Hvorfor K,hvorfor ikke kr.lenger.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.735
Torget vurderinger
12
Rune.U skrev:
vta skrev:
Rune.U skrev:
Jeg har kun påpekt at når noen skriver feks 15k og mener 15000 kroner,så kan det like gjerne bety 15 kroner
Da sier du altså at tallet 15000 (15k) kan bety 15 kroner? 15k kommer jo aldri til å bety noe som helst med kroner, det betyr 15000 ikke mer og ikke mindre.
Beklager igjen ,slurvete setning.Korrigering:
"....kun påpekt at når noen skriver feks 15k og mener 15000 kroner,så kan det like gjerne misforståes som 15 kroner"
[SUBJEKTIV]

Jeg tror ikke dette er noen reell problemstilling i praksis. Jeg ser ikke noen reelle situasjoner der man seriøst kan forveksle beløp med en faktor 1:1000.

Slik jeg leser innleggene dine tror jeg bare du ikke liker den forkortingen som benyttes. Og det er lov. Jeg rir mine språklige kjepphester selv også.

[/SUBJEKTIV]

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.884
Torget vurderinger
35
Rune.U skrev:
vta skrev:
Rune.U skrev:
Jeg har kun påpekt at når noen skriver feks 15k og mener 15000 kroner,så kan det like gjerne bety 15 kroner
Da sier du altså at tallet 15000 (15k) kan bety 15 kroner? 15k kommer jo aldri til å bety noe som helst med kroner, det betyr 15000 ikke mer og ikke mindre.
"....kun påpekt at når noen skriver feks 15k og mener 15000 kroner,så kan det like gjerne misforståes som 15 kroner"
Da vil jeg gjerne at du gir et eksempel hvor det er sannsynlig du vil (mis)forstå en prissetting på 15k, dvs. 15000 som 15 kroner. Du skriver nemlig "like gjerne", noe som må leses som at det vil være sannsynlig at en slik misforståelse kan finne sted.

Ellers er du igjen fryktelig upresis når det gjelder eksemplene dine. NOK er ingen vanlig forkortelse for kroner. Det er derimot en forkortelse for norske kroner og brukes kun når man snakker om den norske valutaen der det er naturlig å vise til at det er nettopp norske kroner man snakker om, akkurat som man skriver USD når det er snakk om amerikanske dollar. I normal prissetting her hjemme er det ikke naturlig å snakke om norske kroner, kun om kroner. Akkurat som prissettingen i Storbritannia er oppgitt i pund, ikke engelske pund da det er en selvfølge.

Skal du forkorte kroner, så skriver du "kr".

Roy

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.884
Torget vurderinger
35
Trondmeg skrev:
Rune.U skrev:
vta skrev:
Rune.U skrev:
[SUBJEKTIV]

Jeg tror ikke dette er noen reell problemstilling i praksis. Jeg ser ikke noen reelle situasjoner der man seriøst kan forveksle beløp med en faktor 1:1000.

Slik jeg leser innleggene dine tror jeg bare du ikke liker den forkortingen som benyttes. Og det er lov. Jeg rir mine språklige kjepphester selv også.

[/SUBJEKTIV]
Hvis man leser trådtittelen så framgår det helt klart hva trådstarter tror. Nemlig at forkortelsen k for mange har erstattet kr.

Så har han fått forklart at det ikke er noen forkortelse av forkortelsen, og da har han forsøkt å skape inntrykk av det likevel kan misforståes. Noe, som du så korrekt påpeker, er bortimot totalt usannsynlig på grunn av størrelsesforholdet på tallene.

Da sitter man igjen, etter min mening igjen med det faktum at det kun er snakk om språklig inkompetanse fra trådstarter. Noe de mange upresise eksemplene underbygger. Nå er ikke språklig inkompetanse i seg selv noe problem. Alle har sin egen grense for hvor den språklige kompetansen ligger. Det gjør seg ofte gjeldende når man for eksempel overhører to fagfolk snakke fag sammen. De vil ofte bruke et sett med fagtermer som for "vanlige" folk ikke er forståelige.

Jeg klarer likevel ikke å se noen grunn til at man skal forsvare sin egen inkompetanse ved å påstå at de som bruker ord, uttrykk eller forkortelser korrekt, ikke bør gjøre det, fordi man selv har en ukorrekt oppfatning av de samme ord, uttrykk eller forkortelser.

MEN, og det er viktig. Forståelsen av språk foregår mellom en avsender og mottaker, og avsenderen (det vil si han som prater) må alltid tilpasse språket til mottakeren. Jens Stoltenberg bruker for eksempel ikke de samme ordene om han prater til barn eller samfunnsøkonomer om hvorfor det er viktig å ha full barnehagedekning. Som avsender legger du deg på et nivå som du forventer at mottakeren forstår. I tilfelle k og kr, så synes ikke jeg det er for mye forlangt at man på et forum som omhandler produkter som kjøpes for penger, gjerne for tusenvis av kroner, vet forskjellen på kr. og k.

