ca 4 m fra hverandre. Jeg satt på mottsatt langvegg midt mellom HT, med lytteposisjon i en sofa helt inntil vegg.

Det må bemerkes at hodet mått "sitte i en skrustikke" hvis lyden skulle sitte. Noen cm bak eller frem ga store utslag på bass... (dette var for 10 år siden,i en annen bolig så ta opplysningene om mål som ca-verdier) . Og grunnen til at jeg kvittet meg med disse var den minimale sweetspoten. Hadde jeg hatt sjansen på å møblere om med HT plassert på kortvegg - med god avstand fra denne, samt lytteposisjon mer fri i rommet tror jeg alt hadde blitt bedre, bortsett fra humøret til min kjære kone.

Har ikke erfaring med ML i den senere tid, men husket at på akustisk musikk var de fantastisk, stemmer likeså, men falt igjennom bl.annet på rock hjemme hos meg.

Peter
 

Newton

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.05.2005
Innlegg
445
Antall liker
169
Tror nok det kunne vært lydmessig bedre å snu stua men da måtte du kanskje jobbe litt med WAFen ;-)
Tidligere hadde jeg voldsom god plass bak mine magnostater men nå som nevnt så skorter det litt på plass. Avstand til bakvegg i forhold til lytteposisjon (sofa->vegg) er viktig og i følge ML bør denne ha ok absorbsjon. Demper man for mye bak høyttaleren blir det i mine øyne kjiipern å, da man tar bort poenget med dipol effekten.

Hmm, ikke lett å bestemme seg.
 

Newton

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.05.2005
Innlegg
445
Antall liker
169
Ser forresten at ML har kommet med en ny versjon som kjører på DC spenning....... Pris i USA er jo - kremt - i en litt annen divisjon enn hva ting selges for her på berget... Tanker ?
 

cyberklad

Medlem
Ble medlem
27.03.2012
Innlegg
16
Antall liker
0
Birdman skrev:
Har ikke eid ML selv, men kan det ha noe å gjøre med at det er ego-høyttalere med syltynn sweetspot?
I folrhold til ego sweetspot så burd du få hørt på raidho c2. De har en sweetspot på 1/4 kvadratmeter.
 

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Innlegg
4.992
Antall liker
1.935
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Har hatt ML siden august, riktignok en mindre modell, men i mine stue er det overhodet ikke mangel på bass som mange klager på. Sweetspot er riktignok litt liten, men det trodde jeg var underforstått for de fleste før de kjøpte de ;)
 
K

Khanate

Gjest
Ser forresten at ML har kommet med en ny versjon som kjører på DC spenning....... Pris i USA er jo - kremt - i en litt annen divisjon enn hva ting selges for her på berget... Tanker ?
DC forsyninga er vel bare for å hoste opp statisk spenning på membranene? De fremhever at de dermed kan benytte en mindre kontakt!! Jeg ser ikke at dette kan medføre noen forskjell.
 
Ble medlem
04.05.2012
Innlegg
37
Antall liker
2
Har ikke eid ML selv, men kan det ha noe å gjøre med at det er ego-høyttalere med syltynn sweetspot?
tja..alt er vel relativt og dette med sweetspot er igjen avhengig av hvordan man setter de opp og hva man selv prioriterer. Mine Summit X er slett ikke så vrange som mange vil ha det til.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Har hatt første-generasjon Summit. Mye bra en kan si om det. Det som etterhvert ble tungen på vektskålen for min del var at jeg ikke var fornøyd med integrasjon mellom de aktive basselementene og panelt. Jeg syntes at bassene hang etter , noe som gjorde at jeg opplevde lydbildet som tidvis rotete...
 

Kenol

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2005
Innlegg
528
Antall liker
173
Torget vurderinger
12
Har hatt første-generasjon Summit. Mye bra en kan si om det. Det som etterhvert ble tungen på vektskålen for min del var at jeg ikke var fornøyd med integrasjon mellom de aktive basselementene og panelt. Jeg syntes at bassene hang etter , noe som gjorde at jeg opplevde lydbildet som tidvis rotete...
Av hva jeg har lest/hørt så gjelder denne problematikken samtlige ML modeller med ble først løst på Summit... hmm
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.890
Antall liker
3.221
Så klassisk musikk setter ikke krav til dynamikk? Tvert imot etter min mening.

