Trondmeg skrev:
Rune.U skrev:
vta skrev:
Rune.U skrev:
Jeg har kun påpekt at når noen skriver feks 15k og mener 15000 kroner,så kan det like gjerne bety 15 kroner
Da sier du altså at tallet 15000 (15k) kan bety 15 kroner? 15k kommer jo aldri til å bety noe som helst med kroner, det betyr 15000 ikke mer og ikke mindre.
Beklager igjen ,slurvete setning.Korrigering:
"....kun påpekt at når noen skriver feks 15k og mener 15000 kroner,så kan det like gjerne misforståes som 15 kroner"
[SUBJEKTIV]
Jeg tror ikke dette er noen reell problemstilling i praksis. Jeg ser ikke noen reelle situasjoner der man seriøst kan forveksle beløp med en faktor 1:1000.
Slik jeg leser innleggene dine tror jeg bare du ikke liker den forkortingen som benyttes. Og det er lov. Jeg rir mine språklige kjepphester selv også.
[/SUBJEKTIV]
Hvis man leser trådtittelen så framgår det helt klart hva trådstarter tror. Nemlig at forkortelsen k for mange har erstattet kr.
Så har han fått forklart at det ikke er noen forkortelse av forkortelsen, og da har han forsøkt å skape inntrykk av det likevel kan misforståes. Noe, som du så korrekt påpeker, er bortimot totalt usannsynlig på grunn av størrelsesforholdet på tallene.
Da sitter man igjen, etter min mening igjen med det faktum at det kun er snakk om språklig inkompetanse fra trådstarter. Noe de mange upresise eksemplene underbygger. Nå er ikke språklig inkompetanse i seg selv noe problem. Alle har sin egen grense for hvor den språklige kompetansen ligger. Det gjør seg ofte gjeldende når man for eksempel overhører to fagfolk snakke fag sammen. De vil ofte bruke et sett med fagtermer som for "vanlige" folk ikke er forståelige.
Jeg klarer likevel ikke å se noen grunn til at man skal forsvare sin egen inkompetanse ved å påstå at de som bruker ord, uttrykk eller forkortelser korrekt, ikke bør gjøre det, fordi man selv har en ukorrekt oppfatning av de samme ord, uttrykk eller forkortelser.
MEN, og det er viktig. Forståelsen av språk foregår mellom en avsender og mottaker, og avsenderen (det vil si han som prater) må alltid tilpasse språket til mottakeren. Jens Stoltenberg bruker for eksempel ikke de samme ordene om han prater til barn eller samfunnsøkonomer om hvorfor det er viktig å ha full barnehagedekning. Som avsender legger du deg på et nivå som du forventer at mottakeren forstår. I tilfelle k og kr, så synes ikke jeg det er for mye forlangt at man på et forum som omhandler produkter som kjøpes for penger, gjerne for tusenvis av kroner, vet forskjellen på kr. og k.
Roy