Roy

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
R.E.S. skrev:
Jens Stoltenberg bruker for eksempel ikke de samme ordene om han prater til barn eller samfunnsøkonomer om hvorfor det er viktig å ha full barnehagedekning.
Jens Stoltenberg snakker som om alle tilhørerne hans er barn av det tungnemme slaget, uansett. Dårlig eksempel, men ellers var innlegget flott.

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.884
Torget vurderinger
35
totte skrev:
R.E.S. skrev:
Jens Stoltenberg bruker for eksempel ikke de samme ordene om han prater til barn eller samfunnsøkonomer om hvorfor det er viktig å ha full barnehagedekning.
Jens Stoltenberg snakker som om alle tilhørerne hans er barn av det tungnemme slaget, uansett. Dårlig eksempel, men ellers var innlegget flott.
Grunnen til at jeg nevnte han, var at jeg for et par uker siden zappet innom en reprise av "klassefesten" på NRK, der Jens Stoltenberg og Kristin Halvorsen skulle overbevise noen unger om hvorfor de skulle stemme ja eller nei til EU. Da la begge om språket sitt betydelig, men Stoltenberg mest.

Ellers kan det jo hende at alle tilhørerne hans er barn og tungnemme, he-he.

Roy

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
9.037
R.E.S. skrev:
Trondmeg skrev:
Rune.U skrev:
vta skrev:
Rune.U skrev:
[SUBJEKTIV]

[/SUBJEKTIV]
Hvis man leser trådtittelen så framgår det helt klart hva trådstarter tror. Nemlig at forkortelsen k for mange har erstattet kr.

Så har han fått forklart at det ikke er noen forkortelse av forkortelsen, og da har han forsøkt å skape inntrykk av det likevel kan misforståes. Noe, som du så korrekt påpeker, er bortimot totalt usannsynlig på grunn av størrelsesforholdet på tallene.

Da sitter man igjen, etter min mening igjen med det faktum at det kun er snakk om språklig inkompetanse fra trådstarter. Noe de mange upresise eksemplene underbygger. Nå er ikke språklig inkompetanse i seg selv noe problem. Alle har sin egen grense for hvor den språklige kompetansen ligger. Det gjør seg ofte gjeldende når man for eksempel overhører to fagfolk snakke fag sammen. De vil ofte bruke et sett med fagtermer som for "vanlige" folk ikke er forståelige.

Jeg klarer likevel ikke å se noen grunn til at man skal forsvare sin egen inkompetanse ved å påstå at de som bruker ord, uttrykk eller forkortelser korrekt, ikke bør gjøre det, fordi man selv har en ukorrekt oppfatning av de samme ord, uttrykk eller forkortelser.

MEN, og det er viktig. Forståelsen av språk foregår mellom en avsender og mottaker, og avsenderen (det vil si han som prater) må alltid tilpasse språket til mottakeren. Jens Stoltenberg bruker for eksempel ikke de samme ordene om han prater til barn eller samfunnsøkonomer om hvorfor det er viktig å ha full barnehagedekning. Som avsender legger du deg på et nivå som du forventer at mottakeren forstår. I tilfelle k og kr, så synes ikke jeg det er for mye forlangt at man på et forum som omhandler produkter som kjøpes for penger, gjerne for tusenvis av kroner, vet forskjellen på kr. og k.

Roy
Dette var vel å sparke opp åpne dører til de fleste lesekyndige her på forumet

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.884
Torget vurderinger
35
noruego skrev:
Dette var vel å sparke opp åpne dører til de fleste lesekyndige her på forumet
Ja, de fleste... ;)

vta

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
6
Vi har jo forøvrig nok (ikke NOK) en måte å formidle priser på, nemlig denne formen: 15000,-
Hva sier trådstarter til den? Kan den også være kilde til misforståelser?

joje

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.09.2004
Antall liker
73
Å omtale 1000 som bare k oppfatter jeg som like tåpelig som begrepene frognertier, bananer, lakser, høvdinger etc når man snakker om penger. Det er en svært liten respektfull omtale av (ofte) betydelige pengesummer. Men for noen er det viktig å late som om dette er småpenger.

