Hvorfor i all verden skyter man 4 uskyldige?

K

knutinh

Gjest
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=132787

"- Drapsmannen ville hevne seg på jenter

(VG Nett) Charles Carl Roberts (32) drepte fire jenter på en Amish-skole i Pennsylvania. Han ville ha hevn for noe som skjedde for 20 år siden.
"

Hva er det MED disse sekulære vestlige? Jeg tror det er noe i overbevisningen deres som gjør dem uegnet til moderne samfunn. De skyter og dreper jo uskyldige mennesker i fleng. Vi skal i alle fall ikke ha noen slike til Norge...

-k

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.489
3 skoledrap på en uke. 6 skolebarn drept. Har sakene noen religiøs sammenheng, eller er det psykisk ustabile mennesker som går amok?

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Nei, vi kan altså ikke skjære alle de vestlige over en kam. Vi vet jo at denne konkrete saken ikke var religiøst motivert, her må det ha vært en grusom feilkopling i drapsmannens hjerne. Vi må være veldig forsiktige med å tillegge dette et gruppemotiv; selv om vi vet at kvinner er klart objektifisert i vesten, er det lite som tyder på at motivet var av relatert til dette.
Jeg tror vi må se på en samfunnsstruktur som langsomt presser individene, rundt dem ser de vellykkethet presentert på stadig mer outrerte måter, de føler seg selv som mindreverdige, og kombineres alle disse inntrykk med et ustabilt sinn, kan vi få slike utslag hos enkeltpersoner. Men det blir allikel veldig feil om vi for eksempel tillegger dette det faktum at kapitalismen er en form for samfunnsdoktrine. Isolert sett er ikke kapitalisme i stand til å drive folk til slike handlinger, o gdet er vesentlig å ikke blande kortene her.

Honkey

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Noe slikt kunne selvsagt aldri skjedd i et sosialistisk drømmeland hvor alle innbyggerne sitter i Gulag.

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
476
Sted
Bergen
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=132787

"- Drapsmannen ville hevne seg på jenter

(VG Nett) Charles Carl Roberts (32) drepte fire jenter på en Amish-skole i Pennsylvania. Han ville ha hevn for noe som skjedde for 20 år siden.
"

Hva er det MED disse sekulære vestlige? Jeg tror det er noe i overbevisningen deres som gjør dem uegnet til moderne samfunn. De skyter og dreper jo uskyldige mennesker i fleng. Vi skal i alle fall ikke ha noen slike til Norge...

-k
På grensen til det usmakelige å ironisere over slike forferdelige tragedier.

For øvrig er ikke poenget ditt holdbart heller; en av de mest ekstreme sektene i forhold til livsførsel og utestengning av det regulære samfunnet kan knapt kalles "det sekulære vesten".

K

kbwh

Gjest
Jeg kjenner opptil flere psykisk stabile religiøse mennesker, Boffen.

La meg postulere: Det likner religiøs overbevisning å tillegge religøse mennesker noen som helst slags egenskap utover deres religiøsitet.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.783
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
æresdrap. en helt normal reaksjon i den vestlige verdenen. fyren ble fornærmet av jenter for 20 år siden.

K

knutinh

Gjest
På grensen til det usmakelige å ironisere over slike forferdelige tragedier.
Jeg er enig. Dette er selvsagt forferdelig for de involverte. Poenget mitt var imidlertid såpass viktig at jeg tok den sjansen.
For øvrig er ikke poenget ditt holdbart heller; en av de mest ekstreme sektene i forhold til livsførsel og utestengning av det regulære samfunnet kan knapt kalles "det sekulære vesten".
"...fortalte politimester Jeffrey Miller fra delstatspolitiet til Fox News.
- Dette er en forferdelig og sjokkerende hendelse for Amish-samfunnet. De er gode folk i dette samfunnet, og de fortjener ikke slikt. Ingen fortjener å oppleve noe slikt, sa Miller.
...
Drapsmannen var selv ikke medlem av Amish-sekten, og ifølge Miller skal han ikke ha hatt noe mot denne religiøse gruppen.

- Han valgte rett og slett skolen fordi den lå nær hjemmet hans, det var svært lav sikkerhet ved skolen og det var jenter der, sier han ifølge AP.
"

Dette er en tragedie. Men i vår lille boble er det verdt å reflektere over at hevntanker og ren galskap tilsynelatende forekommer i mange kulturer, uansett "kulturell overlegenhet".

mvh
Knut

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Dette er en tragedie. Men i vår lille boble er det verdt å reflektere over at hevntanker og ren galskap tilsynelatende forekommer i mange kulturer, uansett "kulturell overlegenhet".

mvh
Knut
Du overser det faktum at blant muslimer er æresbegrepet satt i system. Æresdrap, mm florerer i den muslimske befolkningen i f.eks Pakistan.
Det samme kan ikke sies om den vestlige kulturen.