En elektrostatisk høyttaler kan låte ytterst dynamisk, forutsatt at den blir foret med rett elektronikk. Men, det er selvfølgelig forskjeller på dynamikk, og dersom en ønsker dynamikk ala Klipsch eller Avantgarde, da kan en selvfølgelig se langt etter dette....
Netop my mere dynamikk i klassisk. Prøv John Leifs Saga Symfoni. Den stiller virkeligt højttalerne på en prøve.
 

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
8.927
Antall liker
27.631
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Etter flere år fra "lyd" har jeg begynt å se litt på ML og merker meg at folk selger disse som pølse i brød....
Det er stadig vekk folk som kvitter seg med dem og jeg har spurt meg selv;
Hva skjer? Hva er galt? Er de (nye) dårligere enn (de) andre?
Har aldri eid ML, men hatt hjemme på test, og hørt mange ganger hjemme hos flere andre, og for min del er det noen ting som går igjen,
som tilsier at det første du skrev var rett, hypotesene har ingenting med saken å gjøre.

Har hørt ML'er satt opp til perfeksjon, og lydende ekstremt imponerende, så jeg har sittet med haka langt nede på brystkassa, dog etter noen
få album, har det vært deilig med en pause, helst en lang pause.

Enkelt fortalt; skarpe i lyden, anmassende, og slitsomme over tid, ingenting du orker en hel kveld med, og definitivt ingenting du ønsker å eie.

Men, det er nå meg, og mine ører.....

Vennlig hilsen

Morten
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Av hva jeg har lest/hørt så gjelder denne problematikken samtlige ML modeller med ble først løst på Summit... hmm

I mine ører var det ikke løst med den første Summit dessverre...
 

LarsHP

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.12.2011
Innlegg
333
Antall liker
56
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
8
Test i Lyd og Bilde av ElectroMotion ESL:
Martin Logan Electromotion ESL | Lyd & Bilde

Har den selv og er MEGET imponert. Eneste å utsette er litt lite dypbass. Er på jakt etter en subb.
Noen anbefalinger?
Ser på SVS SB12-NSD (kr. 5000) som skal spille stramt og dypt.
Har fått øye på Rythmik Audio nå, men disse må importeres. Disse er servostyrte!
Rythmik F12 koster $874 + frakt og mva = kr. 8000 / 8500. Det skal ikke bli dyrere.
 
Sist redigert:

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
Har hørt ML'er satt opp til perfeksjon, og lydende ekstremt imponerende, så jeg har sittet med haka langt nede på brystkassa, dog etter noen
få album, har det vært deilig med en pause, helst en lang pause.

Enkelt fortalt; skarpe i lyden, anmassende, og slitsomme over tid, ingenting du orker en hel kveld med, og definitivt ingenting du ønsker å eie.

Men, det er nå meg, og mine ører.....

Vennlig hilsen

Morten
Unnskyld meg: Er det nettopp noe ML IKKE er, så er vel det "skarpe"(?) i lyden, anmasende og slitsomme over tid, en påstand jeg ikke skjønner et plukk av?
Du har nok noen litt spesielle ører....

Undres ikke så lite over hvilke alternativer du har å foreslå, hva høyttalere angår?
 

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
8.927
Antall liker
27.631
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Unnskyld meg: Er det nettopp noe ML IKKE er, så er vel det "skarpe"(?) i lyden, anmasende og slitsomme over tid, en påstand jeg ikke skjønner et plukk av?
Du har nok noen litt spesielle ører....

Undres ikke så lite over hvilke alternativer du har å foreslå, hva høyttalere angår?


Selvfølgelig en smule spissformulert, men hvis jeg enkelt og forståelig skal beskrive ML's huslyd, så ja - føler jeg har truffet godt.

Hørselen er over middels.

Hvordan hjernene våre ("våre", som i "alle") prosesserer det vi hører, er forskjellig. (sannsynlighetsbasert påstand)

Alternativene er legio, jeg kan da ikke forventes å liste hovedparten av verdens høyttalerfabrikanter?

Vennlig hilsen

Morten
 

soa

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.453
Antall liker
982
Torget vurderinger
18
Test i Lyd og Bilde av ElectroMotion ESL:
Martin Logan Electromotion ESL | Lyd & Bilde

Har den selv og er MEGET imponert. Eneste å utsette er litt lite dypbass. Er på jakt etter en subb.
Noen anbefalinger?
Ser på SVS SB12-NSD (kr. 5000) som skal spille stramt og dypt.
Har fått øye på Rythmik Audio nå, men disse må importeres. Disse er servostyrte!
Rythmik F12 koster $874 + frakt og mva = kr. 8000 / 8500. Det skal ikke bli dyrere.
Hvorfor ikke forsøke med noen av ML's egne sub'er. Har god erfaring med disse, og fås i de fleste prisklasser

mvh
 

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
Selvfølgelig en smule spissformulert, men hvis jeg enkelt og forståelig skal beskrive ML's huslyd, så ja - føler jeg har truffet godt.