Sa han som kom fra byen hvor Ole Christian Bach var en stol lokal helt og rådhuset er betalt med bestikkelser.... :eek:

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.884
Torget vurderinger
35
joje skrev:
Sa han som kom fra byen hvor Ole Christian Bach var en stor lokal helt og rådhuset er betalt med bestikkelser.... :eek:
Kom ikke her å kødd med Anders Jahre :mad: :mad: :mad: ;D ;D ;D

...sa han som aldri har bukket foran statuen av den gamle rederen utenfor rådhuset, i motsetning til mange eldre sandefjordinger... ;D

Roy

joje

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.09.2004
Antall liker
73
R.E.S. skrev:
joje skrev:
Sa han som kom fra byen hvor Ole Christian Bach var en stor lokal helt og rådhuset er betalt med bestikkelser.... :eek:
Kom ikke her å kødd med Anders Jahre :mad: :mad: :mad: ;D ;D ;D

...sa han som aldri har bukket foran statuen av den gamle rederen utenfor rådhuset, i motsetning til mange eldre sandefjordinger... ;D

Roy
Man skal være SVÆRT forsiktig med å uttale seg negativt om Anders Jahre i denne byen. Samtidig vil man rive bua til Thor Werner, byens siste original. Han er vel det eneste som gjør Torvet til et torv og ikke en plass.

Beklager OT.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
vta skrev:
Vi har jo forøvrig nok (ikke NOK) en måte å formidle priser på, nemlig denne formen: 15000,-
Hva sier trådstarter til den? Kan den også være kilde til misforståelser?
,- kan forstås som en stilisert Henning Holstad-smiley. Han er jo et flott innslag, men 15000 av ham ville være i overkant.

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Antall liker
17
;D javel,da har alle som følte behov for det påpekt min ukyndige omgang med det norske språk,og også fått relativt klart frem at jeg bare er lettere tilbakestående som ikke har forstått dette for lenge siden.pent formulert,må jeg si.Som over nevnt et sted,så liker jeg slett ikke slike upresise forkortelser,og det er det som er motivet.Jeg er av den oppfatning at beløpsbetegnelser allerede har en offisiell betegnelse,og ser det dermed unødvendig med noen private tiltak i den forbindelse.
Om noen likevel skulle føle behov for å benytte et langt innlegg til å bortforklare dette med min manglende evne til forståelse av enkle ting,så værsågod!
Når jeg først tar meg en tur på jordet,så er det kun for å luke bort språklig ugress-nemlig ;)
Mvh Rune :)

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Antall liker
42.711
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
22
Trondmeg skrev:
gismo skrev:
Gjestemedlem skrev:
gismo skrev:
Dette er vel mest snakk om en trend eller mote :D
Et forsøk på å være trendy eller moteriktig?
Tror ikke folk som bruker disse "utrykk" hverken i tale eller skrivemåte en gang har vurdert de forskjellige betyninger av disse bokstav forkortelser, bare at de har sett det brukt og "henger seg på" ;)
Jeg tror utbredelsen av dette har bakgrunn i online dataspill. Der handles det i stor stil med virtuelle varer og slike forkortelser er helt vanlige da summer ofte kan bli for lange å stave ut til at man gidder det. Kanskje også sammenheng med sms-bruk og chatting og generelle tendenser til å forkorte unødvendig lange fraser. i tillegg er det sikkert mange som hiver seg på fordi dette er en ny "kul" måte å skrive tall på som viser at man "er med i tiden" eller noe slikt.
Da er iallefall du og jeg av samme oppfatning ;)
Tja, det er vel omtrent 20 år siden jeg begynte å omtale priser i 1000 som k så jeg ser ikke at det er verken trendy eller kult. Det skyldes nok realfagsutdannelsen tenker jeg.
Da starta du litt før meg ;D ;D

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
12.131
Sted
Holmestrand
Gjestemedlem skrev:
k er den korrekte betegnelsen på kilo (tusen). http://en.wikipedia.org/wiki/SI_prefix

Du staver da heller ikke ut kilogram, eller skriver 15000 gram på noe som veier 15 kg.

k for tusen burde derfor være helt greit, men dog med liten bokstav.
Men da skriver man 15 kg. Skal dette overføres til penger må det vel bli 15 kkr da?

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
xerxes skrev:
Men da skriver man 15 kg. Skal dette overføres til penger må det vel bli 15 kkr da?
Og det brukes også.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.997
Rune.U skrev:
Når jeg først tar meg en tur på jordet,så er det kun for å luke bort språklig ugress-nemlig ;)
Jeg tillater meg å utvide topicet litt. Ett ord som irriterer meg grenseløst er "kvalik" Hva i huleste er det forkortelse for? Kvalikasjon? Det er greit at språket er i kontinuerlig utvikling, men vi bør unngå den fordummingen man ser enkelte ganger.

vta

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
6
Rune.U skrev:
Pink_Panther skrev:
Det er greit at språket er i kontinuerlig utvikling, men vi bør unngå den fordummingen man ser enkelte ganger.
...og da kan vi i samme omgang ta med oss det forferdelige misbruket av ordet "liksom" (eller "lissom" som den oppvoksende slekt ynder å uttale det). Enkelte personer kan jo ikke fullføre en eneste setning uten at dette ordet dukker opp, som oftest som en form for understreking.

Topp Bunn