K

knutinh

Gjest
Du overser det faktum at blant muslimer er æresbegrepet satt i system. Æresdrap, mm florerer i den muslimske befolkningen i f.eks Pakistan.
Hvor mange skolebarn er drept av desperadoer i USA? Hvor mange er drept i resten av den vestlige verden?

Betyr det at markedsliberalisme leder folk til å drepe uskyldige barn, eller er det rett og slett mekanismer som får folk til å tippe over som vi ikke nødvendigvis kan knytte opp mot forenklede parametre som tro og religion?

-k

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
, eller er det rett og slett mekanismer som får folk til å tippe over som vi ikke nødvendigvis kan knytte opp mot forenklede parametre som tro og religion?

-k
Jeg antar, uten å vite eksakt, at en prosentandel av alle mennesker har en legning som gjør dem sårbare for psykiske sammenbrudd eller kortslutninger. Denne "legningen" antar jeg er uavhengig av religion eller kultur, kun et utslag fra naturen.

De av disse som virkelig tipper over, kan utmerket godt ha gjort det som en direkte eller indirekte årsak av kultur, religion eller for den del miljø, men ikke nødvendigvis.

Dette kan forkomme og forekommer over alt i alle kulturer / samfunn.

Men det er en himmelropende forskjell på dette, og det organiserte systemet med æresdrap du finner i f.eks. Pakistan. Her er det ingen tynnslitte nerver ute og går, kun kaldblodige mordere.

Så vil du finne grensetilfeller, som kanskje er tilfelle på Kalbakken, der rester av gammel innlært tradisjon blandet med dårlig mental helse, gir et uhyggelig utfall.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Hva menes i dette tilfelle med ordet "florere"? Har du noen tall / linker (som selvsagt må inneholde, eller snarere IKKE inneholde, en god del mørketall) som kan vise hva du mener med det? Dersom vi rent hypotetisk ender i en situasjon der vi kan vise til at antall drap i det amerikanske samfunnet er høyere enn i det pakistanske; hvordan skulle vi da forklare / bortforklare dette rent kulturelt?

Honkey

P

Parelius

Gjest
Hva menes i dette tilfelle med ordet "florere"? Har du noen tall / linker (som selvsagt må inneholde, eller snarere IKKE inneholde, en god del mørketall) som kan vise hva du mener med det? Dersom vi rent hypotetisk ender i en situasjon der vi kan vise til at antall drap i det amerikanske samfunnet er høyere enn i det pakistanske; hvordan skulle vi da forklare / bortforklare dette rent kulturelt?
Drap er drap, men ikke alle drap er like. Hvorfor stiller du det spørsmålet på denne måten, som om det ikke fins mange forskjellige forklaringer på drapsrater?

Til et mer grunnleggende problem angående "forklaringer", og som kan ha relevans for en del uenigheter her på Off-Topic:

http://plato.stanford.edu/entries/methodological-individualism/

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Drap er drap, men ikke alle drap er like. Hvorfor stiller du det spørsmålet på denne måten, som om det ikke fins mange forskjellige forklaringer på drapsrater?

Til et mer grunnleggende problem angående "forklaringer", og som kan ha relevans for en del uenigheter her på Off-Topic:

http://plato.stanford.edu/entries/methodological-individualism/
Jeg stiller det på denne måten fordi det her spekuleres og stigmatiseres over en lav sko, helt uten annet enn magefølelse å basere det på. Og om det skulle vise seg at det er en like stor "drapskultur" i et vestlig land som i et "æresdrapsland", da har "vi" et forklaringsproblem. Da viser m.a.o. vår kultur seg like barabarisk, vi finner bare andre knagger å henge brabariet på. I tillegg ønsker vi å forklare / brotforklare våre egne feil, mens vi kun ønsker å stigmatisere andres.

Honkey

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
Det er med uro å registrere alle gisselaksjoner og drap på skoler og barnehager. Inntrykket man får, er at dette er en økende tendens. Eller?