Hørselen er over middels.

Hvordan hjernene våre ("våre", som i "alle") prosesserer det vi hører, er forskjellig. (sannsynlighetsbasert påstand)

Alternativene er legio, jeg kan da ikke forventes å liste hovedparten av verdens høyttalerfabrikanter?

Vennlig hilsen

Morten
Neida, forståelig nok!:rolleyes:

Men strengt tatt behøver man jo ikke å trekke det riktig så langt? Det holder jo lenge å nevne et par alternative løsninger, som magnestater, open baffel, stativ/ kassehøyttalere, eller for den saks skyld - hva du selv har stående av høyttalere.

Fortsatt god helg!:)
 
U

utgatt60135

Gjest
Har aldri eid ML, men hatt hjemme på test, og hørt mange ganger hjemme hos flere andre, og for min del er det noen ting som går igjen,
som tilsier at det første du skrev var rett, hypotesene har ingenting med saken å gjøre.

Har hørt ML'er satt opp til perfeksjon, og lydende ekstremt imponerende, så jeg har sittet med haka langt nede på brystkassa, dog etter noen
få album, har det vært deilig med en pause, helst en lang pause.

Enkelt fortalt; skarpe i lyden, anmassende, og slitsomme over tid, ingenting du orker en hel kveld med, og definitivt ingenting du ønsker å eie.

Men, det er nå meg, og mine ører.....

Vennlig hilsen

Morten

Jeg har aldri hørt ML som låter slik du beskriver dem, heller en liten smule avrudet diskant og en helt fabelaktig musikalsk innsikt få andre høyttalere matcher. Jeg har hatt en vår drøm om å eie ML i 20 år eller noe sånt og det er er av få merker jeg tror kan være en oppgradering av mine egne Focaler. Grunnen til at jeg enda ikke har ML er plassbehovet og nå spredningen i et avlangt rom med sofa. I tillegg en skeptisme mot for treg og kraftfull bass foruten de dyreste. I perioder har det vel vært enedel ML på brukten, men noe oppsiktvekkende mye? ML passer ikke inn i alle hjem og er ikke like allsidige som kassehøyttalere.
 

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
8.927
Antall liker
27.631
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Neida, forståelig nok!:rolleyes:

Men strengt tatt behøver man jo ikke å trekke det riktig så langt? Det holder jo lenge å nevne et par alternative løsninger, som magnestater, open baffel, stativ/ kassehøyttalere, eller for den saks skyld - hva du selv har stående av høyttalere.

Fortsatt god helg!:)
Tror ikke jeg greier å generalisere alternativene slik Scrooge. (Skjønt jeg har aldri hørt riktig velspillende magnestater heller, har dog ikke hørt mange..)

Tror det i stor grad koker ned til smak, et av våre vennepar er "MLvenner", og oppgraderte seg nylig til Vantage. Vi har aldri noen diskusjon om hvorvidt
ML er skarpe i lyden eller ikke, skarpe er de, MEN; det er en egenskap de, særlig fruen i huset; elsker.
Til gjengjeld synes de/hun at de fleste andre høyttalere er for "slappe" og tilbakelente - og; det er helt greit å mene det, en smaksak.

For min egen del har jeg som tidligere nevnt latt meg imponere av diverse MLer i diverse oppsett, men i bilen hjem, merker jeg jo at jeg er sliten i hodet,
og da er noe gæernt.

I øyeblikket har jeg ingenting stående av høyttalere, bare løse biter.

Dvs det står et par Mordaunt Short Performance 860 og spiller, hentet opp fra anlegget i biblioteket.

Mine følgesvenner gjennom 18 år; Mirage M3Si er solgt, og jeg får bygget nye høyttalere, kommer forhåpentligvis
i hus i løpet av sommeren.

Den nye høyttaleren er en fireveiskonstruksjon, med bassrefleks og førsteordens filter.

Gleder meg veldig....

Takk for gode ønsker, de er gjensidige! :)

Vennlig hilsen

Morten
 
Topp Bunn