- Hvorfor får vi ikke slik hendelser på vanlig arbeidsplasser - der det er voksne mennesker?
- Hvis motivet er hevn på samfunnet - burde det jo vært mer "naturlig" å gå løs på politiske institusjoner/departementer.
- Er det hevn på skolen fordi man ikke fikk den hjelp man trengte eller pga. mobbing?
- Hvor mange går rundt som tidsinnstilte drapsmaskiner - der de når som helst kan gå løs på skoler og barnehager med våpen?
- Stimulerer mediaoppmerksomheten flere til å begå slike handlinger?
- Er vi avlært kunsten å omgås mennesker?
- Kan sosial ekskludering har noe betydning?

P

Parelius

Gjest
Jeg stiller det på denne måten fordi det her spekuleres og stigmatiseres over en lav sko, helt uten annet enn magefølelse å basere det på. Og om det skulle vise seg at det er en like stor "drapskultur" i et vestlig land som i et "æresdrapsland", da har "vi" et forklaringsproblem. Da viser m.a.o. vår kultur seg like barabarisk, vi finner bare andre knagger å henge brabariet på. I tillegg ønsker vi å forklare / brotforklare våre egne feil, mens vi kun ønsker å stigmatisere andres.
Hva gjelder den aktuelle saken, så kan en ikke entydig si noe så langt. Det kan godt være at mannen er et psykiatrisk tilfelle. Det forhindrer ikke at kulturelle koder (hvor utbredt de er angående æresdrap kan sikkert problematiseres, men at de eksiterer er det vel konsensus om) kan være av en slik karakter at det er "lettere" å tippe over.

Vi kan godt snakke om drap i Amerika, og forklaringer på det, men hva så? Skal vi ikke kunne debattere Islamsk kultur også?

Til syvende og sist, så har det vel med kulturelle forestillinger som er med på legitimere handlinger. Det er dermed ikke sagt fra min side at alle muslimer er tilhengere av æresdrap. Drap er drap, men ikke alle drap er like; spesielt ikke når det fins kulturelle koder som legitimerer drapet. Jeg kjenner ikke til at det fins liknende legitimerende koder hverken her eller over dammen. (Dette siste er muligens litt unyansert, men jeg prøver å få frem et poeng her.)

Oddgeir sa noe jeg synes var vel formulert:
Jeg antar, uten å vite eksakt, at en prosentandel av alle mennesker har en legning som gjør dem sårbare for psykiske sammenbrudd eller kortslutninger. Denne "legningen" antar jeg er uavhengig av religion eller kultur, kun et utslag fra naturen.

De av disse som virkelig tipper over, kan utmerket godt ha gjort det som en direkte eller indirekte årsak av kultur, religion eller for den del miljø, men ikke nødvendigvis.

Dette kan forkomme og forekommer over alt i alle kulturer / samfunn.

Men det er en himmelropende forskjell på dette, og det organiserte systemet med æresdrap du finner i f.eks. Pakistan. Her er det ingen tynnslitte nerver ute og går, kun kaldblodige mordere.

Så vil du finne grensetilfeller, som kanskje er tilfelle på Kalbakken, der rester av gammel innlært tradisjon blandet med dårlig mental helse, gir et uhyggelig utfall.
Men les linken jeg gav tidligere.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
923
Kansje på tide å debattere USA? Det er skrevet side opp og side ned om ekstreme muslimer her nå.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Hva gjelder den aktuelle saken, så kan en ikke entydig si noe så langt. Det kan godt være at mannen er et psykiatrisk tilfelle. Det forhindrer ikke at kulturelle koder (hvor utbredt de er angående æresdrap kan sikkert problematiseres, men at de eksiterer er det vel konsensus om) kan være av en slik karakter at det er "lettere" å tippe over.

Vi kan godt snakke om drap i Amerika, og forklaringer på det, men hva så? Skal vi ikke kunne debattere Islamsk kultur også?

Til syvende og sist, så har det vel med kulturelle forestillinger som er med på legitimere handlinger. Det er dermed ikke sagt fra min side at alle muslimer er tilhengere av æresdrap. Drap er drap, men ikke alle drap er like; spesielt ikke når det fins kulturelle koder som legitimerer drapet. Jeg kjenner ikke til at det fins liknende legitimerende koder hverken her eller over dammen. (Dette siste er muligens litt unyansert, men jeg prøver å få frem et poeng her.)

Oddgeir sa noe jeg synes var vel formulert:

Men les linken jeg gav tidligere.
Skal lese linken din i kveld, den tar litt tid...
Er enig med Oddgeir helt til det punktet der han hevder at æresdrapene er en organisert virksomhet, tviler på at det kan dokumenteres.
Jeg er virkelig med på å diskutere en del kulturelle mangler, for å bruke det utrykket, men da må premissene væer noe med nyanserte enn de som hovedsaklig fremkommer her. I det "vi" setter oss på vår høye hest og ser ned på disse barbarer og masseforklarer dem, så må jeg tilstå at det velter seg i meg, og jeg forstår at mange av innflytterne til landet føler seg særdeles lite velkomne.
Det er en realitet at kvinner innflyttet fra østen og midtøsten har dårligere kår enn den norske gjennomsnittskvinne, dette temaet ser det ut til at så vel miljøene selv, som politikerne etterhvert også innser. Redaksjon 21 i går var et slikt eksempel. Sterke klare kvinner fra innvandrer- og det norske politiske miljøet sammen med en smilende mann... :) Det er ikke svart/hvitt, det er altså meget nødvendig å se forbi stereotypene, kvinner liker ikke å bli fremstilt som ofre, uansett opphav.
Hvis det statistisk kan vises til at såkalte familietragedier i etnisk norske familier er like høyt som de islamske såkalte æresdrap, hva da? Skal vi fortsette å si at dette er et særpakistansk problem? Er det helt usannsynlig at dette er beslektede fenomener psykologisk sett?

Honkey

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Og om det skulle vise seg at det er en like stor "drapskultur" i et vestlig land som i et "æresdrapsland", da har "vi" et forklaringsproblem.
Hvorfor det? Vi har fortsatt grunnleggende friheter og menneskerettigheter som man ikke har i andre kulturer.

Da viser m.a.o. vår kultur seg like barabarisk...
På ingen måte. Men uansett tror jeg ikke du finner belegg for å sidestille vestlige og muslimske samfunn hva angår voldsnivå, borgerkrig, konflikter og menneskerettigheter. Jeg nevner i fleng; borgerkrig i Somalia, borgerkrig i Sudan, krig i Balochistan, krig i Senegal, krig i Tsetsjenia, intifada, borgerkrig i Irak. Eller hva med velstand? Eller hvorfor har OIC nektet å undertegne menneskerettighetskonvensjonen?

P

Parelius

Gjest
Er enig med Oddgeir helt til det punktet der han hevder at æresdrapene er en organisert virksomhet, tviler på at det kan dokumenteres.
Trenger ikke være noen organisert virksomhet for å være en kulturell kode vel? Går ut fra at de fleste sier "takk for maten", men at det er noen organisert virksomhet, det tviler jeg på. ;

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Skal lese linken din i kveld, den tar litt tid...
Er enig med Oddgeir helt til det punktet der han hevder at æresdrapene er en organisert virksomhet, tviler på at det kan dokumenteres.Honkey

Jeg innser at uttrykket "organisert" i denne sammenhengen kanskje var uheldig. Likevel antar jeg at alle forstår som er ment.

P

Parelius

Gjest
Linken jeg gav kunne like gjerne vært gitt i en annen tråd, men nå går jo den samme problematikken igjen i flere.

Jeg minner på det du sa tidligere, Honkey:
Ja, se det, Kompo, i det du snakker om gjerningsmennene bak skoleskytingene (de har det jo tilsvarende på jobbmarkedet også, og til dels i restauranter), så leter du straks etter menneskelige årsaker hos den enkelte gjerningsmann. DA er du inne på sporet omsider. Dette er selvsagt ikke noe som kan spores ned til en enkelt faktor som heter "ensomhet", eller "islam", det er et meget sammensatt og psykologisk interessant tema.
Jeg forstod ikke helt ditt svar til Løkken, Honkey, angående studiet av politiske bevegelser og doktriner. Men kanskje forklarer det sitatet fra deg over, hvorfor du tenker som du tenker. Mitt problem blir da om ikke sosiale fenomen, som politiske bevegelser, fordamper og blir ikke-eksisterende.

Jeg legger merke til din hang til psykologien, og menneskets mentale tilstander. Psykologi kan sikkert brukes til mangt, men en skal være varsom, slik at en ikke havner i psykologismen. Det fins sosiale fenomener som kanskje ikke lar seg redusere til psykologi.

P

Parelius

Gjest
Jeg innser at uttrykket "organisert" i denne sammenhengen kanskje var uheldig. Likevel antar jeg at alle forstår som er ment.
Jeg forstod det. ;) Honkey misforstod. ;)
:)
Sier litt om horisonten vi leser ut fra. Slikt er, som her, lett å korrigere. I andre sammenhenger værre.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Linken jeg gav kunne like gjerne vært gitt i en annen tråd, men nå går jo den samme problematikken igjen i flere.

Jeg minner på det du sa tidligere, Honkey:

Jeg forstod ikke helt ditt svar til Løkken, Honkey, angående studiet av politiske bevegelser og doktriner. Men kanskje forklarer det sitatet fra deg over, hvorfor du tenker som du tenker. Mitt problem blir da om ikke sosiale fenomen, som politiske bevegelser, fordamper og blir ikke-eksisterende.

Jeg legger merke til din hang til psykologien, og menneskets mentale tilstander. Psykologi kan sikkert brukes til mangt, men en skal være varsom, slik at en ikke havner i psykologismen. Det fins sosiale fenomener som kanskje ikke lar seg redusere til psykologi.
Så absolutt finnes det sosiale fenomener som er delforklaringer. Ta eksempelet fra filmen og virkeligheten rundt det amerikanske klasseromseksperimentet "The wave" (http://www.time.com/time/europe/magazine/2000/0918/fascistbook.html), der man ser hvordan ledere og individualister så tydelig skiller lag. Ettersom ikke alle reagerer identisk og blir en del av bevegelsen, tyder det på at psykologi OG sosiale fenomener utfyller og kompletterer hverandre. Til syvende og sist er det et prinsipp at nær uansett årsak så er det den som trykker på avtrekkeren som må bære ansvaret for sine egne handlinger.

Honkey

P

Parelius

Gjest
Til syvende og sist er det et prinsipp at nær uansett årsak så er det den som trykker på avtrekkeren som må bære ansvaret for sine egne handlinger.
Det er jeg helt enig i, såfremt den som skyter ikke nødvendigvis er den eneste skyldige.

Men en ting er ansvar og skyld, noe annet studiet av sosiale bevegelser. Jeg har problemer med å snakke om en kollektiv skyld (enten det nå gjelder tyskere og de store krigene, eller muslimer), men det gjør ikke islamisme mindre interessant som politisk/sosial bevegelse. Og du må vel innrømme at islamisme i dag må betraktes som en politisk bevegelse? Eller er du uenig idet også?

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Det er jeg helt enig i, såfremt den som skyter ikke nødvendigvis er den eneste skyldige.

Men en ting er ansvar og skyld, noe annet studiet av sosiale bevegelser. Jeg har problemer med å snakke om en kollektiv skyld (enten det nå gjelder tyskere og de store krigene, eller muslimer), men det gjør ikke islamisme mindre interessant som politisk/sosial bevegelse. Og du må vel innrømme at islamisme i dag må betraktes som en politisk bevegelse? Eller er du uenig idet også?
Ytterliggående islamisme er så åpenbart en syk og livsfarlig politisk bevegelse. Gjentar gjerne at jeg ikke har noen sans for religionens innblanding i politikken på noe plan.
Det er på det plan med kollektiv skyld jeg også steiler; jeg føler at mange her argumenterer med at Islam og islamisme er det samme, eventuelt at islamismen er majoriteten av befolkningen, og at majoriteten er ondsinnnet og vil "oss" til livs. Det er den typen argumentasjon jeg reagerer mot.

Honkey

T

Thomas1

Gjest
Hvorfor ikke bare et enkelt svar som at mannen var gal. Det finnes mange grader av galskap, og mange sperrer å bryte for å bli drapsmann, men at mannen hadde et problem er vel garantert. At han var sinnsyk i gjerningsøyeblikket er vel så å si garantert.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Det er på det plan med kollektiv skyld jeg også steiler; jeg føler at mange her argumenterer med at Islam og islamisme er det samme, eventuelt at islamismen er majoriteten av befolkningen, og at majoriteten er ondsinnnet og vil "oss" til livs. Det er den typen argumentasjon jeg reagerer mot.

Honkey
Hvis man med å ville oss til livs, mener at de ønsker å innføre sitt religionsbaserte patriarkalske samfunnssystem, inkl. sharia'h, så viser en del undersøkelser at mer enn halvparten av muslimske innvandrere i England ønsker det.
(Jeg finner ikke den linken i farten)

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Hvis man med å ville oss til livs, mener at de ønsker å innføre sitt religionsbaserte patriarkalske samfunnssystem, inkl. sharia'h, så viser en del undersøkelser at mer enn halvparten av muslimske innvandrere i England ønsker det.
(Jeg finner ikke den linken i farten)
denne undersøkelsen?

Edit: Eller denne muligens.

Den siste ble vel mest rapportert i britiske media.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Hvorfor ikke bare et enkelt svar som at mannen var gal. Det finnes mange grader av galskap, og mange sperrer å bryte for å bli drapsmann, men at mannen hadde et problem er vel garantert. At han var sinnsyk i gjerningsøyeblikket er vel så å si garantert.
Hva bygger du det på? Jeg tror ikke en ekstrem handling kan tas som bevis på sinnsykdom i gjerningsøyeblikket.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Hva med helt vanlig islamisme?
Dette blir et litt diffust spørsmål, og jeg føler vel at stridens kjerne ligger omtrent her.
Dersom "helt vanlig islamisme" innebærer en overbevisning om at et samfunnssystem med sharia og undertrykkelse er til det beste for alle, finner jeg det i utgangspunktet trist, og jeg er selvsagt motstander av disse standpunkter.
Dersom "helt vanlig islamisme" også innebærer et ønske om å innføre sharia og et undertrykkende samfunnssystem med væpnet makt er det en tragedie.
Dersom "helt vanlig islamisme" har en majoritet (eventuelt en meget betydelig minoritet) av den islamske befolkning som tilhengere OG er villig til å bruke væpnet makt, er det en potensiell katastrofe.
Jeg oppfatter Løkken dithen at dette er tilfellet, jeg forbeholder meg retten til å tro og oppfatte noe annet.
Dersom "helt vanlig islamisme" har en relativt begrenset mengde tilhengere og ønsker væpnet kamp for sitt syn, er de om lag like dumme og farlige som AKP-ml'rne på 70-tallet, men jeg har en mistanke om at Hr Løkken knapt var påtenkt på den tiden.
Dersom "helt vanlig islamisme" er en gjeng folk som tror på allah og ønsker å bruke demokratiske virkemidler for å fremme sitt syn på linje med alle andre syn ønsker jeg dem velkommen. Som jeg ønsker AKP, FrP og Bellona velkommen, for eksempel.

Honkey

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Dersom "helt vanlig islamisme" er en gjeng folk som tror på allah og ønsker å bruke demokratiske virkemidler for å fremme sitt syn på linje med alle andre syn ønsker jeg dem velkommen.
Den store majoritet i midt-østen og den islamske verden har ikke noe forhold til "demokratiske virkemidler", de har aldri bodd i et demokrati, aldri blitt gitt noen forståelse for demokratiet som samfunnsdoktrine, de har i stor grad vært skjermet for vestlig innflytelse, og følgelig fra den vestlige sekulariseirng og demokratisering de siste par hundre år.

Det høres ut som om du mener at demokrati er noe gudegitt og evig sant og at alle som ikke tror på demokratiet og bruker demokratiske virkemidler har psykoser og personlighetsforstyrrelser. For noe gedigent tull, demokratiet er en kunstig konstruksjon skapt av mennesker på 1700-tallet, en stor andel av verdens befolkning har ikke noe forhold til hva det engang handler om. Det er en kultur som har bredd om seg, men som fortsatt er i konkurranse med andre samfunnsformer mange steder. Og hvorvidt samfunnsformen vil overleve i fremtiden kommer an på hvordan den forsvares.

T

Thomas1

Gjest
Jeg tror ikke en ekstrem handling kan tas som bevis på sinnsykdom i gjerningsøyeblikket.
Ikke sinnsykdom...det er ikke noe du blir kvitt.
Sinnsyk i gjerningsøyeblikket er en er en betegnelse på en handling så grotesk at hjernen kobler ut og fornekter minnene å feste seg. Det er bevist at de færreste husker noe særlig av hendelsesforløpet i den aktuelle perioden.
De vil ha det til at det var en episode fra når han var yngre som utløste episoden. En form for Posttraumatisk handling.

T

Thomas1

Gjest
Hvorfor blander dere inn Sharia lover fra Vest pakistanstanske provinser inn i denne hendelsen. Mannen som gjorde dette var vel redneck fra en "bondeprovins" i Usa.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Jeg sliter litt med slike sekter.
Så lenge de ikke plager andre...., osv, men dette er ren stupiditet indoktrinert siden de var barn.
Minner kanskje litt om læstadianerne i Nord-Norge.

Vel er de konsekvente, og heller kjører hest og kjerre enn helikopter, for å se sine barn ligge for døden, men hadde med like stor sinnsro akseptert at politiet agerte på samme måte? Uten radiosamband eller biler?
Hvor mange av barna hadde da blitt drept?

Topp Bunn